Millainen ihminen on niin julma, että jättää yhden kutsumatta
Meitä on 10 henkilön lukioporukka samalla kielikurssilla. Nyt sitten yksi tyttö on kutsunut kaikki muut luokseen grillaamaan paitsi yhden tytön. Se tyttö on kiltti ja vähän hiljainen, mutta ei ole tehnyt kellekään mitään pahaa, jotta ansaitsisi tulla kohdelluksi noin. Tyttö on tosi masentunut tämän takia. Miten joku voi tehdä noin? Onko hänet itse joskus jätetty kutsumatta, koska on niin ilkeä ihminen ja nyt sitten pistää pahan kiertämään?
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Eläimetkin jättäisivät laumasta sairaan yksilön. Ja sairashan tuo on, jos ei ota kontaktia muihin ihmisiin.
Siis medikalisoit nyt introverttiyden ja hiljaisuuden luonteenpiirteenä?! Taidat itse olla sairas luonteeltasi. Oletko koskaan katsonut peiliin vai onko sinulla mitään itsereflektiokykyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpö. Ketään ei tarvitse vapaa-ajallaan ottaa mukaan juttuihin joiden kanssa ei ole samalla aaltopituudella eikä muutenkaan jutunaiheita ole kun toinen mielummin hissukkana kyhjöttää jossain nurkassa. Minä en ole kaltaisesi kieli kaikkien rectumissa -tyyppien kanssa missään tekemisissä jos vain suinkin voin välttää ja vapaa-ajallani tosiaankin päätän itse keiden kanssa olen yhtään missään kontaktissa.
Tässähän olis kyse siitä, että henkilö kutsui ryhmästä kaikki muut paitsi yhden henkilön. Tuo on kiusaamista.
Itse en haluaisi osallistua tilaisuuteen, jonne en ole toivottu, mutta se ei kuitenkaan tarkoita, että hyväksyisin ryhmästä yhden ihmisen kutsumatta jättämisen.
Yhden henkilön joka
Syrjäyttäjäksi syyllistetty on kutsunut sen oman kaveriporukan jonka kanssa kommunikoinut ja ollut muutenkin tekemisissä siellä kielikurssilla. Se on hänen oikeutensa ja se hänelle sallittakoon. Jätän minäkin kutsumatta ihmisiä vapaa-ajan rientoihini jos en ole heidän kanssaan missään tekemisissä sen kummemmin enkä samalla aaltopituudella. Sama kurssi tai työpaikka ei ole peruste yhteiseen vapaa-aikaan. Vähemmän draamaa ja enemmän hedelmällisiä keskusteluja sekä mukavaa yhdessäoloa. Enkä loukkaannu mitenkään vaikken tulisi itsekään kutsutuksi.
Vapaa-ajan rientoihin en koskaan kutsu tympeitä tyyppejä, miksi kutsuisin? En kiusaa ketään, mutta jos ihminen ei ota kontaktia, ei puhu jne., ei ole minun tehtäväni yrittää muuttaa häntä. Normaali sivistynyt käytös riittää, mutta helkkari soikoon en kivaa iltaa kyllä pilaa sillä, että kutsun nurkkaan jonkun kyyhöttämään ja pilaamaan tunnelman. Kaikkien pitäisi varoa ja nöyristellä tuon juntturan mieliksi. Miksi ihmeessä? Jokainen saa olla hiljainen ja vetäytyvä, ihan rauhassa, ei ole muitten tehtävä yrittää muuttaa jonkun olemusta ja käytöstä, itse se on muututtava jos omasta käytöksestään kärsii. minö en heidän käytöksestään kärsi, jätän vain huomiotta, sanon huomenet, ja hoidan viralliset ja se siitä. En kyllä ala elämääni pilaamaan mielistelemällä sinne ja tänne. Piste.
Riippuu kontekstista.
Jos ideana on, että "kokoonnutaan kielikurssiporukalla", niin sitten on täysin tökeröä olla kutsumatta kaikkia. Kaikkien ei tietenkään ole pakko tulla, jos ei koe halua. Tällaisella kontekstilla ei pitäisi olla mitään merkitystä sillä, onko joku hiljaisempi vai ei, koska se on se kurssiporukka, eikä heidän kanssaan naimisiin tarvitse mennä.
Sen sijaan, jos "Tiina" sai ystäviä kielikurssilta ja haluaa esim. kurssin päättymisen jälkeen viettää aikaa tiettyjen kurssilaisten kanssa, koska he olivat "mukavia ihmisiä", niin sitten on täysin ymmärrettävää, että "Tiina" kutsuu vain ystävikseen kokemansa henkilöt. Täysin luonnollista ja ymmärrettävää, että joillakin synkkaa paremmin ja haluavat ylläpitää suhdettaan ns. virallisen osuuden jälkeenkin.
t. Outsider - joskus tosi tylysti, joskus omasta tahdosta
Vierailija kirjoitti:
Minun naispuoleinen entinen esimies oli kutsunut kaikki työpaikan miehet risteilylle kanssaan, ei ollenkaan naispuoleisia työntekijöitä. Toivottavasti sai Huo ra ta tarpeeksi!
Ja nyt harmittaa, kun et itse päässyt huo raa maan
Tuollainen porukka joitain random-lukiolaisia nyt hajoaa noin kolmen vuoden sisällä eikä kukaan enää muista ketään.
Vierailija kirjoitti:
Eläimetkin jättäisivät laumasta sairaan yksilön. Ja sairashan tuo on, jos ei ota kontaktia muihin ihmisiin.
Delfiinit kannattelee sairasta yksilöä.
Tuollaisten kiusaajien takia meillä Suomessa yleisin työkyvyttömyyden syy on masennus. Valtaosalla näistä on ollut kiusatuksitulemisen kokemuksia. Jos oltaisiin solidaarisempia ja enemmän talvisodan hengessä, että ketään ei jätetä, voisi kansamme paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan haluaisi olla se, joka kutsuttiin kun ei kehdattu jättää kutsumatta. Piutpaut veisaisin mokomista kissanristiäisistä.
Sama.
Voihan olla, että kaikilla muilla yhdeksällä on jotain yhteistä ja läppä lentää, ja sitten tämä yksi on se perässä vedettävä nurkassa istuja, joka ei koskaan itse sano mitään, ei ota kontaktia, nysvää vaan.
Minä olen itse hyvin sisäänpäinkääntynyt luonne, mutta koska minulla on myös voimakkaasti kehittynyt oikeudentunto, olen aina ryhmissä yrittänyt kiltteyttäni kaveerata sen yksinjääjän kanssa. ja arvatkaa mitä. 45 vuoden kokemuksella ei kerta kaikkiaan maksa vaivaa. Ilmeisesti ne, jotka jäävät sinne nurkkaan nysväämään, haluavatkin olla siellä. Päätellen siitä, että toistuvasti saa jokaisen sanan nyhtää hohtimilla, koskaan eivät itse tee mitään aloitetta jne.
Ehkäpä tuo aloituksen kutsujakin on yrittänyt tämän hiljaisen kanssa, ja todennut, että ei väkisin.
Sosiaalisissa tilanteissa on aina vähintään kaksi osapuolta, ja nämä nysvääjät eivät oikein tunnu ymmärtävän, että tilanteen onnistuminen on kaikkien vastuulla. Myös kahdenkeskinen keskustelu. Jos ei itse ikinä anna yhtään mitään, ei voi vaatia että toiset loputtomiin jaksavat yrittää huomioida ja #kaikkipelaa. Kaikki saa tulla peliin mukaan, mutta siinä vaiheessa kun pitää puolestasi pelatakin, menee liian pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos kukaan ei mene? Vahinko on tapahtunut, yksi jätetty kutsumatta ja hän pahoittanut mielensä. Tai sitten pyydätte porukalla hänet mukaan ja se joka on jättänyt kutsumatta pyytää vilpittömästi anteeksi huonoa käytöstään. Koska olette "vain" samalla kielikurssilla niin ette varmaan kaikki ole sydänystäviä, kanssakäyminen on kevyempää. Näinpä yhteinen ilta voisi onnistuakin vaikka ensin tulikin mokattua?
Tämä! Ja jos anteeksipyyntöä ei tule niin lähdette koko porukalla, paitsi se kutsuja tietenkin saa jäädä kotiinsa, muualle.
Olisin kaikkiin kutsuttuihin yhteydessä ja ehdottaisin heille, että jätetään väliin nämä koulukiusaajan "kemut".
Saa grillata yksin ja tuntea miltä tuntuu olla yksin jätetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkeivät koe muu porukka olevan mitään yhteistä tämän kutsumatta jääneen kanssa eivätkä koe että hänen kanssaan voisi saada aikaiseksi edes mitään kunnon keskustelua jos ja kun jokainen lause pitää kiskoa suurinpiirtein hohtimilla joten kutsumatta jättäminen ollut kaikkien kannalta se parempi ratkaisu ja väkisin kutsuminen kiusallista kaikille. Kyseessä kuitenkin vain kielikurssi eikä kaikkien kanssa ole vapaa-aikanaan velvoitetta olla missään tekemisissä.
No onpas siinä syy olla kutsumatta! Porukkaan mahtuu erilaisia ihmisiä, toiset on enemmän äänessä ja toiset hiljaisempia. On todella julmaa jättää yksi kutsumatta noin pienen syyn takia. Etkö ymmärrä, miten pahan olon tuollainen aiheuttaa sille, jota ei kutsuttu?
Jos ei tahdo ulkopuolelle jäämisen pahaa oloa, ei voi olla loputon vapaamatkustaja sosiaalisissa tilanteissa, vaan täytyy antaa muille jotain itsestään.
En ymmärrä tätä "ujojen ja hiljaisten" hyysäämistä. Ikään kuin osalla ihmisistä olisi jonkinlainen ikuinen eitarvitehdämitään -monopolikortti. Että muiden pitäisi pedata kaikki eteen. Et ole millään tavalla ilmaissut olevasi hyvää seuraa, et ole edes ilmaissut olevasi seuraa vailla, ja silti pitäisi kutsua?
Ihminen on muuten itse vastuussa tunteistaan. Ei kukaan voi pahoittaa mieltäsi, jos et anna.
Itse olen autisti, ja arvatkaa olinko minä se, jota ei koskaan kutsuttu? Ei. Yksi toinen tyttö oli. Se kun ei koskaan itse ottanut kontaktia, odotti vaan että muut hoitavat kaikki sosiaaliset tilanteet hänen puolestaan.
Sinä joka väitit että minulla on kieli kaikkien rectumissa - sinulla itselläsi on selvästi koko pää siellä omassa narsistisessa takapuolessasi. Ihan hyvä että valikoit tarkasti kenen kanssa olet vapaa-ajallasi tekemisissä. Siinä säästyy monen psyyke kun ei tarvitse viettää kaltaisesi empatiakyvyttömän ja kovan ihmisen kanssa aikaa.
Mitä tulee itse tapaukseen niin kyseessä ei ole mikään ystävien illanvietto vaan kielikurssin tapaaminen johon tulee kutsua kaikki. Itse en menisi jos kuulisin joku on jätetty julmasti kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Delfiinit kannattelee sairasta yksilöä.
Mutta kun ihminen ei ole delfiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empatiakykyä on kyllä mutta rajallinen määrä ja toisten suoranainen pakottaminen ottamaan jonkun seuraansa ja siitä syyllistäminen kun ei halua, ei kuulu siihen. Jokainen itse valitsee seuransa. Varsinkin vapaa-aikanaan. ''
Miten empatiakykysi ilmenee? Taitaa olla valikoivaa ja vain silloin, kun siitä on itsellesi jotain hyötyä. On eri asia kaveerata muutaman kanssa kuin se, että kutsuu koko ryhmän mukaan ja jättää yhden ulkopuolelle.
Enpä ole tullutkaan ajatelleeksi että siitä pitäisi hyötyä itse jotain.. Täytyypä ottaa harkintaan.. Jos porukassa on siihen asti ollut roikkumassa joku joka ei osallistu keskusteluihin eikä muutenkaan ota kontaktia muihin niin en näe mitään empatiakyvytöntä jättää vapaa-ajan rientoihin moista kutsumatta vaan kutsun ne joiden seurassa viihdyn ja joiden kanssa olla
Niinpä. Miksi vapaa-matkustajalle pitäisi vielä maksaa ruoatkin?
Sille, joka inisi ihmisen olevan laumaeläin: epäilemättä näin on. Mutta eihän tuo hissukka ole osa laumaa. Jos olisi, hänet olisi kutsuttu. Mutta jos ei ota kontaktia muuhun laumaan, ei mitenkään voi olla osa sitä.
Laumassa elämiseen muuten kuuluu eläimilläkin se, että jos ei osaa olla lauman säännöillä (mihin kuuluu poikkeuksetta myös vuorovaikutus muiden kanssa), päätyy yksin ja yleensä sitten kuoleepi pois.
Ihminen ei muutu osaksi laumaa siksi, että sattuu olemaan samalla kurssilla, ihan kuten koirat, jotka ovat samaan aikaan koirapuistossa, eivät ole lauma. Ne ovat satunnaisia saman lajin edustajia samassa paikassa.
Lauma on jotain, missä jokainen toimii lauman yhteiseksi hyväksi. Nurkassa istuja on pelkkä riippa, ei osa laumaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä joka väitit että minulla on kieli kaikkien rectumissa - sinulla itselläsi on selvästi koko pää siellä omassa narsistisessa takapuolessasi. Ihan hyvä että valikoit tarkasti kenen kanssa olet vapaa-ajallasi tekemisissä. Siinä säästyy monen psyyke kun ei tarvitse viettää kaltaisesi empatiakyvyttömän ja kovan ihmisen kanssa aikaa.
Mitä tulee itse tapaukseen niin kyseessä ei ole mikään ystävien illanvietto vaan kielikurssin tapaaminen johon tulee kutsua kaikki. Itse en menisi jos kuulisin joku on jätetty julmasti kutsumatta.
Kiitos samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan haluaisi olla se, joka kutsuttiin kun ei kehdattu jättää kutsumatta. Piutpaut veisaisin mokomista kissanristiäisistä.
Sama.
Voihan olla, että kaikilla muilla yhdeksällä on jotain yhteistä ja läppä lentää, ja sitten tämä yksi on se perässä vedettävä nurkassa istuja, joka ei koskaan itse sano mitään, ei ota kontaktia, nysvää vaan.
Minä olen itse hyvin sisäänpäinkääntynyt luonne, mutta koska minulla on myös voimakkaasti kehittynyt oikeudentunto, olen aina ryhmissä yrittänyt kiltteyttäni kaveerata sen yksinjääjän kanssa. ja arvatkaa mitä. 45 vuoden kokemuksella ei kerta kaikkiaan maksa vaivaa. Ilmeisesti ne, jotka jäävät sinne nurkkaan nysväämään, haluavatkin olla siellä. Päätellen siitä, että toistuvasti saa jokaisen sanan nyhtää hohtimilla, koskaan eivät itse tee mitään aloitetta jne.
Ehkäpä
Juuri tämä👍🏻
Varmaankin hän jota kiusataan on nätimpi. Uhka rumalle pissikselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpö. Ketään ei tarvitse vapaa-ajallaan ottaa mukaan juttuihin joiden kanssa ei ole samalla aaltopituudella eikä muutenkaan jutunaiheita ole kun toinen mielummin hissukkana kyhjöttää jossain nurkassa. Minä en ole kaltaisesi kieli kaikkien rectumissa -tyyppien kanssa missään tekemisissä jos vain suinkin voin välttää ja vapaa-ajallani tosiaankin päätän itse keiden kanssa olen yhtään missään kontaktissa.
Tässähän olis kyse siitä, että henkilö kutsui ryhmästä kaikki muut paitsi yhden henkilön. Tuo on kiusaamista.
Itse en haluaisi osallistua tilaisuuteen, jonne en ole toivottu, mutta se ei kuitenkaan tarkoita, että hyväksyisin ryhmästä yhden ihmisen kutsumatta jättämisen.
Yhden henkilön joka
Tai sitten hän on vähän enemmän elämää nähnyt ja huomannut, että ne, jotka jätetään kutsumatta, ovat yleensä älyttömiä riippoja. "kiltti ja hiljainen" on yleensä ihan hirveän raskas ihminen.
Ap tässä. Se tyttö tosiaan ei ole umpihiljainen ja syrjäänvetäytyvä. Kyllä se haluaa ja yrittää olla mukana. Joskus kun olen hänen kanssaan jutellut, vaikuttaa tosi mukavalta. Ja vaikka olisikin hiljainen tuppisuu, pitäisi hänet silti kutsua mukaan, jos kaikki muutkin kutsutaan. Hän saisi sitten itse päättää, tuleeko mukaan vai ei.