Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juontaja Laura Ollila kertoi faktaa lapsettomien ja perheellisten arjen eroista ja ihmiset sen vuoksi nostaneet somemyrskyn!

Vierailija
07.04.2024 |

https://www.is.fi/viihde/art-2000010343307.html

Ensimmäisessä asiassa Laura ottaa kantaa lapsettomien ja perheellisten sairastamiseen. Lauran mukaan lapsettomat voivat sairastuessaan keskittyä vain itseensä ja parantumiseen, mutta perheellisten on pyöritettävä perhearkea siinä samalla.

"Podcast-juontaja Laura Ollilan kommentit lapsettomista aikuisista ovat nostattaneet myrskyn sosiaalisessa mediassa.

Ollila julkaisi sunnuntaina Instagram-tilinsä tarinoihin videoita, joissa hän luettelee talven aikana tekemiään havaintoja. Havainnot koskevat lapsettomien aikuisten ja lapsiperheiden arjen eroja.

- On kaksi asiaa mitä lapsettomat ihmiset eivät tiedä. Ensimmäinen asia on se, että lapseton ihminen ei tajuakaan, miten onnekas on, kun saa sairastaa yksin kaikessa rauhassa, ei tarvitse tehdä mitään. Kun sulla on lapsia ja 40 astetta kuumetta, sä pyörität sitä perhearkea silti, Ollila toteaa videollaan.

Hän kertoo seuranneensa huvittuneena talven aikana, kuinka lapsettomat valittavat sosiaalisessa mediassa flunssaansa.

- Oikeasti joku lapseton ihminen nyyhkyttää ja itkee sitä, kun hän ei jaksa enää, kun hänellä on flunssa. Sitten mä katson sitä stooria: "Olen täällä 39 asteen kuumeessa kahden pienen lapsen kanssa, ja tämä perhearki vaan jatkuu. Ja mitä sinä teet, sinä pystyt makaamaan sillä sohvalla katsoen Netflixiä, eikä sun tarvitse tehdä mitään, Ollila jatkaa""

Toisessa asiassa Laura sanoo, että Suomen talvesta tykkäävät taitavat olla kerrostalossa asuvia lapsettomia, koska talvi aiheuttaa heille paljon vähemmän harmia kuin perheellisille.

"Ollila myös kertoo videolla, että hän ei ole ennen juurikaan ärsyyntynyt säästä. Kahden pienen lapsen äitinä tilanne on kuitenkin muuttunut. Hän on havainnut, että pienten lasten kanssa talvi voi olla raskasta aikaa.

Hän kertoo asuvansa nykyään kerrostalossa, mutta samaistuvansa heihin, jotka asuvat lasten kanssa omakotitalossa tai rivitalossa.

- Tämä Suomen talvesta tykkääminen. Miten musta tuntuu, että kaikki ihmiset, jotka siitä tykkäävät, ovat lapsettomia kerrostalossa asuvia, koska se ei vaikuta heidän elämäänsä juuri mitenkään, Ollila miettii.

Hän listaa talven aikaisiksi harmiksi omakotitalossa asuville muun muassa jatkuvan lumen kolaamisen, stressin lämmityskuluista ja lapsien ulkovaatteiden pukemisen.

- En tiennyt, että Suomen talvea voi inhota näin paljon, Ollila toteaa naurahtaen."

Mielestäni nuo molemmat Lauran kertomat asiat ovat ihan totta. Siksi minä en oikein ymmärrä tuota ihmisten somemyrskyä. Mutta kai se on niin, että nykyään se oma mieli todellakin pahoitetaan asiasta kuin asiasta.

Kommentit (356)

Vierailija
221/356 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lapsetonta siskoa. Heillä on aina ollut se käsitys, että koska "olen kotona", joudan tekemään sitä sun tätä heidän avukseen. Nyt kun lapset on isompia, lapsiani juoksutettaisiin.

Mökilleni, kyllä ihan on minun se mökki, ei suvun, he tulee lomailemaan ja "olemaan lasten kanssa". Eivät auta missään.

Vierailija
222/356 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laura tarvitsi kantapään kovan koulun elämän realiteettien ymmärtämiseen. Itse tajusin ihan sivusta seuraamalla, että jätän lapset tekemättä, koska elämä ilman lapsia on ihan tarpeeksi raskasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/356 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauralla nyt vaan haluaa näkyvyyttä itselleen ja mainosta podcasteilleen ja on onnistunut. Ihan jonninjoutavaa hapatusta.  

Vierailija
224/356 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten hankkiminen on ollut 100% Ollilan oma valinta, joten on turhaa valittaa arjen raskautta noiden valintojen kanssa eläessään. Huvittaa hänen katkeruutensa. Oletus, ettei lapsettomilla ihmisillä ole mitään velvoitteita, on täysin väärä - monella on sekä lemmikit että iäkkäät vanhemmat, joista molemmista kantaa huolta ja joiden asioita hoitaa - lemmikit jopa ovat täysin riippuvaisia omistajastaan, joten niistä täytyy huolehtia myös sairastaessa.

Nämä ovat lisänä myös monissa lapsiperheissä. Lemmikin hankkiminen on myös 100% oma valinta.

Vierailija
225/356 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaisten ja lapsellisten ystävien kanssa olisi teoriassa kiva viettää aikaa ja vaikka joku viikonloppuloma yhdessä, mutta se menee aina niin, että se porukan lapseton on se, jolla kerrotaan viimeksi (hän saa siitä taloudellista tappiota, koska joutuu sitten ostamaan viime tingassa kalliit junaliput, kun kukaan lapsellinen ei voi ottaa häntä autoon mukaan, koska "pitäisi sitten lasten turvaistuin irottaa ja se on ihan hirveä työ), hän on se, joka aina joutuu nukkumaan sillä extrasängyllä, eli käytännössä sohvalla, hän on se, joka joutuu tekemään eniten töitä esim. möllilomilla, koska ne lapselliset on mielestään niin kuormittuneita arjestaan, ja lapseton voi olla sekin, joka sitten ottaa kantaakseen yhteydenpidon vaikka vuokramökin omistajaan ja jos ei muuta, niin kukaan ei viitsi lapsetonta sitten käydä ajamassa junalle, koska ei nyt jaksaisi eväänsä liikuttaa. Se lapseton on orjana lapsellisille.

näin huomasin itse la

En ehkä viettäisi aikaani tuollaisten *ystävien* kanssa.

Vierailija
226/356 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain on ilmeisesti joku pakkomielle lisääntyä ja se aiheuttaa katkeruutta ja kateutta heitä kohtaan joilla ei tule sitä "pakkoa".

Eikö se ole vähän raukkamaista sitten vertailla lapsettomiin ja solvata lapsettomia, ihan syyttömiin omista valinnoista.

Eli olen hieman ahne ja sitten syyttelen kuinka helppoa on vähemmän ahnehtineella. Itse on sen puolisonkin valinnut eikä kukaan muu. Joo ja sitten muut ihmiset ovat huonompia ja vähempiarvoisempia. 😮

Vierailija
227/356 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ensimmäinen asia on se, että lapseton ihminen ei tajuakaan, miten onnekas on, kun saa sairastaa yksin kaikessa rauhassa, ei tarvitse tehdä mitään. Kun sulla on lapsia ja 40 astetta kuumetta, sä pyörität sitä perhearkea silti"

Mihin perustuu väite, että lapseton ei tajuaisi, että perhearkea on pyöritettävä vaikka olisi kipeänä? Veikkaan, että aika moni lapseton on tajunnut tämän ja monta vastaavaa asiaa ja osittain juuri siksi ei ole lapsia hankkinut jos tällaisen haluaa välttää. Useimmilla on aivoit, joilla voi tehdä päätelmiä eikä ole pakko oppia kaikkea kantapään kautta itse. 

Samaa mietin. Ilmeisesti Laura itse ei ollut tajunnut, ja luulee, että muut ovat yhtä pihalla kuin hän lapsettomana oli.

Minä nyt ihan rehellisesti epäilen, että meiltä perheellisiltä oikeasti puuttuu päästä pari ruuvia. Uskoisin, että vaikka aika moni tajuaa sen, että kun on lapsia ja on itse 40 asteen kuumeessa, että siitä perheestä täytyy silti pitää ihan normaalisti huoli niin kauan kuin henki pihisee. Mutta se osaako kuvitella sen tilanteen kun rämpii sekavana 40 asteen kuumeessa, lapset huutaa ruokaa ja puhtautta sekä huomiota niin on aivan toinen juttu. Ja mitä sen jälkeen kun elämä ei lopu siihen mielikuvaan vaan se jatkuu ja jatkuu,väsymys kumuloituu vuosien aikana koska et ikinä saa lepoa, ne seuraavat kerrat ja sitä seuraavat. Kun pystyy kuvittelemaan mitä loputonta kidutusta se perhe-elämä on pahimmillaan, niin kyky kuvitella puuttuu ihmisiltä joilla on lapsia. Sanoisin, että lapsettomat ihmiset jos jotkut osaavat nimenomaan realistisesti hahmottaa sen mitä lapset tuo elämään ja ymmärtävät omat voimavaransa ja sen miten paljon itsestään on valmiita uhraamaan jonkun toisen ihmisen elämälle.

Vierailija
228/356 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi teinityttöä ja kun olen sairaana niin hoitavat mua ja tekevät mun puolesta asioita. Lapsettomilla ei ikinä tule olemaan tällaista luksusta!

Ja minulla on teini poika ja se ei tee yhtään mitään vuokseni kun olen sairas. Mitä käy välillä kertomassa että on nälkä koska en ole tehnyt ruokaa.  Ei auta, ei käy kaupassa, ei mitään. Että jos sinulla nyt on siellä kaksi ihmistä auttamassa niin se on aika erikoista eikä kerro mitään yleisesti lapsista. Minun lapset tulee pyytämään ruokaa vielä varmasti ruumiskontillekin asti, eikä anna rauhaa siltä iän ikuiselta passauttamiselta. Siksi haluan polttohautauksen enkä edes laattaa minnekään ettei ne perkeleet löydä minua ja ole aina pyytämässä jotain!!!

Vierailija
229/356 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut koskaan kuullutkaan koko tyypistä ennen tätä keskustelua! Enkä ollut hävinnyt mitään.

Tottakai lapsettomien elämä on helpompaa, siksi he haluavat olla lapsettomia. Ikävä, jos se joitain noin harmittaa! 

Vierailija
230/356 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi teinityttöä ja kun olen sairaana niin hoitavat mua ja tekevät mun puolesta asioita. Lapsettomilla ei ikinä tule olemaan tällaista luksusta!

Kukaan normaalijärkinen ei hanki lapsia itsensä orjiksi. Jo teini-ikäiselle pitää alkaa antamaan omaa aikaa pipin äiteen hoivaamisen sijaan 

Vierailija
231/356 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tällaiset Laurat saavat jotakin kiksejä siitä miten paljon parempia ihmisiä he lapsettomiin verrattuna ovat, niin olkoot hyvät vaan. Sehän on hienoa, että meitä lapsettomiakin on, niin on joku ryhmä ihmisiä, joita kohtaan Laura ja samanmieliset voivat tuntea ylemmyyttä. Ei ole minulta pois. Onneksi olen löytänyt ystävikseni perheellisiä ihmisiä, joiden kanssa arvostamme toinen toisiamme, vaikka elämämme ei täysin samanlaista olekaan. Heistä osaan olla kiitollinen, vaikken sairastamisesta tai pitkästä talvesta aina osaa ollakaan. 

Hän totesi vain tosiasian. Sinä liität siihwn sitten omia käsityksiäsi.

Kun ei hänkään voi "todeta kenenkään toisen totuuksia ja tosiasioita" vaikka kuinka itseriittoisesti pää syvällä omassa perceessään tuuttaa omaa torveaan, toisia alas painaen ja itseään

Miksi hermostut siitä, että joku neutraalisti  vain toteaa tosiasiat. 

Vierailija
232/356 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tällaiset Laurat saavat jotakin kiksejä siitä miten paljon parempia ihmisiä he lapsettomiin verrattuna ovat, niin olkoot hyvät vaan. Sehän on hienoa, että meitä lapsettomiakin on, niin on joku ryhmä ihmisiä, joita kohtaan Laura ja samanmieliset voivat tuntea ylemmyyttä. Ei ole minulta pois. Onneksi olen löytänyt ystävikseni perheellisiä ihmisiä, joiden kanssa arvostamme toinen toisiamme, vaikka elämämme ei täysin samanlaista olekaan. Heistä osaan olla kiitollinen, vaikken sairastamisesta tai pitkästä talvesta aina osaa ollakaan. 

Hän totesi vain tosiasian. Sinä liität siihwn sitten omia käsityksiäsi.

Kun ei hänkään voi "todeta kenenkään toisen totuuksia ja tosiasioita" vaikka kuinka itseriittoisesti pää syvällä omassa perceessään tuut

Kyseessä ei ollut neutraali toteamus sen enempää kuin tosiasiakaan.

Ohis

Vierailija
233/356 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomalla ei ole velvollisuuksia sairastaessaan? Ja kissanviikset! 

Esimerkiksi: omat iäkkäät vanhemmat, mahdollisesti vielä sairaampi puoliso, lemmikit ja kotieläimet  lapset eivät ole ihmisen sinoa vastuu elämässä! 

Vierailija
234/356 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaura ei osannut myöskään valita puolisoa /lapsilleen isää kuka tekis kun hän makaa sairaana?

Vierailija
235/356 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina on ollut ihmisiä. jotka vanhemmaksi tultuaan ikäänkuin järkyttyvät siitä, että lapsesta pitää pitää huolta ja hoitaa lapsen puolesta kaikki syöttämisestä ja pissattamisesta ja kakattamisesta lähtien. Ja että se jatkuu sitten vähintään 18-vuotta, siten, että tietyt velvoitteet korvautuvat sitten toisilla ja lapsi vie rahaa vuosi vuodelta enemmän. Sitten kun tämä jrkytys realisoituu eikä ehkä edes tajuta, että voisi ihan itse sanoa jollekin, että tarvitsee apua, niin äiti alkaa ruikuttaa ja inistä miten raskasta on olla äiti ja miten etenkään lapsettomat ei sitä loputonta väsymystä tajua (ja usein se valittaja todellakin on äiti, siksi otin esimerkkiini äidin).

Toiset vaan ikäänkuin kasvaa tynnyrissä ja he todellakin tajuavat lapsiarjen vasta omat lapset saatuaan, toiset tajuavat sen sitten jo ennen lasten hankintaa ja siinä yhteydessä voivat vaikka harkita, että hankkiako lainkaan lapsia. Tai sitten, että parempi hankkia nuorena, tai vaikka, että ensin hankin pysyvän uran ja sitten, tai miten vain. He kuitenkin vain tajuavat eivätkä sitten järkyty.

Minä tajusin lapsiarjen jo 14-vuotiaana, jolloin perheemme kuopus syntyi. Sain siis ihan vierestä ja teininä nähdä mitä on kun talossa on vauva. Osallistuin paljon lapsen hoitoon myös, joten oli selvää sekin miten lasta hoidetaan ja miten paljon vaatii ns. lapsen perään katsominen. kun pitää opetella näkemään etukäteen, että mihin lapsi seuraavaksi meinaa iskeä päänsä ja milloin se menee keittiöön availemaan laatikoita, tai laittaa suuhun jotain jota ei pitäisi laittaa.

Ei stten tullut mitään yllätyksiä oman lapsiarjen kanssa. Miehen kanssa oli alusta asti sovittu, että molemmilla on kerran viikossa vapaapäivä, jolloin voi vaikka nukkua, tai tehdä mitä haluaa. Ihan sama vaikka haluaisi lähteä lapsen kanssa jonnekin pikku matkalle, pointti kuitenkin oli se, että se on oletusarvoisesti molemmilla kerran viikossa. Sitten noista joustetaan, jos vaikka toinen sairastuu jne. Tehtiin pelisäännöt selväksi ja rutiinit ja kaikki lähti sitten heti rullaamaan niiden turvin. Ei mitään kahdeksantoista vuoden väsymystä tai uupumusta tai lapselle tiuskimista.

Vierailija
236/356 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut koskaan kuullutkaan koko tyypistä ennen tätä keskustelua! Enkä ollut hävinnyt mitään.

Tottakai lapsettomien elämä on helpompaa, siksi he haluavat olla lapsettomia. Ikävä, jos se joitain noin harmittaa! 

Vierailija
237/356 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui vastaus edellisestä eli todellakin ihan tuntematon tyyppi! Kaikkia ne päästävätkin ääneen.

Vierailija
238/356 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vain todennut "tosiasiaa", vaan triggeröityi pyytämättä lapsettomien somekirjoituksista kun heidän on oltava aina hiljaa.

Tosiasioita saa kuule todeta ihan pyytämättä.

Hoidatte kuule nyt vain itse ne (vapaaehtoisesti itse) tekemänne mukulat eikä toitota mitään ylimääräistä kun se tarpeeton, mitään muuttamaton ja mihinkään johtamaton tyhjäntöräyttely ei hoitovelvoitettanne kata.

Vierailija
239/356 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vain todennut "tosiasiaa", vaan triggeröityi pyytämättä lapsettomien somekirjoituksista kun heidän on oltava aina hiljaa.

Tosiasioita saa kuule todeta ihan pyytämättä.

Hoidatte kuule nyt vain itse ne (vapaaehtoisesti itse) tekemänne mukulat eikä toitoteta mitään ylimääräistä kun se tarpeeton, mitään muuttamaton ja mihinkään johtamaton tyhjäntöräyttely ei hoitovelvoitettanne kata.

Vierailija
240/356 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä itsensä ylentäjät ovat pikkuisen yksioikoista sakkia, ihan sama ovatko lapsettomia vai lapsellisia. He tekevät havaintoja omasta elämästään käsin ja se on vielä fine, mutta yleistäessään omat havaintonsa koskemaan "kaikkia", menevät metsään ja herättävät sen vuoksi närkästystä. Saatat itse toimia/ajatella lapsettomana/lasten kanssa tietyllä tavalla, mutta eihän se kerro kenestäkään muusta kuin sinusta. Voit olla varma, että naapurin Pirjolla on ihan oma näkemys ja ajatukset ja toimintatavat, Pirjolla ei ole vaan mitään tarvetta kuuluttaa niitä ympäri kyliä yleisenä totuutena...