Ymmärrättekö miten paljon lentäminen saastuttaa?
Jotkut tuntuu kuvittelevan että kyse on koko lentokoneesta jos sanoo että esim NYC matka voi saastuttaa vuoden autoilun verran. Väärässä olette, puhutaan nimenomaan HENKILÖÄ KOHDEN.
Esim kun itse kävin NYCissä, laskin Finnairin laskurilla mitä saastutti oikeat konetyypit valiten, ja laskuri ilmoitti HENKILÖÄ KOHDEN. Ensin oli kotimaan lento Hesaan, sieltä NYCiin ja takaisin.
Tuloksena oli sama määrä CO2 päästöjä kuin 5000km ajo 200g/km saastuttavalla vanhalla autolla. Tuo vastaa jopa 10000km uudella vähäpäästöisellä polttiksella. Ja tuskin Finnair omassa laskurissaan liioitteli omia päästöjään.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
CO2 ei ole ainoa paha asia .
Kummallista logiikkaa, ilman hiilidioksidia elämä loppuu maapallolla.
Tuon mukaan lentäminen olisi kilometriä kohden vähemmän saastuttavaa? New Yorkiin nyt ei tietty pysty ajamaan, mutta enä esim Keski-Eurooppa? Kannattako saksalaisten ajaa autolla Kreikkaan vai lentää lomallaan, jos saasteita katsotaan?
Tottakai kaikki tuon ymmärtää. Ei kukaan ole varmaan muuta luullutkaan. Se mitä lentoliikenne saastuttaa on silti täysin merkityksetöntä kaikkien tehtaiden rinnalla. Kokonaisuuden kannalta aivan sama. Varsinkin Kiina saastuttaa aivan julmetusti, eikä sille voi kukaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tuon mukaan lentäminen olisi kilometriä kohden vähemmän saastuttavaa? New Yorkiin nyt ei tietty pysty ajamaan, mutta enä esim Keski-Eurooppa? Kannattako saksalaisten ajaa autolla Kreikkaan vai lentää lomallaan, jos saasteita katsotaan?
Lentää.
Eihän autonkaan päästöjä lasketa istuinten perusteella vaan siinä kerrotaan auton päästöt joten miksi lentokoneen päästöt kerrotaan yhden istuimen mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että sinä saat kyllä lennellä nykeihin mutta me muut ei koska tunnet syyllisyyttä siitä omasta reissustasi? Vai mikä pointti tällä koko avauksella on?
Ei minua oma tai muiden saastuttaminen häiritse, vaan viher-saarnaajat jotka tuomitsee autoilun mutta itse saastuttavat moninkertaisesti lentämällä
ap
Osaksi tästä syystä lopetin lentämisen viisi vuotta sitten. Nyt kun en lennä, maapallo voi alkaa pelastua.
T. Yksi, joka lensi lomalle silloin tällöin
Ensi viikolla Bora Boraan, suunnilleen niin kauas kuin Suomesta pääsee. Kyllä tunnen syyllisyyttä saastuttamisesta mutta en lennä usein, korkeintaan kerran vuodessa tai joka toinen vuosi. Ei ole lapsia, ei autoa eli noin muuten en teetä paljon päästöjä.
Niin ja menopaluun Nykiin aiheuttamien päästöjen aikaansaamiseksi pitäisi syödä 154kg sianlihaa tai 62kg naudanlihaa.
Tämä unohtuu usein myös lihansyönnin aiheuttamia päästöjä kritisoivilta matkustelijoilta.
Mulla ei ole Koiraa. Joten voin lentää kerran vuodessa minne vain.
Vierailija kirjoitti:
Laivoihinko pitäisi palata kun matkustetaan Euroopasta Atlantin yli?
Ei siitä olisi apua saasteiden vähennykseen (paitsi jos on kyseessä purjelaiva), laivat saastuttavat yhtä paljon kuin lentokoneet. Tästä ei aikaisemmin juuri puhuttu, itsekin kuulin vasta vanhoilla päivilläni miten tuhoisaa laivaliikennekin on, olin ajatellut sen olevan hyvä vaihtoehto lentämiselle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole Koiraa. Joten voin lentää kerran vuodessa minne vain.
Höpö höpö. Ei lähellekään samanlaisia päästöjä
Isot matkustajalentokoneet kuluttaa polttoainetta tuhansia litroja tunnissa.
Nykyaikainen henkilöauto kuluttaa helposti alle 1 litraa tunnissa polttoainetta.
Lentokone saastuttaa monin verroin enemmän kuin henkilöauto ja lentokone kulutttaa polttoainetta satoja kertoja enemmän kuin henkilöauto.
Silti se polttomoottoriautoilija on pahis jota pitää verottaa koska se menee henkilöautolla töihin.
No se lentokone lentää sen reittinsä 100% varmasti olin minä kyydissä tai paikkani tyhjä. Tuollaisella boikotilla yhden ihmisen osalta ei ole yhtään mitään merkitystä. m39
Vierailija kirjoitti:
Ensi viikolla Bora Boraan, suunnilleen niin kauas kuin Suomesta pääsee. Kyllä tunnen syyllisyyttä saastuttamisesta mutta en lennä usein, korkeintaan kerran vuodessa tai joka toinen vuosi. Ei ole lapsia, ei autoa eli noin muuten en teetä paljon päästöjä.
7500kg CO2 päästöt. Eli vastaa 1250kg sianlihan syömistä tai 10koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7500kg CO2 päästöt. Eli vastaa 1250kg sianlihan syömistä tai 10koiraa.
Siis 10 lemmikkikoiran pitämistä
Vierailija kirjoitti:
No se lentokone lentää sen reittinsä 100% varmasti olin minä kyydissä tai paikkani tyhjä. Tuollaisella boikotilla yhden ihmisen osalta ei ole yhtään mitään merkitystä. m39
Mutta lentokoneen päästöt ilmoitetaan virheellisesti. Lentokone aiheuttaa päästöjä saman verran oli se täynnä,puolillaan tai tyhjillään matkustajia. Lentokoneen päästöt ovat tuhansia kertoja isommat kuin henkilöauton päästöt.
Ei kiinnosta. Jos haluan lomalle, menen lomalle. Enemmän saastuttaa ne kaiken kansan turhat temuostokset kuin mun lomailut.
Älkää lentäkö kun harmittaa, yksinkertaista.
Minäkin kaadan Autoni jäteöljyt pihanperälle. Mutta vain pari kertaa vuodessa.