Nyt yritetään kiistä kouluampujan kiusaaminen, "on vain pojan oma tuntemus"
Nyt koulu yrittää pestä käsiään puhtaaksi.
Kouluampujan kokemus kiusaamisesta voi olla "pojan oma tuntemus".
Tässä vaiheessa pojan kokemus kiusaamisesta Viertolan koulussa ei saa vahvistusta opettajien ja muiden oppilaiden kertomuksista, poliisi kertoo MTV Uutisille.
Kiusaaminen on jokaisen henkilökohtainen asia, jokainen kokee sen vähän omalla tavalla, muotoilee rikosylikomisario Kimmo Hyvärinen Itä-Uudenmaan poliisista.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-mtv-lle-kouluampujan-kokemu…
Kommentit (1067)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluun on pakko kiusatun mennä joka päivä kiusattavaksi. Aikuisena voi istua kaiket päivät yksin kotona, eikä mikään porukka tule kiusaamaan.
Ei ole. Suomessa ei ole koulupakkoa!
Älä puhu jaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamisen vähättelijät, ottakaa sama kuuri itsellenne vaikka 5 vuoden ajaksi ja tulkaa sitten vähättelemään!
Esimerkiksi niin että muutama punttisalijäbä käy päivittäin hakkaamassa ja muutenkin oleilee lähistöllä ja uhkailee ja nöyryyttää koko ajan ja mikään taho ei auta.
Tämmöistä on monen kiusatun todellisuus.
No eihän kiusaamista tässä kukaaan vähättele hyvänen aika sentään.
Mutta koska Janne veti multa housut alas leikkipuistossa ja yritti työntää sormen sisään ja myöhemmin viuhtoi pajunoksilla minua säärille (tositapaus), niin enhän minä Pekkaa, Reettaa ja Sabinaa voi ampua. En edes vaikkei 4 vuotta Jannen kiusaamisen jälkeen edellä mainittu kolmikko kutsunut minua mukaan välituntileikkiin.
Eikö aikuisen ihmisen pitäisi kuitenkin pystyä erottamaan joskus koettu kiusaamistapaus ja vuosia myöhemmin toisiin ihmisiin
Aikuiset ihmiset ovat jääneet vellomaan niihin omiin kouluaikaisiin traumoihinsa. Tai omien lastensa kokemuksiin. Heillä on vain se oman pään pyhä totuus, jota pitää levittää kuin jotain evankeliumia.
Se mitä nyt on tapahtunut ei nyt vaan voida laittaa kiusaamisen piikkiin. Se on ongelmien lakaisemista maton alle ja sinne ei tavaraa loputtomasti mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamisen vähättelijät, ottakaa sama kuuri itsellenne vaikka 5 vuoden ajaksi ja tulkaa sitten vähättelemään!
Esimerkiksi niin että muutama punttisalijäbä käy päivittäin hakkaamassa ja muutenkin oleilee lähistöllä ja uhkailee ja nöyryyttää koko ajan ja mikään taho ei auta.
Tämmöistä on monen kiusatun todellisuus.
No eihän kiusaamista tässä kukaaan vähättele hyvänen aika sentään.
Mutta koska Janne veti multa housut alas leikkipuistossa ja yritti työntää sormen sisään ja myöhemmin viuhtoi pajunoksilla minua säärille (tositapaus), niin enhän minä Pekkaa, Reettaa ja Sabinaa voi ampua. En edes vaikkei 4 vuotta Jannen kiusaamisen jälkeen edellä mainittu kolmikko kutsunut minua mukaan välituntileikkiin.
Eikö aikuisen ihmisen pitäisi kuitenkin pystyä erottamaan joskus koettu k
Kuule kun tekijä oli suunnitellut tekoaan jo ennen kuin ko kouluun edes meni.
No mutta kun no mutta kun
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi uskoa sinisilmäisesti tyyppiä joka kykenee ampumaan ihmisiä tuosta vaan.
Oletpa tyhmä ihminen. Ei kukaan tee tuollaista tekoa, jos on tullut hyvin ja kivasti kohdelluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluun on pakko kiusatun mennä joka päivä kiusattavaksi. Aikuisena voi istua kaiket päivät yksin kotona, eikä mikään porukka tule kiusaamaan.
Älä puhu jaskaa.
Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulupakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Koko maan häpeätahra tämä lapsi. Kyllä hävettäisi jos olisi omat geenit kyseessä.
Lopetahan nyt tuo provoaminen jo. Monella kommentilla yrität saada näitä omaan elämäänsä peilaajia provosoitumaan. Mikä ihme siinä on ettei kertakaikkiaan mistään voi puhua asiallisesti. Keksisit sinäkin jotain muuta tekemistä -työt tai opinnot voisi olla yksi. Ulkoilukin selvittää päätä ja kirkastaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko maan häpeätahra tämä lapsi. Kyllä hävettäisi jos olisi omat geenit kyseessä.
Lopetahan nyt tuo provoaminen jo. Monella kommentilla yrität saada näitä omaan elämäänsä peilaajia provosoitumaan. Mikä ihme siinä on ettei kertakaikkiaan mistään voi puhua asiallisesti. Keksisit sinäkin jotain muuta tekemistä -työt tai opinnot voisi olla yksi. Ulkoilukin selvittää päätä ja kirkastaa mieltä.
Ja hyvin näyttää onnistuvan, älä ruoki trollia.😂
Te jotka hekumoitte kiusatun kostolla olette osittain vastuussa seuraavasta vastaavasta teosta. Näitä keskusteluja lukevat myös lapset ja nuoret ja mitä enemmän ampujaa täällä paijataan niin sitä useampi kiusattu haluaa samaa huomiota ja ymmärrystä itselleen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu jaskaa.
Mitään ei tarvitse oppia, mutta kotiin ei aamulla voi jäädä ja sanomista tulee jos ei mene kouluun.
Kumpi on käytännössä totta lapselle? Oppivelvollisuus vai koulupakko? Mieti rehellisesti.
Onko tämäkin poika persujen jälkikasvua, kuten Jokelan pojat? Miksi väkivalta kiihottaa nuoria miehiä? Miten joku voi viettää aikaansa katsomalla asevideoita netistä?
Vierailija kirjoitti:
En halua puolustaa kiusaamista, omaa lastanikin on kiusattu rankasta. Mutta jokin tässä Viertolan tapauksessa ei täsmää? Poika oli ollut Viertolassa vasta muutaman kuukauden. Onko kiusaamista tapahtunut ennemminkin vanhassa koulussa ja sitten jotkut tapahtumat uudessa koulussa ovat triggeröineet ja muistuttaneet kiusaamisesta ja muuttuneet pojan päässä kiusaamiseksi. Yksi vaihtoehto on myös se, että poika ei ole päässyt uudessa koulussa mukaan porukkaan, koska on esim. väkivaltainen, haluaa pomottaa, ei osaa leikkiä sääntöjen mukaan, aiheuttaa koko ajan jotain kränää. Lapset ovat aika tarkkoja tällaisesta ja monesti tällaisten kanssa ei haluta olla ja poika on kokenut tämän porukan ulkopuolle jäämiseksi. Aina se ei nimittäin ole niiden toisten lasten vika.
Niin, näissä keskusteluissa olen yleensä ollut ainoa jolla on riittävän terve itsetunto että olen uskaltanut myöntää, että oma lapseni sai itsensä omalla käytöksellään joskus paitsioon.
Lapset eivät syntyä putkahda valmiina tähän maailmaan. Ja vaikka peilistä katsoisikin itse täydellisyys, niin ei lapsesta välttämättä tule tämän yli-ihmisen kuva. Elämäntilanteet ja tapahtumat vaikuttaa, temperamenttikin. Aikuisen huoltajan tehtävä on sitten auttaa kasvamaan niiden sosiaalisten haasteiden ja puutteiden yli. Mutta jos asenne on, että "ei meidän lapsi koskaan mitään, miten edes voisi kun on näin täydellisten vanhempien kasvattama", niin tuloksena on kiusaaja-lapsia ja porukan ulkopuolelle jääviä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu jaskaa.
Mitään ei tarvitse oppia, mutta kotiin ei aamulla voi jäädä ja sanomista tulee jos ei mene kouluun.
Kumpi on käytännössä totta lapselle? Oppivelvollisuus vai koulupakko? Mieti rehellisesti.
Kotiin voi jäädä. Voi olla kotikoulussa tai opiskella itsenäisesti, riittää, että käy koululla tekemässä kokeet sovitusti.
Kiusaamisella ei ole mitään tekemistä tämän keissin kanssa. Mielenterveysongelmilla sen sijaan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin pelottavaa, että täällä on näin monta jotka jollain tavalla oikeuttavat ampumista. Liekö lapsillekin opettavat, että sen oman tuntemuksen ja tulkinnan perusteella saa toisille kostaa miten tahansa..
Ja todella iso haaste tuntuu näillä samoilla nytkäään nähdä tai tulkita kuin siitä omasta, sekoittuu omat kokemukset ja kuvitelmat mukaan eivätkö huomaa
Opettaahan aikuiset sen kiusaamisenkin lapsille. Kyllä minä olen nähnyt, kuinka aikuiset herjaa, pilkkaa, haukkuu, ivailee, juoruilee, kuvaa pilkkavideoita, tönii, kohtelee epätasa-arvoisesti, jättää pois porukasta ym ym ym.
Vierailija kirjoitti:
Tuo sanonta "kiusaaminen on kiusatun oma tuntemus" on opetettu opettajille ja ennen kaikkea rehtoreille. Katsokaa YLE areenan spotlightista jakso Ypäjän hevoshelvetti. Siinä rehtori sanoo suoraan noin ja sitten vielä, että "he tekevät kaikkensa, että tuo tuntemus häviää". Mutta siis eivät puutu kiusaamiseen. Näin on rehtoreita opetettu sanomaan ja sitten on kaikki hyvin. Nyt pitää mennä ylemmälle taholle kuin vain luokanopettajan juttusille.
juuri tämä
Pahimmat kiusaajat vetävät hyvin usein esiin tämän "mutta minua kiusattiin" - kortin.
Loogista. Kaiken on saanut anteeksi sillä.
Mutta olipa asia tässä tapauksessa niin tai näin, mikään ei oikeuta tuon pennun raukkamaista, totaalisen väärää tekoa. Ei kerrassaan mikään.
Mieti aikuinen, oletko puhunut pahaa, ilvelillyt, herjannut, simputtanut tuttua, tuntematona, naapuria, työkaveria? Varmasti olet. Silloin olet opettanut ne taidot lapsellesi ja sitä myöten olet syyllinen kiusaamiseen ja väkivaltaan, joka rehottaa lasten maailmassa. Kyllä aikuiset opettaa ne kiusaamsien taidot lapsille.