Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua vaihdevuodet häämöttää

Vierailija
05.04.2024 |

Eli nyt on virallisesti se aika ohitse että vauvoja meille ei tule muuta kuin lapsien omia.. Olen 42 v ja kovaa kyytiä alkaa sellaisia oireita oleen että vaihdevuosia pukkaa. Suvussa osalla alkanut jo ennen 40 vuotta. Mutta nyt sellanen juttu että gynelle ei todellakaan varaa, työterveys ei kata näitä asioita ja äitiys/ ehkäsyneuvola ei taida tälläisiä asioita hoitaa. Minne olette vaihdevuosijutuissa kääntyneet? Yleislääkäri?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinua haittaa, että estrogeenitasojen lasku heikentää lihaksiasi, luitasi ja hapenottokykyäsi myös kuormittavan treenin vähenemisen kautta, kun asian voisi korjata helposti hormonikorvausgeelillä?

Tuossahan kirjoitajalle jäi oikein mukavasti vielä liikuntaa viikkoon, ei ole mitään vaaraa että liikunnan puutteen takia kuihtuu. 

Ei toki, mutta laskeehan tuossa sekä hapenottokyky, lihasmassa että luiden vahvuus selvästi, kun kuormitusta laskee pysyvästi. 

Kyllä, ja se on ihan luonnollista ja harmitonta. Ei ole mitään järkeä käyttää jotain lääkkeitä vain noiden maksimoimiseksi.

Vierailija
42/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 37v ja esivaihdevuosioireet päällä. Surkea olo. Miks näin nuorena..

Kierto lyhentynyt, epänormaalia hikoilua, menkat tosi runsaat, mutta kestää vain hetken, mielialanvaihtelut järkyttäviä, uupumus, sumuinen olo, unettomuus, hiivatulehduksia, huonovointisuutta.

Nyt laitetaan Mirena, jonka kanssa voin kokeilla esimerkiksi estrogeeniä geelinä.

Olo on jotenkin raihnainen ja vanha tämän takia. Onneksi tajusin tehdä lapsen lähes 10 vuotta sitten. Nyt voisi olla jo myöhäistä. Tuntuu, että olisin kymmenen vuotta vanhempi kuin ikäiseni ja se v..tuttaa. Toivon, että tämä helpottaa ja saan elämäni takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinua haittaa, että estrogeenitasojen lasku heikentää lihaksiasi, luitasi ja hapenottokykyäsi myös kuormittavan treenin vähenemisen kautta, kun asian voisi korjata helposti hormonikorvausgeelillä?

Tuossahan kirjoitajalle jäi oikein mukavasti vielä liikuntaa viikkoon, ei ole mitään vaaraa että liikunnan puutteen takia kuihtuu. 

Ei toki, mutta laskeehan tuossa sekä hapenottokyky, lihasmassa että luiden vahvuus selvästi, kun kuormitusta laskee pysyvästi. 

Kyllä, ja se on ihan luonnollista ja harmitonta. Ei ole mitään järkeä käyttää jotain lääkkeitä vain noiden maksimoimiseksi.

Näistä kolmesta ei yksikään ole harmitonta. Estrogeenikorvaushoito nostaa elämänlaatua ja nostaa keskimääräistä elinikää.

Vierailija
44/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekkin ne vaihdevuodet on yhtä hel...vet..ttiä. On mielialanvaihtelua, väsymystä, aivosumua, muisti ei pelaa, pyörryttää, oksettaa, ärsyttää. Jopa kaikki läheiset ottaa päähän. Vähän samaan tapaan , kuin murrosiässä. Siihen ei auta kun estrogeeni.

Ei auta ei, mutta kaikki ei hormonihoitoa voi kuitenkaan käyttää. Silloin tuo h#lvetti on vain kestettävä. Ja se tosiaan ei ole "vähän samaan tapaan kuin murrosiässä" vaan paljon pahempaa / kokonaisvaltaisempaa ärsytystä eikä sitä ainakaan tee helpommaksi yhtään se, että vaihdevuosioireilua vähätellään ja oireista kärsimistä pidetään omana valintana "onneksi on hormonihoito!". Sitä murrosikäistä sen sijaan ymmärtää käytännössä kaikki.

Vierailija
45/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 37v ja esivaihdevuosioireet päällä. Surkea olo. Miks näin nuorena..

Kierto lyhentynyt, epänormaalia hikoilua, menkat tosi runsaat, mutta kestää vain hetken, mielialanvaihtelut järkyttäviä, uupumus, sumuinen olo, unettomuus, hiivatulehduksia, huonovointisuutta.

Nyt laitetaan Mirena, jonka kanssa voin kokeilla esimerkiksi estrogeeniä geelinä.

Olo on jotenkin raihnainen ja vanha tämän takia. Onneksi tajusin tehdä lapsen lähes 10 vuotta sitten. Nyt voisi olla jo myöhäistä. Tuntuu, että olisin kymmenen vuotta vanhempi kuin ikäiseni ja se v..tuttaa. Toivon, että tämä helpottaa ja saan elämäni takaisin.

Mulla alkoi vastaava oireilu 41-vuotiaana ja ihan sama järkytys se itsellekin oli että vaihtarit ne vaan alkoi. Olin siis aluksi ihan varma, että jotain on nyt tosi pahasti pielessä ja vähintään joku ärhäkästi oireileva syöpä tai vastaava, koska ei tullut mieleenkään että vaihtarit voisi alkaa oireilla ja varsinkin niin voimakkaasti jo nelikymppisenä. Herranjestas, niidenhän piti olla edessä vasta joskus reilusti päälle 50-vuotiaana. Ja silloinkin lähinnä helpotus kun vihdoin pääsee menkoista eroon pysyvästi ja vähän voi kuumotella jonkun aikaa.

Ehei, ne vaihtarit onkin jo ohi siinä vaiheessa kun menkatkin on lopullisesti ohi ja sitä ennen kärsitään jopa vuosikymmen. Hippasen kusetettu olo.

Vierailija
46/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ollut mitään vaivoja. Nyt olen 58-vuotias, kuukautiset loppuivat neljä ja puoli vuotta sitten. 

Ahaa! Tällä tiedolla Ap:nkin huolet varmasti hoituvat:D

Lähinnä se, että välttämättä ei tule mitään tarvetta mennä gynelle. Vaihdevuosioireita on kovin monenlaisia tasoisia, osalla lähes oireettomat. 

-ohis

Vierailija
47/47 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet ovat ikääntymiseen kuuluva normaali ilmiö. Vaihdevuosien takia ei tarvitse mennä lääkäriin, paitsi jos ne aiheuttavat jonkin hoitoa vaativan oireen. Esimerkiksi itselläni ei sellaisia oireita ilmennyt.

Sama täällä. Vähän aikaa oli öisin peitto päälle-peitto pois-vaihe, lieviä kuumia aaltoja. Sitten nekin loppuivat nopeasti. Kyllä tää on nyt ihanaa aikaa kun se hirveä vuosikymmenien vuotaminen on vihdoin loppunut. Oikein odotin vaihdevuosia kun niin kyllästytti rättisulkeiset vielä 53- vuotiaaksi asti.

N56

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi