Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ymmärrättekö miten paljon lentäminen saastuttaa?

Vierailija
05.04.2024 |

Jotkut tuntuu kuvittelevan että kyse on koko lentokoneesta jos sanoo että esim NYC matka voi saastuttaa vuoden autoilun verran. Väärässä olette, puhutaan nimenomaan HENKILÖÄ KOHDEN.

Esim kun itse kävin NYCissä, laskin Finnairin laskurilla mitä saastutti oikeat konetyypit valiten, ja laskuri ilmoitti HENKILÖÄ KOHDEN. Ensin oli kotimaan lento Hesaan, sieltä NYCiin ja takaisin.

Tuloksena oli sama määrä CO2 päästöjä kuin 5000km ajo 200g/km saastuttavalla vanhalla autolla. Tuo vastaa jopa 10000km uudella vähäpäästöisellä polttiksella. Ja tuskin Finnair omassa laskurissaan liioitteli omia päästöjään.

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiistaina Kuubaan.

Vierailija
22/94 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turha tuo lentämisestä vinkuminen. Suhteessa autoihin tai teollisuuteen olemattomat nämä lentämisen päästöt.

jos valtio haluaisi oikeesti vähentää päästöjä, niin silloin kannataisi rakentaa kimppakyyti järjestelmän ja tukee kimppakyytejä rahallisesti.

mutta eihän näin tule tapahtumaan. Kun valtio tarvitse polttoaineverotuloja ynm.

eli: älä kitise ja menes nyt nukkumaan, viherpipertäjä raukka

Suhteessa muuhun maailmaan suomalaisten pääästöt olemattomia tuolla logiikalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turha tuo lentämisestä vinkuminen. Suhteessa autoihin tai teollisuuteen olemattomat nämä lentämisen päästöt.

jos valtio haluaisi oikeesti vähentää päästöjä, niin silloin kannataisi rakentaa kimppakyyti järjestelmän ja tukee kimppakyytejä rahallisesti.

mutta eihän näin tule tapahtumaan. Kun valtio tarvitse polttoaineverotuloja ynm.

Turpa kiinni persuliini!!!

Vierailija
24/94 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lennä ollenkaan, ei tosin ole tarvettakaan. Turha lentely saisi kyllä loppua. Suomessakin on mukava matkustella lähialueilla maakuntamatkailua kerran pari vuodessa.

Vierailija
25/94 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. En ole lentänyt yli kymmeneen vuoteen. Enkä ole lentämässä tulevaisuudessakaan.

Vierailija
26/94 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turpa kiinni persuliini!!!

Voi voi, nyt vasuri loukkantui kun ekana sanoin "turpa kiinni".

t. persu

Vierailija
27/94 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten lentomatkailu saastuttaa jopa 0,002% maailman päästöistä,

Vierailija
28/94 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan järjetöntä pitää ostaa sähköauto ettei saastuta entäs se akkujen valmistus entä mihin vanhat akut. Eikö ne saastuta lainkaan? Sitte tää lentäminen.Mielenosoituksissa juostaan ja huudetaan et maailma saastuu jos ei tehdä sitä eikä tätä. Mutta kun loma alkaa tilataan matka etelään lennetaan edestakas monta kertaa vuodessa sehän ei saastuta ollenkaan. Oisko aika lopettaa tää paskan jauhaminen. Suomessa lajitellaan roskat tehdään vaikka mitä entä muut maat Afrikka Kauko-Itä Venäjä Kiina Intia. Siellä ei roskia lajitella kukaan ei paskaakaan välitä. Asutaanlo me eri maapallolla kun ne paskat ei muka meihin vaikuta. Maailmalla asuu miljardeja ihmisiä jotka saastuttaa tätä palloa.. Et ongelma on globaali. Meidän paskojen korjaaminen ei maailmaa muuta 

Vierailija
29/94 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautot saastuttaa akkujen valmistus ja niiden hävittäminen on iso ongelma. Lento matkailu saastuttaa myös. Maailmalla asuu miljardeja ihmisiä useissa maissa on taloudellinen tilanne se et ympäristösta huolehtiminen ei ole ensimmäisenä tärkeysjärjestyksessa  monessa maassa on niin huonot olosuhteet että jo jokapäiväisen ruuan saanti on iso ongelma. 

Vierailija
30/94 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennän hyvällä omallatunnolla, ei oo pikkuautoa, ei mopoa, ei moottirikelkkaa, ei perähuupparia ei edes viisi heppasta, tuupparia siis, en tupakoi, harvoin viinaa niin pieni ylellisyys, matkustelu. 

Vierailija
31/94 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on jo mennyttä. Sama bilettää täysillä niin kauan kuin voidaan.

Vierailija
32/94 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aikoinaan Finaviassa 20 vuotta töissä, joten tiedän asiasta jotain. Todennäköisesti jopa enemmän kuin maailmantuskaa tunteva rahaton viherpiiperö, todennäköisesti nainen, nuori, vasta opiskeluvaiheessa oleva ja rahaton. 

Ilmasto kyllä kestää minun lomalentoni kerran vuoteen, jos samainen tyttönen ei pari kertaa vuodessa tee kaukolentoa bahamalle ilmastomielenosoitukseen.

Mä olin siellä 21 vuotta , ja saasteet on monen asian summa.  Lentokone  vs auto   ei ole sama asa ,vaikka palais sama määrä polttoainetta.

Vierailija
33/94 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän tuon asian perusteellisesti. Sinä et tiedä. Sinä vain kuvittelet tietäväsi jotain. Menepäs opiskelemaan asiaa kunnolla ja tule vasta sitten tänne pätemään.

Finnairin laskurissa lukee selkeästi henkilöä kohden. Ainakin silloin 2019 kun kävin NYCissä ja laskuri löytyi Finnairin sivuilta. En tiedä onko poistettu.

Sehän ei haittaa, kun sinä kuljet lentäen. Muiden pitäisi vältellä sitä, ettei maapallo saastu liikaa.

Vierailija
34/94 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä. Kaupunkilaiset luokkakaverit arvosteli kun poika kävi opinnoissaan diesel- mersulla. Tuli joku päästöjuttu niille tehtäväksi. Hän elikin olikin luokan lähes päästöttömintä elämää. Edelle menivät kaikki lentelijät ynnä muut. Lennelkööt kuka lentelee minulle ihan sama. Koko ilmastointoilu ei ole uskottavaa niin kauan kun ei tehdä todellisia tekoja. Yksilöitä syyllistetään ja ilmastoahdistusta käytetään surutta markkinoinnissa.

Vierailija
35/94 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että sinä saat kyllä lennellä nykeihin mutta me muut ei koska tunnet syyllisyyttä siitä omasta reissustasi? Vai mikä pointti tällä koko avauksella on?

Ei minua oma tai muiden saastuttaminen häiritse, vaan viher-saarnaajat jotka tuomitsee autoilun mutta itse saastuttavat moninkertaisesti lentämällä

ap

He ovat lentämisillään tekemässä tärkeää ilmastotyötä.

Vierailija
36/94 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mut kun olen kompensoinut sen käyttämällä bussia joten jos minä lennän niin ei se voi saastuttaa.

Vierailija
37/94 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti menen junalla kun pääsee nopeasti esim saksaan, ranskaan, espanjaan, italiaan, Suomesta käsin

Vierailija
38/94 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa. Antaa saastuttaa.

Vierailija
39/94 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

CO2 ei ole ainoa paha asia .

Vierailija
40/94 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksi kesäloma riitä siihen, että lähtee Suomesta maateitse lomalle.