Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan alkaa elää kuten 80-luvulla, kaikki asiat ei onnistu mutta ne missä onnistuu, kaipaan vinkkejä

Vierailija
06.04.2024 |

Enää ei voi kävellä pankkiin maksamaan laskuja tai työpaikalle kysymään töitä (no minulla on työpaikka, joten tähän ei ole tarvettakaan ja töissä kalkkis pomo elää monessa asiassa kasaria nytkin, joten se puoli on kunnossa). mutta noin omassa elämässä

Perinteinen  herätyskello on varmaan hyvä mistä aloittaa, muita vinkkejä? Teen muistiinpanoja kynällä ja paperilla ja käytän paperikalenteria. 

Markkoihin ei voi siirtyä ja pankkikorttia käytettiin jo kasarilla. 

Tämä on helppo: käyn kaupassa vain arkisin enkä klo 20 jälkeen (kaupungeissa oli kaupat auki 20 saakka). 

Ravintolaksi käy vain kotimaisin voimin pyöritetty pizzeria - löytyy 1 kpl tästä kaupungista, oliko Rosso? olen käynyt Rossossa ainakin 1990, muistan tilanteen kun kaverin vauva oli mukana ja se oli syntynyt 1990 alkuvuodesta. 

Kommentit (522)

Vierailija
441/522 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki puhelinpöytä ja sijoita se eteiseen. Puhu puhelut istualtasi ja piirtele muistilehtiöön samalla. Talleta tärkeät yhteystiedot puhelinmuistioon. Tarvitset puhelinluetteloa siksikin, että siinä on kätevästi karttoja.

Tietosanakirjasarjoja on hyvin saatavilla ja ajankohtaiset asiat selviävät sanomalehdestä ja puoli yhdeksän uutisista. Kymmenen uutisetkin on kiinnostava uutuus. Puoli yhdeksän on kuitenkin se virallinen lähetys ja sen aikana ei televisiosta tule muuta.

80-luku oli edistysuskon ja teknologian aikaa. Voit hyvin hankkia mikron, vohveliraudan, yleiskoneen ja kananmunankeittimen. Happosateista ja tietysti ydinvoimasta sopii olla huolissaan, mutta kuluttaminen voi olla huoletonta. Harkitse ainakin kotisolariumia ja vesisänkyä, jos rahaa on. Ota niin paljon aurinkoa kuin ehdit ja kokeile bodaamista.

Jos terv

Ja sinimailasta kasvastettiin lasipurkeissa kuivauskaapissa, sitä sitten laitettiin salaatin sekaan!

Vierailija
442/522 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan olla samanikäinen kuin olin 80-luvulla. Onnistuisikohan jotenkin "mustan aukon' kautta tehdä tällainen aikasiirtymä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/522 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan olla samanikäinen kuin olin 80-luvulla. Onnistuisikohan jotenkin "mustan aukon' kautta tehdä tällainen aikasiirtymä? 

Itse taas haluaisin ennemminkin elää tuon vuosikymmenen uudelleen juuri tämän ikäisenä kuin nyt olen.

Vierailija
444/522 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että mua ärsytti kasarilla telkkarin maaseutuelokuvat. Ne kuvasi jotain monta vuosikymmentä vanhempaa aikaa kuin oli totta kasarilla.

Vierailija
445/522 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset kaipaa vanhoja aikoja. Monet kaverit ovat sanoneet,että haluaisivat elää menneisyydessä.Nykyaika on kuluttavaa.Toisaalta 80 luvulla ei ollut kännyköitä.Miten nykynuori pärjäisi ilman kännykkää?

Vierailija
446/522 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pannukahvi oli se peruskahvi ainakin maaseudulla. Sumppia saatettiin lämmittää. Tee oli joko Yellow labelia tai Pauligin keltaista, ehkä Princessiä. Nykyisiä teevalikoimia ei todellakaan ollut.

En edes muista milloin meillä olisi juotu pannukahvia, joskus 60-luvun alkupuolella, ehkä. Itse olen kyllä aina juonut suodatinkahvia.

Kun lähdin 70-luvun loppupuolella opiskelemaan, tuntui että kaikki kaverit joivat Twiningsin irtoteetä (peltipurkeissa), kuka mistäkin mausta piti (Earl Greytä, Darjeelingiä, joku Prince of Walesia), niin että todellakin oli muutakin teetä kuin jotain Pauligin perusteetä!!

Täällä taitaa kirjoitella jotkut teinit, jotka ei 60-lukua 80-luvusta erota, huoh.

Ei kasarilla mitään pannukahvia juotu, jos ei tehty sitä retkeilyolosuhteissa nuotiolla.

Vierailija
447/522 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, että mua ärsytti kasarilla telkkarin maaseutuelokuvat. Ne kuvasi jotain monta vuosikymmentä vanhempaa aikaa kuin oli totta kasarilla.

Kasarin kaupungissa viettäneenä lapsena ja nuorena olisi mielenkiintoista kuulla, millaista se maaseudulla oli. On sellainen mielikuva, että elämä maaseudulla oli huomattavasti "vanhanaikaisempaa" tuolloin.

Vierailija
448/522 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä oli kyllä leppoisempaa silloin.Sai tupakoida missä halusi. Ei kyselty papereita.

Vierailija
449/522 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän lienee tuon näkymisen kanssa? Eli miksi sitten antenniverkon alueella asuvat koulukaverini halusivat meille katsomaan Kolmoskanavalta tulleita Speden ohjelmia, jos ne antennitalouksissakin näkyivät?

Muistelen näin, että piti laittaa lisäantenni kolmosta varten :)

Se oli Neloskanava, jota varten lisäantenni tarvittiin. Nämä olivat käytössä siihen asti kunnes tv-lähetykset muuttuivat digitaaliseksi eli elokuuhun 2007.

No sinä et (onneksi) asunut mellä :) Meille tarvittiin lisäantenni (tämän jopa voi liki 90-vuotias isäni todistaa), että saatiin kolmonen näkymään. Tämä Helsingin ja Vantaan reunalla :) Hassua kun ihminen joka ei koko asunnossa ole ollutkaan yrittää kertoa millainen kotini oli :P

Nelosta varten ei tarvittu meillä mitään uutta. Vai tiedätkö sinä tämänkin paremmin? :D

Vierailija
450/522 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla tehdyt elokuvat sijoittuivat periaatteessa kahdeksankymmentälukuun, mutta niissä näytettiin maaseutukodit ja ihmiset 50-60-luvulta.

Oikeasti kasarilla emäntä lypsi lehmää neonkeltainen paita päällä.

Vierailija
451/522 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla tehdyt elokuvat sijoittuivat periaatteessa kahdeksankymmentälukuun, mutta niissä näytettiin maaseutukodit ja ihmiset 50-60-luvulta.

Oikeasti kasarilla emäntä lypsi lehmää neonkeltainen paita päällä.

Saattoi olla Halpahallista ostettu hawaijipaitakin.

Vierailija
452/522 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkatoppaukset puseroihin ja takkeihin. Minulla saattoi olla toppaukset ensin puserossa, sitten blazerissa ja lopuksi ulkotakissa kaikki päällekkäin. 

Vierailija
453/522 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen paljon ollut 80-luvulla avainlapsia, se on monissa viesteissä pistänyt silmään. En tiennyt, vaikka olin silloin nuori aikuinen.

Vierailija
454/522 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kaipaa vanhoja aikoja. Monet kaverit ovat sanoneet,että haluaisivat elää menneisyydessä.Nykyaika on kuluttavaa.Toisaalta 80 luvulla ei ollut kännyköitä.Miten nykynuori pärjäisi ilman kännykkää?

Jotain on ihmiskunnassa ja ihmisyydessä mennyt rikki, ihan viimeistään älypuhelinten ja sosiaalisen median myötä. Eikä tämä ole pelkkää vanhojen aikojen nostalgisointia. 80-luvulla ei ollut mikään normi olla aina tavoitettavissa saati sitten jatkuvasti työntämässä itseään esille. Sai olla rauhassa ja lapset saivat kasvaa rauhassa, mikä on ihmiselle luontainen olotila. Kunpa kehitys olisi voitu jäädyttää siihen, kun ihmisillä oli normikännykät, pääsy Internetiin vaati tietokoneella oloa eikä ollut sosiaalista mediaa. Tuohon asti kehitys vielä teki elämästä parempaa, mutta se piste on ohitettu jo aikoja sitten.

Vierailija
455/522 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aloittaa kuuntelemalla 80-luvun musaa, silloin oli yllättävän paljon naispuolisia artisteja.

Blondie - The Tide Is High

Vierailija
456/522 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietipä sitä, että leffat olivat silloin yhtä vanhoja kuin nyt kasarin ja ysärin leffat.

Vierailija
457/522 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman 1980-luvusta;

-sukunimilaki, alkaen -86, naisen ei ole enää pakko ottaa miehen sukunimeä.

-takapenkille turvavyöpakko -87

-tasa-arvolaki -87, mutta vasta -92 laki joka kieltää raskauteen ja vanhemmuuteen syrjimisen työelämässä. 

-aviopuoliso sai rais kata puolisonsa 80-luvulla. Kriminalisoitiin vasta(!) vuonna -94

Sitten vielä, mitään "metoo":ta ei ollut 80-luvulla. Seksuaalista ahdistelua ei oltu kriminalisoitu ja myös seksuaalinen häirintä oli ihan hyväksyttävää. 

Onnea sinun 80-luvun aikamatkalle.

Vierailija
458/522 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasarin kaupungissa viettäneenä lapsena ja nuorena olisi mielenkiintoista kuulla, millaista se maaseudulla oli. On sellainen mielikuva, että elämä maaseudulla oli huomattavasti "vanhanaikaisempaa" tuolloin.

Ihan samat musiikit kuunneltiin ja ihan samat ohjelmat telkkarista katsottiin. Käytiin kaupungissa piano- ja balettitunneilla. Vaatteet ostettiin samasta Seppälästä kuin kaupungissa asuvatkin.

Vierailija
459/522 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä oli kyllä leppoisempaa silloin.Sai tupakoida missä halusi. Ei kyselty papereita.

Joo, oli tosi kiva, jos itse ei polttanut. Tupakoitsijat oli itsekkäitä.

Vierailija
460/522 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinta voi käyttää edelleen vain soittamiseen ja mitään sometilejä ei ole pakko perustaa. Nettiäkin voi käyttää vain tietokoneella, kuten minäkin nyt.

Osattiin sitä ennenkin ahdistua "nykyajan menosta", kaikki varmaan nähneet Jäniksen vuosi-elokuvan ja sehän on tehty 70-luvulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi