Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omat vanhemmat olivat velattomia jo 40 vuotiaina

Vierailija
09.04.2024 |

Vaikka olivat normipalkoilla kaupassa töissä. Rakensivat oman talon 1970 luvulla ja talolaina oli 10 vuotta. Isä ajoi vanhalla autolla ja äiti polkupyörällä... mitään erikoista ei koskaan ollut mutta mistään ei ollut pulaa. Oli kasvihuone ja perunamaa ,lomalla käytiin mummolassa.kerran ruotsinlaivalla.. Harmittaa tämä nykymeno ,mielestäni kaikki oli paremmin ennen.

Kommentit (216)

Vierailija
1/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin olimme velattomia 40-vuotiaana. Ihan 2000-luvun alussa, helsinkiläisinä, ilman kummoisia perintojä.

Sittemmin erosimme ja taas oli velkaa.

Vierailija
2/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 alkaa lähestymään ja olen täysin velaton. olen aina ollut. lainaa ei ole myönnetty koska ei ole ollut kunnon työpaikkaa eli säännöllistä ja riittävää tuloa. toisaalta eipä ole mitään omaisuuttakaan kerääntynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, silloin rakennettiin se yksi talo, jossa asuttiin sitten siihen asti, kun ei enää kotona pärjätty. Mä taasen olen exän kanssa omistanut kaksi rivariasuntoa ja yhden omakotitalon ja jokaiseen piti ottaa lisää velkaa. Ja eron jälkeen piti ottaa vielä sitten uusi asuntolaina vähän yli 45-vuotiaana. Eläkkeelläkin vielä makselen asuntolainaani...

Vierailija
4/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ei ollut avioeroja, silloin vielä puoliso oli tärkeämpi kuin minä itse.

Vierailija
5/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakait niillä oli 40v velaton asunto, jos ostivat ensimmäisen asunnon 30v. kun asuntolainoja myönnettiin vain 10v. 

Eli asunnon omarahoitus oli 30% ja loppuosalle 70% pankin asuntolaina, joka maksettiin 10v pois. Vasta 90-luvulla tulivat pitemmät asuntolaina. 

Ja asuttiin vaatimattomasti. Lastulevy-kalusteet, muovimatot jne. 

Ja sitten kun asuntolaina oli maksettu, aloitettiin toiseen kertaan maksaminen ja tehtiin rempat, kun myös rakennusmateriaaleilla on elinkaarensa esim. 70-luvun asunnoista lähes kaikki esim. sähkö-ja purkutyöt, ikkunat ja ovet, katto, julkisivu jne. Muussa tapauksessa ovat purkukuntoisia ja arvottomia. 

Vierailija
6/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sitä ap. unelmahöttöä

https://yle.fi/a/3-7502285

Vierailija
7/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin velaton 41-vuotiaana reilu 10 vuotta sitten. Ja ihan palkkatuloilla yhdessä puolison kanssa hankittu perheasunto pk-seudulta ilman perintöjä tai vastaavia.

Vierailija
8/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olimme myös velattomia 40-vuotiaina plus lapset olivat jo lähteneet maailmalle. Aikaisin kun aloittaa niin voi 40- vuotiaana jo nautiskella elämästä. Kaverit maksavat 52 vuotiaina vielä lainojaan ja on alaikäisiä lapsia.

Vierailija
9/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin?

Vierailija
10/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kotitalouksien säästäminen on ollut muutamaa lamavuotta lukuunottamatta joko olemattoman pientä tai negatiivista viimeisen kolmen vuosikymmen aikana. Julkisen sektorin tilanne on samanlainen. Mutta miksi säästää, jos valtio vastaa kaikista riskeistä. Valtio ja KELAhan ovat vakuuttaneet meidät kaikkia toimentuloriskejä vastaan! Vielä 1950-luvulla säästämisaste Suomessa oli Euroopan/maailman korkeimpia, mikä on nykynäkökulmasta ihmeellistä, koska ihmiset olivat keskimäärin todella aidosti köyhiä nykynäkökulmasta rutiköyhiä. Mutta sen ajan ihmiset eivät olleet kuulleet ihmeellisestä hyvinvointivaltio-takaseinästä, josta saa tarvittaessa aina rahaa. Nyt valtio ja rahaviranomaiset yrittävät toppuutella ylivelkaantumista, mutta vaikeaa se on, kun ihmisillä ole mitään aitoa motiivia säästää.

Vierailija
11/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, esim. asuntolainan ottoa suunnitellessa kannattaa laskea, minkä ikäisenä laina on maksettu. 

Vierailija
12/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin ollaan oltu jo pitkään velattomia, t siivooja ja talkkari kolmiosta Tampereelta, 45 v. Pitkät vakituiset työsuhteet kaupungilla, vielä ostovoimaa, matalat lainankorot, vivutus onnistui vielä. Varmaan ollaan viimeistä sukupolvea joka ehti siihen junaan.

Vierailija
13/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä syynä jatkuva tyytymättömyys arkielämään. Jatkuvasti ollaan haluamassa jotakin, reissataan, kauneushoitoloissa ravataan kynsi- ja ripsi"hoidoissa", tikataan kauheita kalliita lihaleimoja kroppaan, woltit, ravintolat, vaateostot, salikortit ja lopulta erotaan löydetään uusia kumppaneita ja taas aletaan ne kotileikit jne.  jne....ei vaan rahat voi riittää tähän kaikkeen, valintakysymys, niin makaa kuin petaa.

Vierailija
14/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni täällä kertoo kuinka ovat hoitaneet talolainoja ym. Unohtuu kuitenkin mainita millä tuloilla ja millaiset vakuudet on taustalla. Voihan sitä 18 vuotiaskin ostaa omakotitalon westendistä mutta turha kieltää että hommassa haisee joku.

Vierailija
15/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40 alkaa lähestymään ja olen täysin velaton. olen aina ollut. lainaa ei ole myönnetty koska ei ole ollut kunnon työpaikkaa eli säännöllistä ja riittävää tuloa. toisaalta eipä ole mitään omaisuuttakaan kerääntynyt.

Oma elämäni ei myöskään koskaan edennyt, kun ei ole ollut sitä kokoaika työtä. Ei velkaa, eikä elatusvelvollisuutta. Olen tottunut työttömyyteen ja pätkätöihin. Iso osa meistä elää edelleen 90-luvun laman varjoissa. 

- 94 syntynyt

Vierailija
16/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, silloin rakennettiin se yksi talo, jossa asuttiin sitten siihen asti, kun ei enää kotona pärjätty. Mä taasen olen exän kanssa omistanut kaksi rivariasuntoa ja yhden omakotitalon ja jokaiseen piti ottaa lisää velkaa. Ja eron jälkeen piti ottaa vielä sitten uusi asuntolaina vähän yli 45-vuotiaana. Eläkkeelläkin vielä makselen asuntolainaani...

Yhteiskunnan rakenteet pakotti sinut noihin valintoihin? 

Vierailija
17/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä asia on opettaa lapsia säästämään. ei kannata päästää myöskään lapsia muuttamaan pois liian nuorena vaan on hyvä asua kotona ja käydä töissä 2-4vuotta säästämällä  ja sitten ostaa oma asunto 

Vierailija
18/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni täällä kertoo kuinka ovat hoitaneet talolainoja ym. Unohtuu kuitenkin mainita millä tuloilla ja millaiset vakuudet on taustalla. Voihan sitä 18 vuotiaskin ostaa omakotitalon westendistä mutta turha kieltää että hommassa haisee joku.

Ei esim. vuonna 2007 kysytty mitään vakuuksia. Ei ollut edes vakituista työpaikkaa kummallakaan. Ostimme Helsingistä.

Vierailija
19/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakait niillä oli 40v velaton asunto, jos ostivat ensimmäisen asunnon 30v. kun asuntolainoja myönnettiin vain 10v. 

Eli asunnon omarahoitus oli 30% ja loppuosalle 70% pankin asuntolaina, joka maksettiin 10v pois. Vasta 90-luvulla tulivat pitemmät asuntolaina. 

Ja asuttiin vaatimattomasti. Lastulevy-kalusteet, muovimatot jne. 

Ja sitten kun asuntolaina oli maksettu, aloitettiin toiseen kertaan maksaminen ja tehtiin rempat, kun myös rakennusmateriaaleilla on elinkaarensa esim. 70-luvun asunnoista lähes kaikki esim. sähkö-ja purkutyöt, ikkunat ja ovet, katto, julkisivu jne. Muussa tapauksessa ovat purkukuntoisia ja arvottomia. 

Rempat tekee seuraava sukupolvi. 

Vierailija
20/216 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin ei ollut avioeroja, silloin vielä puoliso oli tärkeämpi kuin minä itse.

Tarkoitat että roikuttiin väkivaltaisissa suhteissa päihde- ja mielenterveyspotilaiden kanssa, kun ei ollut taloudellisesti muuta vaihtoehtoa.

En ole mikään ylenpalttinen eroamisen kannattaja, varsinkaan jos on lapsia, mutta ihminen itsessään on muuttunut tässä ajassa vähänlaisesti. Eli ei sitä sen jalompia oltu silloin kuin nytkään, olosuhteet vain pakottivat olemaan yhdessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi