Puheluihin vastaamattomat ystävät
Minulla on muutama ystävä, jotka eivät nykyään koskaan vastaa puheluihin. He eivät myöskään soita takaisin, tai laita viestiä perään.
Vastaavat kuitenkin viestitse laitettuihin yhteydenottoihin. Yksi pitkäaikainen ystäväni saattaa jopa heti soittoyritykseni jälkeen kirjoitella muina naisina yhteisen harrastusporukkamme Whatsupp-ryhmässä muita asioita. Koen tulevani mitätöidyksi ja ohitetuksi tällaisella käytöksellä.
Nämä ystävät ovat neljääkymppiä käyviä naisia, joiden kanssa olen ollut aiemmin hyvin läheinen. Viesteissä käydään kuitenkin läpi ihan syvällisiä ja henkilökohtaisia asioita, joten en koe että suoranaisesti olisimme hurjasti erkaantuneitakaan.
Puheluihin vastaamattomuus on yleistynyt koronan myötä. Itse en halua/jaksa aina vaan viestitellä, vaan mielelläni puhuisin kuulumisia puhelimessa, jos tapaamisten välillä on pitkiä aikoja ja töissä joutuu koko päivän laittamaan ja lukemaan viestejä Teamsissa jne. Vakavista asioista tuntuu jotenkin lattealta chattailla, ja yhteys tuntuu pinnallisemmalta. Lisäksi tapaamisten sopiminen viestitse voi olla todella ärsyttävää.
Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (309)
No heitä ei kiinnosta tai eivät ehdi puhua puhelimessa.
Olen huomannut itsessäni taipumusta olla vastaamatta ihmisille, joiden kanssa en jaksaisi olla enää tekemisissä. Ghostauksen ensiaskeleita sanoisin siis.
Pelkäävät, että yrität puhua jonku maratonipuhelun, joten parempi vastaamatta.
En vastaa puhelimeen työaikana, mutta viestitellä voin.
Vierailija kirjoitti:
- Kuinka pitkään puhut näitä kuulumisia? Jos pelkona on, että puhelu venyy yli puolen tunnin mittaiseksi, niin en vastaa.
- Minkälaisia kuulumisia kerrot? Jos puhut ummet ja lammet kaikenmaailman kummin kaimojen asioista, niin en vastaa.
- Mitä vain 15 min ja 50 min välillä on ollut tapana, n. kerran kuukaudessa tai kahdessa.
- Aiemmin ollaan juteltu esim. ystävien, heidän lastensa ja vanhempiensa kuulumisista, parisuhdemurheista, työkuvioista, yhteisistä harrastuksista, ajankohtaisista asioista jne. Sellaista ihan tavallista, mitä ystävien kanssa jutellaan. En koe vuodattavani mitään tylsistyttävää, olen sosiaalisesti älykäs persoona.
- Ap
Kaveri soittaa aina kännissä eikä sitä aina jaksa kuunnella, joten välillä jätän tietoisesti vastaamatta.
Minä en pidä soittelusta. Vastailen silloin kun minulle sopii. Jos tämä ei miellytä ei ole pakko olla ystäväni.
On soittajan vastuulla laittaa viesti perään. Jos soiton perään ei laiteta viestiä niin se tarkoittaa, että puhelun aihe on sellainen, joka menee ohi nopeasti esim "olin menossa kaverin kanssa keilaamaan ja rata on maksettu, mutta hänelle alkoi vatsatauti tuletko nyt?" ja pian tämän jälkeen sai toisen kaverin mukaan.
Heillä ei ole aikaa tai halua puhua sinun kanssa, just silloin kun sinä haluat. Sovi puhelut etukäteen, että milloin voi soittaa.
Ihmiset laittavat huonon käytöksen stressin piikkiin. On huolestuttavaa, miten käytöstavat rapistuvat vanhemmillakin ihmisillä. En ymmärrä miksei voi olla edes omille ystävilleen mukava?!
Veljeni tekee näin. Ei tule tekemään enää uudestaan.
Nämä tähän ketjuun vastanneet voisivat mennä itseensä ja miettiä miltä toisesta ihmisestä tuntuu. Jos teitä ei kiinnosta, ottakaa itseänne niskasta kiinni: aikuistukaa ja sanokaa. Opetelkaa puhumaan.
Miksi heidän pitäisi laittaa viestiä perään? Laita itse viestiä, jos on jotain tärkeää asiaa tai kysy milloin voi soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Heillä ei ole aikaa tai halua puhua sinun kanssa, just silloin kun sinä haluat. Sovi puhelut etukäteen, että milloin voi soittaa.
Eikö ap:n tapauksessa ole juurikin toisin päin, että ystävät määrittelevät milloin soittelu sopii (ei koskaan)?
En ikinä pidä missään viestimissä ääniä päällä työajan ulkopuolella. Viestittelen takaisinpäin sitten kun on sopiva hetki. Inhoan puhelimessa roikkumista.
Minulla on yksi kaveri jonka kanssa pitää sitten puhua 1- 1 1/2 tuntia jos vastaan. Ei ota kuuleviin korviinsa, jos yritän lopettaa puhelun. On kuin ei olisi kuullutkaan. Jos sanon vaikka, että nyt pitäisi mennä laittamaan ruokaa lapsille, niin jatkaa jaarituksia pahimmillaan vielä tunnin sen jälkeen. Ihan sama, vaikka monta kertaa sanoisi. Nykyään en enää vastaa, jos ei ihan oikeasti huvita puhua niin kauan. Oletko ap mahdollisesti jaarittelija? Onko kavereilla kiirettä elämässä?
Sovi puheluajat etukäteen. Vaikka nyt on kännykät, niin ei se sitä tarkoita, että olisi aikaa vastata puhelimeen milloin vain.
Mä lopetin vastaamisen yhden kaverin kanssa kun ne puhelut alkoi olla vain sitä, että hän valittaa ja mä kuuntelen. Lopulta estin sen instagramininkin. Aikansa kutakin.
En tykkää yhtään puhua puhelimessa. Viestillä saa kiinni. Voisin laittaa ystävyyden poikki sen takia, että kaveri olisi soittelijaluonne, niin paljon sitä inhoan. Kokemusteni perusteella puhelimella soittavat vain ne, jotka haluavat jotain, ja tietävät että livenä on vaikeampi kieltäytyä tai keksiä tekosyy, kuin viestillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap:n tapauksessa ole juurikin toisin päin, että ystävät määrittelevät milloin soittelu sopii (ei koskaan)?
Ennen oli lankapuhelimet ja siihen tasan tarkkaan vastattiin silloin, kun itselle sopi. Nyt oletetaan, että pitäisi olla koko ajan valmis puheluihin kännykkä kourassa.
- Kuinka pitkään puhut näitä kuulumisia? Jos pelkona on, että puhelu venyy yli puolen tunnin mittaiseksi, niin en vastaa.
- Minkälaisia kuulumisia kerrot? Jos puhut ummet ja lammet kaikenmaailman kummin kaimojen asioista, niin en vastaa.