Haluan alkaa elää kuten 80-luvulla, kaikki asiat ei onnistu mutta ne missä onnistuu, kaipaan vinkkejä
Enää ei voi kävellä pankkiin maksamaan laskuja tai työpaikalle kysymään töitä (no minulla on työpaikka, joten tähän ei ole tarvettakaan ja töissä kalkkis pomo elää monessa asiassa kasaria nytkin, joten se puoli on kunnossa). mutta noin omassa elämässä
Perinteinen herätyskello on varmaan hyvä mistä aloittaa, muita vinkkejä? Teen muistiinpanoja kynällä ja paperilla ja käytän paperikalenteria.
Markkoihin ei voi siirtyä ja pankkikorttia käytettiin jo kasarilla.
Tämä on helppo: käyn kaupassa vain arkisin enkä klo 20 jälkeen (kaupungeissa oli kaupat auki 20 saakka).
Ravintolaksi käy vain kotimaisin voimin pyöritetty pizzeria - löytyy 1 kpl tästä kaupungista, oliko Rosso? olen käynyt Rossossa ainakin 1990, muistan tilanteen kun kaverin vauva oli mukana ja se oli syntynyt 1990 alkuvuodesta.
Kommentit (522)
Kasarin kaupungissa viettäneenä lapsena ja nuorena olisi mielenkiintoista kuulla, millaista se maaseudulla oli. On sellainen mielikuva, että elämä maaseudulla oli huomattavasti "vanhanaikaisempaa" tuolloin.
Jossain oli vanhanaikaisempaa, jossain taas ei. Takapajuloita on edelleenkin. :p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pannukahvi oli se peruskahvi ainakin maaseudulla. Sumppia saatettiin lämmittää. Tee oli joko Yellow labelia tai Pauligin keltaista, ehkä Princessiä. Nykyisiä teevalikoimia ei todellakaan ollut.
En edes muista milloin meillä olisi juotu pannukahvia, joskus 60-luvun alkupuolella, ehkä. Itse olen kyllä aina juonut suodatinkahvia.
Kun lähdin 70-luvun loppupuolella opiskelemaan, tuntui että kaikki kaverit joivat Twiningsin irtoteetä (peltipurkeissa), kuka mistäkin mausta piti (Earl Greytä, Darjeelingiä, joku Prince of Walesia), niin että todellakin oli muutakin teetä kuin jotain Pauligin perusteetä!!
Täällä taitaa kirjoitella jotkut teinit, jotka ei 60-lukua 80-luvusta erota, huoh.
Ei kasarilla mitään pannukahvia juotu, jos ei tehty sitä retkeilyolosuhteissa nuotiolla.
Meillä keitettiin. Toki monella oli kahvinkeitin. Kahvipannut oli kuitenkin melko yleisiä. Nykyisin ne on jo tosissaan harvinaisuus. Siis ihan arkikäytössä. Eri asia sitten kesämökillä tai nuotiopaikalla. Siellä pannukahvikulttuuri elää vahvana.
Vierailija kirjoitti:
Hieman 1980-luvusta;
-sukunimilaki, alkaen -86, naisen ei ole enää pakko ottaa miehen sukunimeä.
-takapenkille turvavyöpakko -87
-tasa-arvolaki -87, mutta vasta -92 laki joka kieltää raskauteen ja vanhemmuuteen syrjimisen työelämässä.
-aviopuoliso sai rais kata puolisonsa 80-luvulla. Kriminalisoitiin vasta(!) vuonna -94
Sitten vielä, mitään "metoo":ta ei ollut 80-luvulla. Seksuaalista ahdistelua ei oltu kriminalisoitu ja myös seksuaalinen häirintä oli ihan hyväksyttävää.
Onnea sinun 80-luvun aikamatkalle.
Kyllä naiset vittuili miehille kasarilla aivan kuten nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet automiehiä niin kasaritunnelmaan pääsee nopsasti kun vaihdat auton vaikkapa esim.
Volvo 240/242/244 tai Saab 900/99/90 tai jos japsit on sinun merkkisi niin
Datsun 100A/Cherry/Sunny/BluebirdIViolet/Laurel tai
Toyota Tercel/Starlet/Corolla/Carina/Camry tai
Mercedes Benz W123/190/230/300/500.
Lisään, että turvavöitä ei tarvitse käyttää eikä lapsilla ole turvaistuimia/korokkeita.
Eikö etupenkillä kuitenkin pitänyt käyttää turvavöitä? Takapenkillä se oli vapaaehtoista eikä kaikissa autoissa ollut turvavyötä keskipenkille.
Tarkoitatko takapenkin keskipaikkaa? Ei siellä takana ollut välttämättä ollenkaan turvavöitä, joita olis
Paitsi jos vanhemmassa autossa ei alunperin ollut takana turvavöitä, niin ei niitä tarvinnut edelleenkään siihen asentaa eikä käyttää. Meillä oli vielä ysärin alussa tämmöinen auto, joka oli peräisin 70-luvun lopulta. Ei ollut takana turvavöitä ja nukuttiin pitkällään siellä. En tiedä joutuuko nykyään asentamaan jälkiasennuksena vai onko tuo sääntö edelleen voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Pannukahvi oli se peruskahvi ainakin maaseudulla. Sumppia saatettiin lämmittää. Tee oli joko Yellow labelia tai Pauligin keltaista, ehkä Princessiä. Nykyisiä teevalikoimia ei todellakaan ollut.
En edes muista milloin meillä olisi juotu pannukahvia, joskus 60-luvun alkupuolella, ehkä. Itse olen kyllä aina juonut suodatinkahvia.
Kun lähdin 70-luvun loppupuolella opiskelemaan, tuntui että kaikki kaverit joivat Twiningsin irtoteetä (peltipurkeissa), kuka mistäkin mausta piti (Earl Greytä, Darjeelingiä, joku Prince of Walesia), niin että todellakin oli muutakin teetä kuin jotain Pauligin perusteetä!!
Täällä taitaa kirjoitella jotkut teinit, jotka ei 60-lukua 80-luvusta erota, huoh.
Meillä mökillä oli Pauligin perusteetä ja Ruotsista ostettua isoa pyöreää näkkileipää 80-luvulla. Kaupunkiin äiti osti Twiningsin Earl Greytä pussiteenä, lisäksi oli hienossa peltipurkissa venäläistä irtoteetä, jota joskus laitettiin ja sen kanssa oli vadelmahilloa, koska äiti oli kirjasta lukenut, että se oli venäläinen tapa.
Voi sitä päivää, kun siniset Lady Grey -teepussit tulivat kauppaan, ja se monen teen Twiningsin valikoima! Taisi kyllä olla jo ysärin puolella.
Vierailija kirjoitti:
En muista, että kasarilla olisi grillattu kaasugrillillä. Taisivat olla silloin tyyliin pallogrilli hiilillä.
Pihakeinujen pehmukkeet eivät olleet kangasta, vaan sellaisia muovipäällysteisiä, joissa pehmukkeet sisällä. Muovipäällys oli koristeltu erinäköisin kuvioin.
Helloissa oli levyt ja niiden päälle myytiin koristesuojuoksia. Oli mm Myrnakuvioisia.
No olihan silloin kaasugrillejä. Monilla on sähköttömällä mökillä kaasukäyttöinen jääkaappikin. Meillä oli (ja on edelleen) kaasukäyttöinen kahden levyn liesi. TOimii edelleen, joskin ei viitsitä alkaa kaasupulloja mökille roudaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä juotiin, kun kaupassakin pannukahvia myytiin (tai siis poroja). Ja sitten kun suurin osa käytti jo suodatinkahvia, niin sit juodessa muisteltiin, että "vaan kyllä se pannukahvi oli hyvää"
Vierailija kirjoitti:
Kasarin kaupungissa viettäneenä lapsena ja nuorena olisi mielenkiintoista kuulla, millaista se maaseudulla oli. On sellainen mielikuva, että elämä maaseudulla oli huomattavasti "vanhanaikaisempaa" tuolloin.
Jossain oli vanhanaikaisempaa, jossain taas ei. Takapajuloita on edelleenkin. :p
samantasoinen ero kuin nykyisin maaseudun ja kaupungin välillä sillä erotuksella, että maaseudulla asuvilla on rahaa ruokaan, voivat sitä itse viljellä ja tietävät missä oman kunnan viljelijät asuvat, joten voivat ostaa heiltä raaka-aineita suoraan ilman kaupan viemiä voittosiivuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
samantasoinen ero kuin nykyisin maaseudun ja kaupungin välillä sillä erotuksella, että maaseudulla asuvilla on rahaa ruokaan, voivat sitä itse viljellä ja tietävät missä oman kunnan viljelijät asuvat, joten voivat ostaa heiltä raaka-aineita suoraan ilman kaupan viemiä voittosiivuja.
Minusta maaseudulla nykyisin jopa ne viljelijät itse ostavat ruokansa S-Marketista. Säästö on niin mitätön alkaa erikseen jotain perunasäkkiä autolla jostain hakemaan ja sitä sitten kellarissa säilömään.
kaukosäätimet toimivat alussa johtojen varassa, kakejakin siis oli jo tuolloin
ja valitut palat, niiltä tuli kerran kuussa joku lehti/nidottu kirjanen, jossa oli "uusinta" tutkimustietoa ja kaikenlaisia juttuja. niit oli ihan kiva lapsena lukea, kun käytiin mummolassa
ja kirjakerhot: kirjakerho lähetti kerran kuussa muutaman lyhennetyn klassikkoteoksen nidottuna saman kirjan kansiin kotiisi ja näin voit tehokkaasti ja nopeasti ottaa haltuun klassikkoteokset ja romaanien parhaimmiston. nykysin noita kirjakerhon kirjoja ei taida antikvariaatit ottaa riesakseen edes ilmaiseksi, mutta yllättävän monen kotoa niitä 1980-luvulla löytyi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta maaseudulla nykyisin jopa ne viljelijät itse ostavat ruokansa S-Marketista. Säästö on niin mitätön alkaa erikseen jotain perunasäkkiä autolla jostain hakemaan ja sitä sitten kellarissa säilömään.
jos on perustuotannon maanvlijeljiä, niin kyllä sieltä pellolta otetaan itselle tarpeeksi juureksia ja kaaleja talveksi säilöön ja jos vilejllään marjaa, niin kerätään itse oman tilan pensaista ja pakstetaan. jos vilejllään omenaa, niin kyllä niitäkin itse säilötään ja jos itse puidaan vilja ja viedään myllyyn, niin kyllä siitä lopputuotoksesta itselle tuodaan myös kotiin jauhot. Maitotilalliset ei välttämättä ota maitoa itselle ja ala jalostamaan siitä itselle vuodeksi juustoa ja muita: ostetaan kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan, että mua ärsytti kasarilla telkkarin maaseutuelokuvat. Ne kuvasi jotain monta vuosikymmentä vanhempaa aikaa kuin oli totta kasarilla.
Ihan samat musiikit kuunneltiin ja ihan samat ohjelmat telkkarista katsottiin. Käytiin kaupungissa piano- ja balettitunneilla. Vaatteet ostettiin samasta Seppälästä kuin kaupungissa asuvatkin.
Maaseudulta lähdettiin yökerhoihin, elokuviin ja bändien keikoille. Ero kerrostaloasujaan taisi olla asumismukavuus ja tila.
Ero oli varmasti myös raha. Kaupunkiköyhällistö vuokrakasarmista ei välttämättä lähtenyt elokuviin tai bändien keikoille rahanpuutteen takia. Hehän olivat pääsääntöisesti entisten maalaistalojen piikojen ja renkien jälkikasvua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mökillä oli Pauligin perusteetä ja Ruotsista ostettua isoa pyöreää näkkileipää 80-luvulla. Kaupunkiin äiti osti Twiningsin Earl Greytä pussiteenä,
Meillä Itä-Suomessa muistettiin tehdä joskus hopeateetä. Tapa oli ilmeisesti venäläinen. Teehen lorautettiin maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman 1980-luvusta;
-sukunimilaki, alkaen -86, naisen ei ole enää pakko ottaa miehen sukunimeä.
-takapenkille turvavyöpakko -87
-tasa-arvolaki -87, mutta vasta -92 laki joka kieltää raskauteen ja vanhemmuuteen syrjimisen työelämässä.
-aviopuoliso sai rais kata puolisonsa 80-luvulla. Kriminalisoitiin vasta(!) vuonna -94
Sitten vielä, mitään "metoo":ta ei ollut 80-luvulla. Seksuaalista ahdistelua ei oltu kriminalisoitu ja myös seksuaalinen häirintä oli ihan hyväksyttävää.
Onnea sinun 80-luvun aikamatkalle.
Kyllä naiset vittuili miehille kasarilla aivan kuten nytkin.
Pelle.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joidenkin pönttöjen miesten mielestä...
Vierailija kirjoitti:
ja valitut palat, niiltä tuli kerran kuussa joku lehti/nidottu kirjanen, jossa oli "uusinta" tutkimustietoa ja kaikenlaisia juttuja. niit oli ihan kiva lapsena lukea, kun käytiin mummolassa
ja kirjakerhot: kirjakerho lähetti kerran kuussa muutaman lyhennetyn klassikkoteoksen nidottuna saman kirjan kansiin kotiisi ja näin voit tehokkaasti ja nopeasti ottaa haltuun klassikkoteokset ja romaanien parhaimmiston. nykysin noita kirjakerhon kirjoja ei taida antikvariaatit ottaa riesakseen edes ilmaiseksi, mutta yllättävän monen kotoa niitä 1980-luvulla löytyi
Muistan, että kasarilla luettiin kaikki mahdolliset lehdet. Jotain tuli itselle ja loput kierti kädestä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan, että kasarilla luettiin kaikki mahdolliset lehdet. Jotain tuli itselle ja loput kierti kädestä toiseen.
Jep. Yhdelle tuli Anna, toiselle MeNaiset, kolmannelle Regina, Neljännelle Seura jne. lehtiä vaihdeltiin.
Älä sellaiseksi rupea, mutta kasarin katukuvaan ainakin Helsingissä kuuluivat kiinteästi sellaiset vanhan liiton puliukot ja -akat. Poliisi niitä aina välillä keräili talteen.
Maaseudulta lähdettiin yökerhoihin, elokuviin ja bändien keikoille. Ero kerrostaloasujaan taisi olla asumismukavuus ja tila.