Nyt vertaistukea: Rahat ovat täysin loppu!
Kaikki ystäväni ovat varakkaita, itsekin olimme ennen, mutta nykytilanne on vienyt kaikki säästömme. Rahat eivät vaan riitä vaikka emme osta mitään ylimääräistä. Lasten harrastukset, asuminen ja bensa sekä tietysti ruoka, siinä mihin meidän rahat menevät. Molemmat olemme työssäkäyntiä, toisella vielä hyväkin palkka, luulisi että rahat riittäisi normaaliin elämiseen. En halua kuulla vittuilua, haluan kuulla että muilla sama homma. Itse ajattelen, että kun kerran töissä käy, pitäisi edes joskus mahdollisuus ostaa jotain kivaa tai syödä ulkona ym. Mutta ei enää meinaa olla mahdollista.
Kommentit (84)
No sittenhän teillä on liian kalliit harrastukset ja asunto teidän tulotasoonne nähden. Kyllä ne rahat riittää hyvinkin kun sopeuttaa menot tuloihin. Ei siis ole samaa ongelmaa.
Mitä ne lasten harrastukset on ja paljonko ne maksaa kuukaudessa,
Teillä on vääristynyt mielikuva, millainen elintaso työssäkäyvillä lapsiperheillä on. Joku asuu liian kalliisti. Toinen halvalla korvessa, mutta sitten on kaksi kallista autoa ja kallista bensaa palaa.
Lapsilla on liian kalliita harrastuksia, lomamatkoja pidetään ihmisoikeutena, eikä kaupassa katsota, mitä mikäkin maksaa. Minunkin kaverini ovat vuosikaudet valittaneet, kun rahat eivät riitä "normaaliin elämään". Olen hiljaa miettinyt, että ovat pienempituloisia kuin minä, asuvat paremmin, matkailevat enemmän ja on vielä niitä lapsia kalliine harrastuksineen.
Onko sitten ihme, että yksi jo meinasi joutua ulosottoon ja monilla muilla palkka menee luottokorttilainojen kuittaamiseen, jos riittääkään joka kuukausi.
Menojen ja tulojen pitää kohdata.
Menoja saa pienemmäksi mm. tarkkailemalla paremmin ruokatarjouksia, kokkaamalla ihan kaiken itse, myös mm. työpaikkalounaat eväinä mukaan jne.
Tuloja taas saa suuremmiksi mm. kirppismyynnillä. Itse olen kiertänyt nyt ihan kaikki ilmaiset tai huokeat lastenvaatekirppistapahtumat plus myynyt Torissa ja kaupunginosakirppisryhmissä niin paljon kuin ikinä olen pystynyt. Tavoitteeni on tehdä sitä kautta yksi kauppa per viikko. Esimerkiksi toissa viikolla myin 55 eurolla ja viime viikolla 30 eurolla.
Toukokuun lopussa on siivouspäivä, jossa voi myydä ihan ilmaiseksi ihan kaikkea. Minä myyn kotona parkkipaikalla ja mies menee vielä naapurikaupunginosan yhteistapahtumaan.
Pienistä puroista tulee sitten kuitenkin jo isompi virta.
Meillä myös käydään töissä, 2 lasta, miehen nettopalkka keskimäärin noin 2500 €/kk, minun netto noin 1800. Ei pääomatuloja tai muita vastaavia. Asuntolainaan ja asumiseen (vesi, sähkö) menee tällä hetkellä noin 1500 €/kk. Lopuista maksetaan kaikki muut kulut / kk. Niukasti eletään mutta pärjäämme. Rahat laitetaan riittämään.
Talouden hallintaa kehiin.
Laske, minne rahat ovat menneet. Sitten teette budjetin ja pysytte siinä.
Monella on tilanne, että rahaa on vain käytetty koska sitä on, ja se on riittänyt laskematta.
Kun tilanne muuttuu, ei ole sopeutettu menoja vaan on syöty mahdolliset säästöt. Monilla ei ole hajuakaan mihin rahat valuvat.
Inflaatio on syönyt ostovoiman ja se nyt vaan on realiteetti.
Itsellä tuloina vain 1500e kuussa. Tosin elätettäviäkin vain 1. Mutta tulen toimeen ihan ok. Jos olisi tuplat parempi niin olisi luksusta. Voi olla, että ostelisin turhaa tavaraa enempi.
No sitten leikataan. Miten tämä on vaikeaa? Valitettavaa on mutta kun menee kireälle, leikataan
Ongelma taitaa olla siinä, että pyritte saamaan samat asiat kuin varakkaat ystävänne vaikka itse ette ole hyvätuloisia. Aikuisen ihmisen pitää ymmärtää mihin ne omat rahat riittää ja elää niillä, ei sen mukaan mitä naapurilla on.
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös käydään töissä, 2 lasta, miehen nettopalkka keskimäärin noin 2500 €/kk, minun netto noin 1800. Ei pääomatuloja tai muita vastaavia. Asuntolainaan ja asumiseen (vesi, sähkö) menee tällä hetkellä noin 1500 €/kk. Lopuista maksetaan kaikki muut kulut / kk. Niukasti eletään mutta pärjäämme. Rahat laitetaan riittämään.
Teilläkin jää asumisen jälkeen 2800 euroa kuukaudessa käytettäväksi. Niukasti elätte? Monella lapsiperhellä asumismenojen jälkeen jää nipin napin tonni. Meille tuo 2800 olisi sellaista luksusta että melkein puolet siitä menisi sijoituksiin.
Olen eroäiti, asun lapsen kanssa kahden. Tuloni osuvat keskituloon, mutta alle mediaaniin. Asumme n. 40m2 vuokra-asunnossa, jossa lapsella oma huone ja itse nukun keittiö-olkkarissa. Auto on, mutta iäkäs ja sen on näköinenkin, mutta toimiva ja vähäkuluinen.
Vastapainoksi sitten pystyy käyttämään muuhun rahaa vapaammin. Jos asuttaisiin kolmiossa tai tilavammassa kaksiossa, veisi asumisen kustannukset sen käyttövaran sitten kaikesta muusta.
Kun syö vähemmän, kun kuluttaa, laihtuu. Vaikka tienaa miljoonan kuukaudessa, ei se riitä jos panee kaksi menemään.
Helpot ohjeet korjata tilanne.
Meillä esim ei ole varaa juuri matkustella koska panostamme lasten harrastuksiin. Tämä on meidän perheen oma valinta, joten mitäpä siitä marisemaan.
Lakkaa ostelemasta kaikkea turhaa. Perusmenot on laitettava leikkuriin.
Miksi lapsilla pitää olla kalliita harrastuksia? Jos perheellä on hyvät tulot niin kyllähän verotus vie osan mutta aikuisen täytyy osata suhteuttaa menot tuloihin. Ihmettelen erästä yh:ta joka valittaa että rahat on aina loppu, silti lapsi harrastaa esteratsastusta joka on kallis harrastus, ei se lapsi siihen kuole jos harrastuksena on jokin halvempi ajanvietto. Meillä on miehen kanssa ok tulot, asumme Helsingin keskustassa hulppeassa asunnossa mutta olemme luopuneet autosta koska kaikkea ei voi saada. Jostain teidänkin perhe täytyy luopua ja priorisoida asiat uudelleen.
En voi sanoa että ois sama homma. Meillä riittää säästöön ihan hyvin.
Ei ole vielä ketään tainnut kirjoittaa sitä mitä toivoit/vaadit että meillä sama, elämä on. Itsekin sain todella surkeat opit talouden hallintaan kotoa, mitään ei mietitty etukäteen ja aina vaan piti ostaa parasta ja kalleinta koska se on sivistyneen ihmisen merkki. Äly hoi, jos ei ole varaa maksaa sitä mitä ostaa niin mitä sivistynyttä siinä on? Ja se paras ja kallein koski sitä mikä vanhemmille oli tärkeää: asuminen, vaatteet, ruoka, ei niinkään lasten harrastukset tai puhelimet joita ei vielä silloin edes ollut. Mutta Siperia opettaa ja oli pakko opetella säästäminen ja rahan käyttö aikuisena ihan alkeista.
Vierailija kirjoitti:
Menojen ja tulojen pitää kohdata.
Menoja saa pienemmäksi mm. tarkkailemalla paremmin ruokatarjouksia, kokkaamalla ihan kaiken itse, myös mm. työpaikkalounaat eväinä mukaan jne.
Tuloja taas saa suuremmiksi mm. kirppismyynnillä. Itse olen kiertänyt nyt ihan kaikki ilmaiset tai huokeat lastenvaatekirppistapahtumat plus myynyt Torissa ja kaupunginosakirppisryhmissä niin paljon kuin ikinä olen pystynyt. Tavoitteeni on tehdä sitä kautta yksi kauppa per viikko. Esimerkiksi toissa viikolla myin 55 eurolla ja viime viikolla 30 eurolla.
Toukokuun lopussa on siivouspäivä, jossa voi myydä ihan ilmaiseksi ihan kaikkea. Minä myyn kotona parkkipaikalla ja mies menee vielä naapurikaupunginosan yhteistapahtumaan.
Pienistä puroista tulee sitten kuitenkin jo isompi virta.
Mktä sä siellä kirpparilla myyt?
Itse olen aina hankkinut vaatteita tarpeeseen. Lapsille on paljon saatuja. Kaikki käytetään, kulutetaan loppuun.
Ei ole desinkkiä nurkissa, kun tietoisesti jätetty hankkimatta.
Lisäksi millä liikut noilla kirppareilla, eikö sekin maksa? Mistä se kaikki aika?
Töiden jälkeen vaan haluaisin keskittyä perheen kanssa oloon. Ehkä viikonloppuna toisena päivänä kävis kirppareita läpi, mutta riittääkö se?
Lisäksi mä löydän harvoin mitään hyvää. Jotain vanhoja astioita satunnaisesti ja pari takorautaista kynttelikköä.
Kaveri ompelee feikki- Unikkokankaista verhoja, uunikintaita, tabletteja jne ne menee kuin kuumille kiville yhä. Kohta niillä maksanut asuntolainansa, kuulemma.
Meillä käydään töissä, mutta on tosi pienet tulot, ei saada tukia. Rahat kyllä riittävät.