THL:n Mika Salminen haluaa tuplata sipsien ja makeisten hinnat näin asiantuntijat suhtautuvat ruuan terveysverotukseen
Suolaiset, rasvaiset ja sokeriset elinarvikkeet aiheuttavat isot kulut veronmaksajille. Valtiovarainministeri Purra ja THL ehdottavat ruuan terveysperusteista verotusta.
Kommentit (137)
No meillä hallitus vähensi ostamista ja ompelin isommat taskut että mahtuu enemmän euroja niihin.
Tekosyy nostaa hintoja entisestään. Millä tahansa ruualla lihoo kunhan syö enemmän kuin kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
No hui. Elintarvikkeet on nyt alennetussa veroluokassa eli 14%, tuplattuna se olisi 28% eli esim. Taffel sipsipussi on nyt 2.49€ ja tuplaverotuksella se olisi 2,79€. Pieni korotus vain. Lopettakaa se itkeminen
Juu. En vain usko tuohon. Kaupat käyttää tilaisuuden nostaa niitä enemmän.
Meillä on esim.cittarissa jatkuvasti myynnissä 200g dumblepussi. Muka 2,79. No kassalla se on kyllä 3,69.
Sama vanha hinta ollut jo ainakin kuukauden hyllyssä.
Vierailija kirjoitti:
Tupakoitsijalle ei sitten myöskään saa myydä röökiä. Eikä himourheilijalle maastopyörää. Siinä kuitenkin loukkaantumisvaara. Emmekä voi tietää tukeeko käyttämään julkista terveydenhuoltoa.
Valtio haluaa myydä tupakkaa. Se on kaikkein ankarimmin verotettu tuote, ja tupakoitsija tulee 8 vuotta lyhyemmän elinikänsä vuoksi halvemmaksi kuin savuton kansalainen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hyvä kielletään. Karkit on yksi asia mistä monet tykkäävät ja nautiskelevat, on edes jotain mielihyvää tässä elämässä.
Lohtumässäily on nimenomaan yksi suuri lihomisen syy. Kannattaa hakea mielihyvää jostain muusta. Vaikka liikunnasta, hyvästä musiikista, laulamisesta tms.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin niin päin, että ylipainosta verotettaisiin tai että ylipainoisille ei myytäisi sipsejä , pullaa eikä karkkia jne tuotteita. Tyhmää, jos normaalipainoisilta vietäisiin harvat nautinnon hetket jos ei ole enää varaa ostaa esim mitään makeaa hintojen noustua.
Eihän normaalipaino tarkoita sitä, että ihminen söisi terveellisesti. Tämä on typerin ajatus, mitä kuulen. Samoin monesti luullaan, että laiha syö terveellisesti. Totuus on kaukana tästä. Kyllä heidänkin tottumuksiaan pitäisi ohjata paremmaksi. Tiedän paljon laihoja jotka syövät esim. jätskipaketin ja ei muuta päivässä. Tai korvaa aina päivällisen kaikilla jne... jokainen tajuaa, että nämä ovat aliravittuja ja ongelmia seuraa, vaikka normaalipaino heillä onkin.
Sama toisin päin. On lievästi ylipainoisia, jonka ravinto on taas todella terveellistä. Annoskoko voi olla ollut pielessä vain ihan hieman.
T; työkseen ravintopäiväkirjoja lukeva
Jee. Lisaa totalitarismia ja controllia jee t suomilammas )))
Persujen ajatushautomo koolla AV:lla. Aiheena: mitä olisi vielä mahdollista viedä köyhien ostovoiman ulkopuolelle?
Samalla voi laittaa viinan ja tupakkatuotteiden, sekä nuuskan hinnan kymmenkertaiseksi.
Mitä jos pikkukauppoihin lisättäisi dominokeksien sijaan terveellisiä välipaloja ja ihmisten puruluita. Niitä voisi pikkunälässä niitä jyrsiä. Lähikauppojen valikoima on heikko.
Mika Salminen on ylipainoinen. Jotenkin huvittavaa, että Thl: n johtajana on ylipainoinen ihminen, joka ohjeistaa lihavuudesta. Näyttäisi esimerkkiä. Epäuskottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hui. Elintarvikkeet on nyt alennetussa veroluokassa eli 14%, tuplattuna se olisi 28% eli esim. Taffel sipsipussi on nyt 2.49€ ja tuplaverotuksella se olisi 2,79€. Pieni korotus vain. Lopettakaa se itkeminen
Meillä on esim.cittarissa jatkuvasti myynnissä 200g dumblepussi. Muka 2,79. No kassalla se on kyllä 3,69.
sittarissahan on tunnetusti 2-hinta järjestelmä käytössä, varsinkin tarjoustuotteet pitää itse vahtia että se alennus tulee kassalla. Sitten kun huomauttaa niin pitää sioitella jonnekin kysyä se hinta. Ja sama uudelleen vaikka sama tuote olisi seuraavalla asiakaallakin. Tätähän on tehty vuosikausia. Moni ei hoksaa sitä hintaa jos on muutakin kuin se tarjoustavara ostanut.
Oikeilla jäljillä, mutta väärät tuotteet.
Kiristäkää alkoholiveroa, olutveroa ja tupakkaveroa. 3x nykyinen summa olisi hyvä alku.
Mika Salmisesta tulee mieleeni eräs lääkäri, joka kehoitti minua laihduttamaan. Itse herra tohtori oli minua kaksi kertaa lihavampi, hänellä oli tupakka- aski jäänyt pöydälle näkyviin. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sittarissahan on tunnetusti 2-hinta järjestelmä käytössä, varsinkin tarjoustuotteet pitää itse vahtia että se alennus tulee kassalla. Sitten kun huomauttaa niin pitää sioitella** jonnekin kysyä se hinta. Ja sama uudelleen vaikka sama tuote olisi seuraavalla asiakaallakin. Tätähän on tehty vuosikausia. Moni ei hoksaa sitä hintaa jos o
** soitella
kissa kirjoitti omiaan
Salminen voisi kyllä edes yrittää näyttää siltä mitä opettaa. Punakka, parikymmentä kiloa ylipainoinen äijä höpöttää terveysverosta! Uskottavuus?
Vierailija kirjoitti:
Mika Salmisesta tulee mieleeni eräs lääkäri, joka kehoitti minua laihduttamaan. Itse herra tohtori oli minua kaksi kertaa lihavampi, hänellä oli tupakka- aski jäänyt pöydälle näkyviin. 🙄
niih, älä tee niinkuin minä, vaan niinkuin sanon
Vierailija kirjoitti:
Samalla voi laittaa viinan ja tupakkatuotteiden, sekä nuuskan hinnan kymmenkertaiseksi.
Kyllä kiitos. Sen jälkeen salakuljettajalla on kissanpäivät, sillä tienaa niin paljon, että alan itsekin tuomaan myös muille. Omat juomani ja muut tuotteet onkin tulleet jo kauan ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Yllätys että Purran nimi taas mainitaan.
Sinä mainitsit, joku pakkomielle?
Pienet kaupat suljetaan tämän takia.