Miksi Suomessa vihataan rikkaita ja hyväosaisia niin paljon?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Koska rikkaat kekevät töitä ja köyhät vihaavat myös työntekoa. Heille ei ole ihan selvinnyt, mikä yhteys työllä ja toimeentulolla on, hehän saavat rahansa taikaseinästä.
Tämä on täyttä puppua, rikkaat eivät tee töitä. Rahan heille tekee muut.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän tuo viha rikkaita ja hyväosaisia kohtaan näkyy käytännössä? Verojen alennuksena? Pienituloisten kiusaamisena?
Se näkyy mm. tälläkin palstalla käytävänä "rikkaat vain rikastuu, köyhät vain köyhtyy", "Köyhiltä viedään loputkin, rikkaille annetaan lisää", "Miksi rikkaiden ei tarvitse osallistua säästötalkoisiin" -henkisinä kommentteina. Hyvätuloisia, etenkin yrittäjiä, mollataan keskusteluissa jatkuvasti.
Tämä on outoa maassa, joka on väestödemokrafisesti eräs maailman tasa-arvoisimmista, ja jossa on maailman kolmanneksi jyrkin veroprogressio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska rikkaat kekevät töitä ja köyhät vihaavat myös työntekoa. Heille ei ole ihan selvinnyt, mikä yhteys työllä ja toimeentulolla on, hehän saavat rahansa taikaseinästä.
Petteri Orpo on tehnyt ikänsä ahkerasti töitä ja käy malliksi jokaiselle köyhälle.
Samoin miljoonaperijä satonen, työläisten kuningas Harkimo ja vanha duunari Zyskovits.
Ei kukaan päivääkään töissä. Ja sen tunnistaa siitä että nämä pitää kaikista suurinta meteliä työmarkkinoista.
Onkohan se joku geenivirhe eliitin kakaroissa?
Miten niin ei päiväkään töissä nuo kolme?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhiä vihataan vielä enemmän.
Niin, mutta sen nyt ymmärtääkin, se on ihan perusteltua.
Molemmat ihan omilla valinnoillaan ovat omissa tilanteissaan.
Rikas on halunnut menestyä ja vaurastua, köyhä on valinnut elää muiden siivellä.
Jaa... olin itsekin aika köyhä kunnes sain hyvän perinnön. Menihän siitä veroa mutta myin kaiken arvokkaan, kiinteistöt ja asunnot, autot ym. Lopulta sain veroa takaisin koska myin halvalla. Ostin mökin mukavalta paikalta, vuokralla muuten asutaan. Rahaa on, sijoituksia on mutta ei haluta elää ns. rikkaiden elämää. On vanha auto, vanha mukava asunto, mökki, jotain harrastuslaitteita, ei mitään erikoista. Olenkin sitä mieltä että rikastuminen ja varsinkin köyhän elämä ei ole oma valinta. Ihan tuurin peliä. Varakkaaseen perheeseen syntyneellä on aina
Niin piti sanoa että ei meidän suvussa ainakaan ketään syrjitä eikä vihata. Isä oli veljessarjan nuorin ja opiskelemattomin, kuitenkin ammattimiehenä rakensi talon ja yksin elätti perheensä. Meistä tuli duunareita, maanviljelijöitä, joku on jopa arkkitehti. Toisten töillä rikastuneet nyt ovat hiukan kyseenalaisia mutta ei niitäkään vihata.
En usko, että rikkaita vihataan. Heitä kohtaan tunnetaan katkeruutta siinä kohtaa, kun oma elämä on sinnittelyä. Heitä pidetään myös itsekkäinä. Vaikka olisi kuinka ahkera, ei välttämättä tule hyvätuloiseksi saati rikkaaksi. Tausta, elämän tapahtumat ja sattuma vaikuttavat paljon siihen, mitä meistä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen koko ikäni miettinyt. Nuorena en edes tajunnut miksi minua vihataan. Viikkorahaa tai uusia tavaroita en saanut sen enempää kuin muutkaan. Äiti ompeli vaatteet ja suurin osa oli sisarusten vanhoja. Mutta koska isäni oli yrittäjä ja politiikassa mukana, niin minua pidettiin etuoikeutettuna ja jopa opettajien taholta minuun kohdistui syrjintää.
Opin tuosta olemaan sinnikäs sekä olemaan hiljaa taustoistani. Ihan itse olen opintoni suorittanut ja urapolkuni raivannut ilman yhtäkään avuntapaista.
Miksi alapeukkuja? Onko minun syyni että isä oli politiikassa mukana vaikka ei hän itsekään sillä rikastunut? Yrittäjänä 90- luvun lamassa hän todellakin on paiskinut töitä elättääkseen perheensä. Muutin nuorena muualle rakentamaan omaa elämääni enkä ole millään tavalla hyötynyt vanhempieni asemasta toisaalla.
Meidät opetettiin lapsena paiskimaan töitä ja arvostamaan kaikkia ihmisiä taustoista huolimatta. Se arvostus alkaa rapistua jos heikompiosaiset haluavat vihata minua ihan vaan vihaamisen ilosta, koska haluavat että heillä on joku sylkykuppi.
Realismi alkaa nostaa päätään ja pikkuhiljaa ymmärrän persujen ajatuksia enemmän näiden vihaajien myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petteri Orpo on tehnyt ikänsä ahkerasti töitä ja käy malliksi jokaiselle köyhälle.
Onhan tuolla työhistoriaa ennen kansanedustajan ja ministerin "töitä"...Eli kyllä käy malliksi. Ja jos pidätte Orpoa urpona niin käy vielä paremmin malliksi. Todistaa vaan sen että kuka tahansa voi menestyä, jos edes vähän vaivautuu...
Jaa. Kerropa vähän Petteri Orpon työhistoriasta? Nyt siis puhutaan ihan oikeasta rehellisestä palkkatyöstä, ei mistään suojatyöpaikoista.
ööö, oliskohan siksi, että ne on lähtökohtaisesti pohjimmiltaan mulkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin miljoonaperijä satonen, työläisten kuningas Harkimo ja vanha duunari Zyskovits.
Ei kukaan päivääkään töissä. Ja sen tunnistaa siitä että nämä pitää kaikista suurinta meteliä työmarkkinoista.
Onkohan se joku geenivirhe eliitin kakaroissa?
Miten niin ei päiväkään töissä nuo kolme?
Jos tiedät, mitä töitä nuo ovat tehneet, niin kerro ihmeessä. Puoluetuilla ja poliittisilla suojatyöpaikoilla tai nimityksillä siipeileminen ei ole työntekoa vaan toisten siivellä vapaamatkustamista.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan rikkaita vihaa. Mutta siitä tuskin kukaan tykkää, että rikas rikastuu siipeilemällä yhteisillä verorahoilla ja tuilla ja välttelemällä veronmaksua ja työntekoa. Jos joku rikastuu ahkeruuttaan, niin tuskin kukaan sellaista vihaa. Tosiasiallisesti hyvin harva on rikastunut omilla ansioillaan.
Siis voittamalla lotossa?
Tunnen älykkäitä,kivoja , ahkeria rikkaita ja laiskoja mukavuudenhaluisia köyhiä . Ja toistepäin.
Kuolaava syöttöporsas on ainakin syönyt ahkerasti makkaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täyttä puppua, rikkaat eivät tee töitä. Rahan heille tekee muut.
En putoa varsinaisesti kategoriaan "rikkaat", mutta kuukausituloni ovat ylimmässä 6 %:ssa väestöä. Monet alimpien tuloluokkien ihmiset mieltänevät minut siis jopa rikkaaksi. Tasan viikko sitten olin juhlimassa eräässä Aasian suurkaupungin yökerhossa vip -pöydässä shampanjaa juoden, lensin pari päivää sitten Suomeen business -luokassa. Tämä anekdootti sijoittanee minut hyväosaiseksi ja etuoikeutetuksi.
Olen yksinyrittäjä, tuloni perustuvat suoritusperusteisesti saamiini palkkioihin yrityksistä, joille aliurakoin. Nämä tahot maksavat saman palkkion kaikille tekijöille, osa tekee samoja töitä näissä yrityksissä myös työntekijöinä. Omat tuloni ovat niin suuret kahdesta syystä. Ensinnäkin, olen opetellut itselleni sopivat työmetodit, teen töitä tehokkaasti ja ahkerasti, saan samassa ajassa enemmän aikaan kuin suurin osa muista. Toiseksi, teen työmoodissa ollessani töitä lähes joka päivä, en pidä kuin 1-2 vapaapäivää kuussa.
Tuloistani sijoitan osan EFT -rahastoihin, listautumisanteihin sekä arvo-osakkeisiin. Tätä kautta saan koko ajan enenevässä määrin myös passiivista pääomatuloa.
Kaikki käytettävissä olevat varani perustuvat siis henkilökohtaiseen työntekoon, käsien ja aivojen yhteistyöhön. Jos sairastun, kukaan ei maksa minulle mitään. Jos pidän lomaa, kukaan ei maksa minulle mitään. Jos on aivosumu enkä saa mitään aikaan, kukaan ei maksa minulle mitään. Teen yhä pidentyviä irtiottoja työelämästä. Irrottaudun siitä kokonaan siinä vaiheessa, kun varallisuus ja passiiviset tulot mahdollistavat elämän, jossa minun ei tarvitse laskea rahoja, vaikka matkustaisin loppuelämäni keskeytymättä maailman ympäri kaviaaria syöden (mitä en toki käytännössä tekisi). Hyväosaisuuden voi siis saavuttaa myös puhtaasti omalla työnteolla.
P.S. Viimeisen kolmanneksen ajan vuodesta marginaaliverotukseni on yli 50 %. Jos asuisin maassa, jossa korkein tuloveroprosentti on 40, minulle jäisi useampia tuhansia euroja enemmän käteen vuodessa. Suomalainen tulonsiirtojärjestelmä hidastaa merkittävästi vaurastumistani useimpiin verrokkimaihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat vihaavat köyhiä ja ovat tehneet konkreettisia, pahoja tekoja köyhiä vastaan tämän paholaishallituksen myötä. Sitä niittää mitä kylvää...
Paholaishallitus?
No just, onko jo pikkasen liian aikaisin korkattu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhiä vihataan vielä enemmän.
Niin, mutta sen nyt ymmärtääkin, se on ihan perusteltua.
Molemmat ihan omilla valinnoillaan ovat omissa tilanteissaan.
Rikas on halunnut menestyä ja vaurastua, köyhä on valinnut elää muiden siivellä.
Siinä taas yksi idiootti kommentoimassa.
Miksi haukut toisia ihmisiä?
Ihan faktaa mä puhuin, eikä se siitä muuksi muutu, vaikka se pientä lasta kiukuttaakin.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että rikkaita vihataan. Heitä kohtaan tunnetaan katkeruutta siinä kohtaa, kun oma elämä on sinnittelyä. Heitä pidetään myös itsekkäinä. Vaikka olisi kuinka ahkera, ei välttämättä tule hyvätuloiseksi saati rikkaaksi. Tausta, elämän tapahtumat ja sattuma vaikuttavat paljon siihen, mitä meistä tulee.
Osittain olet oikeassa, mutta siltikin Suomessa lähtökohtaisesti kaikilla on ihan samanlaiset mahdollisuudet pärjätä elämässä.
Ei nyt huomioida niitä, jotka syntyvät miljonääreille, heillä todennäköisesti lähtökohdat hivenen helpommat taloudellisesti.
Mutta jokainen voi kouluttautua ja siten todennäköisemmin päästä "rikkaiden" joukkoon parempipalkkaisella työllä.
Siinä taas yksi idiootti kommentoimassa.