Millainen ihminen on niin julma, että jättää yhden kutsumatta
Meitä on 10 henkilön lukioporukka samalla kielikurssilla. Nyt sitten yksi tyttö on kutsunut kaikki muut luokseen grillaamaan paitsi yhden tytön. Se tyttö on kiltti ja vähän hiljainen, mutta ei ole tehnyt kellekään mitään pahaa, jotta ansaitsisi tulla kohdelluksi noin. Tyttö on tosi masentunut tämän takia. Miten joku voi tehdä noin? Onko hänet itse joskus jätetty kutsumatta, koska on niin ilkeä ihminen ja nyt sitten pistää pahan kiertämään?
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empatiakykyä on kyllä mutta rajallinen määrä ja toisten suoranainen pakottaminen ottamaan jonkun seuraansa ja siitä syyllistäminen kun ei halua, ei kuulu siihen. Jokainen itse valitsee seuransa. Varsinkin vapaa-aikanaan. ''
Miten empatiakykysi ilmenee? Taitaa olla valikoivaa ja vain silloin, kun siitä on itsellesi jotain hyötyä. On eri asia kaveerata muutaman kanssa kuin se, että kutsuu koko ryhmän mukaan ja jättää yhden ulkopuolelle.
Enpä ole tullutkaan ajatelleeksi että siitä pitäisi hyötyä itse jotain.. Täytyypä ottaa harkintaan.. Jos porukassa on siihen asti ollut roikkumassa joku joka ei osallistu keskusteluihin eikä muutenkaan ota kontaktia muihin niin en näe mitään empatiakyvytöntä jättää vapaa-ajan rientoihin moista kutsumatta vaan kutsun ne joiden seurassa viihdyn ja joiden kanssa olla
Sinä olet empatiokyvytön ääliö.
Todistit juuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empatiakykyä on kyllä mutta rajallinen määrä ja toisten suoranainen pakottaminen ottamaan jonkun seuraansa ja siitä syyllistäminen kun ei halua, ei kuulu siihen. Jokainen itse valitsee seuransa. Varsinkin vapaa-aikanaan. ''
Miten empatiakykysi ilmenee? Taitaa olla valikoivaa ja vain silloin, kun siitä on itsellesi jotain hyötyä. On eri asia kaveerata muutaman kanssa kuin se, että kutsuu koko ryhmän mukaan ja jättää yhden ulkopuolelle.
Enpä ole tullutkaan ajatelleeksi että siitä pitäisi hyötyä itse jotain.. Täytyypä ottaa harkintaan.. Jos porukassa on siihen asti ollut roikkumassa joku joka ei osallistu keskusteluihin eikä muutenkaan ota kontaktia muihin niin en näe mitään empatiakyvytöntä jättää vapaa-ajan rientoihin moista kutsumatta vaan kut
Kiitos samoin.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisten kiusaajien takia meillä Suomessa yleisin työkyvyttömyyden syy on masennus. Valtaosalla näistä on ollut kiusatuksitulemisen kokemuksia. Jos oltaisiin solidaarisempia ja enemmän talvisodan hengessä, että ketään ei jätetä, voisi kansamme paremmin.
Talvisodan hengessä? Luuletko, että silloin kannateltiin jotain, joka itse viitsi yrittää?
Talvisodan henki on muuten myytti, jonka uudempi historiankirjoitus on kumonnut. Toki silloin unohdettiin punakapinan vihollisuudet hetkeksi, mutta suurin osa talvisodan hengestä oli pelkkää oman aikansa propagandaa, joka jäi elämään.
Kunpa minua ei ikinä kutsuttaisi. Kemuissa en viihdy, mutta kieltäytyäkään ei viitsi.
T. Hissukka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpö. Ketään ei tarvitse vapaa-ajallaan ottaa mukaan juttuihin joiden kanssa ei ole samalla aaltopituudella eikä muutenkaan jutunaiheita ole kun toinen mielummin hissukkana kyhjöttää jossain nurkassa. Minä en ole kaltaisesi kieli kaikkien rectumissa -tyyppien kanssa missään tekemisissä jos vain suinkin voin välttää ja vapaa-ajallani tosiaankin päätän itse keiden kanssa olen yhtään missään kontaktissa.
Tässähän olis kyse siitä,
Eli muut voi kutsua paitsi yhtä. Sontaa puhut. Olet sairas.
Spekuloimatta enempää, niin en voi kuvitella hienompaa käytöstä kuin että joku suosittu osoittaa ystävällisyyttä tällaiselle seinäruusulle. Koulussa sitä harvoin näkee, itsekin varmaan olin kiinnostuneempi "kiinnostavimmista" ihmisistä, mutta nyt aikuisena menen aina ystävällisesti juttelemaan tuollaisen seinäruusu kanssa, töissä ja vapaa-ajalla. Se on hyvää käytöstä ja hyvää ihmisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisten kiusaajien takia meillä Suomessa yleisin työkyvyttömyyden syy on masennus. Valtaosalla näistä on ollut kiusatuksitulemisen kokemuksia. Jos oltaisiin solidaarisempia ja enemmän talvisodan hengessä, että ketään ei jätetä, voisi kansamme paremmin.
Talvisodan hengessä? Luuletko, että silloin kannateltiin jotain, joka itse viitsi yrittää?
Talvisodan henki on muuten myytti, jonka uudempi historiankirjoitus on kumonnut. Toki silloin unohdettiin punakapinan vihollisuudet hetkeksi, mutta suurin osa talvisodan hengestä oli pelkkää oman aikansa propagandaa, joka jäi elämään.
Näinkö Tampereen yliopistossa kerrottiin? Ei taida historia olla vahvuutesi. Keskity grillimakkaraan.
Olen ollut vastaavassa tilanteessa "hiljaisena" kun työkaverit pitivät jotkin pippalot, mutta minut kutsuttiin myös. Yksi kollega alkoi räyhätä ja tivata useaan otteeseen miksi tulin paikalle. Ilmeisesti hänen oletuksensa oli, että minun olisi pitänyt älytä jäädä kotiin. Itse kutsujan kanssa olin jo tullut enemmän tutuksi ja halusin lähteä mukaan, vaikka lämpenenkin hitaasti isommassa porukassa.
Tämä yksi kuitenkin veti minut väkisin huomion keskipisteeksi ja voivotteli jatkuvasti jos en hänen mielestään puhunut ja osallistunut tarpeeksi. Teki selväksi, että olen väärässä paikassa. Muuten olisin ollut vain ihan rauhassa taka-alalla ja yrittänyt tutustua muihin siinä lomassa.
Tällaisen kokemuksen jälkeen ei kyllä innosta lähteä enää mukaan vastaaviin kokoontumisiin. Tuossa työpaikassa en onneksi enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa
Mua on kiusattu koko elämän ja jätetty aina ulkopuolelle kaikesta, mutta en silti ymmärrä tuota " kaikki pitää kutsua " , jos haluaa vaan ne paikalle kenen kanssa viihtyy ja, jos itse jää ulkopuolelle, niin sitten voi yksin tehdä jotain kivaa tai kutsua omaan kotiin toisen kaverin tai olla yksin ja tehdä jotain kivaa .
Ei siitä nyt kannata loukkaantua.
Ei sillä tytöllä varmaan muutenkaan siellä kauheen mukavaa olis, jos ulkopuolinen on .
Itsellä, jos olisi lapsia en pakottaisi kutsumaan koko luokkaa, vaan sen takia, että jos joku jää yksin
Voi voi aikuisena sitä vasta joutuukin olemaan yksin kannattaa harjoitella ja tottua siihen, että kaikki ei tykkää eikä pidäkään.
Ketään ei saa kiusata, mutta ei sitä tarvitse omaan kotiinsa kutsua säälistä ihmisiä joiden kanssa ei viihdy.
Mut kerran ku
Yritän vastata toiseen kommenttiisi, jossa sanot, ettei sinua edelleen hyväksytä. Tuntui pahalta lukea tuo kokemuksesi, ja se on samaistuttava :( Mutta siis selityksenä, miksi sait tuohon ensimmäiseen kommenttiisi alapeukkuja, niin se ei ole henkilökohtainen hyökkäys sinua kohtaan, vaan siis ehkä se tuntui vähän tunnekylmältä tavalta nähdä asia. Tuntuu tosi pahalta kuulla, että sinut on kutsuttu ns. pakosta ja sitten kiusattu juhlissa yms., ihan tosi epäreilu ja inhottava kokemus. Olen aidosti pahoillani, ihmiset osaa olla niin ilkeitä, sinä olet joutunut kohtaamaan ihan todellisia mänttejä ja toivon heille pelkkiä mätiä kananmunia koko loppuelämäkseen. Mutta se ei tarkoita, että yleisen ilmapiirin pitäisi olla, että jätetään joku kutsumatta aina, koska joku on päättänyt, ettei tykkää kyseisestä ihmisestä. Ymmärrän, että sinun näkökulmasi on erilainen, ja myös arvokas, mutta ehkä ei nyt auta tässä tilanteessa. Sinun kokemuksesi pitäisi olla hyvä esimerkki siitä, mitä ei koskaan saisi tapahtua kenellekään, ja siksi tässä nyt yritetään yhdessä miettiä, miten näitä syrjiviä ihmisiä pitäisi käsitellä. Tässä aloituksessahan nimenomaan oli kyse siitä, että ap:n mielestä tämä hiljainen olisi pitänyt kutsua, ja häntä kiinnostaa tämän ulkopuolelle jätetyn tunteista ja kokemuksesta, ja tyttö itse on aloituksen mukaan surullinen tilanteesta. Eli alapeukut eivät ole kohdistettuja sinuun henkilökohtaisesti, vaan ehkä kommentti ei ollut tässä tilanteessa vaan nyt ihan mätsännyt tämän aloituksen pointin kanssa. Mutta sinun kokemuksesi itsessään on arvokas. Älä kanna sitä ulkopuolisuuden tunnetta enää mukanasi, jooko. Ihmiset on vaan joskus asioista eri mieltä, ei se ole henkilökohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse ei ole jostain työporukan tai harrastuspiirin tms. organisoimasta ja sen kautta kustannetusta tilaisuudesta, niin silloin tilaisuuden järjestäjä kutsuu paikalle haluamansa henkilöt, mitään velvoitetta kenenkään mukaanottamiselle ei ole. Valitettavasti elämä on joskus epäreilua. Leuka rintaan ja suunta kohti uusia epäonnistumisia.
Ei ole mitään lain velvoitetta mutta moraalinen velvoite on, käytöstavat, kirjoittamaton sääntö: jos koko muu porukka kutsutaan, ei silloin yhtä voi jättää pois.
Sama kuin sählyjoukkuuensa kutsuu vaikka saunomaan, vaikka sen tekisi joku omalla kustannuksellaan niin kyllä kutsutaan ihan jokainen, eikä niin että jätetään yksi ulkopuolelle. Voi v mitä ajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpö. Ketään ei tarvitse vapaa-ajallaan ottaa mukaan juttuihin joiden kanssa ei ole samalla aaltopituudella eikä muutenkaan jutunaiheita ole kun toinen mielummin hissukkana kyhjöttää jossain nurkassa. Minä en ole kaltaisesi kieli kaikkien rectumissa -tyyppien kanssa missään tekemisissä jos vain suinkin voin välttää ja vapaa-ajallani tosiaankin päätän itse keiden kanssa olen yhtään missään kontaktissa.
Tässähän olis kyse siitä,
Eli muut voi kutsua paitsi yhtä. Sontaa puhut. Olet sairas.
<
Jos porukassa on yksi joka ei ota muihin mitään kontaktia, ei puhu, ei yhtään mitään vaan mielummin nysvää yksinään jossain nurkassa niin jätän todellakin moisen riesan kutsumatta yhtään mihinkään vapaa-ajan rientoihin jossa tarkoitus pitää porukalla mukavaa yhdessä eikä enää tuhlata aikaamme sen yhden paapomiseen jota varmasti olemme tehneet ihan tarpeeksi ja yrittäneet ottaa asiallisesti hänen kanssaan asia puheeksi. Tuloksetta. Sairasta on tuollainen vaatiminen toisten vapaa-ajan seurasta.
Täällä on varsinaiset entisten koulukiusaajien kokoontumisajot meneillään. Tiedoksi: siitä yläasteikäisen arvomaailmasta voi päästä irti ja eteenpäin ja omaa empatiakykyään voi ja tulee kehittää. Sitä kutsutaan aikuistumiseksi. Kannattaa miettiä millaista esimerkkiä antaa omille lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän olis kyse siitä, että henkilö kutsui ryhmästä kaikki muut paitsi yhden henkilön. Tuo on kiusaamista.
Itse en haluaisi osallistua tilaisuuteen, jonne en ole toivottu, mutta se ei kuitenkaan tarkoita, että hyväksyisin ryhmästä yhden ihmisen kutsumatta jättä
Tuo on muuten niin totta. Hiljainen mulkero on yleensä ihan okei. Mutta "kiltit" ihmiset on hirveän rasittavia, kuten tämän palstan kilteistä miehistäkin nähdään.
"Kiltteys" kun usein on vain sitä, että ollaan niin aloitekyvyttömiä ettei edes pahantekoon kyetä. Se ei tarkoita, että olisi oikeasti ystävällinen, avulias, mukava... Onpahan vaan jotain niin mitätöntä, että ei parempaa luonnehdintaa keksitä.
Jokaisen ihmisen velvollisuus on ryhmässä ollessaan antaa sille ryhmälle jotain. Pelkkä "kilttinä oleminen" -eli ei-minkään tekeminen- ei riitä. Se on eräänlaista negatiivista läsnäoloa, joka vaan kuormittaa muita.
Jos ei sosiaalisissa tilanteissa niinsanotusti vedä omaa painoaan, ei ole oikeutettu niihin osallistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vastaavassa tilanteessa "hiljaisena" kun työkaverit pitivät jotkin pippalot, mutta minut kutsuttiin myös. Yksi kollega alkoi räyhätä ja tivata useaan otteeseen miksi tulin paikalle. Ilmeisesti hänen oletuksensa oli, että minun olisi pitänyt älytä jäädä kotiin. Itse kutsujan kanssa olin jo tullut enemmän tutuksi ja halusin lähteä mukaan, vaikka lämpenenkin hitaasti isommassa porukassa.
Tämä yksi kuitenkin veti minut väkisin huomion keskipisteeksi ja voivotteli jatkuvasti jos en hänen mielestään puhunut ja osallistunut tarpeeksi. Teki selväksi, että olen väärässä paikassa. Muuten olisin ollut vain ihan rauhassa taka-alalla ja yrittänyt tutustua muihin siinä lomassa.
Tällaisen kokemuksen jälkeen ei kyllä innosta lähteä enää mukaan vastaaviin kokoontumisiin. Tuossa työpaikassa en onneksi enää ole.
Näitä esimerkkejä on vaikka kuinka. Itsekin olen ollut työpaikassa, jossa tulin sorsituksi, ja joku muu tuli sorsituksi. Kiusaajia on ihan joka puolella ja siinä valossa on aikuisilta ihan hemmetinmoista jeesustelua arvostella lasten tekemään kiusaamista. Lapsi voi ajattelemattomuuttaan vaikka nimitellä toista, mutta aikuisen täytyy oikeasti jo osata mikä on oikein.
Vastaus ap:n kysymykseen: narsisti.
Mitäpä tuota kaunistelemaan. Näitä on Suomi täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse ei ole jostain työporukan tai harrastuspiirin tms. organisoimasta ja sen kautta kustannetusta tilaisuudesta, niin silloin tilaisuuden järjestäjä kutsuu paikalle haluamansa henkilöt, mitään velvoitetta kenenkään mukaanottamiselle ei ole. Valitettavasti elämä on joskus epäreilua. Leuka rintaan ja suunta kohti uusia epäonnistumisia.
Ei ole mitään lain velvoitetta mutta moraalinen velvoite on, käytöstavat, kirjoittamaton sääntö: jos koko muu porukka kutsutaan, ei silloin yhtä voi jättää pois.
Sama kuin sählyjoukkuuensa kutsuu vaikka saunomaan, vaikka sen tekisi joku omalla kustannuksellaan niin kyllä kutsutaan ihan jokainen, eikä niin että jätetään yksi ulkopuolelle. Voi v mitä ajattelua.
Sählyporukka on vähän eri asia kuin lukion yksittäinen kurssi. Sählyporukka laumaantuu. Yksittäisen kurssin osanottajat eivät.
"Jokaisen ihmisen velvollisuus on ryhmässä ollessaan antaa sille ryhmälle jotain. Pelkkä "kilttinä oleminen" -eli ei-minkään tekeminen- ei riitä. Se on eräänlaista negatiivista läsnäoloa, joka vaan kuormittaa muita.
Jos ei sosiaalisissa tilanteissa niinsanotusti vedä omaa painoaan, ei ole oikeutettu niihin osallistumaan."
Olen täysin eri mieltä.
Jokaisella on oikeus osallistua ja olla sellainen kuin on, (kun ei satuta muita). Joku voi olla todella ujo. Voi olla puhevamma ja vaikea osallistua keskusteluun, pelkää arvostelua. Voi olla huono itsetunto. Voi ajatella ettei mielipiteelläni ole arvoa. Voi olla autisminkirjolla, jolloin sosiaaliset tilanteet ylipäätään ovat vaikeita oppia ja vaikea pysyä keskustelussa mukana. Voi olla että jännittää tai sosiaaliset tilanteet ahdistavat, yrittää kuitenkin päästä ahdistuksestaan yli, tulemalla paikalle ja opettelemalla sietämään.
Mikä sinä olet määräämään, millainen ihminen saa olla mukana sosiaalisissa tilanteissa?
Etkö siedä mitään erilaisuutta? Miksi se sinua häiritsee jos joku on hiljaa, saatpahan itse puheaikaa enemmän?
Oletko itse täydellinen ja sopiva jokaiseen tilaisuuteen? Vai luuletko vain niin, ehkä sinuakin joskus vain siedetään? Pistäs ajatellen.
Minä olen töissä varhaiskasvatuksessa ja nämä on ihan perusteita, mitä lapsille (tuleville aikuisille...) opetetaan. Osallistavuus.
Sählyporukka ei tasan ole yhtään eri asia kuin oppilasporukka.
Menetkö itse ja liityt kiusaajiin? Ei tarvitse ihmetellä mitä tässä viikko sitten tapahtui.