Hätätila: Pyykki ei kuivu
Kommentit (15)
Meillä on sisällä kosteus 80%. Ulkona 92%.
Laita sauna päälle ja levitä pyykit lauteille. HUOM! Älä missään tapauksessa ripusta niitä kiukaan päälle (tulipaloriski), vaan lauteille.
Hanki ilmankuivain ja lakkaa rutisemasta. Dorka!
Vierailija kirjoitti:
Laita sauna päälle ja levitä pyykit lauteille. HUOM! Älä missään tapauksessa ripusta niitä kiukaan päälle (tulipaloriski), vaan lauteille.
Tuosta tulikin mieleeni. Joskus teininä laitoin juuri pestyn t-paitani kiukaan yläpuolelle roikkumaan MUOVISESTA henkarista. Kiuas oli siis kuuma. Ei mennyt kauaakaan kun saunasta alkoi tulla savua. Henkari oli sulanut ja paita tippunut kiukaalle ja syttynyt tuleen. Kyseessä oli lempi t-paitani ja silloin otti päähän. Onneksi vanhemmatkaan eivät alkaneet asiasta sen kummemmin valittamaan. Opinpahan silloin jotain uutta.
Hui, olen juuri pesemässä kolmatta koneeellista pyykkiä. Pakko se oli kun huomenna on taas sähkön hinta pilvissä. 😬
Mulla ei ole mitään kosteusmittaria joten en tiedä missä lukemissa täällä ollaan, mutta oon kyllä ihmetellyt, että miksi pyykit ei oikein kuivu samalla tavalla kuin yleensä.
Jatka kuivattamista rauhassa telineellä. Jos parilla vaatteella kiire, ripusta henkariin ja kylppäriin. Ei kiinni patteriin. Siellä on kahvoja mihin ripustaa tai joku oven päällys, koukku. Tai teline sinne lämpimään tilaan siksi aikaa. Jos samassa tilassa on wc, vaatteet pois sieltä jos joku käy ja haisee siellä.
Jos vaan malttaisit odottaa. Nyt on näin ja asiat muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Hui, olen juuri pesemässä kolmatta koneeellista pyykkiä. Pakko se oli kun huomenna on taas sähkön hinta pilvissä. 😬
Voi teitä pörssisähköuskovaisia.
Ei se pyykki nyt vaan kuivu, ilman "koneapua".
Maalla setävainaa oli pessyt pyykkiä käsin ja laittoi saunaan kuivamaan; ei tietenkään kiukaan päälle/yläpuolelle vaan sivuun. Kuivihan ne. Lämpö kyllä haihduttaa kosteutta, mutta jos ilmankosteus on nyt näin paljon, niin ei ne juurikaan kuiva. Ihan sama vaikka laittaisi ulos, on tyyntä (täällä Savossa ainakin).
Ja vaikka ilmankosteus olisikin matala, niin se "yökaste" nostaa taas kosteus-%:n siihen 99:iin.
Voi tulla sumuinen yö/aamu, jos ei ala tuulemaan.....
Pidätkö ikkunoita auki sateella? Oletko suihkussa puoli tuntia ? Mistä se kosteus tulee ?