Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua vaihdevuodet häämöttää

Vierailija
05.04.2024 |

Eli nyt on virallisesti se aika ohitse että vauvoja meille ei tule muuta kuin lapsien omia.. Olen 42 v ja kovaa kyytiä alkaa sellaisia oireita oleen että vaihdevuosia pukkaa. Suvussa osalla alkanut jo ennen 40 vuotta. Mutta nyt sellanen juttu että gynelle ei todellakaan varaa, työterveys ei kata näitä asioita ja äitiys/ ehkäsyneuvola ei taida tälläisiä asioita hoitaa. Minne olette vaihdevuosijutuissa kääntyneet? Yleislääkäri?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut mitään vaivoja. Nyt olen 58-vuotias, kuukautiset loppuivat neljä ja puoli vuotta sitten. 

Vierailija
2/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin yksityisellä gynellä. Tämä on antanut armon käydä oikeudesta eikä ole laskuttanut kaikkia toimenpiteitä ja vastaanotonkin yleislääkärinä. En saa vakuutuksia perussairauksien takia. 

Yhtä hyvin käy yleislääkäri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä kokenut missään vaiheessa tarvetta mihinkään lääkäreihin. Vaihdevuodet meni aika helposti luomuna ohi, mitään pelättävää niissä ei ole. Mun vaihdevuosien vaiheet:

- 41 v - 46 v: Tavallista tiheämmin tulevat menkat

- 46 - 51: Tavallista harvemmin ja epäsäännöllisesti tulevat menkat, lyhyen kierron jälkeen niukat vuodot, pitkän jälkeen runsaat. Jopa kuukausien menkkataukoja, esim. 7 kk sitten pitkä jättivuoto, seuraava kierto saattoi taas olla normaali tai lyhyt. 

- 51-vuotiaana sitten tuli täyteen menopaussin määritelmä, eli menkat pois vähintään 12 kk.

- Sen jälkeen ei niin minkäänlaisia oireita, ja olo on tasaisempi ja parempi kuin koskaan, hormonikierron loputtua.

- Ei mulla muutenkaan ollut tosiaan muuta kuin noita vuotojen vaihteluita, ei kuumia aaltoja, ei kolotuksia, ei ärtymystä, ei niin mitään.

Vierailija
4/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sinne lääkäriin tarvitse mennä ennen kuin vaihdevuosioireet oikeasti alkavat haitata elämää. Jos siis alkavat.

Siis tarkoitan sitä, että jos tulee vaihdevuosioireilun kanssa toimeen, niistä voi selvitä täysin ilman lääkäriä. Mutta toki jos elämänlaatu heikkenee huomattavasti, sitten kääntyisin lääkärin puoleen. Ja gynelle menisin kyllä itse, koska terveyskeskuksen yleislääkärit eivät välttämättä osaa / uskalla lääkitä vaihdevuosioireilua ihan samalla tavalla kuin asiaan erikoistuneet gynekologit.

Vierailija
5/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ollut mitään vaivoja. Nyt olen 58-vuotias, kuukautiset loppuivat neljä ja puoli vuotta sitten. 

Ahaa! Tällä tiedolla Ap:nkin huolet varmasti hoituvat:D

Vierailija
6/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sinne lääkäriin tarvitse mennä ennen kuin vaihdevuosioireet oikeasti alkavat haitata elämää. Jos siis alkavat.

Siis tarkoitan sitä, että jos tulee vaihdevuosioireilun kanssa toimeen, niistä voi selvitä täysin ilman lääkäriä. Mutta toki jos elämänlaatu heikkenee huomattavasti, sitten kääntyisin lääkärin puoleen. Ja gynelle menisin kyllä itse, koska terveyskeskuksen yleislääkärit eivät välttämättä osaa / uskalla lääkitä vaihdevuosioireilua ihan samalla tavalla kuin asiaan erikoistuneet gynekologit.

Ja siis itse käännyin gynekologin puoleen vasta siinä vaiheessa, kun mulla oli ollut (esi)vaihdevuosien oireluja joku kymmenisen vuotta, siihen asti pärjäsin ihan hyvin. Ja tällä hetkellä menen pelkillä minipillereillä, koska mun oireilu oli enimmäkseen lyhyellä kierrolla tulevia todella runsaita kuukautisia. Minipillereillä hoitui tämä ongelma.

Vierailija
7/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn aina tuommoisissa asioissa yksityisellä samalla naisgynekologilla.

Vierailija
8/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa! Tällä tiedolla Ap:nkin huolet varmasti hoituvat:D

No ei, mutta onhan se hyvä muistuttaa, että vaihdevuodet ei automaattisesti ole mikään "apua" asia kuten otsikossa sanotaan, eikä välttämättä tarvitse minkäänlaista lääkäriä. 

Vierailija
9/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin aika oli nelikymppisenä pms. Se hävisi Mirenalla täysin.

Nyt viisikymppisenä mieli on tasainen, nukun hyvin, elämä on hyvää. Että voin suositella ainakin so far näitä vv-oireita :)

Vierailija
10/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet ovat ikääntymiseen kuuluva normaali ilmiö. Vaihdevuosien takia ei tarvitse mennä lääkäriin, paitsi jos ne aiheuttavat jonkin hoitoa vaativan oireen. Esimerkiksi itselläni ei sellaisia oireita ilmennyt.

Vierailija
11/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ne päällä. Hikoilu vaatii vaihtovaatteita ja kuivatusta kotona mm. Sitten on kuukautishäiriöön valmiste gyneltä. Ajattelin kokeilla salviaa, kun on kuukausi että voi ostaa, ei liikaa - kohtuudella vain.

Vierailija
12/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaihdevuodet ole sairaus. Vaihdevuodet menee monilla (mm. mulla) käytännössä huomaamattomasti ohi, ilman mitään vaivoja. Menkat loppui, se siitä.

Ei siis ole järkeä rynnätä lääkäriin siksi, että "vaihdevuodet on tulossa". Vasta sitten, jos tulee joku sellainen vaiva, johon tarvitsee lääkärin apua. Siis jos.

Vierailija
13/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, mullakan ei mitään oireita, no ehkä hieman tiheämmin pisalla käyntiä kuin parikymppisenä, mutta ei muuta.

Vierailija
14/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kun joka tuutista tulee, että on raivonpuuskia ja mielialavaihteluita kun tulee vaihdevuoeet. Ikinä ollut niin tasainen mieli kuin nyt. Toista oli pms-oireiden aikaan. Ja mikä ihana tunne kun kokovartaloturvotus on jäänyt pois kokonaan mikä liittyi kuukautisiin. Tuntui kuin koko ajan oli jokin turvotus päällä. Turhaan pelotellaan vv: lla.

Vierailija
15/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit vv- oireetkin kuuluvat asiaan,se ei ole sairaus eikä tarvitse lääkäriä tai lääkkeitä.

Mitäpä se lääkäri niille ko asiaan kuuluville oireille voisikaan mitään, tai olisi outoa yrittää jarruttaa väistämätöntä ja luonnollista asiaa.

Epänormaalit ja kestämättömät oireet ovat tietysti eri asia .

Vierailija
16/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Kiitos kokemuksista.  Alkuun meni itselläkin niin että mitään oireita ei ollut. Mutta nyt on levottomat jalat,  alapää hellä kuivuudesta, aamuyön unettomuus ja yölliset jatkuvat kuumat aallot, nivelkivut. On alkanut haittaamaan elämää kovasti. Ei oikein jaksa liikuntaa eikä mitään ylimääräistä vuorotyön päälle. Salvia on nyt käytössä ja ehkä hetken vielä koitan odotella vaikutuksia. Ovestin on ollut puolisen vuotta reseptivapaana kokeilussa.  

Vierailija
17/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tulla raskaaksi vielä ihan hyvin. Moni on luullut raskautta vaihdevuosiksi.

Vierailija
18/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Kiitos kokemuksista.  Alkuun meni itselläkin niin että mitään oireita ei ollut. Mutta nyt on levottomat jalat,  alapää hellä kuivuudesta, aamuyön unettomuus ja yölliset jatkuvat kuumat aallot, nivelkivut. On alkanut haittaamaan elämää kovasti. Ei oikein jaksa liikuntaa eikä mitään ylimääräistä vuorotyön päälle. Salvia on nyt käytössä ja ehkä hetken vielä koitan odotella vaikutuksia. Ovestin on ollut puolisen vuotta reseptivapaana kokeilussa.  

Ovestin on kamalaa moskaa, ainakin ne puikot, aiheuttavat ärsytystä. 

Vierailija
19/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin tämä kommentti olisi minun kirjoittamani. Voisin sanoa aika lailla täsmälleen samoin myös tuon kuukautisten loppumisen ajankohdan suhteen. 

Tunnen kyllä naisen, joka on kärsinyt pahoista vaihdevuosivaivoista yli 10 vuotta eikä mikään oikein auta. Ollut unettomuuden takia sairaslomillakin ja hormonit joutui lopettamaan. ei käy kateeksi.,

Vierailija
20/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoilla oireilla mä sain gyneltä e-pillerit, 44-vuotiaana ekaa kertaa 25 vuoteen. Unettomuus oli kovaa vauhtia tekemässä minusta työkyvytöntä. Se ja yöhikoilu helpottivat, nivelkivut lähtivät glukosamiinilla, ovestin ja salvia edelleen käytössä. Keittelen siitä iltateet. Onneksi ei tarvitse enää kärsiä, sinnittelin liian kauan. Kolme tekijää yhtäaikaa aikaistavat vaihdevuosia (kilpirauhanen, sytolääkitys, sterilisaatio). Nyt vaivaavat enää vuotohäiriöt, edellinen vuoto kesti 5 viikkoa. Toivottavasti pääsen niistä kohta kokonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi