Mitä "kohtuukäyttäjät" saavat parista oluesta tai viinilasillisesta?
Juotteko sitä maun takia vai miksi? Pari annosta ei tunnu missään ja vaikka tulisi hiprakka niin se kestää enitään vartin.
Mulle se on joko 10+ annosta tai ei mitään. Kahta tai kolmea on ihan turha juoda.
Kommentit (89)
Apua. En varmaan koskaan ole juonut yli kuutta annosta. Pari kertaa tuli nuoruudessa juotua ehkä se kuusi annosta ja oksennus tuli. Nykyään kolme on maksimi, alan olla silloin humalassa. Raskaana ollessa kun olin muutaman kerran firman pippaloissa, niin kyllä hävetti sönköttäjien puolesta ja päätin, etten koskaan enää juo itseäni noin humalaan. Pari lasillista voin ruoan kanssa nauttia, mutta jos kolmannen otan, niin alkaa inhottaa oma puuroutuva puhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä dokaaja saa siitä örvellyksestä ja muistinmenetyksestä?
Kännissä on hauskaa. Nostaa dopamiinitasoja.
Miksi sitten suuri osa kännääjistä on todella agressiivisia ja haastaa riitaa ? Ei luulis olevan hauskaa. Osasta tulee jankkaajia jotka jankkaa samaa asiaa maailman tappiin ja osa vaipuu epätoivoon ja parkuu kurjaa kohtaloaan. Kuulostaa tosi hauskalta. Nousuhumala voi naurattaa muutaman tunnin ja sitten alkaa lasku ja hammastenkiristys. Aamulla hirveä olo ja krapula. Eipä ole hauskaa. Pari lasia hyvää viiniä hyvässä seurassa ja seuraavana aamuna pirteänä ylös ja lenkille. Siinä on järkeä.
Jos kontrolloin juomista, en nauti siitä. Jos nautin juomisesta, en kontrolloi sitä.
Joskus oon juonut just yhden tai kaksi pientä purkkia olutta jos on takana joku stressaava juttu. Auttaa rentoutumaan. En oo tehnyt sitä pitkään aikaan, ehkä se oli tapa. Helppo tapa saada nopea rentoutus. Toinen syy on että ruuan kanssa joskus mätsää olut tai viini, hyvä makuyhdistelmä. Sitäkään en ole hakenut vähään aikaan. En tiedä tarvitsisinko alkoholia ollenkaan. Kyllä se on vaarallinen aine, helposti syntyy riippuvuus.
Vierailija kirjoitti:
Olen alkoholisti, en kohtuukäyttäjä, mutta kyllä mää saan sen ilon/hyödyn juuri siitä parista annoksesta. Rentouttaa, ikään kuin "huokaan helpotuksesta".
Isommat määrät aiheuttaa vain haittaa: yöunet menee jo 4-6 annoksesta ja >6 tulee krapula ja putki jää päälle. Juon isompia määriä vain koska olen alkoholisti ja isompiin kriiseilyihin ja stresseihin, joita on jatkuvasti...
Just eilen otin 2 lasillista viiniä töitten jälkeen ruoan kanssa ja nukahdin onnellisesti ja nukuin aamuun asti (no iltayöstä kävin pesemässä hampaat ja pissalla). Jos oisin ottanu koko pullon, en olisi sanut nukuttua ja olisin nyt krapulassa mahdollisesti loiventaen.
No juon kyllä tänäänkin, mutta en krapulan takia, enkä ole myöskään humalassa. Aamulla 7 aikaan konjamiinikahvit ja nyt ruoan kanssa taas viiniä. Oon siivonnu, leiponu, laittanu ruokaa, käyny lenkillä... Ku aina oisin näin tasapainossa ryyppäämiseni kanssa, mutta putki ja k
Kiitos hyvästä ja rehellisestä kirjotuksesta!
Olen tuo "lähes täysraitis" joka pitää vuosien taukoa.
Uskon että useimmat tissuttelijat ovat kaltaisiasi slkoholirippuvaisia. Selittelevät kyllä makustelulla ja muulla juomistaan.
Maailmassa on kuitenkin lukemattomia erilaisia alkoholittomia juomia, joita maistella.
Harva on rehellinen ja myöntää tarvitsevansa tuota mainitsemaasi "huokaisemista".
Minusta on mukava juoda pari, joskus kolme 12 cl pikkulasia hyvää punaviiniä perjantaisin. Ja aina vain jos on seuraa. Siitä tulee sellainen ihan mukava olo. Jos juon neljä olen jo kännissä ja olo on ihan typerä.
16 siideriä varattu täksi illaksi.
Kun juo harvoin, jo ykkösolut menee päähän. Juot liikaa, jos vähintään 10 annosta pitää olla päästäkseen pikkuhiprakkaan. Ja maun takia juon itse.
Onko pullo viiniä ja 3 siideriä kohtuukäyttöä?
Olin 25-vuotiaana jo niin reippaasti itseni marinoinut alkoholilla, että normaaliin menoon kuului ensin kämpillä pullo valkoviiniä ja sitten baarissa vähintään kuusi pitkää. Tosin silloin myös valvoin myöhään ja krapulat olivat lähinnä väsymystä ja päänsärkyä. Viimeksi mainittu taisi tosin johtua tolkuttomasta röökaamisesta.
Nykyään humaltumiseen riittää neljä pientä tölkkiä olutta ja simahdan viimeistään puolen yön aikaan. Tupakan polttamisen lopetin kolmekymppisenä ja baareissa käymisen kymmenen vuotta myöhemmin.
Mutta en kyllä harrasta jotain lasi punaviiniä ruuan kanssa "nautiskelua". Se vasta väsyttääkin. Mieluummin olen ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juon vain tilkan punaviiniä "ehtoollistyyliin" ruoan kanssa jouluna ja pääsiäisenä. En tykkää pölläkkäästä olosta jonka humaltuminen saa aikaan, se myös väsyttää.
32 vuotta edellisestä krapulasta. Ei kiitos koskaan enää.
Alapeukku tuli samlaa, kun painoin yläpeukkua. Näissä peukutussysteemeissä on joku vika.
Ei ole. joku vaan on alapeukuttanut sillä välillä, kun olet ollut tuolla sivulla ja se alapeukku aktivoituu samalla, kun sinä painat yläpeukun. Jos olisit käynyt välillä siltä sivulta pois ja tullut takaisin, olisi se alapeukku myös silloin tullut näkyviin.
Vierailija kirjoitti:
Onko pullo viiniä ja 3 siideriä kohtuukäyttöä?
On.
Kohtuukäyttö on naiselle enintään 6 ja miehelle enintään 10 annosta päivässä.
Viineillä ja miedommilla on ihan valtava mielikuvamarkkinointikoneisto takanaan. Se juoma yhdistetään äärimmäisen vahvasti rentoutumiseen eri tilanteissa, ihmiset on saatu aivopestyä siihen että se lasi viiniä= ihanaa sivistynyttä (hyväksyttävää) rentoutumista. Ja kyllä siitä pikku nousut eli lievän euforisen olon saakin useimmat
Sama juttu kuin aloittajalla. Joko juon kunnolla tai en ollenkaan. En saa mitään kiksejä jostain muutamasta annoksesta. Alkoholi ei mielestäni edes maistu erityisen hyvältä ennen kuin pääset siihen tiettyyn nousufiilikseen, että pelkän maunkaan takia ei tule kyllä ikinä juotua. Aina löytyy paremman makuinen alkoholiton juoma selvinpäin nautittavaksi. En tosin juo alkoholia mitenkään erityisen usein, koska itsellä tulee aina vähintään kahden päivän kankkunen yhdestäkin illanvietosta.
Jep, muutama alkoholiannos on turha, alkoholittomilla pärjää ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Lasillinen rentouttaa kivasti. Kännääminen on typerää.
Aika huono viinapää saa olla, jos huomaa yhdestä lasillisesta jotain vaikutuksia.
En ala edes juomaan yhtä kaljaa, siitä tulee vaan kiukkuseksi.
Jos otan niin otan kunnolla ja juomaa pitää olla riittävästi.
Maun takia juon harvakseltaan 1-2 lasillista. Määrän jätän tähän juuri siksi, että en tulisi känniin. En tykkää olla humalassa, menettää kontrollia ja örveltää, siksi näin.
Olut, siideri ja lonkero ovat alkoholittominakin hyviä. Niitä ostetaankin nykyään enempi alkoholittomina kuin alkoholipitoisena.