Miten ihmiset jaksaa elää kauhean tavaramäärän keskellä?
Olen katsellut myytäviä ja vuokrattavia asuntoja. Välillä myyntikuvia katsoessa on ensimmäinen ajatus ollut "miksi ei ole viitsitty siivota?". Kuitenkin lähempi tarkastelu on paljastanut, että asunto on todella siivottu, mutta niin tupaten täynnä tavaraa, että se näyttää siivottunakin sekaiselta. Esim. Keittiön tasot täynnä kippoa, purnukkaa, veitsitukkia, laitteita jne. Lavuaarin reunalla meikkisuteja, hiusharjoja, purkkeja, saippuoita.
Luulisi ihmisen stressaantuvan tuollaisessa ympäristössä.
Kommentit (350)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan ymmärrän, mitä ap ehkä tarkoittaa, mutta jokaisella on oma käsityksensä siitä mikä on liikaa tavaraa. Siinäkin on eroja, miten haluaa tavaransa säilytettävän. Minä haluan, että vedenkeitin, veitsitukki ja eniten käytetyt ruoanlaittovälineet (omassa purkissaan) ym. ovat pöytätasoilla, koska ne ovat päivittäin käytössä enkä jaksaisi siirrellä niitä kaappiin ja kaapista pois vain koska tasot saadaan pidettyä siistinä. Samoin haluan, että saippua on jossain tasolla hetin hanan vieressä, eikä kaapissa piilossa. Sekin ratkaisee paljon, millaiset säilytystilat asuntoon on rakennettu. Itselläni ei esim. ole vessassa peilikaappia, joten purkit ja hammasharjat ym. säilytän lavuaarin reunalla.
Miksi et voi pitää niitä allaskaapissa? Jos sellaistakaan ei ole, niin ihan "irto"kaappeja saa altaan alle esim ikeasta muutamalla kympillä.
Miksi ne pitäisi pitää allaskaapissa? Siksi, että SUA ärsyttää. Ikävää vaan ettei se ole peruste yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Monella on vanhemmat kuolleet, Ap.
Kuolinpesien läpikäyminen on useimmille rankkaa puuhaa. Moni lykkää sitä ja tavarat pyörivät sitten kotona vuosia.
Tuo on kyllä yksi surkeimmista tekosyistä mitä olen koskaan kuullut tavaroiden hamstraamiselle. Yleensähän se kuolinpesä käydään läpi siellä kuolinpesässä eikä tavaroita roudata omaan kotiin enempää kuin haluaa säilyttää. Meillä ainakin tilattiin roskalava pihaan ja kannettiin sinne lapsuudenkodista kaikki, mitä kukaan meistä sisaruksista ei halunnut säilöä. Ei olisi kenelläkään ollut edes tilaa ottaa kaikkea sitä kamaa kotiinsa.
132: ei se nyt voi niin mennä, että esität väitteen ja siirrät todistustaakan sille, joka kyseenalaistaa sen. En minäkään väitä sinulle kuun olevan juustoa ja sen jälkeen ala vaatia, että sinun pitää googlaamalla todistaa, että kuu todella on juustoa.
Eiköhän jätetä ap viisastelemaan keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin. Elän omasta mielestäni sopivan ja järkevän minimaalisesti vaikka joidenkin vieraiden mielestä kolme sohvatyynyä sohvan nurkassa, säkkituoli jaloille, lukulamppu ja kirjahyllyllinen kirjoja on ollut joidenkin mielestä "hirveä tavaramäärä" ja suositelleet hankkiutumaan niistä eroon jotta saisin lisää tilaa.
Vaikea kuvitella, että vieraat ihan oikeasti sanoisivat noin.
Vierailija kirjoitti:
132: ei se nyt voi niin mennä, että esität väitteen ja siirrät todistustaakan sille, joka kyseenalaistaa sen. En minäkään väitä sinulle kuun olevan juustoa ja sen jälkeen ala vaatia, että sinun pitää googlaamalla todistaa, että kuu todella on juustoa.
Mitä höpiset? Olemme keskustelupalstalla, emme oikeudessa. Ei täällä ole kenelläkään mitään todistustaakkaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolinpesien läpikäyminen on useimmille rankkaa puuhaa. Moni lykkää sitä ja tavarat pyörivät sitten kotona vuosia.
Tuo on kyllä yksi surkeimmista tekosyistä mitä olen koskaan kuullut tavaroiden hamstraamiselle. Yleensähän se kuolinpesä käydään läpi siellä kuolinpesässä eikä tavaroita roudata omaan kotiin enempää kuin haluaa säilyttää. Meillä ainakin tilattiin roskalava pihaan ja kannettiin sinne lapsuudenkodista kaikki, mitä kukaan meistä sisaruksista ei halunnut säilöä. Ei olisi kenelläkään ollut edes tilaa ottaa kaikkea sitä kamaa kotiinsa.
Sekajätelava on monelle liian epäekologinen ratkaisu, ja kalliiksikin se tulee, jos sinne kokonaisen irtaimiston viskoo.
-eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi ap:n kauhistuksen kohteena oleva esine oli leivänpaahdin. Ja myöhemmin hän kyseli, että miten voi olla niin iso vaiva laittaa kaikki käyttämänsä tavarat koneeseen käytön jälkeen. Nyt mietin että mihin ihmeen koneeseen se leivänpaahdin pitäisi laittaa. En keksi kuin kummallisia ja vaarallisia vaihtoehtoja.
Mistä ihmeen koneesta puhut? Itse laitan leivänpaahtimen keittiön laatikkoon käytön jälkeen.
Ap
Hienoa, jos se on sulle tärkeää. Mulla leivänpaahdin, veden- ja kahvinkeitin on ja pysyy pöydällä, koska käytän niitä kaikkia vähintään joka toinen päivä.
En ole kuullut ennen tätä kenestäkään joka nostelisi leivänpaahdinta jonnekin laatikkoon käytön jälkeen. 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä höpiset? Olemme keskustelupalstalla, emme oikeudessa. Ei täällä ole kenelläkään mitään todistustaakkaa :D
Mitäs jos vaikka googlaisit, mitä todistustaakka argumentaatiossa tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan ymmärrän, mitä ap ehkä tarkoittaa, mutta jokaisella on oma käsityksensä siitä mikä on liikaa tavaraa. Siinäkin on eroja, miten haluaa tavaransa säilytettävän. Minä haluan, että vedenkeitin, veitsitukki ja eniten käytetyt ruoanlaittovälineet (omassa purkissaan) ym. ovat pöytätasoilla, koska ne ovat päivittäin käytössä enkä jaksaisi siirrellä niitä kaappiin ja kaapista pois vain koska tasot saadaan pidettyä siistinä. Samoin haluan, että saippua on jossain tasolla hetin hanan vieressä, eikä kaapissa piilossa. Sekin ratkaisee paljon, millaiset säilytystilat asuntoon on rakennettu. Itselläni ei esim. ole vessassa peilikaappia, joten purkit ja hammasharjat ym. säilytän lavuaarin reunalla.
Miksi et voi pitää niitä allaskaapissa? Jos sellaistakaan ei ole, niin ihan "irto"kaappeja saa altaan alle esim ikeasta muutamal
Vai irtokaappeja. Nekö eivät ole romua? Vai muuttuuko romu sisustusesineeksi kun siinä on ovet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekajätelava on monelle liian epäekologinen ratkaisu, ja kalliiksikin se tulee, jos sinne kokonaisen irtaimiston viskoo.
-eri.
Sekö sitten ei maksa mitään, että kuskaa tavarat omaan kotiinsa ja sieltä sitten jossain vaiheessa poistoon, kun alkaa ahdistaa, että on liikaa tavaraa pyörimässä nurkissa? Kuolinpesän siivouksessa ekologisuus on kyllä viimeinen asia, joka käy mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä. Roinalla tiskipöydällä ei ole mitään merkitystä ja se hoidetaan sitten kun on aikaa ja kiinnostusta asiaan.
Tai sitten voi hoitaa niin, ettei ole mitään roinaa. Sillä tavoinkin voi elää ihan täyttä elämää, vaikka osa täällä luulee, että täysi elämä=kaikki paikat rempallaan.
Kyllä asian voi hoitaa niinkin jos se tapa on itselle sopiva. Pointti on siinä, että kokemiseen ja elämiseen ei tavaran määrä vaikuta pätkän vertaa. Kaikki käy.
No miksi sitten olit samaa mieltä siitä, että roina tiskipöydällä todistaa, että elämässä on sisältöä?
Tavaappa ajatuksella vastaukseni uudestaan. Tiskipöydällä olevalla
Sekopää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hän ehdi, hänen pistää nostella tavaroita pöydälle ja pois, ettei tule mielenterveysongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tarvetta sellaista tehdä. Tiedän ilmankin, että keskustelupalstalla ei kenenkään tarvitse todistaa yhtään mitään. Jos sinä haluat tietää, kuka on tutkinut jotain asiaa, sinä selvität sen ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut ennen tätä kenestäkään joka nostelisi leivänpaahdinta jonnekin laatikkoon käytön jälkeen. 😆
Minä nostelen, koska käytän paahdinta ehkä 5 kertaa vuodessa. Ja minulla on sen verran vähän laskutasoa keittiössä, etten koe järkeväksi pitää paahdinta pöydällä pyörimässä.
En ole vielä koskaan kokonaista kuolinpesää yksin tyhjentänyt, mutta olen aika varma etten sitä sekajätteeseen tyhjentäisi. Lisäksi luulen että antaisin itselleni aikaa ja armoa. Kaiken ei tarvitsisi tapahtua päivässä tai viikossa.
Mutta sinänsä kyllå ymmärrän, että jos joskus tavarapaljous voi aiheuttaa henkistä oirehdintaa, niin nimenomaan kuolinpesien kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään mun tavaroista ja tarvitsen niitä. Ei se nyt mun mielestä ole kauhea määrä jos keittiön tasoilla on työvälineitä esillä. Roskaa ja roinaa en säilytä.
Juuri katson kuvaa, jossa tasolla on 10 maustepurkkia, 4 kippoa, 2 kattilaa, 2 kahvipannua/kannua, vedenkeitin, 4 pannunalusta, pöytätabletti, 2 juomalasia, saippua, 2 tiskiharjaa, tiskirätti, siivouskäsineet, 3 tarjotinta, leivänpaahdin, talouspaperi, 2 pastapurkkia, radio, kori, veitsitukki, aterinteline, pullo, leikkuulautoja, muistilappuja, papereita, käsidesiä, 2 lautasta ja vielä muutama tunnistamaton esine.
Ap
So?
Miten tuolla seassa mahtuu tekemään ruokaa tai leipomaan? Ja miten tasot saa kunnolla pyyhittyä ilman koko romumäärän siirtelyä?
Jokaisella saa olla just niin paljon tavaraa kuin haluavat ja ei rikota paloturvallisuusmääräyksiä tms., mutta ap kysyy tuossa kyllä aivan asiaa. Meilläkin on siivoaminen todella haastavaa sen takia, että tavaraa on ihan älyttömästi, eli isoa osaa asuntoa ei pysty esim. imuroimaan ilman isompaa operaatiota. Ja jos on - kuten tuossa - pöydät täynnä tavaraa, niin sama on tilanne tasojenkin kanssa. Kuka jaksaa puhdistaa ne säännöllisesti pölyistä?
Penikoilla taas hauskaa, kun mittalevat pippeleitään nokittelemalla jollain vtun googlaamisella. Hyvin te vedätte!
Missä kohtaa kirjoitin, että on pakko tehdä jotain? Niinpä, en missään. Älä raivoa, kun et osaa lukea.