Te, jotka antaisitte lottovoitosta rahaa läheisillenne
Antaisiko nuo läheiset vastaavassa tilanteessa sinulle? Osaan hyvin kuvitell, ettei vähävarainen siskoni antaisi minulle mitään, vaikka hän kuinka paljon voittaisi.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa lahjoittaa vaikka 100 000 taikka miljoona niin mitä hiton väliä on jollain lahjaverolla siinä määrässä. Vielä jää valtava summa käyttöön. Kuulostaisi järjettömän nuukalta, että "en voi antaa kuin 4999 ettei menisi veroa" ja samalla istuu lottomiljoonien päällä.
Minä jos voittaisin lotossa vaikka 5 milj, antaisin ainakin puoli miljoonaa jokaiselle lähisukulaiselle, ja saavat maksaa itse lahjaverot niistä, jää heille silti vielä todellakin sievoinen summa. Jos se raha on tarpeen NYT, niin olisi töppöä hinkuttaa sitä vuositolkulla sitä 4999 summaa. Ei, vaan kerralla sen verran, että saa vaikka uuden hienon asunnon. SE auttaa oikeasti. (nyt on asunnot halpoja, se lahjaveron summa tulee takaisin muutamassa vuodessa kun asuntojen hinnat taas nousee, noin esimerkkinä.)
....Olettaen että vastaanottajalla ei ole päihde tai mt ongelmaa tiedossa, sen verran vedän takaisin. Olen nähnyt miten esim perintörahat juodaan
Minä haluaisin lahjoittaa läheisilleni, en valtiolle. Jos he joutuvat maksamaan lahjavaeroa niin se menee jollekulle muulle. Ottaisin todennäköisesti muutaman tapaamisen asianajajan kanssa, jotta voisin varmistaa että saan siirrettyä heille maksimaalisen summan. Asianajajan maksut ovat korkeita, mutta todennäköisesti silti edullisempaa kuin maksaa liikaa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Tietäisin, että lottovoiton sattuessa siitä tulisi meille riitaa. Pitäisi laittaa puoliksi ja kumpikin päättää antaako ja mitä antaa omille läheisille. Puoliso kun kysymättä osallistuu sukunsa synttärilahjoihin satasilla yhteisistä varoista kysymättä minulta ja minä saan nuhtelua jos ostan kerran kymmenessä vuodessa sisarelleni halvahkon kukkapuskan.
Kuulostaa kamalalta. Onko puolisisosi teillä se joka tienaa enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa lahjoittaa vaikka 100 000 taikka miljoona niin mitä hiton väliä on jollain lahjaverolla siinä määrässä. Vielä jää valtava summa käyttöön. Kuulostaisi järjettömän nuukalta, että "en voi antaa kuin 4999 ettei menisi veroa" ja samalla istuu lottomiljoonien päällä.
Minä jos voittaisin lotossa vaikka 5 milj, antaisin ainakin puoli miljoonaa jokaiselle lähisukulaiselle, ja saavat maksaa itse lahjaverot niistä, jää heille silti vielä todellakin sievoinen summa. Jos se raha on tarpeen NYT, niin olisi töppöä hinkuttaa sitä vuositolkulla sitä 4999 summaa. Ei, vaan kerralla sen verran, että saa vaikka uuden hienon asunnon. SE auttaa oikeasti. (nyt on asunnot halpoja, se lahjaveron summa tulee takaisin muutamassa vuodessa kun asuntojen hinnat taas nousee, noin esimerkkinä.)
....Olettaen että vastaanottajalla ei ole päihde tai mt ongelmaa tiedossa, sen verran vedän taka
Minä haluaisin lahjoittaa läheisilleni, en valtiolle. Jos he joutuvat maksamaan lahjavaeroa niin se menee jollekulle muulle. Ottaisin todennäköisesti muutaman tapaamisen asianajajan kanssa, jotta voisin varmistaa että saan siirrettyä heille maksimaalisen summan. Asianajajan maksut ovat korkeita, mutta todennäköisesti silti edullisempaa kuin maksaa liikaa veroja.
Kaikestahan täällä maksetaan valtiolle osa. Jostain miljoonista se on se ja sama. Tahtoisin uskoa että yhteiseen hyvään ne verot menee, vai mitä? Itse sain ne kuvitteelliset miljoonat kuitenkin "ilmaiseksi"
Antaisin vanhemmilleni ja he aivan varmasti antaisivat minulle. Olisiko se suoraa rahaa niin en tiedä. Voisin miettiä muita keinoja.
Siskosta en tiedä. Tai siis ovat ihan hyvin toimeentulevia muutenkin. Eli olisiko edes tarvetta? Jos olisi niin toki. Itsekin puhuu omista lapsistaan "kultalusikka suussa syntyneinä" niin en tiedä.. haluaisin,että he oppisivat joskus rahan arvon. (Mielestäni tekisi hyvää jokaiselle olla joskus edes vähän aikaa vähissä varoissa).
Enolleni antaisin kanssa. Kauan ollut pienissä tuloissa. Antaisiko hän minulle? Ei mitään hajua.
Olettaen että lottovoitto olisi oikeasti merkittävä, ainakin nyt pari miljoonaa:
Maksaisin sisaruksille asuntolainat. Luulen ainakin että noin saisi tehdä lain puitteissakin ilman lisäveroja. Vanhemille ja vielä elossa oleville isovanhemmille, sekä sisarusten lapsille laittaisin sen 4999 euroa kolmen vuoden välein.
Yhdelle isovanhemmalle, jolla kävi hänestä riippumattomista syistä todella huonosti taloudellisesti, voisin maksaa vuokran tai vaikka ostaa asunnon. Hän ei välttämättä huolisi sitä, mutta voisin maksaa jos huolisi.
Ostaisin opiskelukaupungeista muutaman hyvän sijoitusasunnon, ja jos omat tai sukulaislapset haluaisi vanhempana sinne opiskelemaan voisivat asua ilman kuluja.
Äkkiseltään arvioin että noihin asuntolainoihin ja sijoitusasuntoihin menisi ainakin miljoona, joten en nyt tuohon lähtisi jos voitto olisi alle 2 miljoonaa. Sitten pitäisi miettiä hieman pienempiä tukemisen muotoja.
Mitä he tekisivät jos voittaisivat lotossa?
Luulen että isovanhemmat jakaisivat mahdollisimman paljon mahdollisimman pian. Vanhemmat samoin. Sisarukset todennäköisesti myös antaisivat jotain, ehkä heillä voisi olla samanlainen ajatus ja auttaisivat lainan maksussa. Todella hankala sanoa.