Anoppi antoi sitten lehmänmaitoa 4kk vauvallemme
Ei hitto pistää vihaksi. Mieheni halusi viedä minut ulos syömään ja veimme 4kk tyttömme anopille siksi aikaa hoitoon. Tyttö on täysimetyksellä ja anoppi on kovasti tätä ihmetellyt, koko ajan kysyy että joko annetaan velliä/perunaa/sitä sun tätä. Ja höpöttää, että " ei näin isolle tytölle pelkkä maito enää riitä" . Hmm, siis maidolla voi kasvattaa ison tytön mutta se isous sitten on peruste maidon riittämättömyydelle.
Noh, asiaan. Kun veimme tytön väänsin vielä rautalangasta että tyttö on edelleen täysimetyksellä ja tulee olemaankin jonkun aikaa. Olin pumpannut pulloihin äidinmaitoa PALJON, koska tiesin että jos se loppuu niin anoppi alkaa heti tuputtamaan muuta.
Poissa olimme noin puolitoista tuntia, anoppi oli sitten juottanut kaikki äidinmaidot yhdellä huikalla ja lisäksi - vaikka lapsi ei ollut huutanut nälkäänsä - TAVALLISTA LEHMÄNMAITOA! " että saa lapsi kunnon ruokaa"
Voi helvatti, vauvan posket punottaa vieläkin ja mahaa on kipristellyt koko yön ja aamun.
Kiitos anoppi!
Kommentit (39)
mutta me käydään miehen kanssa ajelemassa, kun halutaan olla hetki rauhassa. Tunti, puolitoistakin on jo ruhtinaallista!
Minusta ei ole turhaa yleistämistä. Olen erään projektin puitteissa tutustunut 70-luvun käytäntöihin ja kyllä tilastollisesti ylivoimaisesti suurin osa vauvoista on hoidettu kuten edellä on mainittu, esim. tuoremehua 3 kk:lle jne. Mutta on todella hienoa, että äitisi (ja muut sukulaisesi) on ollut tarpeeksi rohkea poiketakseen massasta! Toki heidän kaltaisiaan oli muitakin, mutta ei paljoa kuten väitit.
Tiedoksi niille jotka kyselivät missä kävimme.
Ja maitoa oli pulloissa tosiaan se n. 400 ml. Ne kerrat, kun olen itse syöttänyt pullosta on vauva syönyt n. 120 ml kerralla.
Ap
No ihmettelen mäkin tota älytöntä imetysvouhkaamista. Eikös se 4kk jo riitä, senkus alat antamaan tukosampaa tavaraa!!!
Vierailija:
No ihmettelen mäkin tota älytöntä imetysvouhkaamista. Eikös se 4kk jo riitä, senkus alat antamaan tukosampaa tavaraa!!!
Imetyssuositus on nykyään 6 kuukautta. Jos vauva kasvaa hyvin äidinmaidolla, miksi pitää huvikseen tehdä vastoin suosituksia?
Ja soseet, vellit ym. eivät ole tukoisampaa kuin äidinmaito. Niissä on itse asiassa vähemmän kaloreita.
kastikkeesta, salaatista ja leivästä.
Ja soseet, vellit ym. eivät ole tukoisampaa kuin äidinmaito. Niissä on itse asiassa vähemmän kaloreita.
[/quote]
Hänelle en voinut lapsiani vauva-aikana viedä ollenkaan, koska aina hän olisi ollut tuputtamassa korviketta tai muuta lehmänmaitoa, maksamakkaraa! ja perunaa. Hän ei itse imettänyt ollenkaan eikä voi siis uskoa, että vauvalle riittää ravinnoksi äidinmaito. Hän piti minua suorastaan vähäjärkisenä, kun täysimetin kaikkia lapsiani puoli vuotta, jo 80- ja 90-luvun taitteessa, mikä oli silloin harvinaista. Hyvä, ettei tehnyt lastensuojeluun ilmoitusta, että pidän lapsia nälässä.
Et siis tehnyt mitään väärin sillä me olimme anoppilassa kun tyttömme oli 6kk ja istuttiin kaikki kahvipöydässä (tyttö mummunsa sylissä). Anoppi siinä sitten alkoi puhumaan, että pitäähän se pikkuisenkin saada kahvia maistaa kun muutkin herkuttelevat??? Pidimme sitä vitsinä ja sanoimme mieheni kanssa, että meidän tyttö saa kahvia vasta sitten kun muuttaa kotoa pois ja siinä samassa oli kahvilusikka ja siinä pullamössö jo tytön suussa.
Kuuli anoppi mieheltäni kunniansa, mutta myöhäistähän se jo oli...ei ole kyllä sen jälkeen antanut mitään jos olemme kieltäneet.
Ei ne pahaa tarkoita...vai tarkoittaako? Tuskin nyt sentään...
Olisin nimittäin raivon partaalla itsekin. Mutta toisaalta minun on vaikea uskoa että oma anoppini olisi koskaan tehnyt samaa...
sille kun on ihan sama mitä me vanhemmat sanotaan lasten hoidosta se tekee just niinkuin haluaa. ja siksi ei hoida meidän lapsia. oli varmaan opetus sullekin, harmi vaan vauvan puolesta.
Ainakaan anoppisi ei juottanut vauvalle cokista, kahvia tai pilsneriä.
Minun anoppini on täsmälleen samanlainen. Kesällä tytön ollessa 3,5kk ikäinen hän tunki hänen suuhunsa mansikkaa, kun " pitäähän mansikkaa nyt saada maistaa" . Nyt tyttö on 10kk, eikä ole hetkeäkään kaksin anopin kanssa.
Eivät siis auttaneet puheet, kiellot, ei mitkään. Anoppi tekee oman päänsä mukaan. Tai tekisi, jos saisi tilaisuuden.
Lisäruokaa annettiin varhaisemmassa vaiheessa 3 kk iässä perunalla aloitettiin ja sitten porkkanaa. Vellit tuli 5 kk iässä. Poikani on syntynyt 70-luvulla joten jotain tästä tiedän.
Imetystä kannatettiin ja siitä puhuttiin äitiysvalmennuksessa. Lehmänmaitoa jos jotui antamaan niin siihen lisättiin vettä joukkoon 2/3 maitoa ja 1/3 vettä oiskohan ollut näin. Tapa on ollut käytössä ainakin viisikymmentäluvulta alkaen omassa lapsuudessani. Äitini joka on syntynyt 30-luvulla on imettänyt vähemmän aikaa kuin minä. Äiti imetti kaikkia lapsiaan noin kaksi kuukautta ja maidon tulo on ehtynyt kokonaan ja sitten on oltu pulloruokinnalla. Elossa ollaan vaikkei nykyisen kaltaisia korvikemaitoja ollut, tuttelit ja muut on lehmänmaitoa joten sama maito eri paketissa.
Ap:n juttuun sen verran etten antaisi vauvaa anopin hoitoon ja kertoisin syyn selkeästi, hän ei noudattanut äidin ohjetta ja lapsi oirehti vääränlaisesta maidosta. Toki lapsi on reagoinut sinun tuntemuksiisi sillä lapset aistii tunnetilat ja oma hermostuneisuutesi on tarttunut vauvaan maidosta aiheutuvien vaivojen lisäksi.
Törkeää käytöstä anopilta johon miehesi on puututtava että anoppi tajuaa että teidän perhe vetää yhtä köyttä.
kaikkihan sen tietää ettei vauvalle anneta tavan maitoo
En tiiä teidän vauvoista sitten mutta mun 3kk tyttö (joka täysimetyksellä) niin ainakin pärjää hyvin 2-3h ilman ruokintaa hoidossa jos olen hänet juuri imettänyt ennen hoitoon (isille) jättämistä... jos kitisee niin tutti yleensä rauhoittaa , jos ei niin sitten haluaa maitoa...tekee jo pikkuisen kahta alahammasta jonka vuoksi hieman kitisee. Meillä tyttö kasvaa pituutta ja leveyttä ainakin loistavasti vaikka syökin tissiä n.3-4h välein öisin nukkuu jo 6,5h ja sitten syö... ja pulloistahan vauva saa kerralla nopeammin ja enemmän kuin rinnasta...mutta en silti jaksa uskoa että vauva joka on imetetty juuri ennen hoitoon viemistä todellakaan jaksaisi juoda 2 pulloa maitoa ja muka itkisi vielä lisää että anopin olisi muka pakko ollut antaa lisäksi lehmänmaitoo!!!!
Ja minä en antaisi hänelle enää lastani hoitoon. Kertoisin myös selkeästi, miten vauva oirehti.
Voitte kyllä käydä siellä kylässä, mutta vauvan ruokinta ja hoito on teillä vanhemmilla, isovanhemmat voi leikkiä ja hyssytellä vauvan kanssa. Näin meilläkin.
Eihän raakaa lehmänmaitoa saa antaa vasta kun 1-vuotiaalle nykyohjeitten mukaan. Minun anoppi 1960-luvulla kuulema keitti ensin " puolimaitoa" ja sitten myöhemmin 3/4 maitoa vauvalle, eli keitettyna ja vedellä lantrattuna. Ja nykyisinhän on vastikkeetkin olemassa...
Mutta joo, ainahan se on raivostuttavaa, ettei lapsen vanhempia uskota lapsen hoitoon liittyvässä asiassa!
Vierailija:
Ja ei se vauva siihen lehmänmaitoon kuole.
Voi kuollakin jos on allerginen! Omalla lapsellani turpoaa hengitystiet umpeen jo alle 0,5millistä maitoa.
Ja ap:lle vielä, tsemppiä anopin kanssa! Tiedän millaista voi olla kun toinen ei kunnioita yhtään lapsen vanhempien mielipiteitä.
Onko sulla tississä tosiaan mittari? :D
Tää juttu haiskahtaa valheelle tai ainakin pahasti liioitellulle...
Vierailija: