Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juontaja Laura Ollila kertoi faktaa lapsettomien ja perheellisten arjen eroista ja ihmiset sen vuoksi nostaneet somemyrskyn!

Vierailija
07.04.2024 |

https://www.is.fi/viihde/art-2000010343307.html

Ensimmäisessä asiassa Laura ottaa kantaa lapsettomien ja perheellisten sairastamiseen. Lauran mukaan lapsettomat voivat sairastuessaan keskittyä vain itseensä ja parantumiseen, mutta perheellisten on pyöritettävä perhearkea siinä samalla.

"Podcast-juontaja Laura Ollilan kommentit lapsettomista aikuisista ovat nostattaneet myrskyn sosiaalisessa mediassa.

Ollila julkaisi sunnuntaina Instagram-tilinsä tarinoihin videoita, joissa hän luettelee talven aikana tekemiään havaintoja. Havainnot koskevat lapsettomien aikuisten ja lapsiperheiden arjen eroja.

- On kaksi asiaa mitä lapsettomat ihmiset eivät tiedä. Ensimmäinen asia on se, että lapseton ihminen ei tajuakaan, miten onnekas on, kun saa sairastaa yksin kaikessa rauhassa, ei tarvitse tehdä mitään. Kun sulla on lapsia ja 40 astetta kuumetta, sä pyörität sitä perhearkea silti, Ollila toteaa videollaan.

Hän kertoo seuranneensa huvittuneena talven aikana, kuinka lapsettomat valittavat sosiaalisessa mediassa flunssaansa.

- Oikeasti joku lapseton ihminen nyyhkyttää ja itkee sitä, kun hän ei jaksa enää, kun hänellä on flunssa. Sitten mä katson sitä stooria: "Olen täällä 39 asteen kuumeessa kahden pienen lapsen kanssa, ja tämä perhearki vaan jatkuu. Ja mitä sinä teet, sinä pystyt makaamaan sillä sohvalla katsoen Netflixiä, eikä sun tarvitse tehdä mitään, Ollila jatkaa""

Toisessa asiassa Laura sanoo, että Suomen talvesta tykkäävät taitavat olla kerrostalossa asuvia lapsettomia, koska talvi aiheuttaa heille paljon vähemmän harmia kuin perheellisille.

"Ollila myös kertoo videolla, että hän ei ole ennen juurikaan ärsyyntynyt säästä. Kahden pienen lapsen äitinä tilanne on kuitenkin muuttunut. Hän on havainnut, että pienten lasten kanssa talvi voi olla raskasta aikaa.

Hän kertoo asuvansa nykyään kerrostalossa, mutta samaistuvansa heihin, jotka asuvat lasten kanssa omakotitalossa tai rivitalossa.

- Tämä Suomen talvesta tykkääminen. Miten musta tuntuu, että kaikki ihmiset, jotka siitä tykkäävät, ovat lapsettomia kerrostalossa asuvia, koska se ei vaikuta heidän elämäänsä juuri mitenkään, Ollila miettii.

Hän listaa talven aikaisiksi harmiksi omakotitalossa asuville muun muassa jatkuvan lumen kolaamisen, stressin lämmityskuluista ja lapsien ulkovaatteiden pukemisen.

- En tiennyt, että Suomen talvea voi inhota näin paljon, Ollila toteaa naurahtaen."

Mielestäni nuo molemmat Lauran kertomat asiat ovat ihan totta. Siksi minä en oikein ymmärrä tuota ihmisten somemyrskyä. Mutta kai se on niin, että nykyään se oma mieli todellakin pahoitetaan asiasta kuin asiasta.

Kommentit (356)

Vierailija
261/356 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten hankkiminen on ollut 100% Ollilan oma valinta, joten on turhaa valittaa arjen raskautta noiden valintojen kanssa eläessään. Huvittaa hänen katkeruutensa. Oletus, ettei lapsettomilla ihmisillä ole mitään velvoitteita, on täysin väärä - monella on sekä lemmikit että iäkkäät vanhemmat, joista molemmista kantaa huolta ja joiden asioita hoitaa - lemmikit jopa ovat täysin riippuvaisia omistajastaan, joten niistä täytyy huolehtia myös sairastaessa.

No onhan ne lemmikitkin oma valinta. Itse asiassa vielä enemmän, koska kukaan ei saa vahingossa lemmikkiä. Joten miten tämä nyt eroaa lasten hommaaminen vapaaehtoisuudesta? Muutenkin aivan naurettava rinnastus, pikkuisen eroaa vaativuudeltaan tuo lapsenkasvatus kuin lemmikin hoito 😂 Sitä paitsi vanhemmat on sillä lapsiperheelliselläkin, usein vielä kahden suvun ikäihmiset ja aika monella myös lemmikki...

Niin, se lasten hankkiminen kaiken tuon päälle on sinullakin ollut 100% OMA VALINTA. Mikäs siinä, jos haluaa tehdä elämästään mahdollisimman vaikeaa ja hankalaa....

Vierailija
262/356 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten hankkiminen on ollut 100% Ollilan oma valinta, joten on turhaa valittaa arjen raskautta noiden valintojen kanssa eläessään. Huvittaa hänen katkeruutensa. Oletus, ettei lapsettomilla ihmisillä ole mitään velvoitteita, on täysin väärä - monella on sekä lemmikit että iäkkäät vanhemmat, joista molemmista kantaa huolta ja joiden asioita hoitaa - lemmikit jopa ovat täysin riippuvaisia omistajastaan, joten niistä täytyy huolehtia myös sairastaessa.

Lapsiperheissä on lisäksi ne lemmikit ja iäkkäät vanhemmat.

Lisääntyminen on silti 100% oma valinta, jota pitäisi miettiä tarkkaan, ettei tarvitse sitten myöhemmin ulista.

Päätetään kaikki nyt että halutaan helppo elämä eikä tehdä lapsia! Ei tarvitse kenenkään ulista.ai n

Ei näistä nykypäivän kakaroista ole edes työelämään, saati sitten lääkäreiksi ja juristeiksi. Eivät osaa muuta kuin tuijottaa puhelinta ja ryöstää vaatteita toistensa päältä. Osa mielenvikaisia jo nuoresta asti nepsy- ja muine sairauksineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/356 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lemmikit täytyy joo hoitaa, koirat ulkoiluttaa, lehmät lypsää, eläimet pitää ruokkia... 

Myös perheellinen on joskus ollut lapseton, jolla on vaikka ollut koira ja flunssassa on silti pitänyt käyttää se koira kolmesti päivässä ulos. Ruokaa pitää kaataa kuppiin kerran päivässä.

Myös perheellisillä on lemmikkejä. 

Mutta haluan nähdä sen elukan, joka juoksee ympäri heitellen esinei

Olisit opettanut ne kakarasi käyttäytymään, niin ei tarvitse katsella tuollaista perseilyä. Normaali lapsi ei käyttäydy noin, vain aivan kuritta villinä kasvanut.

Vierailija
264/356 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottahan tuo on ja tämän tiedän, koska olen ollut sekä lapseton että perheellinen. Lapsettomana sen kuin vaan makoili kuumessa, mutta kun jaloissa pyörii lapsia, niin totta hemmetissä se on huomattavasti raskaampaa. Mutta siitäkin selvittiin. Lapsettomat eivät pysty tähän kommentoimaan järkevästi, koska heillä ei ole koskaan ollut lapsia.

Miksi kukaan edes yrittäisi kommentoida järkevästi avaukseen ja kommenttiin joka oli kaikkea muuta kuin järkeviä? :D 

Vierailija
265/356 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisääntyminen on silti 100% oma valinta, jota pitäisi miettiä tarkkaan, ettei tarvitse sitten myöhemmin ulista.

Aika moni muukin asia kyllä on. Mutta se, mitä voitaisiin miettiä olisi, miksi lasten hankinta on nykyään sellaista että se on ihan oma vika. Että miksi kaikki on järjestetty niin raskaaksi. Ne jotka lapsia tekevät saavat ihan itse katua omaa valintaansa, kyllä, mutta onko pakko? Kai asiat voisi järjestää vähän toisinkin?

Vierailija
266/356 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan/osasin puntaroida tekojeni/päätösteni mahdollisia seurauksia jo etukäteen, joten siksi valitsin vela-elämän.

Voin kuitenkin lohduttaa ja oikaistakin sen verran, että yhtälailla lapseton "pyörittää arkea, jne", vaikka lapsia ei ole.

Se "arjen pyöritys" vain on todella paljon helpompaa eikä vaadi sitä että tietyt asiat on vain tehtävä juuri tiettyyn aikaan vaikka ei yhtään jaksaisi.

Olen siis kahden lapsen vanhempi mutta molemmat lapset nyt jo lähteneet pari vuotta sitten kotoa. Ja jatkuvasti ihmettelen miten uskomattoman paljon vapaa-aikaa jää kun ei ole lapsia kotona ja miten helpolla tässä pääsee. Ehkä totun tähän kymmenessä vuodessa mutta edelleen jaksan ihmetellä että mitä tällä kaikella ajalle oikein edes teen.

>

Ei sitten millään mene lapsellisen lapselliseen kaaliin. Ei normijärkisellä ja terveellä ihmisellä pitäisi olla tarvetta vertailla oman elämänsä helppoutta tai vaikeutta vieraiden ihmisten elämään, josta ei loppujen lopuksi irrallisista ja irrelevanteista luuloista huolimatta mitään tiedetä. Elämässä kun olisi paljon muitakin iloja ja suruja kuin lapsellisuus tai lapsettomuus. Yhä edelleen on näemmä tarpeen muistuttaa, että lapsellisuus tai lapsettomuus on oma valinta, josta aikuisen tulee itse kantaa vastuunsa ilman mutkumuillaonhelpompaayhyy -ulirääkymisiä

Luulen, että lapselliset ihmiset puhuvat näistä, koska näkevät, että asioita olisi hyvä muuttaa. Vain lapsettomat ajattelevat, että asioiden pitää pysyä just tasan näin kuin ovat ja kärsiköön ja olkaa hiljaa. Ajattelepa, jos kotikadullasi olisi kivenjärkäleitä ja oksia, joita et pystyisi itse siirtämään? Puhuisitko siitä, että olisi hyvä, jos noita saisi siirrttyä? Vai pitäisikö pitää suu kiinni ja kärsiä, kun itse on päättänyt siinä kadulla asua?

Vierailija
267/356 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuollaista asennetta inhoan, asetetaan itsensä johonkin jalustalle ja marttyyrin asemaan ja annetaan ymmärtää ettei lapseton voi tietää todellisesta elämän rankkuudesta mitään. Mistä hitosta tuokaan ihminen tietää mitä sen flunssasta valittavan lapsettoman elämässä on meneillään?? Se ettei ole lapsia ei tarkoita ettei voi olla monenlaisia muita vastuita, velvoitteita ja suruja.

Minä ilen oikein tyytyväinen siitä, etten tiedä elämän rakkuudesta kovinkaan paljon, ainakaan siitä itsehankitusta puolesta. 

Vierailija
268/356 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kyllä lapsettomat ihmiset on alkaa usein olla aika raskaita siinä viidenkympin kohdalla ja sen jälkeen. Tätä on vaikea selittää, mutta ovat yleensä aika itsekeskeisiä, valittavat pikkuasioista, ovat epäempaattisia ja mielenkiintoista kyllä, jumahtavat kaavoihinsa pahemmin kuin perheelliset. Noin niinkuin yleistäen.

En tosin tiedä johtuuko se siitä, että tämäntyyliset ihmiset eivät hanki lapsia ylipäätään, vai että lapset pakottaa ulos mukavuusalueelta ja lasten vanhempina ihmiset sitten muuttuu. Esimerkiksi teinit ja nuoret aikuiset haastaa vanhempiaan ja niiden ajatuksia aika paljon. On pakko ottaa haltuun kaikenlaisia uusia ilmiöitä ja teknologioita tai jää täysin ulos omien lapsiensa maailmasta.

Ollilan ulostulosta en tiedä mitään, tuli vaan mieleen tästä aiheesta.

Miten tää vuodatus liittyi ketjun aiheeseen?

Vierailija
269/356 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan/osasin puntaroida tekojeni/päätösteni mahdollisia seurauksia jo etukäteen, joten siksi valitsin vela-elämän.

Voin kuitenkin lohduttaa ja oikaistakin sen verran, että yhtälailla lapseton "pyörittää arkea, jne", vaikka lapsia ei ole.

Se "arjen pyöritys" vain on todella paljon helpompaa eikä vaadi sitä että tietyt asiat on vain tehtävä juuri tiettyyn aikaan vaikka ei yhtään jaksaisi.

Olen siis kahden lapsen vanhempi mutta molemmat lapset nyt jo lähteneet pari vuotta sitten kotoa. Ja jatkuvasti ihmettelen miten uskomattoman paljon vapaa-aikaa jää kun ei ole lapsia kotona ja miten helpolla tässä pääsee. Ehkä totun tähän kymmenessä vuodessa mutta edelleen jaksan ihmetellä että mitä tällä kaikella ajalle oikein edes teen.

&gt

Laura vähätteli (ja hyökkäsi) hänen lapsellisen elämänsä rankkuuteen syyttömiä lapsettomia (syyttelemään) ja sitä on turha odottaa siedettävän puolustautumatta.

Olemassa ja normaalijärkisten nähtävillä/tiedossa olevia ongelmia on myöskin turha ryhtyä ratkomaan vasta sitten kun itsellä jo cacca housuissa ja tuulettimessa.

Vierailija
270/356 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme lapsetonta siskoa. Heillä on aina ollut se käsitys, että koska "olen kotona", joudan tekemään sitä sun tätä heidän avukseen. Nyt kun lapset on isompia, lapsiani juoksutettaisiin.

Mökilleni, kyllä ihan on minun se mökki, ei suvun, he tulee lomailemaan ja "olemaan lasten kanssa". Eivät auta missään.

Voi sua raukkaa, kun työssäkäyvät siskot on kehdanneet pyytää kotoa olevalta apua. Ja oma mökkikin ansaittu olemalla kotona? Nyyh. Älä vaan päästä sinne ketään vieraita!

Vierailija
271/356 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että lapselliset ihmiset puhuvat näistä, koska näkevät, että asioita olisi hyvä muuttaa. Vain lapsettomat ajattelevat, että asioiden pitää pysyä just tasan näin kuin ovat ja kärsiköön ja olkaa hiljaa. Ajattelepa, jos kotikadullasi olisi kivenjärkäleitä ja oksia, joita et pystyisi itse siirtämään? Puhuisitko siitä, että olisi hyvä, jos noita saisi siirrttyä? Vai pitäisikö pitää suu kiinni ja kärsiä, kun itse on päättänyt siinä kadulla asua?

Mitä pitäisi sinun mielestäsi muuttaa? Peruuttaa Suomen talvi? Asettaa ulkonaliikkumiskielto kaikille flunssakautena? 

Voithan sinä itse antaa ne lapsesi pois jos ei miellytä.

Vierailija
272/356 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tälle linjalle lähdetään, niin miksi äidit saa valittaa flunssasta kun jollain on syöpä? Kaikki elää elämäänsä omasta vinkkelistään, eikä tietenkään voi tietää toisen tuntemuksia varsinkaan jos on eri elämäntilanne. Kyllä ainakin itse myönnän, että välillä ottaa pattiin ja valitan ns pikkuasioista kun ei suurempiakaan ongelmia ole. Ihan turha avautua syyllistävään sävyyn lapsettomista. 

Vierailija
273/356 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuollaista asennetta inhoan, asetetaan itsensä johonkin jalustalle ja marttyyrin asemaan ja annetaan ymmärtää ettei lapseton voi tietää todellisesta elämän rankkuudesta mitään. Mistä hitosta tuokaan ihminen tietää mitä sen flunssasta valittavan lapsettoman elämässä on meneillään?? Se ettei ole lapsia ei tarkoita ettei voi olla monenlaisia muita vastuita, velvoitteita ja suruja.

Olen aina sanonut... Se kellä on lapsia, tietää myös lapsettoman elämästä. Kun melko varmasti on ollut lapseton ennen lapsia :).  Yksin asuva lapseton taas ei tiedä niin paljon lapsiarjesta (ellei ole leikkinyt uusioperhettä tms). Että silleen.

Niin. Lapsiarjestahan tuossa oli kyse. Ne rankat elämät on lähes taas meillä kaikilla, eri muodoissaan.

Vierailija
274/356 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina sanonut... Se kellä on lapsia, tietää myös lapsettoman elämästä. Kun melko varmasti on ollut lapseton ennen lapsia :).  Yksin asuva lapseton taas ei tiedä niin paljon lapsiarjesta (ellei ole leikkinyt uusioperhettä tms). Että silleen.

Niin. Lapsiarjestahan tuossa oli kyse. Ne rankat elämät on lähes taas meillä kaikilla, eri muodoissaan.

Sinäkään et ole mikään ylijumala sanelemaan omaa 13tusinassa päällepäsmärin minäminäminämutua jonain yleispätevänä korkeampana totuutena kaikille. Jos pysytään aiheessa niin kaikesta julkikiukuttelustaan päätellen Laura ei tiennyt lapsellisen elämän todellisuudesta/rankkuudesta eikä siitä, että hän katkerana kadehtii lapsettomia ennen kuin oli liian myöhäistä. Lisäksi "tietäminen" ei auta mitään jos silti valitsee itselleen epäsopivasti ja typerästi sekä pyrkii sokkona toteuttamaan yhteiskunnan kapeat pronatalistinormit vaikkeivat ne itselle sopisi.

Vierailija
275/356 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten hankkimatta jättäminen on myös oma valinta - miksi valittaa silti?

Vierailija
276/356 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Laura kateellinen lapsettomille? Siltä se nyt kyllä kuulostaa. Ei niitä keskiluokkaisuuden kulisseja ole pakko hankkia. Lapsiperheeseen voi  palkata hoitajan sairastelun ajaksi ja lumi- ja kotityöt ostaa palveluna.

Myös lapseton voi hankkia itselleen sairaanhoitajan, jos on kipeänä.

Vierailija
277/356 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pitäisi sinun mielestäsi muuttaa? Peruuttaa Suomen talvi? Asettaa ulkonaliikkumiskielto kaikille flunssakautena? 

Voithan sinä itse antaa ne lapsesi pois jos ei miellytä.

Luulo ei ole tiedon väärti. Sinä olet ohi menevine (harha)luuloinesi vain yksi rivi-ihminen, etkä siksi voi osuvasti/pätevästi lässyttää kaikkien (lapsellisten/lapsettomien) suulla.

Typerä risukasaolkiukkoesimerkki, joka ei mitenkään liity päätökseen lapsellisuudesta/lapsettomuudesta. Kun ensin pascoo allensa, on turha enää ulista: "Olisi hyvä jos yhyy joku muu tulisi pyyhkimään yhyy kun en mä nyt voi vain joutua aikuisena vastaamaan omista (virhe)päätöksistäni yhyy kun asioita olisi hyvä niinqu 'muuttaa' ja silleen yyhyy".

Vierailija
278/356 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletus, ettei lapsettomilla ihmisillä ole mitään velvoitteita, on täysin väärä - monella on sekä lemmikit että iäkkäät vanhemmat, joista molemmista kantaa huolta 

Oletko lukenut tätä palstaa aiemmin? Täällä lapsettomat kehuskelevat monien ketjujen voimin, kuinka heillä ei ole mitään velvollisuuksia ketään muuta kuin itseään kohtaan. 

Vierailija
279/356 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten hankkimatta jättäminen on myös oma valinta - miksi valittaa silti?

Huoh, Laura Lapsellinen ainoana tässä nyt taas valitti ja nimenomaan vielä valitti, että muut (tällä kertaa lapsettomat) eivät saa missään koskaan ikinä valittaa mistään, koska Laurallapa onkin hei lapsia, jotka hän itse suuressa ylivertaisessa ennakkoviisaudessaan ja kaikkivoipaisuudessaan valitsi tehdä ja synnyttää ja lapsellisena juuri Lauralla = aina kaikista rankinta.

Vierailija
280/356 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ihmiset eivät onneksi elä tynnyrissä ja ole noin umpinuppeja kuin Sinät ja Laurat. Sama kuin poikkeuksellisen tyhmästä umpinupistaan pashantärkeänä julistaisi miten vain huumeidenkäyttäjä voi tietää huumeidenkäytöstä kun melko varmasti ennen aktiivista huumeidenkäyttöuraansa on ollut huumeita käyttämätön. Eipä tiedä huumeeton kokeilematta. ;)