Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voiko miehen liian korkea koulutus olla turnoff?

Vierailija
07.04.2024 |

Monesti sanotaan, että miehen liian matala koulutus voi olla turnoff, mutta voiko liian korkea koulutus olla myös?

Voisitko seurustella miehen kanssa, joka olisi tutkija tai professori?

Kommentit (578)

Vierailija
441/578 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi missä kasvaa niin tynnyrissä, että ei tiedä edes mitä tekee yliopiston professori. 

Itse tiedän mitä professori tekee, mutta ymmärrän myös miksi jotkut eivät tuota tiedä. Onko sinulla enemmänkin hahmotushäiriöitä ympäristöön ja kanssaihmisiin liittyen?

Olen eri, mutta minua kiinnostaisi miksi jotkut eivät tuota tiedä? Kerro sinä, minä en tiedä miten se on mahdollista?

no miksi pitäisi tietää...haloo kaikki eivät käy yliopistoa

Kuuluu yleissivistykseen. Ihan vastaava kuin, että piispat ovat pappien esimiehiä. 

Ole

Olen eri, mutta tyhmyys on eri asia kuin sivistymättömyys. Tosin monesti esiintynevät yhdessä.

Vierailija
442/578 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se professorin ja tohtorin ero sitten on. Vain lääkäreitä sanotaan tohtoriksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/578 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Korkea koulutus korreloi korkean älyykkyysosamäärän kanssa. Joten korkean älykkyysosamäärän kanssa korreloiva korreloi automaattisesti korkean koulutuksen kanssa.

Jopa minä ymmärrän tämän, ilman korkeaa koulutusta (älykkyydestäkin voidaan olla montaa mieltä)."

Suomessa normaalillä älykkyydellä varustettu saa korkeakoulututkinnon, mikäli lukeminen kiinnostaa.

Siinä on korrelaation ja kausaliteetin ero. On täysin mahdollista olla selvästi alle keskimääräinen älykkyys ja siitä huolimatta lukea itsensä maisteriksi. Sen eteen joutuu vain tekemään poikkeuksellisen paljon työtä. Pitää olla jo ihan oikeasti hidas päästään jotta mahdolisuus pärjätä korkeakoulussa sulkeutuu kokonaan.

Siitä huolimatta keskimäärin korkeakoulututkinnon suorittaneet on älykkäämpiä kuin ne jotka eivät ole. Otetaan 1000 sattumanvaraista diplomi-insinööriä j

No enpä tiedä. Eräs tuttavani nuoruusiän työpaikalta on mielestäni ihan normaaliälyinen, ei ainakaan sitä huonompi, mutta ei selvinnyt yliopiston opinnoista. Pääsi erityishaussa avoimen yliopiston opintojen perusteella eli ei ollut ylioppilas. Jotkut kurssit olivat hänelle kuitenkin liian vaativia eikä saanut tutkintoa suoritettua, kun ei vain saanut kursseja läpi useammallakaan yrittämällä. Itsekin yritin häntä auttaa, mutta ei onnistunut.  Opintoja siis keskeytyy, koska ei selviä yliopistossa.

Jonkun verran omissakin oppilaissa oli näitä ihmisiä, enemmän käytäntöön suuntautuneita. Kun abstraktiotaso nousee riittävän korkealla, he eivät enää selviä. Ei silti tarkoita että olisivat heikkoälyisiä. Voivat jossain asiassa olla hyvinkin nokkelia eli epätasainen kykyprofiili.

Vierailija
444/578 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen naimisissa tohtoriksi väitelleen miehen kanssa, joka työskentelee tutkijana. Hän on myös rempannut keittiömme, rakentanut terassin, vaihtaa lasten vaipat, tekee päivittäin ruoan perheelle ja matkustelee kanssani kaupunkilomilla ja mökkeilee, lenkkeilee eräjormailee mielellään. 

En ole koskaan pitänyt hänen koulutustaan ongelmana

Vierailija
445/578 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. mutta toki liitännäisongelmia siihen voi liittyä.

Viihdyn paljon yksikseni, joten myöskään miehen vaativa ja aikaa vievä työ ei olisi turn off, kunhan mies osaa käsitellä työssä syntyvää kuormitusta terveellä tavalla eikä se purkaudu esim. alkoholin ongelmakäyttönä.

Sen sijaan turn off olisi, jos mies ei voisi hyväksyä minua sellaisena kuin olen. Olen oikeustieteen maisteri ja ex-lakimies eli sinänsä korkeakoulutettu, mutta valitsin muutaman vuoden työelämässä oltuani vaihtaa osa-aikaisiin sihteerin töihin. Monelle tämä on ollut ihmetyksen aihe, että eikö minulla ole kunnianhimoa tai eikö lakimiehen työ kuitenkin elättäisi varmemmin. 

Toki tämä tarkoittaa, että olen tinkinyt elintasostani saadakseni rennomman elämän. Jos tällä korkeasti koulutetulla miehellä on 10 000 euron kuukausipalkka ja hän haluaa elää sen mukaisesti, suhteesta ei tietenkään tule mitään, jos hän vaatii, että minä elän samalla tavalla ja maksan puolet. Jos hän ei tingi omasta elintasostaan, sen täytyy mennä niin, että joko asumme erillämme ja meillä on eri elintasot ja elämäntyylit, mikä on minulle ihan ok, tai sitten hän maksaa erotuksen minun ja hänen elintason välillä. 

Toki monet hyvätuloiset ihmiset ovat hyvinkin maanläheisiä, esimerkiksi lakimiehenä ollessani toimiston yksi osakas oli hyvin minun kaltaiseni sillä erotuksella, että hän oli tunkenut lusikkansa liian syvälle urakehitys- ja velkasoppaan, että olisi voinut enää hypätä pois oravanpyörästä kuten minä tein. Usein puhuimme kuitenkin töiden lopettamisesta ja siitä, miten olisimme tyytyväisiä hyvin vaatimattomaan elämään. Hän se lopulta tarjosi minulle samasta firmasta sihteerin paikkaa optiolla palata takaisin vanhaan työhöni, jos haluan. En ole palannut.

Vierailija
446/578 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran tohtorimies tuli iskemään minua. Aloitti tietysti kertomalla ensimmäisenä että on tohtori ja sitten piti lyhyen luennon aiheesta jota tutkii. Ja kuvitteli ilmeisesti tosissaan että olisin tuon kohtaamisen perusteella kiinnostunut hänestä.

Tuosta saisi hyvän sketsin Kummeliin.

Kerran yksi juristimies yritti iskeä naista ja kehui tälle olevansa varatuomari. Nainen vastasi siihen kysymällä, milloin sinusta tulee oikea tuomari. :-)

Vierailija
447/578 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viihdyn paljon yksikseni, joten myöskään miehen vaativa ja aikaa vievä työ ei olisi turn off, kunhan mies osaa käsitellä työssä syntyvää kuormitusta terveellä tavalla eikä se purkaudu esim. alkoholin ongelmakäyttönä.

Sen sijaan turn off olisi, jos mies ei voisi hyväksyä minua sellaisena kuin olen. Olen oikeustieteen maisteri ja ex-lakimies eli sinänsä korkeakoulutettu, mutta valitsin muutaman vuoden työelämässä oltuani vaihtaa osa-aikaisiin sihteerin töihin. Monelle tämä on ollut ihmetyksen aihe, että eikö minulla ole kunnianhimoa tai eikö lakimiehen työ kuitenkin elättäisi varmemmin. 

Toki tämä tarkoittaa, että olen tinkinyt elintasostani saadakseni rennomman elämän. Jos tällä korkeasti koulutetulla miehellä on 10 000 euron kuukausipalkka ja hän haluaa elää sen mukaisesti, suhteesta ei tietenkään tule mitään, jos hän vaatii, että minä elän

Samaa mieltä. Tohtoriksi lukenut uraohjus tuskin on sellainen lämmin ja muita huomioon ottava ihminen, jota haluaisin puolisoksi. Eli turnoffiksi kallistuu.

Vierailija
448/578 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei. Ainoastaan siinä tapauksessa, että on täysautisti tai niin kova työnarkomaani, että aikaa muulle elämälle ei ole. Sitten haittaisi. Mutta näitä nyt löytyy kouluttamattomistakin.

Vierailija
449/578 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koulutus kerro paljoakaan ihmisen luonteesta, vaan enemmänkin älykkyydestä ja ahkeruudesta. Molemmat hyviä piirteitä, mutta noiden lisäksi on todella monta luonteenpiirrettä jotka voivat olla ärsyttäviä.

En itse kovin mielelläni alkaisi seurustelemaan vaikkapa tohtoriksi opiskelleen miehen kanssa. Minusta se kertoo pätemisen tarpeesta, jos opiskelee maisterista eteenpäin.

Teen parhaillani väitöskirjaa alalla ja aiheesta, josta nautin kovasti ja jota kohtaan tunnen suurta ja vastustamatonta intohimoa ja vetoa. Kaiken tämän aikaa ajattelin, että olen päättänyt ryhtyä näinkin pitkälle ja joskus kivikkoiselle opintaipaleelle intohimon takia, ja jotta voin työskennellä vakavasti otettavana tutkijana minun on käytännössä pakko myös väitellä tohtoriksi. Mutta ei! Olen valehdellut itselleni kaiken tämän ajan! En rakastakaan alaani, vaan opiskelen maisteria pidemmälle, koska haluan PÄTEÄ!

Vierailija
450/578 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein joudun kohtaamaan di jotka on lähinnä näsäviisaita. Joka välissä pitää tuoda oma koulutus esiin, ei niinkään se osaaminen ja se oikea ja tarvittava tieto. Pilkun viilaajia, ei kokonaisuuksien katsojia. Yleensä aika rasittavia tyyppejä työkavereina joilla on pätemisen tarve. En voisi kuvitella vaimoksi/seurustelukumppaniksi jotain jonnin joutavan  pilkun viilaajia tai "exel"eläjää.

T: teknisen alan amk

Todennäköisempää on että olet itse vain osaamaton. 

Vierailija
451/578 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koulutus kerro paljoakaan ihmisen luonteesta, vaan enemmänkin älykkyydestä ja ahkeruudesta. Molemmat hyviä piirteitä, mutta noiden lisäksi on todella monta luonteenpiirrettä jotka voivat olla ärsyttäviä.

En itse kovin mielelläni alkaisi seurustelemaan vaikkapa tohtoriksi opiskelleen miehen kanssa. Minusta se kertoo pätemisen tarpeesta, jos opiskelee maisterista eteenpäin.

Tunnen muutamia väitelleitä, heitä yhdistää lähinnä uteliaisuus ja intohimo alaansa. Eivät ole pätijöitä alkuunsakaan.

Vierailija
452/578 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi missä kasvaa niin tynnyrissä, että ei tiedä edes mitä tekee yliopiston professori. 

Itse tiedän mitä professori tekee, mutta ymmärrän myös miksi jotkut eivät tuota tiedä. Onko sinulla enemmänkin hahmotushäiriöitä ympäristöön ja kanssaihmisiin liittyen?

Olen eri, mutta minua kiinnostaisi miksi jotkut eivät tuota tiedä? Kerro sinä, minä en tiedä miten se on mahdollista?

Ihminen joka tekee käsillään töitä, on kiinnostunut esimerkiksi luonnosta ja vanhusten vapaaehtoistyöstä. Miksi tuollainen ihminen perehtyisi yliopiston positioihin? Maailmassa on paljon mielenkiintoisia asioita, jotka eivät ole teoreettisia ongelmia.

Meinaat että käsityöihminen elää jossain ikkunattomassa käsityökopissa eikä koskaan edes haista mitä ulkomaailmassa tapahtuu? Ei lue yhtään lehteä tai uutista? Kirjaa? Ei katso elokuvaa? 

Inhottavasti korostat kyllä stereotypiaa tyhmästä ja sivistymättömästä duunarista joka ei tiedä mistään muusta kuin siitä omasta jutustaan. Todella hallaisa kommentti fiksuja duunareita ajatellen. Onneksi kaikki duunarit eivät ole yhtä tynnyrissä kuin sinä. 

Vierailija
453/578 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meinaat että käsityöihminen elää jossain ikkunattomassa käsityökopissa eikä koskaan edes haista mitä ulkomaailmassa tapahtuu? Ei lue yhtään lehteä tai uutista? Kirjaa? Ei katso elokuvaa? 

Inhottavasti korostat kyllä stereotypiaa tyhmästä ja sivistymättömästä duunarista joka ei tiedä mistään muusta kuin siitä omasta jutustaan. Todella hallaisa kommentti fiksuja duunareita ajatellen. Onneksi kaikki duunarit eivät ole yhtä tynnyrissä kuin sinä. "

Ei tainut mennä yksikään lause sisällöltään oikein viestissäsi. Kokeile uudelleen.

Vierailija
454/578 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki tämä tarkoittaa, että olen tinkinyt elintasostani saadakseni rennomman elämän. Jos tällä korkeasti koulutetulla miehellä on 10 000 euron kuukausipalkka ja hän haluaa elää sen mukaisesti, suhteesta ei tietenkää

Samaa mieltä. Tohtoriksi lukenut uraohjus tuskin on sellainen lämmin ja muita huomioon ottava ihminen, jota haluaisin puolisoksi. Eli turnoffiksi kallistuu.

Ei uraohjukset yleensä ole tohtoreita.

Vierailija
455/578 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apurahalla kituuttava professori olisi turnoff. Pitää pystyä elättämään perheensä. Kaipaan miehekästä miestä.

Miksi professori kituuttaisi apurahalla? 

Et taida seurata paljoa lehtiä....professoreita on jonoksi asti työttömänä ja osa on kaupan kassalla tms, pienituloisia

Professori on oman tiedekuntansa pomo joita ei työttömänä näe.

Tarkkaan ottaen tiedekunnan pomo on dekaani, jonka on oltava professori. Mutta dekaaneja on tiedekuntaa kohden vain yksi. Tiedekuntaan kuuluu, riippuen yliopistosta, vaihteleva määrä tutkimusyksiköitä tai/ja osastoja, joissa tutkimusyksiköitä jne. Professuureja on siten yleensä aina lukuisia tiedekunnan alaisuudessa. Opetusta ja tutkimusta.

Vierailija
456/578 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä näillä on sellainen kuivakka, analyyttinen mentaliteetti. Ei innosta sellainen. Kaipaan toki joskus syvällisiäkin keskusteluja, mutta harvoin tällaisten kanssa on onnistunut.

Oi, minä tykkään juuri sellaisista miehistä. Älykkäistä ja analyyttisistä.

Vierailija
457/578 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä olisi juuri ihanne. Olen itse ylemmän keskiluokan sivistysperheestä, joten tällainen mies olisi enemmän kuin tervetullut. Mutta jos kyseinen henkilö alkaisi korostamaan osaamistaan ja pitäisi itseään muita parempina, niin silloin ollaan ongelmissa. 

Vierailija
458/578 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tästä keskustelusta tulee mieleen kerettiläinen ajatus siitä, että onko hyvä, että kaikki saavat äänestää? Jos yleissivistys on nolla niin kaikenmaailman oudot tyypit voivat päästä valtaan, kun osa ihmisistä ei tiedä mistään mitään. Viime kunnallisvaaleissakin joku kampanjoi sillä että palauttaa bussiliikenteen kuntaan eikä hyväksy ulkomaalaisia. Ja pääsi vielä läpi, tsekkasin huvikseni.

Kansalaisuuskoe voisi olla äänestyksen edellytys. Jos ei tiedä mitä kunnanvaltuusto tekee ei tarvitse äänestääkään.

Viittaatko tällä kommentilla siihen henkilöön, joka kuvitteli älykkään ihmisen osaavan kaikkea vai jankkaatko yhä tuota proffa asiaa? Tässä ketjussa on näkynyt kahden ääripään ääliöitä.

Se ei kyllä ole mitään kuvitelmaa vaan faktaa.  Älykäs ihminen oppii alan kuin alan nopeammin ja paremmin kuin tyhmä. 

Lahjakkuus/mielenkiinto eri aiheisiin on sitten eri asia.

Vierailija
459/578 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen parturikampaaja, joten kaiken maailman akateemikot ovat megaturnoff!!!!!

Juu, en kyllä yhtään epäile. 

Vierailija
460/578 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudessani naapurin mies ja kaverieni isä oli professori. Asuttiin isossa rivitaloyhtiössä. Tuolla asui joitain (tulevia) huippu-urheilijoita, akateemisesti koulutettua väkeä ja esim. rallikuski. Ja paljon keskiluokkaa, kuten oma perheeni ja varmasti myös duunareita - ja kaikkea siltä väliltä. Mahtava ympäristö kasvaa, varmasti myös aikuisille.

Olisi hyvä, että ihmiset pääsisivät tutustumaan enemmän toisiinsa yli sosiaaliluokkien ja koulutuserojen. Samankaltaisia ihmisiä olemme kuitenkin!

T. Maisteri 

Suurin motivaation lähde epäkiinnostavien asioiden opiskeluun peruskoulussa oli se, että ei tarvitsisi ysiluokan jälkeen jatkaa tutustumista yli sosiaaliluokkien. Näin muutkin taitavat ajatella, mikä näkyy lukioiden eriytymisenä.

T. tuplamaisteri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi