Te, jotka antaisitte lottovoitosta rahaa läheisillenne
Antaisiko nuo läheiset vastaavassa tilanteessa sinulle? Osaan hyvin kuvitell, ettei vähävarainen siskoni antaisi minulle mitään, vaikka hän kuinka paljon voittaisi.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt menkö rahaa muille jakamaan tai verottaja vie sen
Pitää sumplia ennen voiton nostamista. Sovitaan että se oli yhteinen kimppalotto. Sitten ei mene veroja tarpeettomasti.
Jos saisin summan alle 100000€ niin olisi hiljaa ja sijoittaisin. Jos saisin miljoonan tai yli niin jotain antaisin vahemmille.
Vierailija kirjoitti:
Verottaja on se, joka noista lahjoista eniten ilahtuu. Tätini sai noin 40 000 euron lottovoiton ja jakoi siitä auliisti lapsilleen unohtaen kokonaan, että yli 4999,99 e/3v on verollista ja vaikka vero 8000 euron lahjasta oli vähän yli 300 e, niin kyllä sekin kuulemma suututti.
Fiksua voisi olla lahjoittamisen sijaan lainata iso summa rahaa. Ikuisella takaisinmaksuajalla ja nollakorolla.
No jos saisin oikean lottovoiton, niin antaisin siitä kyllä läheisille. Tukisin sisarusteni lasten opiskeluja ja varmistaisin, että iäkäs äitimme saisi kunnollista apua kotiinsa (mahdollisen) laitoshoidon sijaan. Yhden ystävän velan haluaisin maksaa ja lahjoittaisin jotenkin yhteiseen hyvään vaikka lasteni koululle, esim luokkaretkiin, stipendeihin jne.
Jos taas voitto olisi ihan ökysuuri, niin ottaisin kaikki läheiset mukaan ja perustaisin jonkun oman kylän ja yhdessä työllistettäisiin itsemme. Olis eläimiä, kasvimaata ja semmosta.
Uskon, että mun läheiset toimisivat suht samoin.
Vierailija kirjoitti:
Helpointa on maksaa läheisten laskujaan puolestaan koskei sitä lasketa lahjoitukseksi. Itse esim. maksaisin useamman sukulaisen yhtiövastikkeet tmv vakituiset isommat laskut vaikka vuosia eteenpäin. Kunhan kyseiset sukulaiset eivät saisi minulta mitään sellaista rahaa joka näkyisi heidän tileillään. Ja tietysti antaisin käteisenä käyttörahaa jota verottaja ei koskaan näe.
Juuri niin se pitää tehdä. Maksaisin poikani talon kattoremontin ja maalämpöön siirtymisen, näitä ovat suunnitelleet mutta rahat on tiukalla. Vosin myös ostaa autot molemmille lapsille ja pitäisin ne omissa nimissäni. Laskuja, huonekaluja, matkoja voi maksaa/ostaa toisille mielin määrin ja rahaa käteen aina jonkun verran tai antaa oma luottokortti heille käyttöön, laskut tulisi mulle.
Vierailija kirjoitti:
Elatuslahjoja voi antaa verottomasti. Voi myös esim. ostaa asunnon ja antaa läheisen asua siellä ilmaiseksi.
En ajattele lahjoja vastikkeellisina, vaan jakaisin lottovoittoa läheisilleni ihan vaan siksi, että haluaisin tehdä niin. Osa heistä varmaan tekisi saman minulle, osa ei, mutta se ei vaikuta asiaan.
En edes puhuisi kenellekään mitään. Kaikista vähiten sukulaisilleni.
Olen ollut tilanteessa, jossa sukulaiset ovat olleet vailla rahaa. Siis olen normi työssäkäyvä ihminen, jolla ei ole mitään superylimääräisiä. Toki en hirveästi tuhlaile, joten olen saanut säästöön pikkuhiljaa pahan päivän varalle. Mitä läheisempi ihminen (kuten oma vanhempi), niin tietysti on hankala kieltäytyä, kun ollaan vailla 100e tai 200e. Aiotaan maksaa takaisin. Ei tapahdu mitään. Ollaan kohta vailla lisää, että jos sen 100 e vaikka taas saisi. Ja jonkun ajan päästä uudelleen. Ja uudelleen. Jossain vaiheessa saat 50e takaisin. Ja kohta sinulta ollaan se vailla takaisin. Jos sanot, että ei tässä itsekään miljonäärejä olla, niin sanotaan jotain, jolla saadaan aikaiseksi huono omatunto. Loppujen lopuksi, kun huomaat, että säästöistä on huvennut tonni tai kaksi, niin ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin välit poikki.
Eli en todellakaan puhuisi kenellekään muulle kuin miehelleni yhtään mitään lottovoitosta. Kantapään kautta piti tämäkin oppia.
Vierailija kirjoitti:
Tekisi niin kuten rikkaat tekevät, että makselisin aikuisten lasteni menoja (vastike, vakuutus, sähkö, vaatteet, laitteet ja mööbelit jne) . Näin ei mene veroja, kun pidän huolen, että omalta tililtaäni maksaisin. Laki ei estä näin auttamasta läheisiään."Viikkorahaa" antaisin käteisenä sopivia summia
Vierailija kirjoitti:
Äitini sanoo lottoavansa, että voi antaa meille lapsilleen sitten rahat, jos voittaa.
Sama täällä. Hän tosin peri alle kouluiässä melkein nykyrahassa mitattuna 2 miljoonaa euroa, että jos sitä ei olisi tärvännyt typeryyksiin elämän aikana eikä olisi antanut ryöstää rahojaan niin se olisi auttanut eniten.
Antaisin siskolle ja uskon että hän antaisi myös minulle. Vanhemmille menisi myös könttäsummat. Meillä on hyvät välit ja kukaan ei ole kauhean itsekäs.
Antaisin rahaa muillekin kuin läheisille jonkun säätiön kautta, varsinkin jos kyse olisi kymmenien miljoonien voitosta.
Vierailija kirjoitti:
Antaisin vanhemmilleni, olen ainut lapsi. Luultavasti he eivät antaisi minulle paljoakaan mutta haluaisin antaa heille mukavan reissun.
Sen sijaan varmistaisin ettei appivanhemmat ja mieheni veli saisi senttiäkään.
Miten appivanhemmat tai miehen veli sais mitään? Eihä niillä ole mitään oikeutta sun rahoihin.
Antaisin rahaa mun rakkaalle hupakolle, sanotaan vaikka 100€ per kerta. Jos vaikka 2 - 3 kertaa viikossa vuoden ajan niin sehän olis jo kiva summa hänelle levwä hymy minulle.
Siskoni ei varmaan antaisi minulle mitään, muttei se haittaa. Ei minun anteliaisuuteni siitä kiinni ole.
Vanhempani antaisivat kyllä. Poikanikin samoin.
mieheni vanhemmat eivät antaisi, mutta lainaisivat markkinakorolla.
Jos saisin kymmeniä miljoonia niin miksi ihmeessä jonkun täytyisi pienistä rahoistaan antaa takaisin? Ei silloin tarvitse miettiä vastavuoroisuutta jos oma elämä on taattu rahallisesti loppuun saakka lahjoituksista huolimatta.
Yksi antaisi ja toinen ei. Sen verran hyvin heidät tunnen.
Ihan sama antaisko muut mulle vai ei, minä antaisin lapsilleni, vanhemmilleni ja sisarelleni heti ton 49999. Ja auttaisin lapsiani muutenkin läpi opiskelujen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elatuslahjoja voi antaa verottomasti. Voi myös esim. ostaa asunnon ja antaa läheisen asua siellä ilmaiseksi.
Auton voi myös ostaa ja laittaa haltijaksi jonkut toisen.
Antaisin. Käteisessä rahassa ei muuten lue omistajan nimeä...vinkvink 😁