Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle Areena, kirjautuminen ja tiedonkeruu??

Vierailija
07.04.2024 |

"Vaikka Yle haluaa oppia tuntemaan käyttäjänsä paremmin keräämällä heistä tietoa, yhtiö kuitenkin sanoutuu irti kyseenalaisesta tietojenkeruusta. Yle vannoo, ettei se jaa käyttäjiensä tietoja ulkopuolisille ilman lupaa tai käytä tietoja kaupallisiin tarkoituksiin."

No mihinkäs Yle sitten niitä tietoja kerää? Profilointiin viranomaisia varten?

Miksi nämä anonymiteetin rippeiden riistämiset esitetään niin tekopositiivisena ja hauskana juttuna? Esim. vaikkapa Veikkauksen "hauskat" KrisseSalminen-mainokset?

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kaikki halutaan valvonnan piiriin. Tulevaisuudessa tekoäly valvoo sinua ettet tee virheitä.

Mitä virheitä?

Mitä kukin päättäjä milloinkin virheeksi katsoo.

Vierailija
62/119 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

selain toimii edelleen ilman kirjautumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjautumisen jälkeen voi katsoa ja kuunnella ohjelmia ulkomailla ja nähdä yle-veronmaksajille tarkoitettuja ohjelmia.

En minä käy ulkomailla ja jos kävisin, miksi katsoisin siellä YLE areenaa?

Monet ulkomailla asuvat suomalaiset haluavat katsoa.

No heille on se kirjautuminen ollut tähänkin asti mahdollista. Siitähän tässä koko älyttömyydessä on kyse, miksi pakottaa kaikki kirjautumaan, jos halukkaat ovat voineet tehdä sen jo vuosia aiemmin?

Vierailija
64/119 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjautumisen jälkeen voi katsoa ja kuunnella ohjelmia ulkomailla ja nähdä yle-veronmaksajille tarkoitettuja ohjelmia.

Ei taida toimia ainakaan Euroopan ulkopuolella.

Ei toimi ei. Ei ole esimerkiksi USA:sta käsin voinut katsoa enää Ylen tarjontaa. "kiva" juttu, jos haluaa pysyä ajan tasalla suomen asioista ja suomen näkökulmasta telkkarin välityksellä. Ei voi edes netin kautta katsoa arenaa enää mstään eu:n ulkopuolelta. Suomessa käydessä sitten pitää downloadata tarjontaa talteen, niin voi katsoa Usa:ssa... tulee mieleen 1980-luku, kun piti Helsingin mummon luona käydessä pakata mukaan videokasetteja ja sitten vain nauhoittamaan kaapelitv-tarjontaa, jotta voisi kotona maalla katsoa samoja ohjelmia ja musavideoita kuin kaverit hesassa.

Vierailija
65/119 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netissä pystyy edelleen katsomaan kirjautumatta.

Kohta tämäkin vaihtoehto poistetaan "positiivisten asiakaskokemusten" nimissä. Sitten nettikäyttäytymisesi, käyttäjätietosi, sijaintisi ja kaikki muu data mitä irti saadaan annetaan "palvelujen kehittämisen" nimissä ulkomaalaisille suuryhtiöille, jotka myyvät tiedot eteenpäin.

Vierailija
66/119 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun terveystiedot, verotus, ostoshistoria, tv- ja nettikatsomistiedot, some ym. tietokannat yhdistetään tekoälyn avulla saadaan ihmisestä melko tarkka kuvaus

Ei voi tietää kuka ja mihin näitä tulevaisuudessa käytetään, jokaisesta tiedonmurusta täytyy pitää itse kiinni

Inb4: "höpöhöpö ei minulla ole mitään salattavaa"

Tuo tietojen keruu ei itseäni häiritse sinällään, mutta se, että minusta kerättyjä tietoja myydään eteenpäin, enkä saa itse niistä senttiäkään: minähän sen tiedon itsestäni olen tarjonnut, joten tottakai minulle kuuluisi siitä maksaa. Käytännössä nämä "voimme tarjota osuvampaa sisältöä katsojalle" tekosyyt ärsyttävät sikäli, että saan aina samoja mainoksia samoista tuotteista ja palveluista, jotka eivät minua edes kinnosta, enkä edes harkitsisi niiden ostamista tai käyttämistä. johtuu siitä, että työideni puolesta joudun googlailemaan kaikanlaisia minulle  itselleni mielenkiinnottomia asioita ja lukemaan sivustoja, jotka eivät nekään kinnosta ja sitten minut profiloidaan vaikka niin (keskityt esimerkit), että tykkään ruskeista miesten kengistä, olen paleodieetillä, olen persujen äänestäjä ja kannatan hallituksen leikkauksia ja politiikkaa sekä harrastan extremeharrastuksia ja saan sivun täyteen kylpääriremonttikuvia, kun etsin kuvia erilaisista laatoitusladonnoista.

Vierailija
67/119 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netissä pystyy edelleen katsomaan kirjautumatta.

Kohta tämäkin vaihtoehto poistetaan "positiivisten asiakaskokemusten" nimissä. Sitten nettikäyttäytymisesi, käyttäjätietosi, sijaintisi ja kaikki muu data mitä irti saadaan annetaan "palvelujen kehittämisen" nimissä ulkomaalaisille suuryhtiöille, jotka myyvät tiedot eteenpäin.

no ne annetaan jo nyt jokaisesta netin käyttäjästä ja älypuhelimen omistajasta

Vierailija
68/119 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten interweb of things... minulle tulee päivittäin ilmoitus puhelimeen naapurini erään kotilaitteen käytöstä ja lukemista, koska tuo laite ottaa itsenäisesti yhteyden nettiin. naapurini sai laitteensa toiselta naapurilta ja koska hän on aina persaukuinen ja rahat menee perjantaikänneihin ja röökiin, niin hän ei sillä lailla ole nykyajan hermoilla eikä varmaan edes tiedä, että tuo laite on netissä. laite sitten itenäisesti paritti itsensä minun puhelimeen. Olen ajatellut, että kertoisin siitä naapurilleni, että opettele käyttämään sitä laitettasi ellet halua sen tietojen leviävän vapaasti ympräistöön, mutta en voi olla hänen lähellään, koska löyhkää tupakalle. Ehkä hän keksii joskus lukea käyttöohjeetkin muilta kerjäämistään laitteista.

Vierailija
69/119 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi ei. Ei ole esimerkiksi USA:sta käsin voinut katsoa enää Ylen tarjontaa. "kiva" juttu, jos haluaa pysyä ajan tasalla suomen asioista ja suomen näkökulmasta telkkarin välityksellä. Ei voi edes netin kautta katsoa arenaa enää mstään eu:n ulkopuolelta. Suomessa käydessä sitten pitää downloadata tarjontaa talteen, niin voi katsoa Usa:ssa... tulee mieleen 1980-luku, kun piti Helsingin mummon luona käydessä pakata mukaan videokasetteja ja sitten vain nauhoittamaan kaapelitv-tarjontaa, jotta voisi kotona maalla katsoa samoja ohjelmia ja musavideoita kuin kaverit hesassa.

Etkö voi vaihtaa IP-osoitetta Suomeen? Niin minä Areenaa katson netistä ulkomailta. 

Vierailija
70/119 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun terveystiedot, verotus, ostoshistoria, tv- ja nettikatsomistiedot, some ym. tietokannat yhdistetään tekoälyn avulla saadaan ihmisestä melko tarkka kuvaus

Ei voi tietää kuka ja mihin näitä tulevaisuudessa käytetään, jokaisesta tiedonmurusta täytyy pitää itse kiinni

Inb4: "höpöhöpö ei minulla ole mitään salattavaa"

Tuo tietojen keruu ei itseäni häiritse sinällään, mutta se, että minusta kerättyjä tietoja myydään eteenpäin, enkä saa itse niistä senttiäkään: minähän sen tiedon itsestäni olen tarjonnut, joten tottakai minulle kuuluisi siitä maksaa. Käytännössä nämä "voimme tarjota osuvampaa sisältöä katsojalle" tekosyyt ärsyttävät sikäli, että saan aina samoja mainoksia samoista tuotteista ja palveluista, jotka eivät minua edes kinnosta, enkä edes harkitsisi niiden ostamista tai käyttämistä. johtuu siitä, että työideni puolesta

Nimeltä mainitsemattomalta pankilta lipsahti vuosikausia sitten mainoskampanja, joka osasi tarjota Facebook-mainoksissaan kiusallisen hyvin valikoituja asuntoja. Koiranomistaja sai koirakuvalla varustetun tarjouksen, pariskunnalle mainostettiin kaksiota läheltä toisen työpaikkaa, lasta odottaville tarjottiin kolmiota puutarhamyymälän vierestä (toinen harrasti puutarhan hoitoa). Hinnatkin osuivat hiukan liian tarkasti kohteidensa maksukyvyn piiriin. Kaikilla mainokset Facebook-fiidistään bonganneille nousivat niskavillat pystyyn.

Joulun aikaan eräs puhelinyhtiö lähetti jouluntoivotukset asiakkailleen. Jouluna töissä olevat saivat erilaisen viestin kuin jouluna vapailla olleet 😅

Ei tarvitse ihmetellä, miksi nörttien parissa on kova levy- ja dvd-buumi. Ne arvelevat jotain, mistä me tavikset emme ole tietoisia.

Vierailija
71/119 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ne tietää minne maksat verot pelkän säpön perusteella? 

Esitit väärän kysymyksen. Saat -5 kansalaisuuspistettä. 

Mikä on kansalaisuuspiste?

Piip, ja taas napsahti 3 miinuspistettä, tyhmyydestä. 10 miinuspisteellä pääset kesäleirille, ja 15 pisteellä kuopan reunalle.

Vierailija
72/119 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimii hyvin. Kokeiltu jenkeissä ja japanissa jo.

Vierailija
73/119 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän tästä tulee jo nytkin mainoksia, jossa osoitelähteenä voi olla esim. Traficom tai Väestorekisterikeskus.

Kumpikaan ei ole pyytänyt lupaa myydä/jakaa tietojani. 

Tämä tulee vain pahenemaan. Ja kun noita profiileja on siellä ja täällä ja tekoäly luo omiaan, niin riskit väärinkäytöille ja tietomurroille kasvavat jatkuvasti.

Uskomatonta on, ettei porukka tunnu tajuavan tiedonkeruuseen liittyviä riskejä, vaan luovuttaa tietonsa jopa ihan vapaaehtoisesti. Somessa jaetaan jopa todella henkilökohtaista tietoa.

Vierailija
74/119 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi eläimiinsekaantujat ja muut poikkeavat ei halua kirjautua Areenaan?

Muksi Sebastian Tynkkynen katsoo Pillupäiväkirjoja?

areena ei taida olla po r no sivusto: luulen ettei sieltä löytyisi sisältöä pervoille

Vierailija
75/119 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Etkö voi vaihtaa IP-osoitetta Suomeen? Niin minä Areenaa katson netistä ulkomailta. "

Tässä pitää olla tarkkana mitä VPN-sovellusta käyttää, koska Yle Areena tunnistaa jotkut sovellukset. Kannattaa googlata asiasta. 

Vierailija
76/119 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yle on melko vaaraton tietojen kerääjä. Ne joilla on älypuhelimessa vaikka mitä seurattavaa ties kenen taholta. Eikö se huolestuta enemmän?

Kiina seuraa aivan varmasti enemmän kuin Yle. Uskoisin että Yleä ensisijaisesti kiinnostaa se mitä kirjautunut katsoo/lukee.

Vierailija
77/119 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli opettajana en voi koulussa enää näyttää edes kiinnostavia dokkareita? Ne tunnuksethan on henkilökohtaiset ja tarkoitettu henkilökohtaiseen käyttöön.  

Vierailija
78/119 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli opettajana en voi koulussa enää näyttää edes kiinnostavia dokkareita? Ne tunnuksethan on henkilökohtaiset ja tarkoitettu henkilökohtaiseen käyttöön.  

Otan yhteyden läppäristä tv-ruudulle? Netin kautta voi katsoa ilman tunnuksia. 

Vierailija
79/119 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wau. Oikein kunniasanalla lupaa näin toistaiseksi. Muuten jos pystyn estämään kaiken tilin seurannan (niinkuin joku väitti) niin miksi en voi käyttää areenaa ilman tiliä niinkuin tähän asti? Luulisi olevan sama asia vähemmällä vaivalla?! Täysin turha uudistus enkä vaan jaksa kun joka paikkaan pitää tehdä joku turha tili ja uudet salasanat (tänne ei sentään, vielä). Vanhemmat sukulaiset katsoo paljon ohjelmia äpin kautta mutta eivät saa itse tehtyä tiliä eikä ainakaan osaa valita tietosuojajuttuja eli sekin vielä. Vmp!

Vierailija
80/119 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa tällainenkin ketju ollut, näitähän on vaikka kuinka monta samasta aiheesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme