Miten hallituksen leikkaukset ovat vaikuttaneet sinun elämäsi?
Olisi mukava kuulla, miten hallituksen leikkaukset ovat vaikeuttaneet sinun elämääsi?
Kommentit (317)
Vierailija kirjoitti:
No onhan tämä nyt saatanallista, että kokopäivätyössä käyvä yhteishuoltaja putoaa TOIMEENTULOTUELLE. Olen kaikenlisäksi itsekin sote-alalla ja koulutettua ihminen.
Asumistuen leikkauksen vuoksi päästän nyt Kelan työntekijät syynäämään rahankäyttöäni, kuin olisin joku holhottava kehitysvammainen. Tai ensin käytämme siis nuo säästöt, joita olin lapsille kerännyt, sitten kelaan.
Tätä varten sitten otin opintolainaa ja hankin vakityön. Ou jee. Aivan järkyttävää paskaa, joka on monella eroavalla parilla edessä.
Keskiluokan tuet vedettiin vessasta alas.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Lopetin osa-aikaiset, koska muuttuivat orjatyöksi, ja laitoin ensimmäistä kertaa elämässäni hakemuksen sossun luukulle vetämään. Ajattelin nyt ihan rehellisesti alkaa sellaiseksi miksikä jotkut kaikkia työttömiä kuvittelee. Aina on työt kelvannut. Voin sanoa, että tulee aikas paljon kalliimmaksi valtiolle, mutta mitäs läksivät.
Sama minullakin..Vituttaa. Toisaalta nyt on vapa-aikaa ja vapaus.
Moni ihminen kokee kidutusta ja ahdistusta jatkuvan leikkauksen alla. Ja minituen. Ei ole ihmisten syy myös asumisen ja muun hinta.
Olen pienituloinen helsinkiläinen. Ei ole vaikuttanut mitenkään. Ehdin hyvin maksaa asuntolainan pois nollakorkojen aikana, koska ikää päälle 40v. Yllättävää oli huomata, miten moni tuttava on edelleen asuntovelkainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalina keskituloisena rahaa jää vähän enemmän käteen verotuksen madalluttua. Eli hyvin menee.
Niin minäkin luulin mutta inflaatio ja kunnallisveron noston ansiosta jää vähemmän. Lisäksi kulutan vähemmän koska ansiosidonnaisen tipahtamisen vuoksi pitää varautua mahdolliseen työttömyyteen.
Minäkin laitan 700e/kk säästöön enkä kuluta muuta kuin pakolliset. On varaa nostaa tuota säästämistäkin vielä muutama satanen kun se "pakolliset" on vielä aika löyhästi määritelty.
Kyllä nämä vaikuttaa kaikkiin ennemmin tai myöhemmin.
Tukien leikkaus on suorassa suhteessa ostovoiman heikkenemiseen ja se johtaa hintojen nousuun kaikessa.
Terveyspalveluiden alasajo tarkoittaa päivystysten keskittämistä isoille paikkakunnille joka tarkoittaa myös sitä että hoitohenkilökunnan työssäkäyntialueet pitenee ja henkilökunta vähenee, hoitoa ei yksinkertaisesti saa koska ei ole riittävästi resursseja. Tämä myös johtaa siihen että vanhustenhoitoa syydetään entistä enemmän omaisten hoidettavaksi. Näin alkuun esimerkkeinä.
Kyse ei ole yksin tukien leikkauksesta vaan ihan koko Suomen taloudesta ja yleisestä hyvinvoinnista.
Kiinteistöveroon jokunen kymppi lisää. Arvonlisäverojen korotuksista ei kai vielä ole päätöstä. Inflaation lähdettyä laukalle, pidin ruokabudjetin ennallaan eli karsin ostoksista kalliimpia juttujan, saman teen varmaan alv:in kanssa. Muuta kuin ruokaa ostan harvakseltaan tarpeeseen, hinnalla ei niissä ole silloin niin väliä. Ruokaa pitää olla ostamassa jatkuvasti, joten korotukset kertautuu helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaan henkilökohtaiseen elämääni ei ole vaikuttanut vielä mitenkään eikä tule paljoa vaikuttamaankaan.
Minkähänlaisen ihmisen elämään ei vaikuta? Pelko potkujen saamisesta on todella monella alalla nyt suurempi kuin koskaan, eikä ansiosidonnaidesta ole turvaa. Firmat alkavat karsia paremmin palkatustakin päästä, jotta saavat uusia tekijöitä tilalle huonommilla sopimuksilla. Hakijoita on satoja per paikka. Pienyrittäjät ja pienipalkkaiset yleensä saa asumistukea. Työnantajiin vaikuttaa, kun niiden kukkaro venyy. Opiskelijoihin vaikuttaa, työttömiin vaikuttaa. Ainiin, eläkeläisiin ei vaikuta!
Itse työskentelen Sote alalla joten ei pelkoa työttömyydestä. Jos ei Suomessa ole töitä niin muualla on ja paremmalla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen pienituloinen helsinkiläinen. Ei ole vaikuttanut mitenkään. Ehdin hyvin maksaa asuntolainan pois nollakorkojen aikana, koska ikää päälle 40v. Yllättävää oli huomata, miten moni tuttava on edelleen asuntovelkainen.
Yllättävää?
Kai normaali ihminen vaihtaa asunnon isompaan tai ostaa sijoitusasunnon, kun asuntolainaa on maksettu.
Tai on vasta alkuvaiheessa lainan maksua.
Toki jatkossa näin ei ole, kun keskituloisetkaan ei enää voi adunoja ostaa. Näinollen sinunkin asuntosi arvo on nyt romahtanut.
Itselläni vaikuttaa niin että olen leikkausten myötä menettänyt täysin luottamukseni yhteiskuntaan ja sen oikeudenmukaisuuteen. Elin köyhän lapsuuden ja kärsin myös 90-luvun lamasta. Nykymeno ei yllätä, se vain alleviivaa sitä minkä jo tiesin. Yhteiskunta ei ollut tukenani silloin kun olisin sitä eniten tarvinnut. Se on velkaa minulle mutta ei tule sitä koskaan maksamaan. Niinpä minäkään en tee sen hyväksi enää mitään. Elän loppuelämäni vain itselleni ja otan sen mitä irti saan. En todellakaan jää odottamaan milloin minut armosta päästetään eläkkeelle vaan teen niinkuin itselleni on parhaaksi. Veikkaan että moni suunnittelee samaa.
Ei vielä yhtään mitenkään eivätkä tule vaikuttamaan kovin merkittävästi. Saan osa-aikatyön palkkaa ja tukia (asumistuki,työmarkkinatuki,toimeentulotuki). Mun tapauksessa toimeentulotuki kompensoi muita leikkauksia jonkin verran mutta tosiaan vielä ei ole leikkaukset näkyny missään.
Verotus keveni 500€, mutta nämä rahat menee sitten sairausvakuutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikuttanut mitenkään. Tai veroprosentti vähän pieneni niin käteen jää enemmän rahaa.
Näille jotka kyseli mihin pääsee töihin niin vanhustenhuollossa on paljon vapaita paikkoja ja voi opiskella oppisopimuksella lähihoitajaksi työn ohessa. Palkka on kohtuullinen kun tekee paljon viikonloppuja ja yövuoroja ja ylitöitä saa monessa paikassa tehdä niin paljon kuin jaksaa.
Mikä se palkka on? Missä paikat jotka ottaa sisään ilman kokemusta? Ihan nyt niitä kuulutettuja faktoja esiin että tiedetään mistä puhutaan.
Peruspalkka lähihoitaja taitaa hyvinvointi alueesta riippuen vaihdella 2300-2600€ välillä. Paikkoja on auki paljon ja varsinkaan hoivaosastoille jossa työskentelee useampi työntekijä kerralla ei vaadita aiempaa kokemusta. Tai ainakin itse pääsin töihin i
Tuo siis vuorolisien kanssa? Vaikuttaa siltä että tämä vaihtoehto vain heikentäisi omaa tilannettani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävää?
Kai normaali ihminen vaihtaa asunnon isompaan tai ostaa sijoitusasunnon, kun asuntolainaa on maksettu.
Tai on vasta alkuvaiheessa lainan maksua.
Toki jatkossa näin ei ole, kun keskituloisetkaan ei enää voi adunoja ostaa. Näinollen sinunkin asuntosi arvo on nyt romahtanut.
Juu, itselläkin kolmas asunto menossa. Tässä asumme nyt ainakin 15 vuotta. Arvo saa romahdella, miinuksen puolelle tuskin menee. Arvoa on kuitenkin aina sen verran että sitä voi käyttää esimerkiksi jonkin muun velan vakuutena, jos jotain isompaa joskus haluaa vielä hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan tämä nyt saatanallista, että kokopäivätyössä käyvä yhteishuoltaja putoaa TOIMEENTULOTUELLE. Olen kaikenlisäksi itsekin sote-alalla ja koulutettua ihminen.
Asumistuen leikkauksen vuoksi päästän nyt Kelan työntekijät syynäämään rahankäyttöäni, kuin olisin joku holhottava kehitysvammainen. Tai ensin käytämme siis nuo säästöt, joita olin lapsille kerännyt, sitten kelaan.
Tätä varten sitten otin opintolainaa ja hankin vakityön. Ou jee. Aivan järkyttävää paskaa, joka on monella eroavalla parilla edessä.
Tämä!
Jos sai asumistukea, ei kuulunut keskiluokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme saa enää asumistukea. Niinpä laitan lapseni omilleen asumaan, vaikka sitä emme halua. Nuorempi on vielä lukiossa. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Tällöin saamme kaikki jälleen asumistukea. Toki se maksaa yhteiskunnalle noin kuusisataa enemmän kuukaudessa, mutta eipä ole mun murheeni.
Noin sitä osataan. Tiedän perheen, jossa vanhemmat erosivat, että saisivat tukea kumpikin. Asuvat silti käytännössä yhdessä.
Pakko täällä marginaalissa on osata, eikä tässä mitään rikollista tapahdu. Lapseni muuttavat omilleen. Hieman nuorempina kuin toivoin, mutta ei meillä ole vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaan henkilökohtaiseen elämääni ei ole vaikuttanut vielä mitenkään eikä tule paljoa vaikuttamaankaan.
Minkähänlaisen ihmisen elämään ei vaikuta? Pelko potkujen saamisesta on todella monella alalla nyt suurempi kuin koskaan, eikä ansiosidonnaidesta ole turvaa. Firmat alkavat karsia paremmin palkatustakin päästä, jotta saavat uusia tekijöitä tilalle huonommilla sopimuksilla. Hakijoita on satoja per paikka. Pienyrittäjät ja pienipalkkaiset yleensä saa asumistukea. Työnantajiin vaikuttaa, kun niiden kukkaro venyy. Opiskelijoihin vaikuttaa, työttömiin vaikuttaa. Ainiin, eläkeläisiin ei vaikuta!
Ai minkälaisen ihmisen elämään ei vaikuta? No vaikkapa meidän. Meillä on hyvät tulot ja jonkin verran varallisuutta, mm. pari sijoitusasuntoa ja vähän metsää, mutta pakolliset menomme ovat hyvin pienet. Asumme edelleen samassa kaksiossa, jossa asuimme silloin, kun tienasimme alle puolet nykyisestä tulotasosta. Asunto on velaton. Emme omista autoa emmekä mökkiä. Meille jää joka kuukausi pakollisten menojen jälkeen yli 4000 euroa löysää rahaa kulutettavaksi ihan mihin haluamme. Tuosta summasta noin puolet menee sijoituksiin ja säästöön. Toisen puolen käytämme mukavaan elämään, kuten ravintolailtoihin ja matkusteluun.
Jos tulomme putoaisivat vaikka puoleen nykyisestä, emme olisi millään tavalla pulassa. Toki matkailusta ja ravintolailloista tingittäisiin, mutta muu elämä pyörisi ihan kuten ennenkin. Jos tulot putoaisivat oikein reilusti, voisimme turvautua säätöihin ja laittaa vaikka yhden sijoitusasunnon myyntiin. Pääomatulot tasapainottaisivat tilannetta joka tapauksessa jonkin verran.
Emme ole koskaan haalineet itsellemme kiinteää omaisuutta, jonka ylläpitämiseen olisi mennyt suurin osa tuloistamme. Moni luulee meitä köyhiksi, koska meillä ei ole autoa eikä isoa asuntoa, ei myöskään merkkivaatteita tai muita statussymboleita. Meillä ei ole tarvetta myöskään kerskua kenellekään matkoillamme ja muulla rahankäytöllämme. Meille riittää, että itse nautimme elintasostamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikuttanut mitenkään. Tai veroprosentti vähän pieneni niin käteen jää enemmän rahaa.
Näille jotka kyseli mihin pääsee töihin niin vanhustenhuollossa on paljon vapaita paikkoja ja voi opiskella oppisopimuksella lähihoitajaksi työn ohessa. Palkka on kohtuullinen kun tekee paljon viikonloppuja ja yövuoroja ja ylitöitä saa monessa paikassa tehdä niin paljon kuin jaksaa.
Mikä se palkka on? Missä paikat jotka ottaa sisään ilman kokemusta? Ihan nyt niitä kuulutettuja faktoja esiin että tiedetään mistä puhutaan.
Peruspalkka lähihoitaja taitaa hyvinvointi alueesta riippuen vaihdella 2300-2600€ välillä. Paikkoja on auki paljon ja varsinkaan hoivaosastoille jossa työskentelee useampi työntekijä kerralla ei vaadita ai
Eei oo perus palkka 2300-2600,se on lisien kanssa. Lisät kun vähennetään tippuu monilla sadoilla euroilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pieni palkka sulla on jos työssäkäyvän tiput toimeentulotuelle.
Vastaan tähän, vaikka olen eri henkilö. Minäkin putoan tt-tuelle, myös eronnut ja yhteishuoltaja (isällä joka toinen vloppu).
Bruttopalkkani kokopäivätyössä reilu 2400. Olen matalapalkkaisella työvoimapula-alalla ja koulutettu työhöni. Opintolainaa on vielä vähän jäljellä.
Isä maksaa minimielarit, on pienituloinen yrittäjä, jolla menee kohta firma alta. (On myös viinan kanssa tullut aikuisena ongelmaa).
Tein Kelan laskurilla arvion, että saamme noin 100-150 euroa kuussa tt-tukea, kunhan lapset ensin käyttävät säästönsä pois ja minä myös. Aikaisemmin saimme sellaisen 500 euroa asumistukea (josta lähtee nyt noin 300 pois) ja lapset pystyivät jopa harrastamaan liikuntaa läheisessä seurassa. Pärjäsimme nuukaillen ihan hyvin, emme todellakaan ikinä kuvitelleet putoavamme tt-tuelle. elämä oli siedettävää, vaikka köyhää.
Eli summa summarum: pienipalkkainen eroava vanhempi joutuu täydentämään tulojaan tt-tuella ja samalla sitten joutuu Kelan holhoamaksi ja kaikki rahankäyttö tutkitaan kuin jollain vajaamielisellä.
Millä rahalla pitäisi kouluttautua, kun aikuiskoulutustukikin ollaan poistamassa? Voitko kertoa muita tapoja päästä hyväpalkkaisiin töihin, kun tuo uudelleen kouluttautuminen on sinulla vaan esimerkki?
Kuulostat kovasti 3-kymppiseltä työkaveriltani, joka on itse keskipalkkaisissa pätkätöissä, mutta saanut perintönä 200 tonnin rahaston ja pappa betalar puhelimet, vuokrat, suoratoistot ym. Oma palkka menee siis wolttaamiseen jne. ja kokoomus on tietysti se ainoa oikea puolue.