Riikka Purra: eläkeikää on nostettava
Riikka Purran mukaan eläkeikää on nostettava. Työttömät vanhemmat olisi myös Riikan mukaan saatava töihin koska perheiden hyvinvointi paranee kun vanhemmat siirtyvät sosiaaliavustuksilta pakkatyöhön.
Kommentit (124)
Sittenhän ei puutu enää kuin työnantajia jotka palkkaa yli 45v ihmisiä töihin.
Saksikäsi-Riikkuli taas vauhdissa. Koetetaanpa arvata seuraava Pula-Riikkulin heitto? Hengitys- ja ajatteluvero?
Koskeeko vuorineuvoksia Portugalissa ja muuta kultalusikka kerhoa?
Oma eläkeikä on jo 72 vuotta jos haluan olla töissä niin pitkään kuin voin .. tuskin edes elän sinne asti :D
En varmasti tee tätä duunia eläkeikään saakka!
On aika teoreettista puutaheinää enää tuo eläkeiän nosto. Se siis teoriassa antaa jotain paikkaavia lukuja talouden korjaamiseen.
Totuus on kuitenkin se, että jo alkaen 50v on useimman ihmisen hyvin vaikeata työllistyä.
Sen tietää kyllä ihan kaikki. Joten hypoteettista höpinää. Työmarkkinat on valtavassa murroksessa, on tekoäly jne. Nuorten pitäisi saada vakituisia työpaikkoja, että yhteiskunnan rakenteita saadaan edes vähän korjattua ja valettua uskoa nuoriin.
Tämä STTKn asiantuntija, joka tänään tai eilen esitteli tekemäänsä leikkauslistaa, se vaikutti ihan järkevältä monilta osin.
Nyt vain jankataan näitä ikuisia samankaltaisia leikkauskohteita, ja ostovoiman laskeminen, mihin nämä Purran jutut johtaa, vie meidät ihan loputtomaan oravanpyörään.
Koska ostovoiman lasku johtaa vain lisäleikkausten tarpeeseen. Loputon suo, ketkä sammuttaa Suomessa viimeiset valot? Purra ja Orpo?
Virkamieshallitus pitäisi saada näitä asioita hoitamaan. Tai tekoäly.
Muilta ollaan vaatimassa, mutta itse ei olla oltu oikeissa töissä päivääkään.
Sanon suoraan, että aivan käsittämätöntä mikäli Purran kaavailema kahden vuoden eläkeiän korotus vielä tällä vaalikaudella laitettaisiin alulle. Olin siinä käsityksessä, että vasta noin 2030 paikkeilla tarkisteltaisiin uudelleen elinajanodotteen ennustetta. Nyt kuitenkin vaikuuttaa siltä, että Suomessa onkin tapahtunut ihan vuoden sisällä valtava elinajanodotteen nouseminen, niin että aletaankin jo nyt kaavailemaan eläkeiän nostamista. Saadaanko sillä sitten työttömyyttä laskettua, kun kohta noin 70- vuotiaat pääsisivät aikaisintaan eläkkeelle. Vuonna 1964 syntyneet olivatkin ilmeisesti (päättäjien mukaan) huomattavasti huonommassa kunnossa, kun vastaavasti seuraavan vuonna 1965 syntyneet, kun heiltä poistettiin mahdollisuus siirtyä osittaiselle varhennetulle vanhuus- eläkkeelle jo 62- vuotiaana.
Tämä nyky-hallituksen ja etenkin valtiovarainminitseri Riikka Purra meininki alkaa vaikkuttamaan jo aivan "ei päätä eikä häntää meiningiltä". Leikataan ja halutaan yli kuuskymppiset vaikka väkisin töihin sanktioiden ja muiden etuuksien menettämisen uhalla. Työllistetään pakolla ota tai jätä periaatteella esimerkiksi palkkatuella, koska muutoin harva työantaja ottaisi yli 60- vuotiasta työntekijää töihin. Palkkatuki maksetaan valtion-kassasta ja siihen päälle joudutaan lisäämään te- toimistojen ja muiden työllistämispalveluiden henkilökuntaa. Vaikka toisin ennen vaalikautta hallituksessa nyt istuvat puolueet väittivätkin, että palkkatuettua työtä pyritään karsimaan. Oletettiin että jollain "hokkus-pokkus- tempulla" saataisiin etuuksia leikkaamalla ja työttömien toimeentuloa vaikeuttamalla ihmiset hakeutumaan puolipakolla töihin. Kyllähän töitä pieni palkkaisille aloille löytyykin mikäli kiinnostaa raataa minimipalkalla vuokratyöfirman leivissä esim. laitoshuoltajana, henkilökohtaisena-avustajana, kaupan kassana, ulkoalueiden hoitajana yms. Em. aloilla palkka on niin pieni ja siitä saadut verotulot valtiolle aivan mitättömät, että ihmetyttää saadaanko vähemmän koulutetut- ja tai täysin ammattitaidottomien työpanoksella Suomi nousuun; niin kuin nämä kiiluvasilmäiset ääri-porvarit nyt hallituksessa toitottavat.
Olen myös silloin tällöin miettinyt kuinka paljon vääryyttä suomalaiset ovat valmiita nöyrästi nielemään, kun ei esimerkiksi, kuten tälläkin palstalla on mainittu mm. Ranska, jossa kansa nousi heti barrikaadeille eläkeiän nostamista vastaan. Olemmeko Suomessa aivan kyvyttömiä vaikka mielenosoituksin vastustamaan kohtuuttomia leikkauksia yms. toimia, joita nyky hallitus tuntuu jatkuvalla syötöllä syytävän.
Tuo purra on ihan tyhjäpää. Meillä kaikki tämän fyysisen työn tekijät ovat 60.v osa -aikaeläkkeellä, tekevät lyhyttä viikkoa, ovat paljon sairaslomalla. Tuolla ei ole mitään järkeä siitä mitä on olla oikeasti sairas ja kykenemätön omaan työhön. Sitä paitsi mistä voi tietää onko elossa edes 70-vuotiaana.
Riikka toistaa papukaijana elinkeinoelämän toiveita. En edes uskalla ajatella, millaista elämä Suomessa on seuraavien eduskuntavaalien aikaan.
Olen 52v lähihoitaja. Riikan mielestä minun pitäisi jaksaa työssäni vielä 18 vuotta kaikkien sotemuutosten ja -leikkausten keskellä. Työn ohella toki hoidan myös omat vanhempani. Riikka itse voi halutessaa jäädä kolmen vuoden päästä nauttimaan sopeutumiseläkettä. Melko reilua. Alanvaihtokin on tehty minulle mahdottomaksi poistamalla aikuiskoulutustuki, vuorotteluvapaan antama mahdollisuus pieneen taukoon poistettiin sekin. En tiedä millaiseksi superihmiseksi Riikka minut kuvittelee.
Vierailija kirjoitti:
Oma eläkeikä on jo 72 vuotta jos haluan olla töissä niin pitkään kuin voin .. tuskin edes elän sinne asti :D
Sitä tässä juuri haetaan. Ei tarvitse maksaa eläkkeitä, kun kuolemme työpaikallamme.
Surullista.
Tästähän tulee sellainen ongelma, että vanhempien työntekijöiden moraali menee siihen suuntaan, että tavoitteena on päästä sairaseläkkeelle.
Tämän jälkeen on vain henkilöitä, jotka 60 v jälkeen on työttömiä tai saikulla mahdollisuuksien mukaan.
Vaimon kanssa mietittiin, että noilla 60 iän kieppellä kaikki omaisuus Suomessa myyntiin. Katoaa ulkomaille ja takaisin 70 vuotiaana sairastamaan, jos on pakko.
Ei Marinin hallitus ole vastuussa suomen kansanikärakenteesta.
Älytön idea kun monella arvio on jo yli 65v joka on ollut kansaneläke ikä alunperin ja minusta sopiva ikä jokaiselle saada silloin eläke. Sitten voisi tehdä esim keikkoja jos haluaa. Nuoria pitää työllistää.
Purra aikoo jäädä itse kansanedustajan sopeutumiseläkkeelle, niin ei koske eläkeiän nosto häntä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Saksikäsi-Riikkuli taas vauhdissa. Koetetaanpa arvata seuraava Pula-Riikkulin heitto? Hengitys- ja ajatteluvero?
Olikohan Englannissa, missä oli ainakin joskus ollut sellaisia veroja, että pitää maksaa, jos on elossa, tai pitää maksaa, jos talossa on monta ikkunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikohan Englannissa, missä oli ainakin joskus ollut sellaisia veroja, että pitää maksaa, jos on elossa, tai pitää maksaa, jos talossa on monta ikkunaa.
Tässä ainakin tuo ensimmäinen vero:
Ei niitä vanhuksia tahdota töihin.
Purra tahtoo, että vanhukset eivät pääse eläkkeelle.
Järkevää olisi päästää vanhukset aiemmin eläkkeelle, että nuoremmat pääsisivät töihin. Ihmisten töihin pääsy vaan hankaloituu koko ajan ja työt vähenee. Olisi järkevää jakaa töitä useammalle, eikä teettää kaikkea samoilla tekijöillä.
Elä nyt niin olet ainakin elänyt mutta elä kuten itse haluat, mulle tyylisi on aivan v itun sama kunhan olet itse tyytyväinen elämääsi.