Palliatiivinen sedaatio
Miksei sitä käytetään enemmän Suomessa kuten Päivi R sitä.myös ihmettelee!
Kommentit (160)
Kyllä palliatiivista sedaatiota käytetään. Vaatii osaamista, usein yksiköissä joissa saattohoidetaan paljon potilaita. On rutiinia kipumpumpuissa
lääkkeet lasketaan, niin ettei elinaika lyhene. Potilas voi joskus itse vastustaa, mutta harvoin.
sedaatio ei ole eutanasia.
Ei piikkiä olla terveille tarjoamassa
Olet sitä harrastanut vuosia-vuosikymmeniä.
👏👏👏
Vierailija kirjoitti:
Kyllä palliatiivista sedaatiota käytetään. Vaatii osaamista, usein yksiköissä joissa saattohoidetaan paljon potilaita. On rutiinia kipumpumpuissa
lääkkeet lasketaan, niin ettei elinaika lyhene. Potilas voi joskus itse vastustaa, mutta harvoin.
Ei Tampereen Koivulassa tunnettu käsitettä
Eutanasia on lopullinen. Jos tulee moka? Se alkaa kaikki lipua kohti ajatusta: "Miksi tuo vielä elää? Eihän se edes tee mitään!" Moraali on sitten täysin tuulella käyvä. Ihmisen elämään ei tule puuttua. Sedaatio on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Traumatisoiduin äitini kuolemasta. Näen yhä painajaisia, vaikka siitä on jo yhdeksän vuotta. Todellakin kannatan eutanasiaa. Itselleni olen kerännyt kuolinapteekin. Toivottavasti olen sellaisessa kunnossa, että pystyn sitä hyödyntämään.
Päivittäisillä lääkkeilläni pystyn pitämään taka-alalla vanhempieni kärsimykset.
Sama täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähisukulaiseni sai loppuvaiheessa sairaalassa morfiinia kipuihinsa. Hänellä oli laajalle levinnyt syöpä. Hän kuoli rauhallisesti ja kivuttomana nukkuessaan.
Mutta entäpä kärsimys ennen tuota viimeistä untansa???
Mitä tarkoitat? Totta kai hänellä oli kipulääkitys jo pitkään ennen kuin tuli se loppuvaihe.
Oletko oikeasti nähnyt esim syöpään kuolevis, se kipulääke paljon auta. Minä olen näitä ja hirveää seurata pitkiä hengityskatkoja pyytää hoitajia tuomaan lääkettä, kun ihminen on tuskissaan, niin lääkettä ei tule jos ei pyydä. Mutta kun ihminen hirveästä kivusta sekaisin siinä pitäisi oikeaa kelloa soittaa että saa sitä lääkettä, jos läheisiä ei ole paikalla. Siinä teille hyvää hoitoa
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriveljeni kertoi jotain siihen suuntaan, että siitä voi hoitohenkilökunnalle tulla seuraamuksia, jos potilas kuolee tämän palliatiivisen sedaation aikana ja se saatetaan lain silmissä pahimmillaan tulkita armomurhana ja tätä hoitohenkilökunta ei halua harteilleen.
Ei vaan hoitohenkilökunta haluaa niitä kipulääkkeitä, siis varastaa potilaalta, kokemusta on. Tabu, josta ei saa puhua, poistoon menee.
Vierailija kirjoitti:
Eutanasia on lopullinen. Jos tulee moka? Se alkaa kaikki lipua kohti ajatusta: "Miksi tuo vielä elää? Eihän se edes tee mitään!" Moraali on sitten täysin tuulella käyvä. Ihmisen elämään ei tule puuttua. Sedaatio on eri asia.
Mitä sekoilet?
Ei eutanasiaa terveille anneta vaan kuolemansairaille. Osataan se muualla maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Palliatiivisen sedaation saa yleensä vasta, kun ei enää pysty syömään tai juomaan. Usein on pitkä kärsimys ennen sitä. Ja ainakin läheiseni oli hyvin peloissaan ja tuskainen lähestyvän kuoleman aiheuttamista muutoksista itsessään ennen kuin sedaation sai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Traumatisoiduin äitini kuolemasta. Näen yhä painajaisia, vaikka siitä on jo yhdeksän vuotta. Todellakin kannatan eutanasiaa. Itselleni olen kerännyt kuolinapteekin. Toivottavasti olen sellaisessa kunnossa, että pystyn sitä hyödyntämään.
Päivittäisillä lääkkeilläni pystyn pitämään taka-alalla vanhempieni kärsimykset.
Sama täällä.
En ajattele äitiäni usein, enkä ole pystynyt aloittamaan surutyötä, koska muistan aina ne kammottavat, tuskantäyteiset viikot, kun äitini huusi tuskissaan. Nytkin ahdistus nousee.
Kadulta saa humehia joilla voi hoitaa rakkaan eutanasian diskreetisti.
Vierailija kirjoitti:
Palliatiivisessa sedaatiossa henkilökunnan taitamattomuus ja kykenemättömyys tilanteen arvioinnista tai hoidon toteuttamisessa saattavat lisätä potilaan ja omaisten kärsimyksiä.
Laita kahden ensimmäisen sanan tilalle eutanasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähisukulaiseni sai loppuvaiheessa sairaalassa morfiinia kipuihinsa. Hänellä oli laajalle levinnyt syöpä. Hän kuoli rauhallisesti ja kivuttomana nukkuessaan.
Mutta entäpä kärsimys ennen tuota viimeistä untansa???
Mitä tarkoitat? Totta kai hänellä oli kipulääkitys jo pitkään ennen kuin tuli se loppuvaihe.
Oletko oikeasti nähnyt esim syöpään kuolevis, se kipulääke paljon auta. Minä olen näitä ja hirveää seurata pitkiä hengityskatkoja pyytää hoitajia tuomaan lääkettä, kun ihminen on tuskissaan, niin lääkettä ei tule jos ei pyydä. Mutta kun ihminen hirveästä kivusta sekaisin siinä pitäisi oikeaa kelloa soittaa että saa sitä lääkettä, jos läheisiä ei ole paikalla. Siinä teille hyvää hoitoa
Tämän tapaista olen kokenut minäkin.
Pahinta kun kärsivä kuoleva ei itse pysty puhumaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Tampereen Koivulassa tunnettu käsitettä
Varmasti arkaillaan, jos kokemattomuutta. Itse hoitanut satoja, lähes aina löytyy hyvä lääkitys ja potilas ei joudu kärsimään. Sedaation kesto vaihtelee, välillä ehdittiin juuri laittaa potilaalle (aloitus liian myöhään) ja joskus kesti jopa viikkoja.
Meillä toteutettiin lääkepumpuilla. Ohi lääkittiin pumpun, jos oireet tuli pintaan pumpun boluksista huolimatta. Lääkkeet laskettiin ei tappaviksi, usein pohjauten suun kautta menneisiin annoksiin.
Monta toimivaa sedaatiota nähneenä, poisti kärsimystä. Silti kannatan eutanasiaakin.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriveljeni kertoi jotain siihen suuntaan, että siitä voi hoitohenkilökunnalle tulla seuraamuksia, jos potilas kuolee tämän palliatiivisen sedaation aikana ja se saatetaan lain silmissä pahimmillaan tulkita armomurhana ja tätä hoitohenkilökunta ei halua harteilleen.
Höpö höpö. Kaikki palliatiivisesti sedatoidut kuolevat. Vai herättääkö veljesi potilaat kun kuoleman hetki tulee?
Vierailija kirjoitti:
Minusta moraalinen ihminen haluaa muiden kärsivän mahdollisimman vähän. Eikä pelkää toimia moraalisesti pelätessään jonkun jumalolennon kostoa.
Mikä kärsimys kuolevalla jos saa luonnollisesti morffiinia?Kyllä taidat itse olla kärsivä, joka yrittää jouduttaa omaisesi kuolemaa myrkyllä heti,minä minä tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kärsimys kuolevalla jos saa luonnollisesti morffiinia?Kyllä taidat itse olla kärsivä, joka yrittää jouduttaa omaisesi kuolemaa myrkyllä heti,minä minä tyyppi.
Mistä säkin olet kotoisin
Ei tässä kukaan edelleenkään ole tervettä myrkyttämässä perinnön toivossa.
Ja miksi vastustaa, ne ketkä ei halua eutanasiaa, ei sitä ota. Muut saa päättää ihan itse.