Sukunimen vaihto ja sähköpostit ym.
Ois semmoinen tilanne että sukunimi kohta vaihtuu ja sähköposti menee uusiksi. Tämähän tarkoittaa nykyään aikamoista muutoshäslinkiä vähän sinne sun tänne palveluihin joihin sähköposti on käyttäjätunnuksena, hirvittää jo etukäteen... Onko vastottain nimeä vaihtaneilla vinkkejä tai varoituksensanoja tilanteeseen, miten kannattaa / ei kannata toimia, mitä huomioida?!
Kommentit (35)
suomi.fi ja muut tärkeät palvelut käyt ekana muuttamassa oikealle sähköpostille. Siis kaikki sellaiset palvelut, joita käytät.
Itse menin monta vuotta vanhalla sähköpostilla kunnes mies loi minulle uuden uudella sukunimellä. Olen itse aika laiska 😅
Vaihda tärkeimmät ensin, ja muita sähköposteja sitä mukaa kun saat niiltä postia. Voit myös tehdä automaattisen meilin siirron vanhasta osoitteesta uuteen.
Minä en ole jaksanut edes vaihtaa. Uusi sukunimi ollut pari vuotta.
Mitä tekemistä sähköpostilla on sukunimen kanssa? Ei sukunimen vaihtaminen sähköpostiosoitetta muuta sen kummemmin kuin puhelinnumeroakaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain akat vaihtavat nimeä? Miksei mies tee sitä, kerran on niin VAPAA ja hyvä valinta? Mikseivät miehet vapaasti valitse appiukon nimeä kerta se on niin hyvä valinta? ;)
Nolot reiät! Miehet käyttävät teitä vain oman sukunsa laajentamiseen ja te tollot alennutte vaikka ette saa miehiä tekemään mitään vastaavaa eteenne. Teidän takianne tyttöjä ei toivota, koska nimenvaihtoa oletetaan KAIKILTA naisilta. Te heikennätte KAIKKIEN naisten, jopa lasten asemaa. Miksette ikinä ota vastuuta tästä vaan lässytätte vain miten sen saa valitahhhhhh. Edes joissain EU-maissa NAINEN ei saa valita nimeä naimisiin mennessä tai saadessaan lapsen. Todella vapaata!
Ap on likainen reikä. Miesten käyttöesine.
Missä ap on miehestä puhunut, tai mistä edes päättelet että ap on nainen? Kyllä minunkin mieheni on muuttanut nimeä, se on aika yleistä nykyään.
Ihan hyvin se käyttäjänimi voi olla Maija.mehilainen@sahkoposti.com vaikka todellisuudessa Maija olisikin nykyään Ampiainen. Toki jos se systeemi lähettää aina automaattisesti viestit käyttäjänimenä olevaan postiin niin sitten vähän hankalampi.
itse käytin kahta Sportia päällekkäin ja hiljalleen se vanha hiljeni kun kaikki siirtyi uuteen.
Mulla on lista kaikista palveluista, joihin olen rekisteröitynyt (mm. Posti, Spotify, Kuntosali, k-Plussa, s-kortti jne).
No kaikki kauneussalongit ym. jossa olen käynyt ja joista tulee uutiskirjeita ei ole tässä listassa, mutta aina kun heiltä tulee postia, napsuttelen itseni pois uutiskirjetilauksesta.
Nolo reikä haluaa sen verran oikaista että ihan haluan erota ja ukon nimestä pois syystä että hän katteli itelleen uuden naisen, ei kiinnosta enää moisen nimellä esiintyä, ja on todellakin viimeinen kerta kun nimeä tässä elämässä vaihtelen. Haluan myös sähköpostin omalla, oikealla nimelläni kun sitä aion jatkossa pysyvästi käyttää. Kiitos asiallisista vastauksista niitä esittäneille, pitää vain alkaa sitten pala kerrallaan vaihdella näitä!
Mä kanssa otin aikoinaan eron jälkeen oman eli isäni sukunimen käyttöön, vaikka nykyisen mieheni nimi olisi hyvin mätsännyt etunimeeni. Mutta kerta sitä nimenvaihtomylläkkää kyllä riitti. Anoppi aikanaan vähän loukkaantui kuin hänen (tai siis puolisonsa) nimi ei minulle kelvannut.
Sähköpostia ei tarvitse vaihtaa. Jos haluat niin tee uusi sähköposti sillä uudella nimellä, mutta vanha sähköposti kannattaa silti pitää käytössä.
Vaihdoin nimeni. email osotetta ei tarvinnut vaihtaa. se on yhä se sama vanha analprobe924876@gmail.com
T. Urpo
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain akat vaihtavat nimeä? Miksei mies tee sitä, kerran on niin VAPAA ja hyvä valinta? Mikseivät miehet vapaasti valitse appiukon nimeä kerta se on niin hyvä valinta? ;)
Nolot reiät! Miehet käyttävät teitä vain oman sukunsa laajentamiseen ja te tollot alennutte vaikka ette saa miehiä tekemään mitään vastaavaa eteenne. Teidän takianne tyttöjä ei toivota, koska nimenvaihtoa oletetaan KAIKILTA naisilta. Te heikennätte KAIKKIEN naisten, jopa lasten asemaa. Miksette ikinä ota vastuuta tästä vaan lässytätte vain miten sen saa valitahhhhhh. Edes joissain EU-maissa NAINEN ei saa valita nimeä naimisiin mennessä tai saadessaan lapsen. Todella vapaata!
Aito Feministi pitää mieluummin isänsä kuin miehensä nimen, tosiaan.
Miksi käytämme aina nimeämme sähköpostiosoitteessa? Mielestäni voisi alkaa käyttämään kyllä jotain muuta...
Ehkei sentään mitään hotgirl90-tyyppisiä mitä käytettiin 2000-luvun alussa :D
Saahan sitä ottaa myös äidin tyttönimen mutta sekin on hänen isänsä nimi, aika umpikujassa ollaan siis... Tietysti pitäisi keksiä kokonaan uusi, mutta sekään ei äkkiseltään tunnu kovin helpolta :D
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä ottaa myös äidin tyttönimen mutta sekin on hänen isänsä nimi, aika umpikujassa ollaan siis... Tietysti pitäisi keksiä kokonaan uusi, mutta sekään ei äkkiseltään tunnu kovin helpolta :D
Näinhän se menee 😁 Mä otin eron jälkeen äitini sukunimen, mutta mulla ei ole mitään sitä vastaan, että se oli mun papa nimi. Se oli hieno mies 🥰
Helpoimmalla pääsee, kun ei vaihda nimeään. Selviää hyvin niin naimisiin menemisestä kuin erostakin.
t. kohta 50 v samalla nimellä
Miksi pitää vaihtaa nimi? Entisellä on tullut rötösteltyä niin, että se on tullut kuuluisaksi vai onko inhottavan exän nimi?
Sähköposti ei tarvitse olla omalla nimellä. En kuitenkaan suosittele ainakaan virallisiin mitään instabeibe@huuhaa.com. Työpostiin nimen muuttamisesta huolehtii työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että perinteinen tapa ottaa sukunimi on ollut asuinpaikan nimi? Siksi minullakin on sama sukunimi ollut ja tulee olemaan vielä hautakivessäkin (jos sellainen haudalle laitetaan). Nimi se, jonka muinainen esi-isäni otti joskus 1700-luvulla ja jonka sain äidiltäni. Lapsillani on isänsä nimi samalla periaatteella: nimi on sen talon mukaan, jossa asutaan.
Mä vain loin uuden sähköpostin uudelle nimelle. Jätin vanhan sähköpostin olemaan olemassa ja edelleenohjasin sen automaattisesti uuteen postiin.
Nimenvaihdoksesta on nyt 20 v, ja vanha sähköposti on yhä olemassa.
Eihän se sen kummempaa ole kuin uuden sähköpostin ilmoittaminen niille jotka sulle postia lähettää. En mä kokenut luukun vaihtamista gmailiin ja siitä ilmoittamista kovin työlääksi.