Ystäväni lapset ovat AINA hoidossa
Ystäväni lapset, tyttö 3vuotta ja poika 10 kuukautta ovat kohtuuttoman paljon hoidossa. Päivähoidossa saattaa vierähtää jopa kymmenen tuntia, vaikka vanhemmat siis tekevät 7-8 tuntia päivässä töitä. Lisäksi lapset ovat usein viikonloppuja mummuloissa (joka on ihan ok), mutta tämän lisäksi myös lapsille vieraammilla, joskin luotettavilla tutuilla. Vanhempi lapsi oirehtii mielestäni selvästi, hän on kovin ärtyisä ja hymyilee hirvittävän vähän.
Haluaisin puhua asiasta, mutta ystäväni ei oikein kestä kritiikkiä. Pelkään, että asian esiin nostaminen olisi hänelle liikaa. Hän kyllä tietää, mitä mieltä itse olen kotihoidon merkityksestä ( olen lastentarhanopettaja) ja siitä, että pienten lasten olisi syytä saada olla kotona ainakin illat ja viikonloput jos päivät ovat hoidossa...
Omiani en ikimaailmassa vie hoitoon noin pienenä, mutta ymmärrän etteivät kaikki halua olla ktona. Silti tuntuu kohtuuttomalta, että hoidossa ollaan usein myös illat ja viikonloput. Mitä' mieltä te muut olette?
Kommentit (90)
eikös ne lapset kuitenkin ole tehty itse, silloin myös pääasiallinen hoitaja pitäisi olla myös se vanhempi itse.
ja jos molemmat työssä pitkään, niin kyllä silloin illat ja viikonloppu pitäisi hyvittää perheen yhteiselle ajalle.
tottahan toki kaikki vanhemmat kaipaa silloin tällöin vapaata,
onhan se kiva kun on mummula johon viedä.
mutta siis vain joskus...
varsinkin nuoret tuntuu nykyään haluavan vaan juhlia ym. viikonloppuina.
tiedän silti että on paljon kotonakin viihtyviä nuoria... =)
itsellä esikoinen eskarissa ja kuopus peri kertaa viikossa puolipäivähoidossa, olen siis kotiäitinä.
lapsemme on harvoin hoidossa muualla,
joskus viikonloppuna mummulassa, että päästään miehen kanssa hoitaan parisuhdetta =)
mutta en edes kehtaisi vaivata isovanhempia viikottain, vaikka tykkäävätkin hoitaa.
Siinä ei ole mitään oikeuteen viemistä.
Meillä lapset on sen verran pieniä että laatuaikaa on palapelien ja muitten lelujen kanssa peuhaaminen.
Mutta vastaavasti lapsilla on mielestäni oikeus olla myös mummolassa! TOKI se on pois vanhemmilta aika lapsista mutta saan taas omaa arkea muutettua taas hetkeksi.
Lapsien ei ole mielestäni hyvä katsella vanhempien kupittelua ja näin kaikki voittaa. Liika on toki liikaa! Mutta silloin alkaa tosiaan tasapaino meneen. Jos vaikka vanhemmat joka viikonloppu vetää viinaa niin voihan siihen puuttua, toisaalta onhan lapset muualla joten lapset ei ole heitteillä mutta jos vanhemmat alkoholisoituu voi arjen hoito olla viikolla vaikeeta?
Musta ei ole ainakaan arvosteleen ystävieni tapaa tehdä asioita vaikkei kaikki tee kuten minä. Taitaa joka lapsiperheessä olla vähän eri mausteilla, pääasia musta on että perhe itse voi hyvin.
5
Kun odotin ekaa lastani, kuvittelin että elämä menisi niinkuin sulla. Minä ja mun mies kun ollaan omassa lapsuudessa vietetty tosi paljon (ihanaa) aikaa isovanhemmilla. Toisin kuitenkin kävi, isovanhemmilla ei oo mitään mielenkiintoa lastenlapsiaan kohtaan. Luulen, että sinua kritisoivat ovat samanlaisia kateellisia kuin minä. (ja siis älä ole todellakaan huonolla omalla tunnolla)
Vierailija:
Äiti ei paljon viitsinyt sairaalassa käydä ja kertoa lapsestaan. Mutta tarkkaan kertoi, kuinka he sinä aikana saivat harrastaa seksiä rauhassa.
Mieleeni jäi se kun nainen kertoi miehensä ehdottaneen seksiä saunan eteisessä pyörittelemällä heppiä ympäri:DJotenkin näin se juttu meni. Isommat lapset oli jatkuvasti naapurissa hoidossa tai mummolassa.
Sairaalassa olivat maininneet,että olisi kiva jos vanhemmat olisi vauvan tykönä enemmän. Tämä äiti siitä loukkaantui ja kaikki perheklubilaiset antoi myötätuntoa päiväkirjaan, kuinka vanhemmat tarvitsee omaa aikaa ja kuinka hienoa on kun sitä aikaa sai niin, että vauva on sairaalassa ja muut lapset naapurissa.
Niin ihqua niin ihqua
Minun mielestä vain huono äiti jättää pienen lapsen yksin sairaalaan siksi että voi itse harrastaa rauhassa seksiä miehen kanssa tai käydä elokuvissa. jos sairaalassa on vain kolme tai neljä tuntia päivässä vaikka olisi mahdollista olla kaksikymmentäneljä niin ainoastaan välinpitämätön HUONO äiti on siellä neljä tuntia. Vielä jos se että kuinka vähän on sairaalassa lapsen luonaon kehumisen aihe niin se on sairasta.
Vierailija:
eikös ne lapset kuitenkin ole tehty itse, silloin myös pääasiallinen hoitaja pitäisi olla myös se vanhempi itse.
ja jos molemmat työssä pitkään, niin kyllä silloin illat ja viikonloppu pitäisi hyvittää perheen yhteiselle ajalle.
tottahan toki kaikki vanhemmat kaipaa silloin tällöin vapaata,
onhan se kiva kun on mummula johon viedä.
mutta siis vain joskus...varsinkin nuoret tuntuu nykyään haluavan vaan juhlia ym. viikonloppuina.
tiedän silti että on paljon kotonakin viihtyviä nuoria... =)itsellä esikoinen eskarissa ja kuopus peri kertaa viikossa puolipäivähoidossa, olen siis kotiäitinä.
lapsemme on harvoin hoidossa muualla,
joskus viikonloppuna mummulassa, että päästään miehen kanssa hoitaan parisuhdetta =)
mutta en edes kehtaisi vaivata isovanhempia viikottain, vaikka tykkäävätkin hoitaa.
Ei yksikään normaali äiti jätä pientä lasta sairaalaan. Mummolaan hoitoon joskus muutamaksi tunniksi on ihan eri asia
Teen töissä lyhennettyä työaikaa että saisin viettää lasten kanssa aikaa enemmän. Sehän on suurin rikos av. lla.
Ai niin ja avioliittokin voi ihan hyvin, vaikka lapset ei luuhaa joka viikonloppu hoidossa.
Vierailija:
Vierailija:
Olen kyllä sanonut että lapsen kanssa pitäisi olla sairaalassa koska se on lapselle tärkeää mutta äiti on sitä mieltä että koska sairaalassa oleminen on rasittavaa ja tylsää niin se ei viitsi olla siellä koko aikaa. Silloin kun lapsi on sairaalassa niin tämä äiti käy elokuvissa ja ulkona syömässä ja nukkuu aamuisin pitkään ja on lomalla lapsestaan. Kehuskeli jollakin sähköpostilistalla sillä että käy elokuvissa kun lapsi on tehoosastolla :O
Minun on turha yrittää selittää enään mitään, kun jo kaksi vuotta olen sanonut että pienen lapsen tarpeitten pitäisi mennä äidin edelle. Minä olen melkein valmis lastenhoitaja joten luulen tietäväni lapsen kehityksestä sen verran että sille lapselle ei ole hyvä asia että äitiä ei yhtään kiinnosta ja todellakin käy sääliksi lasta mutta en voi asialle mitään. En ymmärrä miten joku voi olla niin itsekäs.
jotta voit juoda kotona?
Hae apua.
lasten kanssa viikolla? Ja kyllä minusta mummoilla ei ole mitään lapsen edun ylimenevää oikeutta lapsiin.
Vierailija:
? Ja kyllä minusta mummoilla ei ole mitään lapsen edun ylimenevää oikeutta lapsiin.
Olen maannut sairaalassa lattialla nihkeällä patjalla selkä kipeytyen kun lapseni oli flunssassa lasten tartuntatautien osastolla. Kiitos vaan sympatiasta ja siitä miten laajalle sun ymmärrys kantaa, tämä asia ei MITENKÄÄN liity siihen että menen töihin äitiysloman jälkeen heti vaan siihen että lapseni on sairas ja haluan olla vieressä, voitko lukea ketjua: mulle on tärkeintä että lapseni voi hyvin -toki oma jaksaminen!! Joku toinen ehkä tekee jotenkin toisin.
Ymmärrän kyllä miten äidille voi olla vaikeaa kun lapsi ei voi hyvin ja tekee jopa kuolemaa. Miten on " helpompaa" paeta huoneesta kuin pitää kärsivää lasta sylissä.
Sitä en ymmärrä miten toisten tekemiset tuomitaan koska itse tekee toisin. Osoittaa vaan jotain omasta sympatia- ja empatiakyvystään, se on surullista.
Jos lapseni sairastuu; minä tai mieheni on kotona ja molemmat lapset on kotona. Jos 2 viikkonen lapsi tarttee lenssuun sairaala-apua niin mulle on selvä asia maata lattialla vieressä.
Ei me mitään tunnevammasia olla -toisin kuin jokkut ahdasmielisiä.
Sain tarpeekseni, lähden leipomaan. Hauskaa lauantaita! Toivottavasti olette mukavempia lapsillenne kun puratte turhautumisenne tänne.
5
koska ne on väärin. Ei se ole empatian puutetta, jos tuomitsee väärin tekemisen.
Vierailija:
Olen maannut sairaalassa lattialla nihkeällä patjalla selkä kipeytyen kun lapseni oli flunssassa lasten tartuntatautien osastolla. Kiitos vaan sympatiasta ja siitä miten laajalle sun ymmärrys kantaa, tämä asia ei MITENKÄÄN liity siihen että menen töihin äitiysloman jälkeen heti vaan siihen että lapseni on sairas ja haluan olla vieressä, voitko lukea ketjua: mulle on tärkeintä että lapseni voi hyvin -toki oma jaksaminen!! Joku toinen ehkä tekee jotenkin toisin.Ymmärrän kyllä miten äidille voi olla vaikeaa kun lapsi ei voi hyvin ja tekee jopa kuolemaa. Miten on " helpompaa" paeta huoneesta kuin pitää kärsivää lasta sylissä.
Eli kun on helpompaa vanhemmille niin lapselle aivan sama.
Tämä ajatus näkyy valtaavan maailmaa liian paljon.
Siis tarkotin 46, en 49! :))
Soriii!
5
Panin sen vanhainkotiin, jotta saan omaa aikaa. Käyn joskus sitä katsomassa, mutta kun minua tekee niin pahaa sen kärsimys. Lähden mieluummin pois ja en käy siellä.
Kun saan lapsia, ajattelen samoin, että minun pitää helliä itseäni ja äidin paras on aina tärkeintä. Lapseni saavat olla hoidossa niin paljon kuin saavat. Ei tulisi mieleenkään, että katselisin jos lapsi on sairaalassa, siitähän tulee minulle paha olo.
Mutta kun minä olen vanha niin olen sitä mieltä, että olen tehnyt lapset vanhuuden turvaksi. He varmaan hoitavat minua kotonaan mahdollisimman pitkään ja käyvät vanhainkodilla minua katsomassa. Onhan minun hyvinvointi tärkein. Minun pitää saada aikaa itselle, helliä itseäni ja pitää huoli minun hyvinvoinnista. Muuten en jaksa katsella omaa napaani, mikä on soma ja kauniisti painuu tuonne mahan sisään.
Et oo koskaan kuullut? Se on tosi yleistä. Ihminen on tunteellinen olento ja vaikka HALUAA olla apuna niin monelle käy niin ettei kestä lapsen kipua ja tuskaa, kun ei voi auttaa.
Silloin moni poistuu huoneesta. Vaikka sylin pitäisi riittää.
Niitäkin äitejä pitäisi ymmärtää. Mut se oli vähän asian ohi, piti vaan kommentoida.
Mut mää meen ny, yritän ainakin.. Tää on taas niiin koukuttavaa!
5
Vetäkää juttu oikeuteen, saatte hyvät korvaukset ja voitte niiden turvin hoitaa lapset itse!