Olen kolmen eri lehden digialustalla yrittänyt julkaista kommenttia, jossa kerron miten koulu suhtautui oman lapsen kiusaamiseen
Kommenttia ei ole julkaistu kertaakaan.
Siinä ei ole kirosanoja, ei alatyylistä kommentointia. Ei nälvimistä, ei saivartelua (minun mielestäni).
Olen kirjoittanut, että oman lapseni viides luokka meni yksinäisyydessä, sillä luokalla harrastettiin ns. näkymätöntä kiusaamista. Kuiskittiin korvaan ilkeyksiä, tönäistiin muka vahingossa, juostiin karkuun, somessa haukuttiin. Koulu ei missään vaiheessa edes käyttänyt sanaa "kiusaaminen", vaan puhuttiin kaveritaidoista. Koulu teki lopulta lastensuojeluilmoituksen lapsestani, joka oli puhunut itsensä vahingoittamisesta koska koulussa ketään ei kiinnostanut miten hän voi.
Lapseni pääsi puhumaan psykologille, mutta mitä teki koulu? Pesi kätensä asiasta, sanoi että koukukuraattoria ei tarvitse tavata sillä lapsi on hoidossa muualla. Lastensuojelun tapaamisessa koulun edustaja ilmaisi paheksuntansa siitä, että minä puhun tilanteesta kiusaamisena ja kun en tue lastani siinä ajatuksessa, että koulussa ollaan kaikkien tukena.
Mikä tässä tekee julkaisukelvottoman kommentin? Asia on totta, ja voisin siitä nimettömänä (mutta kaikki dokumentit yms kasvotusten näyttäen) puhua julkisesti.
Kommentit (27)
Lapsen koulussa tapahtui jengin väkivaltainen hyökkäys välitunnilla opettajan seuratessa vieressä. Hienoa opettajat, tyhmyyden lisäksi olette sokeita ja järjettömiä s u v a k k e j a. Mmukakaroilla on ihan omat säännöt jotka te olette heille sallineet.
Mitä jos sinun työpaikallasi uhattaisiin kaulan katkomisella tai r a i skauksilla ja niiden lisäksi hakattaisiin? Et kauaa sietäisi. Lasten on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kiusatut eivät kuitenkaan ole päätyneet samaan ratkaisuun kuin 12-vuotias poika Viertolassa. Siksi on ajateltava, että syyn ampumiseen on pakko olla muualla kuin kiusaamisessa.
Onko lapsesi kenties kiusaaja ja nyt pelkäätte jos tuleekin kosto ja yrität selitellä asiaa itsellesi parhain päin?
Fakta on se että kiusaaminen aiheutti tämän ja näitä ampumisia tapahtuisi enemmänkin jos aseisiin olisi vapaa pääsy. Aika harvalla lapsella on mahdollisuus päästä käsiksi aseeseen!!!
Itse olin kiusattu koulussa ja olisin voinut päätyä samaan ratkaisuun jos olisi ollut ase lähipiirissä. Mietin aikanaan paljon kiusaajien tappamista aseella tai veitsellä.
Jumalauta, ampuja on YHDESSÄ kuulustelussa sanonut, että häntä on kiusattu. Pufff, case closed, aika heittää hight five. Voiko naiivimpaa suhtautumista enää olla?
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aika tyypillinen ilmiö - koulu ei näe tai ole näkevinään kiusaamista, joten sen ei tarvitse sille mitään tehdäkään. Usein opettajat ovat siinä mukana ja jopa rohkaisevat siihen. Sitten kun kiusattu lapsi lopulta reagoi, häntä syytetään kaikesta.
En tiedä, miksi tätä ei uskalleta julkaista. Kai ajatellaan, että koulut ovat jo niin kovilla. Tosiasia kuitenkin on, että lapset kärsivät - kaikki lapset sekä kiusatut että kiusaajat ja sivustakatsojatkin, kun homma päästetään kehittymään näin.
Kauniit puheet on niin helppoja mutta kun pitäisi ruveta oikeasti tekemään jotain niin menee pupu pöksyyn.
Miksi sinut nyt pitäisi päästä kertomaan omasta lapsestasi?
Tuosta surullisista koulukiusaamisista ajattelen seuraavaa... yleensä työpaikoilla, jos niin ikävästi käy / tapahtuu työtapaturma seuraa siitä väistämättä, että esimies /johto joutuu syytettyjen penkille. Oikeus sit ajastaan päättää syyllisyydestä / syyttömyyydestä...Mielestäni aina koulussa tapahtuneen kiusaamis keissin yhteydessä pitäisi rehtoria vastaan nostaa syyte turvallisuuden laiminlyönnistä.
Perusteena juurikin vakava laiminlyönti koululaisten turvallisuuden takaamisessa kouluympäristössä. Olen aina ollut sitä mieltä, että kaikkien opettajien pitää olla myös ulkona välitunneilla valvomassa ja "haistelemassa oppilaiden toimintaa ". Ainoastaa rehtori ja yksittäinen ope (kahvikassan vartiointi) saisi erivapauden ulkoilusta..
Tällainen toimintatapa edistäisi turvallisuuskulttuurin kehitystä ja innovointia koulukiusaamisen ehkäisemiseksi. Rehtori ja koulun henkilökunta olisi pakotettu kehittämään kouluympäristöä, no mikä instanssi se muukaan voisi olla..
Peruste, että opettaja valmistautuu seuraavaan opetustapahtumaan ja tervitsee siihen muka varttituntisen on ihan tuulesta temmattua... valmistautukoon koulutiloissa päivän päätteeksi seuraavan päivän työt.. siinä tulisi vähän rojalttia kolmesta lomakuukaudesta.
Nämä kiusatut eivät kuitenkaan ole päätyneet samaan ratkaisuun kuin 12-vuotias poika Viertolassa. Siksi on ajateltava, että syyn ampumiseen on pakko olla muualla kuin kiusaamisessa.
Onko lapsesi kenties kiusaaja ja nyt pelkäätte jos tuleekin kosto ja yrität selitellä asiaa itsellesi parhain päin?
Fakta on se että kiusaaminen aiheutti tämän ja näitä ampumisia tapahtuisi enemmänkin jos aseisiin olisi vapaa pääsy. Aika harvalla lapsella on mahdollisuus päästä käsiksi aseeseen!!!
Itse olin kiusattu koulussa ja olisin voinut päätyä samaan ratkaisuun jos olisi ollut ase lähipiirissä. Mietin aikanaan paljon kiusaajien tappamista aseella tai veitsellä.