Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein käyt verenluovutuksessa SPR:lla?

08.04.2024 |

Kuinka usein luovutat verta? 

Mä luovutan noin kerran vuodessa. Minulla on niin huono ferritiini, etten oikein voi useammin luovuttaa. Ekan kerran luovutin heti kun täytin 18v. 

Jos mulla olisi rauta-arvot ok, voisin luovuttaa verta vaikka joku 3-4 kertaa vuodessa. Miehet hän voi luovuttaa verta 2kk välein.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Se on kiva, kun verenluovutuksen jälkeen saa syödä välipalaa. Ja samalla saa tsekattua hemoglobiinin.

Kerran sain 4kk luovutuskiellon, koska olin käynyt akupunktio saa hierojalla. Sanoin, että ne neulat olivat kertakäyttöisiä (itse näin että ne avattiin yksittäispakkauksesta) eli ei ole mitään mahdollisuutta, että olisin saanut HIV:n tai hepatiitin niistä neuloista. He sanoivat, että jos fysioterapeutti olisi antanut akupunktion, se ei olisi ollut ongelma.

Miksi kävit akupunktiossa?

Vierailija
22/44 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luovuta ilmaiseksi verta, koska se on iso bisnes lääkeyhtiöille. Ei korvausta, ei verta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä,koska olen nainen.Luovutan vertani joka kuukausi.Hemoglobiiniarvoni on ollut aina mitatessa matala.

Vierailija
24/44 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parikymppisestä viiskymppiseen kävin vakituiseen 2-3 krt vuodessa. Aina luovutushetkellä muistelin läheisiä, tuonilmaiseen menneitä. Tämä tapa jäi siitä, kun kerran luovutuksen jälkeen menin sairaalaan katsomaan setääni, jolle juuri annettiin lisäverta. Konkretisoitui todella luovutuksen tärkeys.

Sittemmin lääkitys estää. Olen Spr ainaisjäsen.

* korjaan tuonilmaisiin siirtyneitä

25/44 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Kerran sain 4kk luovutuskiellon, koska olin käynyt akupunktio saa hierojalla. Sanoin, että ne neulat olivat kertakäyttöisiä (itse näin että ne avattiin yksittäispakkauksesta) eli ei ole mitään mahdollisuutta, että olisin saanut HIV:n tai hepatiitin niistä neuloista. He sanoivat, että jos fysioterapeutti olisi antanut akupunktion, se ei olisi ollut ongelma.

Kärsin silloin unettomuudesta.

Vierailija
26/44 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tue SPR:n toimintaa missään muodossa.

SPR, samoin kuin kirkko, harjoittavat avoimesti tuhoavaa toimintaa suomalaisia kohtaan.

He ovat ottaneet yhteistyökumppaneikseen vieraat kansat ja vieraat uskonnot, joita hyysäävät sydämensä kyllyydestä. Saavat pärjätä keskenään miten tykkäävät, minä en siihen jätetunkioon näppiäni työnnä.

Aiemmin ainakin Veripalvelun budjetti oli erillinen SPR:n budjetista. Siksi muuten on ihan hyvä jos Veripalvelu jotain tuloja saa plasmatuotteita jalostamalla - plasma oli ymmärtääkseni aiemmin punasolujen eristämisen jälkeen ns. jätettä. Nyt se saadaan hyödynnettyä potilaiden hoidossa (vaikka olisivatkin ulkomaalaisia) ja tulot käytetään Veripalvelun toiminnan pyörittämiseen.

Vierailija
27/44 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Ymmärrätkö kuitenkin että se on huuhaata?

Vierailija
28/44 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen luovutin, enää en saa, kun mulla on ollut psykoosi. Lääkkeiden puolesta kai voisin luovuttaa, mutta psykoosi itsessään estää, vaikka siitä on jo yli kymmenen vuotta.

Vierailija
29/44 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Enemmän minua kiinnostaa, auttoiko?

Nimim toisinaan turkasen uneton 

Vierailija
30/44 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan pippeliä peppuun joten en saa antaa verta

Vierailija
31/44 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan.

Vierailija
32/44 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin lahjoittaa harvinaista veriryhmääni rahaa vastaan

Vierailija
33/44 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan ole lahjoittanut

Vierailija
34/44 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen O- mies, joten luovutan mahdollisimman usein, koska hätäverelle on suurin kysyntä. Välillä oli parin vuoden tauko, koska asuin muualla. 

Vierailija
35/44 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä, koska en saa luovuttaa verta. T. 1-tyypin diabeetikko

Vierailija
36/44 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan saanut luovuttaa verta verenvuototaudin vuoksi.

Vierailija
37/44 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin lahjoittaa harvinaista veriryhmääni rahaa vastaan

Näissä "rahaa pitää saada"-pyynnöissä on se ongelma, että raha tuo siihen sosiaalisen sidgman, jonka mukaan verenluovutus on vain köyhien viime hädässä tekemää toimintaa. Näihän asia on esimerkiksi USA:ssa, jossa paremmin toimeentulevat eivät luovuta verta, koska se kertoisi, että heillä on rahaongelmia. He eivät halua sitä leimaa. Kun se on vapaaehtoista, sitä tekevät kaikki.

Vierailija
38/44 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan, koska diabetes :( Mieheni käy monta kertaa vuodessa.

Vierailija
39/44 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Ei ole huuhaata. Itse olen saanut akupunktiosta apua moneen. Se ei ole mitään energiahoitoa tai muuta hörhöä, vaan ihan todistettua vaikuttamista kehoon akupisteiden kautta. Vain lännessä se on monien mielissä saanut valehoidon maineen.

Vierailija
40/44 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: En ole luovuttanut vuosikausiin. Syynä SPR:n hoitajien liian tyly kohtelu.

Ihan sama kokemus mulla. Kivihaasta Helsingistä taisivat tulla silloiselle työpaikalleni. Huonot muistot on jääneet kohtelusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan