Miten hallituksen leikkaukset ovat vaikuttaneet sinun elämäsi?
Olisi mukava kuulla, miten hallituksen leikkaukset ovat vaikeuttaneet sinun elämääsi?
Kommentit (317)
Olen kaupungilla töissä, ja koska valtio pienensi kaupunkien ja kuntien rahoitusta, niin nyt meillä on menossa yt-neuvottelut. Voi siis olla, että tehtävän kuva vaihtuu, tulee lomautuksia tai viimeisessä skenaariossa lentää ulos. Ja lomautusten/irtisanomisen vaikutukset jo varmaan sitten kaikki tietää, kun juuri siellä on niitetty oikein kunnolla. Eli täs mietinnässä et miten käy. Katotaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyse paljon muustakin kun siitä, saatko juuri sinä tukia. On tyhmää kuvitella, ettei hallituksen leikkauksilla ole mitään merkitystä, jos ei saa tukia.
Yhteiskuntarauha! Se, mikä ennen Suomessa oli.
Leikkausten vaikutukset tulevat näkyviin viiveellä mutta ne kyllä tulevat näkymään sinullekin, joka et saa tukia.
Ainakaan meidän yhteiskuntarauha ei täällä meidän lintukodossa järky.
Emme saa enää asumistukea. Niinpä laitan lapseni omilleen asumaan, vaikka sitä emme halua. Nuorempi on vielä lukiossa. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Tällöin saamme kaikki jälleen asumistukea. Toki se maksaa yhteiskunnalle noin kuusisataa enemmän kuukaudessa, mutta eipä ole mun murheeni.
Ei vaikuttanut mitenkään. Veroprosentti hiukan laski veronkevennysten myötä.
Omaan henkilökohtaiseen elämääni ei ole vaikuttanut vielä mitenkään eikä tule paljoa vaikuttamaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Emme saa enää asumistukea. Niinpä laitan lapseni omilleen asumaan, vaikka sitä emme halua. Nuorempi on vielä lukiossa. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Tällöin saamme kaikki jälleen asumistukea. Toki se maksaa yhteiskunnalle noin kuusisataa enemmän kuukaudessa, mutta eipä ole mun murheeni.
Noin sitä osataan. Tiedän perheen, jossa vanhemmat erosivat, että saisivat tukea kumpikin. Asuvat silti käytännössä yhdessä.
Edellisen hallituksen leikkaukset veivät invalidivähennyksen ja tilalle piti saada sote-uudistus joka kusi. Ettei vain unohtuisi että, yhtälailla vihervasurit leikkaa ja kurjistaa. Sote uudistus pitäisi perua.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vielä vinkki heille, joita apteekkiala kiinnostaa, on kuitenkin siistiä sisätyötä. Turussa alkaa lääketeknikon kaksivuotinen koulutus, jonka voi suorittaa myös oppisopimuksella. Palkka nyt ei päätä huimaa, mutta tästä on mahdollista edetä opiskelemaan farmasiaa, jollain erityishaulla. Opinnoissa on osittain samoja opintoja kuin farmaseutin alemmassa korkeakoultutkinnossa.
Jos päätä riittää, voi edetä proviisoriksi ja lopulta vaikka apteekkariksi, saa sitten aina miettiä, että minkä Audin tänä vuonna laittaa ja missä eksoottisessa kohteessa lomailee.
Ala ei myöskään vaadi kutsumusta, kuten hoitoala. Työllistyä voi vaikka sairaala-apteekkiin, käsittääkseni palkka on vähän parempi kuin yksityisapteekissa.
Olen melko varma, että jatkossa jollain lisäkoulutuksella lääketeknikko voi antaa lääkeneuvontaa, niin eiköhän sekin palkassa näy sitten. Mahdollisesti kuoleva ala, mutta ehkä siellä joku apteekkari jolla valtaa hallitukseen istuu nyt vielä jonkin aikaa muutosten päällä.
Huom. Jos Orpo tulee närästyksen takia apteekkiin, kaikki tietävät mitä tehdä, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin sitä osataan. Tiedän perheen, jossa vanhemmat erosivat, että saisivat tukea kumpikin. Asuvat silti käytännössä yhdessä.
Tai siis en tiedä asuvatko enää kun tein niistä ilmoituksen.
Ei mitenkään. Käyn töissä ja elän kuten ennenkin.
vaikuttaa kurjistavasti elämääni. osa-aikatyön sovittaminen vaikeaa sitten uusin säännöin ja uutta työtä ei tarjolla ole tilalle. ahdistaa kyllä asiat. omalla asuinalueella lopettanut ,monta pienyrittäjää ja uusia ei tule keskustaan.eli koko kaupunki on alkanut kuitua. hintojen nousu ja terveyspalvelujen huonontuminen, iskee asuntojen hintoihin ja vähentää alueen vetovoimaa, eli iskee tosi paljon.maaseudun pikkukaupunki kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikuttanut mitenkään. Tai veroprosentti vähän pieneni niin käteen jää enemmän rahaa.
Näille jotka kyseli mihin pääsee töihin niin vanhustenhuollossa on paljon vapaita paikkoja ja voi opiskella oppisopimuksella lähihoitajaksi työn ohessa. Palkka on kohtuullinen kun tekee paljon viikonloppuja ja yövuoroja ja ylitöitä saa monessa paikassa tehdä niin paljon kuin jaksaa.
Kohta tähänkin tulee kommentteja, mutku mutku.
Täällä tänäänkin paljon näitä, kenelle on ihan turha sanoa mitään.
Kun ei vaan työt kiinnosta, niin ei kiinnosta.
Kouluihin on enemmän hakijoita kun pystyvät ottamaan. Oppisopimuksella on jonkin verran mutta heitäkään ei voi ottaa määräänsä enempää koska työpaikalla opettaminen vie työtä tekevien aikaa.
Karsee tää tilanne matalapalkkaisille yh, jotka asuvat kaupungeissa. Lapset ei voi harrastaa ja muutenkin jäävät enemmän osattomiksi kun ennen. Niin mitä sitten? Kai ne köyhän lapset katkeroituu ja am puu hyväisaisia kouluissa.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tämä nyt saatanallista, että kokopäivätyössä käyvä yhteishuoltaja putoaa TOIMEENTULOTUELLE. Olen kaikenlisäksi itsekin sote-alalla ja koulutettua ihminen.
Asumistuen leikkauksen vuoksi päästän nyt Kelan työntekijät syynäämään rahankäyttöäni, kuin olisin joku holhottava kehitysvammainen. Tai ensin käytämme siis nuo säästöt, joita olin lapsille kerännyt, sitten kelaan.
Tätä varten sitten otin opintolainaa ja hankin vakityön. Ou jee. Aivan järkyttävää paskaa, joka on monella eroavalla parilla edessä.
Keskiluokan tuet vedettiin vessasta alas.
Miten pieni palkka sulla on jos työssäkäyvän tiput toimeentulotuelle.
Vierailija kirjoitti:
Edellisen hallituksen leikkaukset veivät invalidivähennyksen ja tilalle piti saada sote-uudistus joka kusi. Ettei vain unohtuisi että, yhtälailla vihervasurit leikkaa ja kurjistaa. Sote uudistus pitäisi perua.
Vai pitäisi mennä takaisin siihen että jokaisessa kunnassa on oma sotehärdellinsä? No mikäs siinä jos rahaa riittää.
No tällä hetkellä ei ole kuin osa-aikatöitä (vaikka olen hakenut vaikka mitä aivan hulluna). Asumistukea emme saa kun mies on töissä (määräaikainen sekin suhde). Aiemmin valoa toi nuo osa-aika hommat, nyt hallituksen toimet tuntuu suorastaan pilkkaamiselta. Lapsikorotuskin lähti, onneksi ehdin maksaa yhden lainan pois alta, niin kompensoi vähän.
Vielä riittää säästöjä muutamaksi kuukaudeksi, mutta olen jo niin huolissani siitä mitä tapahtuu sen jälkeen jos en vieläkään saa töitä, että ajatukset ovat jo nyt synkkiä ja itsetuhoisia. Itken paljon salaa, ja olo ei ole koskaan ollut näin toivoton.
Terveisin yleensä positiivisesti ajatteleva korkeakoulutettu perheenäiti
Ei vielä mitenkään. Lakoista sen sijaan on ollut haittaa 😡
Vierailija kirjoitti:
Ei vielä mitenkään. Lakoista sen sijaan on ollut haittaa 😡
Niin no hallituksen ei pitäisi puuttua työmarkkina-asioihin. Mutta nyt kun se on uusi tapa niin mikään ei estä seuraavia hallituksia tekemästä samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai siis en tiedä asuvatko enää kun tein niistä ilmoituksen.
Ei siihen asiaan vaikuta ilmoitusten tekeminen millään tavalla. Jos ihmiset ovat kirjoilla eri osoitteessa niin sille ei viranomainen voi mitään.
Miksi minun pitäisi ottaa huonosti palkattu työ vastaan? Ei ole mitään takeita että se siitä paranisi.