Mitä ihmettä asuntomarkkinoilla tapahtuu
Oletteko huomanneet että välittäjät ovat alkaneet agressiivisesti nostella kilpaa kohteitaan ja ilmoittelevat uusina "uusi 24 h" pitkään eri alustoilla roikkuneita kohteitaan? Turhauttaa asunnon etsijänä.. Nämä on jo nähty ja hylätty..
Kommentit (28)
Myyjät! Testatkaa välittäjää. Liian moni ei vaivaudu antamaan tarpeeksi yksityiskohtaista tietoa esim. miten putkiremppa on toteutettu. Itse haluan selvittää taloyhtiön kunnon ennen kuin lähden näytölle. Moni välittäjä pakottaa näytölle ennen antaa mitään tarkempia tietoja. Esitteestä ei selviä taloyhtiön taloudellista tilaa. Jää nämä kohteet välistä.
Olen myös ollut näytöllä ja saanut sen jälkeen yhtiön paperit. Oli silkkaa ajantuhlausta molempien kannalta. Siinä oli selkeitä riskejä maksukyvyttömyydestä. Olisi näyttö jäänyt välistä, jos olisin saanut etukäteen tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän noston jos jokin ilmoituksessa on muuttunut, esim. se erittäin oleelllinen eli hinta. Uutena voi ilmoittaa jos asunto todella on ollut hetken pois markkinoilta, nyt kuitenkin poistetaan ja ilmoitetaan saman tien uudelleen.
Tai sitten ilmoitusta pidetään kuukausikaupalla. Itse kun olen myynyt, kolme kuukautta on ollut maksimi, jonka olen antanut ilmoitusta pitää. Sitten myyntitauko ja välitysfirman vaihto. Nyt yksikin ilmoitus ollut jo 4 kuukautta, pyyntihinta pysynyt koko ajan samana ja julkisia esittelyaikoja ollut kokonaista 2kpl. Tuossa on vain se juttu, että kaikki eivät tykkää ottaa välittäjään yhteyttä ja jos yleisistä esittelyajoista ei löydy sopivaa, jää asunto heiltä näkemättä.
Helsingissä näkee ylihinnoiteltuja kohteita, jotka on olleet myynnissä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennuste oli että nousu alkaa keväällä, joten nostellaan vanhoja
Miksi alkaisi? EKP:n koronlasku kesällä on vain ennuste, eikä se nyt kerralla laske kuin max. puoli prosenttia. Lähestyvä sota, irtisanomiset, lainan saanti vaikeutunut (kaikki eivät toki tarvitse), heikentyvä sosiaaliturva.
Ei ekp ole mistään koronlaskuista puhunut. Ihan on velkakauppiaiden spekulointia. Yhtä hyvin voi korot nousta.
Ei, siksi se on ennuste. Ennustajat ovat ennustaneet enemmän väärin kuin oikein viimeise 2 vuoden aikana. Ei tulosvastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennuste oli että nousu alkaa keväällä, joten nostellaan vanhoja
Miksi alkaisi? EKP:n koronlasku kesällä on vain ennuste, eikä se nyt kerralla laske kuin max. puoli prosenttia. Lähestyvä sota, irtisanomiset, lainan saanti vaikeutunut (kaikki eivät toki tarvitse), heikentyvä sosiaaliturva.
Ei ekp ole mistään koronlaskuista puhunut. Ihan on velkakauppiaiden spekulointia. Yhtä hyvin voi korot nousta.
Ei, siksi se on ennuste. Ennustajat ovat ennustaneet enemmän väärin kuin oikein viimeise 2 vuoden aikana. Ei tulosvastuuta.
Miksei kukaan vedä oikeuteen noita ennustelijoita? Pankin edustajana nauttii tietystä aukrotiteettiasemasta ja käyttää sitä hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän noston jos jokin ilmoituksessa on muuttunut, esim. se erittäin oleelllinen eli hinta. Uutena voi ilmoittaa jos asunto todella on ollut hetken pois markkinoilta, nyt kuitenkin poistetaan ja ilmoitetaan saman tien uudelleen.
Tai sitten ilmoitusta pidetään kuukausikaupalla. Itse kun olen myynyt, kolme kuukautta on ollut maksimi, jonka olen antanut ilmoitusta pitää. Sitten myyntitauko ja välitysfirman vaihto. Nyt yksikin ilmoitus ollut jo 4 kuukautta, pyyntihinta pysynyt koko ajan samana ja julkisia esittelyaikoja ollut kokonaista 2kpl. Tuossa on vain se juttu, että kaikki eivät tykkää ottaa välittäjään yhteyttä ja jos yleisistä esittelyajoista ei löydy sopivaa, jää asunto heiltä näkemättä.
Helsingissä näkee ylihinnoiteltuja kohteita, jotka on olleet myynnissä vuosia.
Kyllä, ja moni myyjä luulee saavansa pari vuotta sitten ostamastaan uudiskohteesta saman kuin mitä itse maksoi. Miksi kukaan kuitenkaan maksaisi käytetystä uuden hintaa kun täysin uudetkin kohteet odottaa ostajia? Kaikilla ei käsitystä asunon arvon kehityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Itse odottaisin kesän yli, jos olisin asuntoa ostamassa. Voi olla että ennustetun nousun asemasta kauppamäärät putoaa edelleen ja hinnat samoin.
Vielä ei ole pakkomyyntejä. Kenenkään ei selvästi ole pakko myydä. Suurimmaksi osaksi jobbarit myy sijoituksiaan.