Vanhusten ruokapalvelut rappiolla
Surulliseksi vetää. Ei pajoa tee mieli vanhaksi elää jos palveluiden taso ei reilusti kohene.
"Söisitkö tätä itse? Vanhuksilta täystyrmäys aterioille ympäri Suomen"
Kommentit (152)
Vähän ihmettelen, että mikä noissa annoksissa muka on vikana. Ihan tavallista laitosruokaa nuo ovat, osa kiinteää ja osa soseruokaa.
Jos ei sossun ruokapalvelu kelpaa niin ei sitä ole pakko ottaa. Kyllä jokaiselle löytyy nykyaikana mieleistä ruokaa kotiinkuljetettuna.
Minkä päivän Turun Sanomissa tästä on juttua?
Kokemusta on. Aloin ihmetellä kun lähiomainen rupesi valittelemaan että ei ruokahuolto toimi, on nälkä. Hänelle oli järjestetty ruuan tuonti joka toinen päivä, siivouspalvelut joka toinen viikko, terveysihminen kävi parin viikon välein. Me omaiset käydään monta kertaa viikossa katsomassa. Otettiin yhteyttä hänen jollekin sosiaalihenkilölle joka hoitaa asioita. Kerrottiin asiasta ja asia meni eteenpäin. Ilmoitti palvelufirmalle että tulee rikosilmoitus petoksesta jos ei asiat selviä. Oli saanut ensin huudot mutta sitten hommat alkoi sujua todella hyvin. Ei tiedetä oliko ruuan jakelija ottanut ruuat itselleen vai mitä oli tapahtunut. Ruuan toimittaja ainakin oli vaihtunut. Että tämmöstä voi olla yksityinen edullinen ja luotettava palvelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tommosta se laitoskeittiöruoka on ollut aina. Mikä vika nuissa? Ite syöny tommosta koulussa aina. Auta armias jos joskus uskalsi valittaa niin oli suvun vanhukset köörissä huutamassa että kyllä on nuoriso nirsoa kun ei kelpaa ruoka. Nyt se ei sitten samanlainen kelpaa vanhuksille.
Newsflash, suolaa voi lisätä itse oman maun mukaan.
No ei ole kyllä kouluruoka edes minun aikanani 80-luvulla ollut noin surkeaa kuin tuossa lehtijutussa. Toinen merkittävä ero on se, että kouluruuasta ei tarvinnut maksaa, mutta tässä vanhus maksaa yli kympin mauttomasta sotkusta. Ratkaisu ei ole se, että vanhukset itse maustavat ruokansa, koska monihan ei siihen enää edes kykene ja juuri siksi tilaa ruokapalvelusta ruokaa.
Kouluruoassa on niitä suositumpia, ja niitä joista juuri kukaan ei tykkää. Tämänkin artikkelin vanhusten ruokiin on varmasti valittu kaikista huonoimmat kuvat, eihän se muuten olisi mielenkiintoinen.
Vierailija kirjoitti:
Yksityistäminen parantaa palveluja ja laskee hintoja!
Kumma vain että näihin markkinatalous-jargoneihin ihmiset aina jaksavat uskoa, vaikka päinvastainen todellisuus on silmiensä edessä nähtävänä?
Fodelian sapuskat kehiin, niin ei pitäs olla valittamista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tätä nillitystä Suomessa joka asiasta. No tottakai se on tommosta kun se ei saa maksaa liikaa. Sillon se on just tota halpaa protskaa. Jos haluaa muuta niin sitten maksaa ja ostaa muualta.
Tuommoisista sianruoista pitää maksaa 11 euroa. Kyllä ei ole halpaa eikä edullista. Pirun kallista on ja laatu on täysi nolla.
Maksaahan se, kun kotiin asti tuodaan valmis ateria.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ihmettelen, että mikä noissa annoksissa muka on vikana. Ihan tavallista laitosruokaa nuo ovat, osa kiinteää ja osa soseruokaa.
Jos ei sossun ruokapalvelu kelpaa niin ei sitä ole pakko ottaa. Kyllä jokaiselle löytyy nykyaikana mieleistä ruokaa kotiinkuljetettuna.
Annoksissa saattaa olla valtava määrä halpaa riisiä tai perunaa ja ruokalusikallinen kastiketta. Se on vikana.
Sossu ei ainakaan mun äidille tätä kustanna, vaan hän pulittaa itse. Tämän on tilannut hänelle kotihoito. Ilmeisesti heidän on kätevämpää tilata yhdestä paikasta kuin sieltä täältä kullekin erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tommosta se laitoskeittiöruoka on ollut aina. Mikä vika nuissa? Ite syöny tommosta koulussa aina. Auta armias jos joskus uskalsi valittaa niin oli suvun vanhukset köörissä huutamassa että kyllä on nuoriso nirsoa kun ei kelpaa ruoka. Nyt se ei sitten samanlainen kelpaa vanhuksille.
No ei ole kyllä kouluruoka edes minun aikanani 80-luvulla ollut noin surkeaa kuin tuossa lehtijutussa. Toinen merkittävä ero on se, että kouluruuasta ei tarvinnut maksaa, mutta tässä vanhus maksaa yli kympin mauttomasta sotkusta. Ratkaisu ei ole se, että vanhukset itse maustavat ruokansa, koska monihan ei siihen enää edes kykene ja juuri siksi tilaa ruokapalvelusta ruokaa.
Kouluruoassa on niitä suositumpia, ja niitä joista juuri kukaan ei tykkää. Tämänkin artikkelin van
Skolessa sai myös syödä napansa täyteen eikä kahvikupillisen verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluruoassa on niitä suositumpia, ja niitä joista juuri kukaan ei tykkää. Tämänkin artikkelin van
Ei ole valittu huonoimmat. Lähes aina juuri tuollaista. Joulu poikkeus.
Minä haluaisin tehdä itse vanhuksille hyvää kotiruokaa. Asun Espoossa. 0404456398
Yrittäjien moraalista sanoisin että HYI HITTO!
Kai sen ruoan saa sitten itse tilata muualta, jos ei pidä kotihoidon järjestämästä palvelusta? Tehkää diili lähiravintolan kanssa, siitä oli juttua Ylellä että jossain Kankaanpäässä tämä on jo hyvin yleistä. Taksikuski ajeli ruokia ympäri kyliä, lounasravintolat oli vaihtaneet myyntinsä suurelta osin vanhusten tarjoiluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sentään vangeille tarjotaan kunnon ruoat. Hehän ovat tämän maan rakentaneet, toisin kuin elämänsä ehtoopuolella olevat vanhukset. Vai...
Tätä en ymmärrä. Miksi vangit saavat paremmat ruoat kuin vanhukset.
Poliittisia valintoja. Vangeista pitää huolta yhteiskunta, vanhuksia hoitavat yksityiset maksimivoittoja tavoittelevat yritykset. Yksinkertainen asia.
Jos palvelu ei miellytä niin sen voi tilata muualta. Esim. kaupasta voi tilata mieluisia valmisruokia jääkaappiin.
Niinpä, kun ilmasta siitä ei saa vaikka miten itkee. Raaka-aineet maksaa, tilat maksaa, tekijät maksaa, kuljettaminen maksaa. Pistäkää ateriapalvelu pystyyn ja katsokaa mitä sille tulee hintaa.
Saarioisten eineslaatikotkin on parempaa kun vähän tuunaa voilla ja kermalla tuupaten uuniin tai pannulla paistaa voissa makaroonilaatikkookin ja ketsuppia päälle tai keitot ihan hyviä kun meilläkin pidetään niitä hätävara ruokana nopeesti kokkailuun. Kaupan lämpötiskiltä saa hyvät safkat ja valmis salaatit. Kerran viikon kauppareisulla kun ostetaan sieltä lämpöisenä päästyä kotiin heti syötävää. Mustaamakkaraa useimmiten.
Edullisimmat pakastepitsatkin ihan hyviä jos vähän tuunaa lisäjuustolla, sipulirenkailla, paprikalla yms.
Kurjaa jos ei ole ketään omaista ja ystävää auttamassa joutuen rahastetuksi ala-arvoisista ruuista. Siitä pitää monen välikäsien vetää välistä palkkaa ja kamalat kuljetusmaksut.
Ei ihme että huonolaatuiselle ruuan ruikulle tulee kova hinta.
Olisi hyvä jos iäkkäillä olisi riittävä raha ja joku avustaisi (ei iäkästä vaivaten) riittävän laadukkaan ruoan saannissa, tuonnissa, tilauksessa tai haussa, jos haluaa itse hakea. Iäkäs voisi myös valita. Ettei kuljeteta laitoskeittiön kilpailutettua sössöä, jossa ei ravintoarvot ole välttämättä kohdillaan. Sairaala- ja laitosruoka pitäisi myös laittaa syyniin, että onko sen ulkopuolella myös saatavilla jotain. Osalla se ei mene alas ja varsinkaan sairauden jälkeen tai sairaana. Ei ole huono asia tarkastella näitä. Myös köyhille raha kuntoon.
Vanhuksilla on vieläpä kasvanut proteiinin saannin tarve, joten aika noloa syöttää jumalattoman kalliilla jotain puoliraakaa riisiä ja tippa "soossia". Mutta tätä se on upea markkinakapitalisti, ihmiset kauhistelee näitä kuvia ja samalla haluaa yksityistää terveydenhuollon koska "yksityinen on parempi ja halvempi". Sitä saa mitä tilaa.
Tuommoisista sianruoista pitää maksaa 11 euroa. Kyllä ei ole halpaa eikä edullista. Pirun kallista on ja laatu on täysi nolla.