Apua vaihdevuodet häämöttää
Eli nyt on virallisesti se aika ohitse että vauvoja meille ei tule muuta kuin lapsien omia.. Olen 42 v ja kovaa kyytiä alkaa sellaisia oireita oleen että vaihdevuosia pukkaa. Suvussa osalla alkanut jo ennen 40 vuotta. Mutta nyt sellanen juttu että gynelle ei todellakaan varaa, työterveys ei kata näitä asioita ja äitiys/ ehkäsyneuvola ei taida tälläisiä asioita hoitaa. Minne olette vaihdevuosijutuissa kääntyneet? Yleislääkäri?
Kommentit (47)
Vaihdevuosioireita voi vähentää terveellisillä elämäntavoilla. Tutun gynekologin mukaan tutkitusti vaihdevuosioireita vähentää kasvispainotteinen "whole food" ruokavalio, jossa siis käytetään täysjyvää, yms. ruokaa jossa raaka-ainetta ei ole "puhdistettu" liikaa. Vältetään siis sokeria, valkoista vehnää jne. Tämän lisäksi pitäisi harrastaa kunnolla kuormittavaa liikuntaa, eli saada syke nousemaan ja lihaksille kovaa rasitusta.
Olen 63, eikä mitään merkittäviä oireita ole ollut. Kohtu poistettiin 40v, niin vuodot loppu siihen.
En ole kääntynyt yhtään mihinkään. Miksi vaihdevuodet olisi lääkäriasia? Ei ne ole mikään sairaus, vaan elämänvaihe. Oireet on asia erikseen, jos on niin pahat, että toivoo hormonikorvaushoitoa, mutta jos mitään erityistä ei ole, niin en näe mitään syytä mennä lääkärille kertomaan, että nyt olis vahdevuodet menossa. Ja jos sinne lääkärille aika tarvitaan, niin tietenkin ihan samoin kuin minkä tahansa muun vaivan vuoksi varataan aika! Ihan terveysasemalle vaikka.
En mä ole käynyt millään lääkärillä, koska ei nämä ole mikään sairaus vaikka onkin erilaisia tuntemuksia.
Itse en hormonihoitoa voi käyttää (enkä todennäköisesti sitä haluaisi / ottaisi vaikka voisinkin) joten mitäpä se gyne / lääkärikään tekisi? Kyllä sitä itseään pitää osata jo kuunnella ja huomioida millaiset elämäntavat voimistaa mitäkin tuntemusta ja millaisilla taasen olotila on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosioireita voi vähentää terveellisillä elämäntavoilla. Tutun gynekologin mukaan tutkitusti vaihdevuosioireita vähentää kasvispainotteinen "whole food" ruokavalio, jossa siis käytetään täysjyvää, yms. ruokaa jossa raaka-ainetta ei ole "puhdistettu" liikaa. Vältetään siis sokeria, valkoista vehnää jne. Tämän lisäksi pitäisi harrastaa kunnolla kuormittavaa liikuntaa, eli saada syke nousemaan ja lihaksille kovaa rasitusta.
Itse olen vegaani, aika lailla kuvaamaasi ruokavaliota noudattava ja ultrajuoksua harrastava. Silti esivaihdevuosien lihas- ja nivelkivut tekivät minusta lähes liikuntakyvyttömän. Hormonikorvaushoidon avulla pääsin nopeasti palaamaan liikuntaharrastukseeni. Suvussani on myös vahva osteoporoositaipumus, joten hormonikorvaushoito tulee senkin vuoksi todella tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan tämän. Tosin itse jouduin vähentämään tuota kunnolla kuormittavaa liikuntaa ja vaihtamaan puolet lenkeistäni reippaaseen kävelyyn ja käyn juoksemassa enää vain kahdesti-kolmesti ja loput sitten kävelen. Eikä se ole edes huono juttu, siinä sitten voi taas fiilistellä toisella tapaa vaikka ekaksi kyllä ärsytti. Toinen isoa tottumista vaatinut juttu oli luopua iltapäiväkahvista, mutta mieluummin olen ilman sitä kuin nukun huonosti. No joo, välillä kyllä nukkuu ihan päin kettua silti tai valvoo jostain aamuneljästä.
Lisäksi ihan sellaista lempeääkin eli venyttelyä ja kehonhuoltoa tarvitsee aiempaa enemmän. Melko herkästi menee kroppa juntturaan jos istuu vaikka autossa pidemmän pätkän yhtä kyytiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan tämän. Tosin itse jouduin vähentämään tuota kunnolla kuormittavaa liikuntaa ja vaihtamaan puolet lenkeistäni reippaaseen kävelyyn ja käyn juoksemassa enää vain kahdesti-kolmesti ja loput sitten kävelen. Eikä se ole edes huono juttu, siinä sitten voi taas fiilistellä toisella tapaa vaikka ekaksi kyllä ärsytti. Toinen isoa tottumista vaatinut juttu oli luopua iltapäiväkahvista, mu
Eikö sinua haittaa, että estrogeenitasojen lasku heikentää lihaksiasi, luitasi ja hapenottokykyäsi myös kuormittavan treenin vähenemisen kautta, kun asian voisi korjata helposti hormonikorvausgeelillä?
Mene yleislääkärille ja pyydä hormonikorvaushouto. Mulla ollut nyt kolme kuukautta estrogel käytössä ja suosittelen. Pärjäisin varmaan ilmankin, mutta ihanaa kun voi liikkua ja urheilla niinkuin 10 vuotta sitten, ei kuivuutta, ihokin tuntuu paremmalta Olen vajaa 50.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinua haittaa, että estrogeenitasojen lasku heikentää lihaksiasi, luitasi ja hapenottokykyäsi myös kuormittavan treenin vähenemisen kautta, kun asian voisi korjata helposti hormonikorvausgeelillä?
Tuossahan kirjoitajalle jäi oikein mukavasti vielä liikuntaa viikkoon, ei ole mitään vaaraa että liikunnan puutteen takia kuihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan kirjoitajalle jäi oikein mukavasti vielä liikuntaa viikkoon, ei ole mitään vaaraa että liikunnan puutteen takia kuihtuu.
Ei toki, mutta laskeehan tuossa sekä hapenottokyky, lihasmassa että luiden vahvuus selvästi, kun kuormitusta laskee pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
No nuo ovat hyviä ohjeita kenelle tahansa, oli sitten vaihdevuosioireita tai ei.
Höh, vaihdevuodet ilmeisesti seuraava "kansantauti" naisilla, johan me uupumuksesta, synnytyksenjälkeisestä mäsennyksestä ja ties mistä päästiin 🤪
Vaihdevuodet eivät ole sairaus, järkyttävää että joku oikein saikuttaa tämän varjolla... Hankkikaa elämä ja tarkkailkaa vähemmän itseänne.
Vierailija kirjoitti:
Höh, vaihdevuodet ilmeisesti seuraava "kansantauti" naisilla, johan me uupumuksesta, synnytyksenjälkeisestä mäsennyksestä ja ties mistä päästiin 🤪
Vaihdevuodet eivät ole sairaus, järkyttävää että joku oikein saikuttaa tämän varjolla... Hankkikaa elämä ja tarkkailkaa vähemmän itseänne.
Minulla on miespuolinen ystävä, joka on ollut sairaslomalla pian vuoden unettomuuden takia. Onko hyväksyttävämpää "saikuttaa", jos on mies ja kärsii unettomuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ollut mitään vaivoja. Nyt olen 58-vuotias, kuukautiset loppuivat neljä ja puoli vuotta sitten.
Sitähän tässä ei kysytty VAAN APUA ongelmaan!
Menet julkiseen tk:hon, joka laittaa lähetteen julkiselle naistentautien poliklinikalle. Ei maksa , kun poliklinikkamaksun , noin 50e
Joillekkin ne vaihdevuodet on yhtä hel...vet..ttiä. On mielialanvaihtelua, väsymystä, aivosumua, muisti ei pelaa, pyörryttää, oksettaa, ärsyttää. Jopa kaikki läheiset ottaa päähän. Vähän samaan tapaan , kuin murrosiässä. Siihen ei auta kun estrogeeni.
Täytän tänä vuonna 46 ja mulla ei ole ainakaan vielä mitään vaihdevuosioireita. Kierto sen 30pvää, minkä se on aina ollut. Raskaudet tietysti myöhentää vaihdevuosia; mulla 3 lasta, 6 raskautta.
Itse olen 43 ja menkat on jo 3 kertaa jäänyt välistä. Vähän pelottaa tuleeko muita oireita kohta.