Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hallituksen leikkaukset ovat vaikuttaneet sinun elämäsi?

Vierailija
07.04.2024 |

Olisi mukava kuulla, miten hallituksen leikkaukset ovat vaikeuttaneet sinun elämääsi?

Kommentit (317)

Vierailija
121/317 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikuttanut mitenkään. Tai veroprosentti vähän pieneni niin käteen jää enemmän rahaa. 

Näille jotka kyseli mihin pääsee töihin niin vanhustenhuollossa on paljon vapaita paikkoja ja voi opiskella oppisopimuksella lähihoitajaksi työn ohessa. Palkka on kohtuullinen kun tekee paljon viikonloppuja ja yövuoroja ja ylitöitä saa monessa paikassa tehdä niin paljon kuin jaksaa.

Mikä se palkka on? Missä paikat jotka ottaa sisään ilman kokemusta? Ihan nyt niitä kuulutettuja faktoja esiin että tiedetään mistä puhutaan.

Peruspalkka lähihoitaja taitaa hyvinvointi alueesta riippuen vaihdella 2300-2600€ välillä. Paikkoja on auki paljon ja varsinkaan hoivaosastoille jossa työskentelee useampi työntekijä kerralla ei vaadita aiempaa kokemusta. Tai ainakin itse pääsin töihin ilman kokemusta työstä. Tutkinnon voi suorittaa oppisopimuksella sen ajalta palkka on hiukan pienempi.

Vierailija
122/317 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme saa enää asumistukea. Niinpä laitan lapseni omilleen asumaan, vaikka sitä emme halua. Nuorempi on vielä lukiossa. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Tällöin saamme kaikki jälleen asumistukea. Toki se maksaa yhteiskunnalle noin kuusisataa enemmän kuukaudessa, mutta eipä ole mun murheeni.

Noin sitä osataan. Tiedän perheen, jossa vanhemmat erosivat, että saisivat tukea kumpikin. Asuvat silti käytännössä yhdessä.

Monet tekee noin. Epärehellistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/317 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut mitään muutosta. En saa mitään tukia.

Vierailija
124/317 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme saa enää asumistukea. Niinpä laitan lapseni omilleen asumaan, vaikka sitä emme halua. Nuorempi on vielä lukiossa. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Tällöin saamme kaikki jälleen asumistukea. Toki se maksaa yhteiskunnalle noin kuusisataa enemmän kuukaudessa, mutta eipä ole mun murheeni.

Noin sitä osataan. Tiedän perheen, jossa vanhemmat erosivat, että saisivat tukea kumpikin. Asuvat silti käytännössä yhdessä.

Monet tekee noin. Epärehellistä.

Mutta täysin laillista.

Vierailija
125/317 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikuttanut mitenkään. Tai veroprosentti vähän pieneni niin käteen jää enemmän rahaa. 

Näille jotka kyseli mihin pääsee töihin niin vanhustenhuollossa on paljon vapaita paikkoja ja voi opiskella oppisopimuksella lähihoitajaksi työn ohessa. Palkka on kohtuullinen kun tekee paljon viikonloppuja ja yövuoroja ja ylitöitä saa monessa paikassa tehdä niin paljon kuin jaksaa.

Mikä se palkka on? Missä paikat jotka ottaa sisään ilman kokemusta? Ihan nyt niitä kuulutettuja faktoja esiin että tiedetään mistä puhutaan.

Peruspalkka lähihoitaja taitaa hyvinvointi alueesta riippuen vaihdella 2300-2600€ välillä. Paikkoja on auki paljon ja varsinkaan hoivaosastoille jossa työskentelee useampi työntekijä kerralla ei vaadita aiempaa kokemusta. Tai ainakin itse pääsin töihin i

Julkinen ajetaan alas niin liekköhän sitten hoitajillekaan töitä?

Vierailija
126/317 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät mitenkään. 

Vierailija
127/317 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Olen keskituloinen enkä saa mitään tukia. Lapsetkin on jo aikuisia.

Vierailija
128/317 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole vaikuttaneet, mutta voivat hiukan vaikuttaa myönteisesti, jos tarvitsee lääkäriin mennä. Yksityislääkärille menosta saa hieman enemmän korvausta kuin ennen, tosin harvemmin menen yleislääkärille, yleensä menen erikoislääkärille. Homma hoituu paremmin  ja nopeammin.

Silti olen lukenut huolestuneena täältä köyhien ja tukien varassa elävien kertomuksia. Tämä on aikamoinen ihmiskoe, kun kaikkea heikennetään samanaikaisesti ja syntyy kohtuuttomia tilanteita monelle. Tosiasia on kumminkin se, että rahat eivät riitä nykyisenkaltaiseen sosiaaliturvaan. 

Olen porvari puoluekannaltani, mutta enemmän vasenta porvarilaitaa.

Vierailija
129/317 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruspalkka lähihoitaja taitaa hyvinvointi alueesta riippuen vaihdella 2300-2600€ välillä. Paikkoja on auki paljon ja varsinkaan hoivaosastoille jossa työskentelee useampi työntekijä kerralla ei vaadita ai

Pääkaupunkiseudulla ei oo edes varaa asua lähärinä, että ei kiinnosta. Lähäri saa palkkaa ehkä 1900 käteen ja vuokra on jo vähintään 700. 1200 on niin vähän menetetystä vapaa-ajasta, että en tuu mihkään pk-seudulle pikku koppiin asumaan ja raatamaan iltaisin ja viikonloppuisin. 

Vierailija
130/317 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttääköhän laiskoja, kun on olemassa ihmisiä joilla menee aina hyvin ja se on täysin heidän omaa ansiotaan?

Mietin vain kun tällä palstalla aina manaillaan kuinka jokainen voi sairastua ja joutua työttömäksi. Ihan ilman omaa syytään. Tämähän on siis ihan paskapuhetta. Jokainen on oman onnensa seppä.

Itse olen jo eläkkeellä, mutta käyn silloin tällöin töissä, koska ei vain löydy työntekijöitä. Ilmeisesti tuet ovat liian hyviä.

Ikä ei kuitenkaan ole tuonut viisautta. 

Vierailija
131/317 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään, paitsi että ketuttaa tietenkin niiden puolesta joiden elämää leikkaukset kohtuuttomasti hankaloittavat.

Toisaalta ymmärrän, että isoja sopeutustoimia on vain pakko tehdä, mutta luulen kyllä, että näistä toimista aiheutuu lopulta enemmän kustannuksia, kuin niistä hetkellisesti säästöjä saadaan.. Lyhytnäköisiä nämä toimet siis, minusta.

Minua kiinnostaisi tietää, mikseivät päättäjät keksi mitään muita tapoja luoda säästöjä ja lisätuloja? Oppositio ehdottaa veronkorotuksia -> Itse korottaisin merkittävästi mm. lihatuotteiden, alkoholin, tupakan ja epäterveellisten ruokien arvonlisäveroa. Kasvisten verotusta voitaisiin puolestaan keventää reippaasti.

En tajua, miksi täysin ennaltaehkäistävien sairauksien (lue: kustannusten) ja niillle syiden estämiseen ei panosteta kovemmalla kädellä? Muun muassa 2 -tyypin diabetes, sydän- ja verisuonisairaudet, ylipaino, liikkumattomuus ja huonot elintavat.

Pelkästään tyypin 2 diabetesta sairastavien terveydenhuollon kustannukset vuosina 2012 ja 2017 olivat 2,0 ja 2,5 miljardia euroa. (lähde: Suom Lääkäril 2022; 77 : e32697 www.laakarilehti.fi/e32697 (Julkaistu 26.10.2022) )

Vierailija
132/317 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin osa-aikaiset, koska muuttuivat orjatyöksi, ja laitoin ensimmäistä kertaa elämässäni hakemuksen sossun luukulle vetämään. Ajattelin nyt ihan rehellisesti alkaa sellaiseksi miksikä jotkut kaikkia työttömiä kuvittelee. Aina on työt kelvannut. Voin sanoa, että tulee aikas paljon kalliimmaksi valtiolle, mutta mitäs läksivät. 

Vierailija
133/317 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialueet ovat vain yksi teko syy miksi pitää nostaa maksuja. Se on samanlainen kuin korona tai ukraina. Sote-uudistuksen voisi perua kalliina ja tehotttomana sitä vain ei tehdä. Vaikka tietääkseni kumpikaan tämän hetkinen päähallituspuolue ei tuota uudistusta kannattanut vaan ps jossain esitti kuinka aiempaa toimivaa järjestelmää olisi voitu kehittää. Miksei sote uudistusta siis peruta?

Vierailija
134/317 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalina keskituloisena rahaa jää vähän enemmän käteen verotuksen madalluttua. Eli hyvin menee. 

Juuri tämä on isolla osaa suomalaisista ajankohtaista, eli verotus laskenut, jolloin nettona rahaa jää enemmän käyttöön.

Ei voi kuin kiittää hallitusta hyvästä työstä suomalaisten hyväksi.

Työttömätkin voivat halutessaan muuttaa tilannettaan.

Toi ei kyllä pidä paikkaansa. Mun bruttopalkka on noin 4.150 euroa. Suomalaisen määritelmän mukaan olen käsittääkseni keskituloinen. Viime vuonna mun veroprosentti oli 21 ja nyt se on 23,5. Työttömyysvakuutusmaksu oli muistaakseni laskenut viime vuodesta pari kymppiä. Maaliskuun alusta tullut yleiskorotus toi bruttoon noin 150 € lisää, mutta koska veroprosentti nousi, jää minulle nyt käteen 20 € vähemmän kuin viime vuonna 4 tonnin palkasta. Mikään muu elämässäni ei ole muuttunut, joten en ymmärrä tätä jatkuvaa hypetystä normaalin keskituloisen madalletusta verotuksesta.

Vastike nousee kesällä 50 € ja loppuvuodesta on edessä asuntolainan koron tarkistus. Sähkö on kalliimpaa kuin 2 vuotta sitten, samoin ruoka, joka kallistunee lisää alvmuutoksen myötä. Mulla ei siis ole mitään hätää, pärjään ihan hyvin, mutta ei hallitus ole millään tapaa edesauttanut sitä, että minulla keskituloisella työssäkäyvällä jäisi nettona enempää kulutukseen.

Henkilökohtaisessa elämässä hallituksen toimet ei siis näy varsinaisesti mitenkään. Työpaikalla sen sijaan alkoi tuottavuusohjelma, jonka myötä työterveys huononee, palkkoja leikataan ja pahimmassa tapauksessa irtisanotaan ihmisiä. 

Hallituksen ottama velka tulee kasvamaan entisestään ja siitä huolimatta kaikilla muilla paitsi hyvätuloisilla elämän laatu heikkenee jollain tapaa, pienemmin tai isommin. 

Vierailija
135/317 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotus nousi puoli prosenttia, koska saan eläkettä alle 20 000e vuodessa. Se myös nosti työtulojeni verotusta koska ne on eräällä tapaa sidottuna toisiinsa. Eipä ole muuten vaikuttanut vielä. 

Minä saan eläkettä hiukan alle 24 000 €/v, minulla pysyi korotuksenkin jälkee vero 18,5 %. Korkea on vero, verrattuna palkkoihin. 

Vierailija
136/317 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole vaikuttaneet, mutta voivat hiukan vaikuttaa myönteisesti, jos tarvitsee lääkäriin mennä. Yksityislääkärille menosta saa hieman enemmän korvausta kuin ennen, tosin harvemmin menen yleislääkärille, yleensä menen erikoislääkärille. Homma hoituu paremmin  ja nopeammin.

Silti olen lukenut huolestuneena täältä köyhien ja tukien varassa elävien kertomuksia. Tämä on aikamoinen ihmiskoe, kun kaikkea heikennetään samanaikaisesti ja syntyy kohtuuttomia tilanteita monelle. Tosiasia on kumminkin se, että rahat eivät riitä nykyisenkaltaiseen sosiaaliturvaan. 

Olen porvari puoluekannaltani, mutta enemmän vasenta porvarilaitaa.

Tarkennus tuohon, että erikoislääkärille menemisestä ei saa enempää KELA-korvausta kuin ennenkään, vain yleislääkärille ("tavallinen lääkäri") menosta, mikä minusta on huono asia, sillä erityisesti naiset tarvitsisivat gynekologin palveluihin pääsyä. Sinne on lähes mahdoton päästä nykyään julkisen kautta, olen kuullut. Ja ei sisätutkimus kerro yhtään mitään, pitäisi olla ultra ja erikoislääkäri. Gynekologisten syöpien ja sairauksien löytämisessä on paljon parantamisen varaa. Ei ole oikein, että naiset joutuvat kärsimään noista sairauksista, kun ei saa edes diagnoosia. Monet niistä ovat hyvin kivuliaita. 

Autoin kerran kovissa kivuissa olevaa sairasta, kysta puhkesi, hänelle ei annettu aikaa tK:hon, kohtelu järkyttävää, menimme yksityislääkärille ja nainen joutui sairaalahoitoon. Tein valituksen terveyskeskuksen ajanvarauksesta ja ylilääkäri soitti sielä pyytäen anteeksi. Kystan puhkeaminen on potentiaalisesti henkeä uhkaava tilanne.

Vierailija
137/317 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaan henkilökohtaiseen elämääni ei ole vaikuttanut vielä mitenkään eikä tule paljoa vaikuttamaankaan. 

Minkähänlaisen ihmisen elämään ei vaikuta? Pelko potkujen saamisesta on todella monella alalla nyt suurempi kuin koskaan, eikä ansiosidonnaidesta ole turvaa. Firmat alkavat karsia paremmin palkatustakin päästä, jotta saavat uusia tekijöitä tilalle huonommilla sopimuksilla. Hakijoita on satoja per paikka. Pienyrittäjät ja pienipalkkaiset yleensä saa asumistukea. Työnantajiin vaikuttaa, kun niiden kukkaro venyy. Opiskelijoihin vaikuttaa, työttömiin vaikuttaa. Ainiin, eläkeläisiin ei vaikuta! 

Vierailija
138/317 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa mitään tukia, ei mitenkään. Aiempi asuntolainan korkovähennyksen poisto ja tietysti kaikkien hintojen nousu toki vaikuttaa. Onneksi sain vihdoinkin palkankorotuksen onnettomien  yleiskorotusten lisäksi, vähän tasoittaa taas tilannetta. Saan säästettyä ja sijoitettua taas vaihteeksi, kunnes iskee seuraavat hintojen nousut ja verojen kiristykset.

Vierailija
139/317 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verotus nousi puoli prosenttia, koska saan eläkettä alle 20 000e vuodessa. Se myös nosti työtulojeni verotusta koska ne on eräällä tapaa sidottuna toisiinsa. Eipä ole muuten vaikuttanut vielä. 

Minä saan eläkettä hiukan alle 24 000 €/v, minulla pysyi korotuksenkin jälkee vero 18,5 %. Korkea on vero, verrattuna palkkoihin. 

Niin vastauksena kysymykseen, ei mitenkään vaikuta, kun en ole koskaa lapsilisiä kummempia tukija saanut. 

Vierailija
140/317 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään, paitsi että ketuttaa tietenkin niiden puolesta joiden elämää leikkaukset kohtuuttomasti hankaloittavat.

Toisaalta ymmärrän, että isoja sopeutustoimia on vain pakko tehdä, mutta luulen kyllä, että näistä toimista aiheutuu lopulta enemmän kustannuksia, kuin niistä hetkellisesti säästöjä saadaan.. Lyhytnäköisiä nämä toimet siis, minusta.

Minua kiinnostaisi tietää, mikseivät päättäjät keksi mitään muita tapoja luoda säästöjä ja lisätuloja? Oppositio ehdottaa veronkorotuksia -> Itse korottaisin merkittävästi mm. lihatuotteiden, alkoholin, tupakan ja epäterveellisten ruokien arvonlisäveroa. Kasvisten verotusta voitaisiin puolestaan keventää reippaasti.

En tajua, miksi täysin ennaltaehkäistävien sairauksien (lue: kustannusten) ja niillle syiden estämiseen ei panosteta kovemmalla kädellä? Muun muassa 2 -tyypin diabetes, sydän- ja verisuonisairaudet, ylipaino, liikkumattomuus j

Hyviä ideoita nuo ruokaan liittyvät, kasvikset voisi siirtää nollaverokantaan.

Diabeteksen tilanne on se, että ylipaino ja liikkumattomuus on yhteydessä geneettiseen alttiuteen sairastua. Diabetestä on olemassa tosiasiassa viittä eri muotoa, ei kahta. Puhkeamisalttiuteen vaikuttavat geenit hyvin voimakkaasti eli ennaltaehkäisevyys voisi lähteä mini-interventiosta, jotta voitaisiin löytää eniten alttiit. Heillä pienikin painonnousu ja liikkumattomuus ovat isoja riskejä, liikkumattomuus itse asiassa suurempi riski kuin ylipaino.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi