Kuinka usein käyt verenluovutuksessa SPR:lla?
Kuinka usein luovutat verta?
Mä luovutan noin kerran vuodessa. Minulla on niin huono ferritiini, etten oikein voi useammin luovuttaa. Ekan kerran luovutin heti kun täytin 18v.
Jos mulla olisi rauta-arvot ok, voisin luovuttaa verta vaikka joku 3-4 kertaa vuodessa. Miehet hän voi luovuttaa verta 2kk välein.
Kommentit (44)
En luovuta ilmaiseksi verta, koska se on iso bisnes lääkeyhtiöille. Ei korvausta, ei verta.
En ikinä,koska olen nainen.Luovutan vertani joka kuukausi.Hemoglobiiniarvoni on ollut aina mitatessa matala.
Vierailija kirjoitti:
Parikymppisestä viiskymppiseen kävin vakituiseen 2-3 krt vuodessa. Aina luovutushetkellä muistelin läheisiä, tuonilmaiseen menneitä. Tämä tapa jäi siitä, kun kerran luovutuksen jälkeen menin sairaalaan katsomaan setääni, jolle juuri annettiin lisäverta. Konkretisoitui todella luovutuksen tärkeys.
Sittemmin lääkitys estää. Olen Spr ainaisjäsen.
* korjaan tuonilmaisiin siirtyneitä
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Kerran sain 4kk luovutuskiellon, koska olin käynyt akupunktio saa hierojalla. Sanoin, että ne neulat olivat kertakäyttöisiä (itse näin että ne avattiin yksittäispakkauksesta) eli ei ole mitään mahdollisuutta, että olisin saanut HIV:n tai hepatiitin niistä neuloista. He sanoivat, että jos fysioterapeutti olisi antanut akupunktion, se ei olisi ollut ongelma.
Miksi kävit akupunktiossa?
Kärsin silloin unettomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
En tue SPR:n toimintaa missään muodossa.
SPR, samoin kuin kirkko, harjoittavat avoimesti tuhoavaa toimintaa suomalaisia kohtaan.
He ovat ottaneet yhteistyökumppaneikseen vieraat kansat ja vieraat uskonnot, joita hyysäävät sydämensä kyllyydestä. Saavat pärjätä keskenään miten tykkäävät, minä en siihen jätetunkioon näppiäni työnnä.
Aiemmin ainakin Veripalvelun budjetti oli erillinen SPR:n budjetista. Siksi muuten on ihan hyvä jos Veripalvelu jotain tuloja saa plasmatuotteita jalostamalla - plasma oli ymmärtääkseni aiemmin punasolujen eristämisen jälkeen ns. jätettä. Nyt se saadaan hyödynnettyä potilaiden hoidossa (vaikka olisivatkin ulkomaalaisia) ja tulot käytetään Veripalvelun toiminnan pyörittämiseen.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Christiiina kirjoitti:
Kerran sain 4kk luovutuskiellon, koska olin käynyt akupunktio saa hierojalla. Sanoin, että ne neulat olivat kertakäyttöisiä (itse näin että ne avattiin yksittäispakkauksesta) eli ei ole mitään mahdollisuutta, että olisin saanut HIV:n tai hepatiitin niistä neuloista. He sanoivat, että jos fysioterapeutti olisi antanut akupunktion, se ei olisi ollut ongelma.
Ymmärrätkö kuitenkin että se on huuhaata?
Ennen luovutin, enää en saa, kun mulla on ollut psykoosi. Lääkkeiden puolesta kai voisin luovuttaa, mutta psykoosi itsessään estää, vaikka siitä on jo yli kymmenen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Enemmän minua kiinnostaa, auttoiko?
Nimim toisinaan turkasen uneton
Otan pippeliä peppuun joten en saa antaa verta
Voin lahjoittaa harvinaista veriryhmääni rahaa vastaan
Olen O- mies, joten luovutan mahdollisimman usein, koska hätäverelle on suurin kysyntä. Välillä oli parin vuoden tauko, koska asuin muualla.
En ikinä, koska en saa luovuttaa verta. T. 1-tyypin diabeetikko
En ole koskaan saanut luovuttaa verta verenvuototaudin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Voin lahjoittaa harvinaista veriryhmääni rahaa vastaan
Näissä "rahaa pitää saada"-pyynnöissä on se ongelma, että raha tuo siihen sosiaalisen sidgman, jonka mukaan verenluovutus on vain köyhien viime hädässä tekemää toimintaa. Näihän asia on esimerkiksi USA:ssa, jossa paremmin toimeentulevat eivät luovuta verta, koska se kertoisi, että heillä on rahaongelmia. He eivät halua sitä leimaa. Kun se on vapaaehtoista, sitä tekevät kaikki.
En koskaan, koska diabetes :( Mieheni käy monta kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Ei ole huuhaata. Itse olen saanut akupunktiosta apua moneen. Se ei ole mitään energiahoitoa tai muuta hörhöä, vaan ihan todistettua vaikuttamista kehoon akupisteiden kautta. Vain lännessä se on monien mielissä saanut valehoidon maineen.
Vierailija kirjoitti: En ole luovuttanut vuosikausiin. Syynä SPR:n hoitajien liian tyly kohtelu.
Ihan sama kokemus mulla. Kivihaasta Helsingistä taisivat tulla silloiselle työpaikalleni. Huonot muistot on jääneet kohtelusta.