Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä "kohtuukäyttäjät" saavat parista oluesta tai viinilasillisesta?

Vierailija
06.04.2024 |

Juotteko sitä maun takia vai miksi? Pari annosta ei tunnu missään ja vaikka tulisi hiprakka niin se kestää enitään vartin.

Mulle se on joko 10+ annosta tai ei mitään. Kahta tai kolmea on ihan turha juoda.

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä kohtuullisesta saa suun makiaksi. Eli maun takia juodaan vain se lasillinen tai vain niin vähän, ettei kihahda päähän.

Itse lopetin dokaamisen. En todellakaan halua enää mitään viinanhimoa ja fyysisiä ja moraalisia krapuloita enää kärsiä. Ja toilata tyhmänä.

Mutta lasi viiniä tai muuta kyllä maistuu esim. ruoan kanssa. Oluen juon kumminkin alkoholittomana, siiderinkin useimmiten. Niitä saa juoda vapaasti humaltumatta. Ovat ihan hyviä. Viini vaatii prosentteja, maistuakseen hyvältä.

Vierailija
22/89 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vähän kadehdin heitä, keille oikeasti riittää se 1-2 lasia rentoutumiseen ja pikku hiprakkaan. Itse kuulun heihin, joita pari annosta käy vain väsyttämään ja koska en halua kuitenkaan humalaan asti juoda, niin siksi on parempi olla pääsääntöisesti alkoholittomalla linjalla. Toki harvoin jos alkoholia juoda haluan, niin varaudunkin sitten ottamaan ihan kunnolla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä dokaaja saa siitä örvellyksestä ja muistinmenetyksestä?

Suurkuluttaja voi olla ilman örvellystä ja muistinmenetystäkin. On paljon tissuttelijoita, päivittäin juovia.

Ylivoimaisesti suurin syy sekä örvellykseen että tissuttelevaan dokaukseen on itselääkintä. Näille ihmisille alkoholi antaa helpotusta selvin päin vallitsevaan henkisesti hankalaan oloon.

Usein se on sosiaalista jännittämistä, eli ei pysty kunnolla rentoutumaan tai irroittelemaan tai lähestymään ihmisiä ilman alkoholia. Tai se voi olla ihan vaan sitä, että kokee olevansa enemmän läsnä ja oma itsensä kun on kännissä. Tai joku saa olla jokin muu kuin oma itsensä kun juo. Tai muut ihmiset ovat siedettävämpiä, kun juo. Tämä kaikki on itsehoitoa.

Osa väärinkäyttäjistä tavoittee sitä, että pää menee sekaisin. Nuorilla tämä on vahvemmin kuvassa mukana. Samoin niillä aikuisilla, jotka ovat ryypänneet nuorena pään joskus sekaisin mutta eivät juo aikuisena enää kuin harvoin. He lipsahtavat hiukan päihdyttyään helpommin hakemaan sitä samaa fiilistä kuin nuorena.

Sitten kun henkinen riippuvuus on kunnolla syntynyt, niin ihminen voi kokea olonsa kireäksi, ahdistuneeksi ja/tai masentuneeksi kun edellisestä kännistä on "liikaa" aikaa. Etenkin lähipiiri saa tässä vaiheessa osakseen murjotusta, ärtymystä ja sen sellaista kiukuttelua. Monesti tällaiset henkistä viinankaipuuta potevat syyttävät olostaan juuri lähipiiriä. Alkoholi tuo heille helpotuksen potutukseen ja sehän on viesti aivoille ja psyykelle, että alkoholi on hyvä, lähipiiri on huono. Näin on monta perhettä hajonnut Suomessa.

Vierailija
24/89 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon vain tilkan punaviiniä "ehtoollistyyliin" ruoan kanssa jouluna ja pääsiäisenä. En tykkää pölläkkäästä olosta jonka humaltuminen saa aikaan, se myös väsyttää. 

32 vuotta edellisestä krapulasta. Ei kiitos koskaan enää.

Vierailija
25/89 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on tasan niin että joko juodaan niin paljon ettei enää pysty juomaan tai sitten ei juoda ollenkaan.

Vierailija
26/89 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkoholisti, en kohtuukäyttäjä, mutta kyllä mää saan sen ilon/hyödyn juuri siitä parista annoksesta. Rentouttaa, ikään kuin "huokaan helpotuksesta".

Isommat määrät aiheuttaa vain haittaa: yöunet menee jo 4-6 annoksesta ja >6 tulee krapula ja putki jää päälle. Juon isompia määriä vain koska olen alkoholisti ja isompiin kriiseilyihin ja stresseihin, joita on jatkuvasti...

Just eilen otin 2 lasillista viiniä töitten jälkeen ruoan kanssa ja nukahdin onnellisesti ja nukuin aamuun asti (no iltayöstä kävin pesemässä hampaat ja pissalla). Jos oisin ottanu koko pullon, en olisi sanut nukuttua ja olisin nyt krapulassa mahdollisesti loiventaen.

No juon kyllä tänäänkin, mutta en krapulan takia, enkä ole myöskään humalassa. Aamulla 7 aikaan konjamiinikahvit ja nyt ruoan kanssa taas viiniä. Oon siivonnu, leiponu, laittanu ruokaa, käyny lenkillä... Ku aina oisin näin tasapainossa ryyppäämiseni kanssa, mutta putki ja katko oottaa nurkan takana...

Vierailija
27/89 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maun takia juon. En tajua näitä, jotka juovat 10 samanlaista kaljaa peräkkäin.

Mulla menee tänään 24 maksuhäiriökaljaa :D

En ymmärrä. Silloin kun nuorempana join humalahakuisemmin, niin otin välillä kaljan ja sen jälkeen siiderin ja sitten lonkeron ja välillä shotin ja välillä cocktailin tai lasin viiniä. Tämä on varmaan joku jännä persoonallisuuspiirre. Nuorempana varmaan Raxin buffetissa söivät 20 palaa pepperonipizzaa eikä mitään muuta.

Siks en juo sekaisin, koska saan siitä sen kuuluisan järkyttävän krapulan. Jos otan vaan yhtä laatua koko illan, niin ei tuu huono olo seuraavana päivänä.

Vierailija
28/89 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen humalan. Kaikilla ei ole maksa siinä pisteessä että sen toleranssi olisi kasvanut. Vaan on normaalihko maksan toiminta. Kai. Itse en käytä, nuorena vähän vain.

Vierailija
29/89 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tarve on pistää pää sekaisin? Kerrotko ap? 

Vierailija
30/89 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon viiniä satunnaisesti ruoan kanssa silloin kun syödään paremmin joko ravintolassa tai kotona joku parempi dinneri. Raskaan työnpäivän jälkeen saatan ottaa lasillisen tai pari samalla kun teen muutakin rentouttavaa. Välillä saunaolut. Baarissä yksi annos riittää. 

En juo ikinä ns humalaan. Vähän saattaa mennä hiprakkaan jo yhdestäkin annoksesta kun niin maltillisesti nykyään juon alkoholia. Mutta muisti ei mene, ei tule darraa, en sammu. 

Alkoholi on nautinto siinä missä yksikaksi palaa tummaa suklaata. Tulisi kauhea olo jos vetäis suklaalevyn kerralla (sitä olen joskus tehnhyt kuten juonut alkoholiakin enemmän kuin nykyään). 

Vierailija
31/89 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle on ilmeisesti täysin vieraita käsitteitä sellaiset kuin ruokajuoma ja  seurustelujuoma. Ei ole tarkoitus humaltua vaan kyse on enemmän mausta ja siitä, että on vaan juoma, jota välillä siemaillaan.

Vierailija
32/89 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olut vaan maistuu mukavalle. Samoin joskus tekee mieli ottaa pieni tujaus hyvää viskiä.

Vierailija
33/89 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa surulliselta. Me juotiin eilen tv:n katselun lomassa yhdet viinilasilliset. Juotiin siksi, koska se on hyvää. Humalatilasta en ole enää nuoruuden rälläysvuosien jälkeen tykännyt, alkaa vaan väsyttää. 

Vierailija
34/89 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tarve on pistää pää sekaisin? Kerrotko ap? 

En ole ap. mutta omasta puolesta sanon, että on ihan kiva olla joskus täysin niin, että velatkin muuttuu saatviks. Eli ei murheita ja huolia, joita arkipäivissä riittää. Silloin niitä ei mieti. On vaan siinä hetkessä.

Vierailija
35/89 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienen humalan. Kaikilla ei ole maksa siinä pisteessä että sen toleranssi olisi kasvanut. Vaan on normaalihko maksan toiminta. Kai. Itse en käytä, nuorena vähän vain.

Se toleranssi huononee nopeasti, jos ei juo. Voit olla kova juoja ja juoda usein ja paljon, mutta kun pidät kuukauden tai kahden tauon, niin isot vaikutukset toleranssiin. Ei ole niinkään maksan kykyyn liittyvä asia, vaan enemmän hermostoon.

Vierailija
36/89 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi juoda kaksi annosta? Yksi tai vajaa yksi on hyvä.

Vierailija
37/89 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juon vain tilkan punaviiniä "ehtoollistyyliin" ruoan kanssa jouluna ja pääsiäisenä. En tykkää pölläkkäästä olosta jonka humaltuminen saa aikaan, se myös väsyttää. 

32 vuotta edellisestä krapulasta. Ei kiitos koskaan enää.

Alapeukku tuli samlaa, kun painoin yläpeukkua. Näissä peukutussysteemeissä on joku vika.

Vierailija
38/89 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siitä saa sen pienen hiprakan, josta ei seuraa laskuhumalavaihetta tai krapulaa, eikä se pilaa seuraavan yön unia. Mahdolliset makuelämykset vielä siihen päälle. Ja tulee halvaksi: mulla kiva hiprakka ei vaadi kuin pari lasillista 2,2 prosenttista kotikaljaa. 

Vierailija
39/89 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähes täysraitis, enkä ymmärrä tissuttelua. Monta vuotta oli taukoa känneissä. Viime kesänä otin taas kännit ja hauskaa oli.. seuraavan kerran taas joskus viiden vuoden päästä juon kännit.

Vierailija
40/89 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan siitä rentouttavan pikku pöhnän ilman krapulaa. Toisin kuin nuorena jolloin joi joka vkl ja pari ei riittänyt mihinkään.