Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyöpäivien muut toimet

Vierailija
04.04.2024 |

Monilla jatkuu etätyöt edelleen vaikka koronasta on jo selvitty ja monille etätöistä on tullut uusi normaali. Työpaikallakin ollessa päivään kuuluu usein muutakin tekemistä kuten kahvi-ja ruokataukoja ja muita satunnaisempia taukoja sekä aktiviteetteja.

Mitä kaikkea muuta etätyöpäiviisi liittyy työnteon ohella? Kotitöitä, ulkoilua, ulkona syömistä vai oletko keksinyt jotain ihan uutta mitä et ole aiemmin voinut työpäivisin tehdä ja onko se parantanut arkeasi?

Itse teen paljon etätöitä ja olisi mukava saada vinkkejä uusista tavoista pitää taukoa työstä kuin vain kävely tai pyykkääminen.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs työnantaja  jonka tunnen on kyllästynyt etätyöläisiin. Firma maksaa isoa vuokraa toimistotiloista joissa on vain muutama työntekijä säännöllisesti. Muutenkin heidän tekemisiään ei voi kunnolla valvoa tässä työssä.

Nyt meininki muuttuu, etäilijät velvoitetaan tulemaan toimistolle 3 x viikossa. On siis Hgissä toimisto, myös Lohjalla ja Nurmijärvellä asujat pitää tulla toimistoon.

Firmassa on sitten tehty ikuisesti voimassa oleva vuokrasopimus, jota ei voi irtisanoa? Aika moni firma on jo omansa irtisanonut ja muuttaa pienempiin tiloihin. Jotkut itse tilansa omistavat ovat vuokranneet omia tilojaan muille jo vuosien ajan. Firmoille kertyy etätöistä säästöjä, pienemmät vuokrat, pienemmät kalustokustannukset, pienemmät sähkö- ja vesilaskut, pienemmät lounastuet. Usein myös pienemmät sairauskulut. Mutt

Samalla jää kahvipöytäkeskustelut pois. Ei niissä aina työasioita käsitellä mutta välillä. Ja näissä tulee paljon tietoa joka muuten jäisi kertomatta. Ns. epävirallista tietoa. Voi joku kutsua juoruiluksikin mutta kyse ei ole ns. pahantahtoisesta juoruilusta. Kaikkea ei vaan voi tai halua kertoa virallisissa yhteyksissä. Tätä eivät kaikki tunnu käsittävän. 

Vierailija
42/74 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailta: Esim. juuri tänään...

Mies on työmatkalla, lapsi koulussa. 

Jouduin hommaamaan putkimiehen; puhelias, italialainen nuorimies; vaikuttaa kyllä erittäin ammattitaitoiselta. 

Käyn kaksi kertaa viikossa toimistolla; kotona en ehdi enkä haluakaan työaikana tehdä mitään muuta kuin töitä.

Putkimieskin on ollut jo parisen tuntia......

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen harrastanut myös joskus näitä kävely etäpalavereita ja kyllä mulla ainakin on kuulokkeet päässä, jolloin kokouksen aiheet ei kailotu muulle ympäristölle.  Toki muulle ympäristölle kuuluu omat selostukset, joten olen rajoittanut kävelyt metsään ja muutenkin tämä toimii vain jos oma osuus kokouksessa on luokkaa "nyt työskentelen asian x parissa ja ensi viikolla asian y", eikä mitään henkilökohtaisempaa asiaa.

Niin sitä kuvittelee, ettei puhu kuin yleisiä asioita. Vaan helposti lipsahtaa asia jos toinenkin. Vai kieltäydytkö vastaamasta mikäli palaverissa kysytään jotain tarkentavaa asiaa mihin vastaaminen edellyttää muutakin kuin ympäripyöreän vastauksen?  Ja nämä kuulokkeet. Nehän vuotavat läpi ja moni pitää niitä sen vuoksi isolla että kuulisi hyvin. Ei ehkä kävelyllä haittaa, mutta nämä penkillä tai pahimmmillaan kahvilassa istuvat kokoustelija

Ymmärrän, että tuo voi olla joillakin aloilla tai tietyissä keskuteluissa ongelma.Omista työpaikan viikkokokouksista en kyllä nyt tule keksineeksi mikä voisi olla tarkentava, arkaluontoinen kysymys, johon joutuisin ympäripyöreästi vastaamaan. Nappikuulokkeista äänet ei kuulu yhtä hyvin läpi kuin isommista ja usein olen kokeillut ottamalla kuulokkeet pois korvista ja kuuntelemalla mitä kuuluu läpi. Ehkä olen vähän outo, mutta vapaa-ajallakaan en välitä jakaa huonoa musiikki- tai äänikirjamakuani muille :) Kahvilassa, julkisessa liikenteessä, kaupoissa jne. en kuljeskele kokoustelemassa ja tietenkään mitkään kävelypalsut ei sovellu aloilla joilla kokouksissa käydään läpi liikesalaisuuksia/asiakastietoja tms.

Vierailija
44/74 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs työnantaja  jonka tunnen on kyllästynyt etätyöläisiin. Firma maksaa isoa vuokraa toimistotiloista joissa on vain muutama työntekijä säännöllisesti. Muutenkin heidän tekemisiään ei voi kunnolla valvoa tässä työssä.

Nyt meininki muuttuu, etäilijät velvoitetaan tulemaan toimistolle 3 x viikossa. On siis Hgissä toimisto, myös Lohjalla ja Nurmijärvellä asujat pitää tulla toimistoon.

Firmassa on sitten tehty ikuisesti voimassa oleva vuokrasopimus, jota ei voi irtisanoa? Aika moni firma on jo omansa irtisanonut ja muuttaa pienempiin tiloihin. Jotkut itse tilansa omistavat ovat vuokranneet omia tilojaan muille jo vuosien ajan. Firmoille kertyy etätöistä säästöjä, pienemmät vuokrat, pienemmät kalustokustannukset, pienemmät sähkö- ja vesilaskut, pienemmät lounastuet. Usein myös pienemmät sairauskulut. Mutt

Harva yritys vielä on siirtynyt siihen, että toimistoja ei enää olisi ollenkaan, joten ne, jotka haluavat mennä niihin, voivat niin tehdä. Mutta miksi niiden 90%, jotka mieluummin ovat etätöissä, pitäisi miettiä lounasravintoloiden tai kiinteistösijoittajien tuloja? Ympäristö kiittää, kun ei tehdä turhia työmatkoja eikä lämmitetä yhtä paljon toimistoneliöitä.

Vierailija
45/74 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä juuri muuta tee kuin käyn lounastauolla kävelemässä jos on hyvä sää. Masturboin jos panettaa liikaa että työhön keskittyminen kärsii. Otan puolen tunnin päiväunet jos ihan kauheasti väsyttää. 

Harva kehtaa myöntää, mutta todennäköisesti omakiva on lisääntynyt etätyöläisten keskuudessa, erityisesti parisuhteissa ollessa.

Vierailija
46/74 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni tekee etätöitä ja minä olen kotirouva. Muutamana päivänä viikossa vietetään peiton alla tunti. Kivasti tauottaa miehen päivää.

Vierailija
47/74 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ihan duunia lähinnä teen. Kahvia ei tule enää juotua kuin aamukahvi. Lounas on kevyt ja nopea max. 15 minuuttia. Noihin tärvääntyi aikaa työpäivän aikana helposti 1,5 tuntia toimistolla.

Mistä ne suurimmat edut tulee, niin aamulla aamiaisen jälkeen läppäri auki, olet heti töissä. Ja töiden jälkeen läppäri kiinni, olet heti kotona. Jos mulla matka-aika oli toimistolle 45 minuuttia suuntaansa, niin sitä aikaa tuhraantui aikoinaan hyvin paljon siihen, kun läppärin sulki, niin päästä ensinkin toimistolta ulos. Jäi suustaan kiinni jonkun kanssa ja yhtäkkiä olikin jostain asiasta kolme varttia jauhanut. Samaa toki tapahtui päivän aikana kahvitauoilla etc.

Olen arvioinut, että minulla on nykyisin helposti pari tuntia enemmän arkipäivänä omaa aikaa kuin aikaisemmin. Se on 10 tuntia viikossa!

En tule ikipäivänä vaihtamaan etätöistä pois. Tai sitten pitää kyllä tulla sellainen tarjous, että palkankin pitää rutkasti nousta. Ei puhuta satasista

Vierailija
48/74 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi meidän hyvinvointialueen keskikastin pomoista ainakin pelaa bubble shooteria päivänsä piristykseksi. Monen sadan ihmisen Teams-palaverissa tuli selväksi kun vahingossa ruksi itse esityksen piiloon ja vilautti kaikille työpöytäänsä... 

Vierailija
49/74 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi meidän hyvinvointialueen keskikastin pomoista ainakin pelaa bubble shooteria päivänsä piristykseksi. Monen sadan ihmisen Teams-palaverissa tuli selväksi kun vahingossa ruksi itse esityksen piiloon ja vilautti kaikille työpöytäänsä... 

Onhan nuo erilaiset vilautukset normaaleja. Välillä Teamsissa jonkun näytöltä paljastuu autokauppojen sivut tai kamerassa vilahtaa joku kalsarit jalassa. Se on inhimillistä. Näkee sitä toimistolla joidenkin pelaavan kännykkäpelejä tai surffaavan Tinderissä samalla tapaa.

Vierailija
50/74 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun lounastauolla päiväunet. Ihan parasta ikinä.

Vierailija
51/74 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa viikossa teen lounaat. Optimaalisesti se tapahtuu turhan palaverin aikana. Pyykit tulee usein pyykättyä. Ei se paljoa konttorista eroa tekesen osalta, paitsi että voin nukkua tunnin enemmän, tehdä hommat pieruverkkareissa ja lähteä päivän jälkeen lenkille aivan heti. Tuottavuus on tiimin parasta, joten sopii selvästi.

Vierailija
52/74 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla asuvana teen etätyöpäivän taukojen aikana lumitöitä, hakkaan halkoja tai ajelen nurmikoita. Teams palaverien aikana ehdin myös lämmitellä uunia ja valmistella iltapäivän ruoat. Säästyy todella paljon aikaa viikossa lähityöhön verrattuna, kun kaikki nuo voi hoitaa työpäivän aikana ja siihen päälle vielä 1,5 h ajan säästö työmatkoissa. Ehkä tärkein asia on kuitenkin se, että voi aamulla nukkua lähes tunnin pidempään, kun voi laittaa herätyksen 15 min ennen töiden alkamista.

Vierailija
53/74 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pidän palavereita usein kävellen ulkona, kun sää sallii. Paljon on palavereita, joissa ei itse esitä mitään meteriaalia tai tee muistiinpanoja. Joskus otan koirankin mukaan reissulle. Muuten aika vähän teen mitään muuta, no kaupassa "käyn" eli teen ruokatilauksen usein kesken työpäivän, siihen menee maksimissaan vartti kerran viikossa. Aamulla saatan laittaa pyykit kuivumaan ennen ekaa palaveria ja uuden koneen ajastimelle niin, että se on valmis kun työpäivä alkaa olla loppusuoralla.

Jos noita palavereja on paljon niin ovatko ne oikeasti sitten hyödyllisiä ja onko niihin pakko osallistua jos et ollenkaan tee muistiinpanoja tai esim tarvitse tietokonetta? Ei ole mitään materiaalia, jota pitäisi palaverin aikana tutkia mielellään isolta näytöltä tms? Kuulostaa mielenkiintoiselta. Omassa työssäni (julkisella puolella virkamiehenä) on paljon turhia palavereja, mutta ne eivät ole itselleni pakollisia ja suurimmaksi osaksi en sitten näihin osallistu. Joku toinen taas tuntuu täyttävän näillä kalenterinsa ja sitten onkin niin "kiire" ja paljon töitä... 

Vierailija
54/74 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 80% etänä ja koskaan työtäni ei ole mitattu yhtä selkeästi. Kirjaan jokaisen töihin tulon, lounaan, tauon ja töistä poistumisen ja Teamsissa näkyy jos olen paikalla. Teams muuttuu automaattisesti tauko-tilaan jos hiiri ei liiku eikä näppis laula.. Vuorot jaetaan, ja pomon kanssa keskustellaan parin viikon välein. Jos käytettyjen tapausten määrä poikkeaa siitä mitä on toivottu, asiasta keskustellaan kuukausittain. työn jälkeä monitoroidaan myös. Talon juristi ja talon asiakasvastaava kuuntelee puheluita, lukee sähköposteja ja pienikin laatupoikkeama raportoidaan. Yletön kyttääminen on itse asiassa vähän epämotivoivaa ja epätehokasta, mutta eipä minulla mitään salattavaa ole.

Kaikki kyttääminen kohdistuu nimenomaan suorittavaan portaaseen, mutta toki pomolla on oman laisensa tulosvastuu. 

Tämä julkisella puolella, en tiedä mennäänkö yksityisellä enempi pärstän mukaan? 

Veikkaan että nuo jotka väittävät kiskovansa kahden tunnin torkkuja eivät ole koskaan etätyöhön päässeet. 

Vierailija
55/74 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmisillä on niin paljon sellaisia palavereita, että niihin ei tarvitse aktiivisesti itse osallistua?! Ymmärrän joskus jotkut infot, mutta että usein niin kuulostaa todella tehottomalta. Mitä niissä roikkumaan, jos A) et tuota niihin sisältöä tai B) saa niistä mitään merkittävää sisältöä

🤣Minun kokouksistani suurin osa on näitä höpö-palavereja ja kokouksia on 4-6h päivässä (olen töissä ruotsalaisessa konsernissa). Jatkuvasti olen pomon kanssa tästä järjettömyydestä keskustellut ja kertonut monta kertaa, että nämä ovat syy miksi olen ollut pitkään ylityöllistetty (koska ne omat oikeat työt pitäisi kuitenkin joskus saada tehtyä eli aika usein tein ylitöitä/viikonloppuisin jne) mutta ei merkitystä - osallistuttava on. Noh, pomohan sen päättää. Olen ratkaissut asian jättämällä oikeita töitä vain tekemättä ja perustellut asiaa sillä, että pidän kiinni työajastani oman työhyvinvointini takia. Ruotsalaisille myrkkyä jos joku sanoo ääneen voivansa huonosti töissä 🤭

Vierailija
56/74 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se etätyö nyt kaikilla mitään lenkkeilyä ja lokoilua ole. Itse teen etänä puhelinasiakaspalvelua. Minulla on päivässä tietyt ennakkoon määrätyt tauot, riippuu työvuorosta mitkä. Ne voivat olla vaikkapa klo 10.15 ja klo 12:15 ja kestävät vartin, pidempinä päivinä on myös ruokatunti joka sekin tasan puoli tuntia ja ennakkoon määrättynä hetkenä. 

Koneella näkyy täsmälleen, montako minuuttia olen ollut "linjoilla" ja montako on mennyt omiin vessakäynteihin ja kahvinkeittoon, ja tämä "oma aika" ei saa ylittää noin 8 minuuttia päivässä. Että ei siinä paljon lenkkeillä, vaan tehdään töitä täsmälleen samalla valvonnalla, kuin toimistollakin on aiemmin tehty. 

Vierailija
57/74 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se etätyö nyt kaikilla mitään lenkkeilyä ja lokoilua ole. Itse teen etänä puhelinasiakaspalvelua. Minulla on päivässä tietyt ennakkoon määrätyt tauot, riippuu työvuorosta mitkä. Ne voivat olla vaikkapa klo 10.15 ja klo 12:15 ja kestävät vartin, pidempinä päivinä on myös ruokatunti joka sekin tasan puoli tuntia ja ennakkoon määrättynä hetkenä. 

Koneella näkyy täsmälleen, montako minuuttia olen ollut "linjoilla" ja montako on mennyt omiin vessakäynteihin ja kahvinkeittoon, ja tämä "oma aika" ei saa ylittää noin 8 minuuttia päivässä. Että ei siinä paljon lenkkeillä, vaan tehdään töitä täsmälleen samalla valvonnalla, kuin toimistollakin on aiemmin tehty. 

8 minuuttia päivässä on melkoista kellottamista missä tahansa. Ja kenellä on aikaa vahtia että kaikilla tuo 8 min toteutuu? Vaikuttaa siltä, että silloin ei ole "oikeita" töitä tarpeeksi jos on aikaa valvoa toisten minuutteja. Tuottavissa organisaatioissa luotetaan ihmisten harkintakykyyn ja jos asiat ei toimi niin niihin puututaan, mutta kyttääminen kyllä tappaa koko organisaation toimintakyvyn.

Vierailija
58/74 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaapa monilla aika koville munkin eätily :D

Ottakaapa rauha sieluunne. Mun työaikaa ei mitata enää. Timeconkin lähti mun kännykästä jo viime vuonna :D

Ainoastaan tavoitteiden toteutumista seurataan. Miksikö? Siksi, että se on ainoa asia, jolla on firman kannalta merkitystä.

Vierailija
59/74 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nautin usein siitä että voin tehdä töitä rennoissa vaatteissa tai kokonaan alasti. Kämpässämme on usein tosi kuuma, joten en aina pue edes päälleni. On jotenkin tuhmaa olla Teams-palaverissa ilman rihman kiertämää ja ajatella mitähän kollegat tuumaisivat jos nyt näkisivät. Joskus olen ollut kamera päällä ilman housuja. Jossain tylsässä palaverissa ollaan menty pidemmällekin kun mies on ollut kotona ;) Nakuilu on huomattavasti mukavempaa kuin virastoon pukeutuminen, jossa pitää olla aina tosi huoliteltu.

Vierailija
60/74 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 80% etänä ja koskaan työtäni ei ole mitattu yhtä selkeästi. Kirjaan jokaisen töihin tulon, lounaan, tauon ja töistä poistumisen ja Teamsissa näkyy jos olen paikalla. Teams muuttuu automaattisesti tauko-tilaan jos hiiri ei liiku eikä näppis laula.. Vuorot jaetaan, ja pomon kanssa keskustellaan parin viikon välein. Jos käytettyjen tapausten määrä poikkeaa siitä mitä on toivottu, asiasta keskustellaan kuukausittain. työn jälkeä monitoroidaan myös. Talon juristi ja talon asiakasvastaava kuuntelee puheluita, lukee sähköposteja ja pienikin laatupoikkeama raportoidaan. Yletön kyttääminen on itse asiassa vähän epämotivoivaa ja epätehokasta, mutta eipä minulla mitään salattavaa ole.

Kaikki kyttääminen kohdistuu nimenomaan suorittavaan portaaseen, mutta toki pomolla on oman laisensa tulosvastuu. 

Tämä julkisella puolella, en tiedä mennäänkö yksityisellä enempi pärstän mukaan? 

Veikkaan että nuo j

Hei toisenlaisenlaiselta julkisen puolen työstä. Itse kirjaan vain työn aloituksen ja lopetuksen. Söin juuri myöhäisen lounaan, siksi palstaan hetken ennen kuin menen takaisin työn pariin. Laitan itseni pois töistä noin klo 17 - mutta käytännössä teen töitä vielä pitkään tänään, vähän lauantaina ja enemmän sunnuntaina. Useampi homma joka pakko olla valmis maanantaiksi, siksi näin. Suhtaudun työhöni enemmän urakkatyylisesti, ja sellaisia tehtävät ovatkin, vaativia suuria kokonaisuuksia, paljon miettimistä, hahmottelua ja kirjoittamista. Siksi teen silloin kun työ luistaa. Mutta palkkani onkin suurehko, siksi teen ihan tyytyväisenä töitä myös työajan ulkopuolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä