Elinkeinoelämän valtuuskunta: Kaikille avoin terveydenhuolto pois, tilalle USA:n maksullinen terveysvakuutusmalli
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010334427.html
Et pysty maksamaan sairasvakuutuksen kuukausierää? Et saa hoitoakaan ja vartijat heittävät sairaalasta tai ensihoidosta ulos.
Kokoomusdystopian laajeneminen etenee yhä nopeammin.
Kommentit (507)
Vierailija kirjoitti:
Miten niin USA:n? Aika monessa länsimaassa missä hoitoonpääsy ja tulokset vähintään yhtä hyvät kuin Suomessa on vakuutusperusteinen terveydenhuolto, mm. Sveitsi, Saksa jne.
Se on valtioperusteinen. Aivan eri asia.
Kokoomus haluaa yksityistää.
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä.
Kuinka moni uskoo, että saisin mitään vakuutusta mistään? Niinpä. Ilmeisesti myös lapseni jäisivät ilman hoitoa (alaikäinen ei voi ottaa itse mitään vakuutusta).
USAn mallin mukaan sina saisit Medicaren maksamaan hoitosi. Olisit disability-potilas. Taalla vauhkotaan ihan omituisista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin, että lääkäripalvelut paranisivat nyk. arvauskeskusmallista. Ainakin voi vaikuttaa itse omalla maksutahdollaan, mitä kieltä lääkäri puhuu.
Entä jos sinulla on joskus tilanne ettei selviä siitä maksusta.
No sinähän tulet ilmaiseksi hoitamaan. Sehän on sinun ideologiasi. Montako tuntia olet valmis tekemään töitä, että minä saan hoitoa, kun mulla lompakosta loppuu fyffe?
Miksi et syö riittävästi kuituja?
Eikös Sveitsissä ole myös vakuutuspohjainen terveydenhuolto? Ja siellä on tasokas terveydenhuolto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää huomata miten koko hyvinvointi yhteiskunta romahtaa nyt kerralla. Oliko Sannan syytä?
Oli niiden syytä, jotka luulivat, että Suomi Oy AB:ta voidaan pyörittää vuosittaisilla, keskuspankkien pikavipeillä. Ei ne hyvinvointiyhteiskunnat velkarahalla pyöri.
Ei se valtio nyt mikään helvetin yrityskään ole.
Sitten kun on vain yksityinen sektori jäljellä, he eivät ketää elätä, köyhät vain kuolee kadulle.
Tää sun pelon lietsominen varastelun oikeutuksena tulee oleen maanpetos jos/kun sun nimi ja naama yhdistetään sun tekstien kans.
Nää oikeisto pällit edelleen kuvittelee et tän vauvan tietoturva on tasolla joka suojais heidän yksktyisyyttä, osa noista ei edes käytä vpnää, ei sillä että se mitään auttais mut kuitenkin.
Mitenkäs se meni mitä hoettiin sillon lapsena? Älä kirjoita nettiin mitään mitä et ole valmis sanomaan livenä omalla naamallas.
Ainakin tämä asuinmaani Sveitsin malli toimii oikein hyvin. Julkista ilmaista terveydenhoitoa ei ole, mutta minipalkat on niin suuret, että kaikilla on varaa terveydenhuoltoon. Työttömyys% on alle 4 ja köyhyyttä ei käytännössä ole. Korkea minimipalkka ei houkuttele kansainvälisiä yrityksiä tänne, mutta mitä sitten? Ei tänne tarvita Amazon primea ja mäkkäriä joka nurkalle. Mielummin käyn yksityisyrittäjän putiikissa ja kahvilassa.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä Saksassa vakuutuspohjainen terveydenhuolto toimii. Paremmin kuin suomalainen...
No ei kai tuota sotehärdelliä huonommin ja kalliimmalla mikään järkevien ihmisten suunnittelema systeemi voi toimiakaan.
Täällä näköjään mahdollista että markkinoidaan sellaisena jossa jokainen pääsee nopeammin hoitoon, saa parempaa hoitoa ja halvemmalla ja sitten lopputulos onkin sellainen ettei mikään raha riitä, vaan pitää perustaa erillinen vero kulujen kattamiseksi, hoitojonot on pitkiä ja matkat hoitopaikkoihin moninkertaistunut isolla osalla.
Eläköön persut ja kokoomus.
Vierailija kirjoitti:
Upee malli maailmalta, köyhien lapsetkin kituu kotona, ei saa rokotuksia eikä hammashoitoa, mahtavaa kehitystä.
En kutsuisi silti edes usa-malliksi, enemmän sellainen afrikka here we come -malli.
Tarkoitit varmaan kuitenkin työttömiä et köyhiä. Kaikki köyhät ei ole työttömiä. Pienituloisilla pitää olla varaa perusterveydenhoitoon. Työttömillä ei tarvitse olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin, että lääkäripalvelut paranisivat nyk. arvauskeskusmallista. Ainakin voi vaikuttaa itse omalla maksutahdollaan, mitä kieltä lääkäri puhuu.
Entä jos sinulla on joskus tilanne ettei selviä siitä maksusta.
No sinähän tulet ilmaiseksi hoitamaan. Sehän on sinun ideologiasi. Montako tuntia olet valmis tekemään töitä, että minä saan hoitoa, kun mulla lompakosta loppuu fyffe?
Miksi et syö riittävästi kuituja?
Niin, paljonko sinä olet valmis tekemään työtunteja minun hyväkseni?
Et arvatenkaan yhtään tuntia, miksi minun pitäisi? Miksen säästäisi ennemmin sitä omaa onnettomuuttani varten?
Vierailija kirjoitti:
Mahtavatkohan ne tietää, että USAssa se terveydenhoito tulee joka tapauksessa valtiolle 2 kertaa kalliimmaksi kuin Suomessa (ja keskimääräinen laatu on selvästi huonompaa kuin meillä)?
Minulla on kokemusta seka suomalaisesta etta amerikkalaisesta systeemista. Valitsen amerikkalaisen. Suomessa syotetaan kansalle puppua Suomen TILASTOLLISESTA paremmuudesta terveydenhoidossa mutta melkein kaikki uudet hoidot ja monet laakkeet tulevat USAsta, Amerikan kansan maksamina.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni tuolla ei nyt hirveästi olisi vaikutusta, kun on hyvä työterveyshuolto ja lapsilla ollut aina vakuutukset tähänkin mennessä. Varmaan oleellista tässä on, kuinka kallis tuo vakuutus tulisi olemaan. Toki metsään menee, jos olisi sellainen hinta kuin Amerikassa, että kaikilla ei todellakaan olisi varaa. Mutta ei tätä varmaan kannata heti tyrmätä, ennen kuin mahdollisesta uudesta systeemistä on konkreettiset faktat pöydässä. Eikös nykyäänkin julkisella puolella ole tarvinnut joku kymppi maksaa, kun käy vastaanotolla. Ainakin joskus piti, ei ole pitkään aikaan tarvinnut käydä julkisella puolella.
Korvaako työterveytesi myös mahdolliset sairaalakulut, leikkaukset, syöpähoitot, dialyysihoidot, ambulanssikyydit, synnytykset ym.? Vakuutusmallissahan ei makseta vain muutamaa kymppiä käynnistä vaan ihan koko setti. Esim. synnytys 10 000 - 30 000 euroa. Aina sekään ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tämä asuinmaani Sveitsin malli toimii oikein hyvin. Julkista ilmaista terveydenhoitoa ei ole, mutta minipalkat on niin suuret, että kaikilla on varaa terveydenhuoltoon. Työttömyys% on alle 4 ja köyhyyttä ei käytännössä ole. Korkea minimipalkka ei houkuttele kansainvälisiä yrityksiä tänne, mutta mitä sitten? Ei tänne tarvita Amazon primea ja mäkkäriä joka nurkalle. Mielummin käyn yksityisyrittäjän putiikissa ja kahvilassa.
Ai no sitten, et kunhan mekin vaan aletaan rikkaiks nasse-kullalla ja korruptiolla nii sit on millä mällätä, miksei me olla ikinä älytty rikastua tosta noinnvaan, tyhmät suomalaiset.
Keski-ikäseks nepovauvaks joka istuu joka päivä koko päivän vauvalla sä ehdit kaiken näköistä, tää on nyt varmaan kahdeskymmenes kansallisuus mitä teeskentelet tukeakses pointtias epärehellisesti, mä tiedän koska mä pidän kirjaa.
Kaiva poika kaiva.
Vierailija kirjoitti:
Paremmat palkat - sehän se taikasana onkin. Nostetaan Suomen palkat ensin samalle tasolle, niin voidaan miettiä vakuutusmallia uudestaan.
Varattomille on apua saatavilla, se vaan unohtuu näiltä "tietäjiltä" jotka ovat vähän raapaisseet USAn terveydenhoitoa mutta eivät tiedä koko systeemistä yhtään mitään.
Christiiina kirjoitti:
Eikös Sveitsissä ole myös vakuutuspohjainen terveydenhuolto? Ja siellä on tasokas terveydenhuolto.
On valtioperusteinen. Jokaisella oikeus vakuutukseen, ei saa evätä keneltäkään. Voiton tavoittelu kielletty ja voitto otetaan muilla vakuutuksilla.
Ei eroa paljon nykyisestä mitä meillä on paitsi se että tulisi pakolliseksi jokaiselle vakuutus. Ja valtion laitettava julkiseen terveydenhuoltoon 50% enemmän rahaa.
Maksaako Kela köyhien vakuutukset? Vai tapetaanko kaikki sairastavat köyhät?
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä Saksassa vakuutuspohjainen terveydenhuolto toimii. Paremmin kuin suomalainen...
Jostain syystä on paljon asioita, mitkä toimivat muualla, mutta eivät toimi suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihan oikeasti asunu sveitsissä ja tuosta sun tekstistä paistaa läpi että sinä et tiedä aiheesta enempää kun mitä pikaisella googletuksella kaivoit esiin.
Miks tarvii aina valehdella?
En usko, että on lavastettu. Laitt omia siirto laisia ja narkk areita. Joukossa joku villi ja vapaa anark isti. Haluatko videokuvaa lähtömaista?