Mahdoton saada tarvittava määrä kuitia päivässä jos ei puputa leipää ja pastaa (jotka lihottavat)
Kuitua pitäisi saada 20 g - 30 g päivässä.
En saa sitä millään kasaan kun yritän välttää leipää. Leipää syödessä lihoan kuin pullataikina.
Paljonko sinä syö kuitua päivässä?
Kommentit (68)
Sillon, kun skeida liikkuu saat riittävän määrän kuitua.
Asioista ei kannata tehdä tarpeettoman vaikeita.
Visiblin lasilliseen vettä, aamuisin ja iltaisin.
Pudotin painoa melkein 20 kg ja söin joka päivä ja syön edelleen 6-8 siivua täysjyväleipää (ruista ja kauraa, ohut herkku), levitteenä Benecol tai Alentaja ja aamulla osalla leivistä päällyksenä juusto (rasvaprosentti 15 %) ja osalla kalkkuna - tai kanaleike. Perunaa söin ja syön edelleen lähinnä vain kalaruokien kanssa muuten syön täysjyvä makaroonia/pastaa ja riisin olen korvannut kotimaisella ruokakauralla tai -ohralla. Kuitua saan myös hedelmistä, juureksista ja vihanneksista. Saatan silloin tällöin syödä myös vähärasvaista punaista lihaa, mutta yhä useammin olen korvannut lihan härkiksellä tai kaurajauhiksella jotka ovat alkaneet maustua minulle jopa paremmin kuin punainen liha. Riittävästi kuitua tuetää saavansa jos vatsa toimii päivittäin ja ulos tuleva tavara on pääasiassa kiinteää.
Ohjeistukset nyt ovat mitä ovat. Määriä pitäisi aina suhteuttaa ruoan kokonaismäärään. Pääosa kuidusta oli hyvä ottaa vihanneksista ja hedelmistä.
Puuro, päärynä, vain runsaskuituinen leipä ja esim Jugurttiin jotain kuituleseitä. Ei nyt niin vaikeaa ole...
Syön runsaskuituisesti. En puputa pastaa.
Aamulla laitan jogurttiin pellavansiemenrouhetta ja marjoja tai pilkotun hedelmän.
Joka päivä ennen pääruokaa syön lautasellisen kasviksia, esim. lehtikaalia, porkkanaraastetta ja hapankaalia.
Syön päivittäin 2-3 palaa runsaskuituista (21%) näkkileipää. (Jos saa tavallisesta leivästä vatsavaivoja, suosittelen kokeilemaan näkkileipää.)
Joka ilta syön lautasellisen kaurapuuroa, johon laitan pellavansiemenrouhetta ja n. 1dl mustikoita tai mustaherukoita, lisäksi vadelmahilloa ja saksanpähkinöitä.
Syön todella usein palkokasveista valmistettua kasvisruokaa, esim. linssipataa, hernekeittoa tai mustapapukasvispihvejä. Palkokasveista saa hyvää prebioottista kuitua runsaasti.
En syö kovin usein pastaa tai riisiä enää, mutta aina kun syön, valitsen täysjyväversion.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/