Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

70 vuotiaana eläkkeelle.Hallitus etsii lisä säästöjä.

Vierailija
03.04.2024 |

Uskotko eläväsi 70 vuotiaaksi?

Kommentit (233)

Vierailija
141/233 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi: Nykyiset eläkeläiset maksoivat liian vähän TyELiä ennen 90-lukua. 60-80 -luvuilla maksettiin n. 5-14 % TyeLiä. Eniten TyELiä ovat maksaneet 70-luvulla syntyneet, jotka aloittivat työnsä 90-luvulla. Epäironisesti, 50-vuotias henkilö on hyvin voinut maksaa palkastaan jo nyt enemmän TyELiä kuin tällä hetkellä 60-vuotias nousukaudet elänyt pullamössö, sillä 50-vuotias on maksanut JO työuran aloittaessaan minimissään 15 % TyELiä. Itse aloitin työurani 2005 ja jo silloin TyEL-maksu oli 21 %. Olen siis karkeasti arvioiden maksanut jo yhtä paljon TyEL-maksua n. 20 vuodessa kuin nykyinen kuuskymppinen ennen 90-lukua 40 vuodessa. :D Ja 5-10 vuoden kuluttua olen jo maksanut TyELiä yhtä paljon kuin nykyinen kuuskymppinen koko työuransa aikana. :D Ja se kuuskymppinen pääsee/pääsi eläkkeelle jo 65v tai aiemmin, itse pääsen 69-vuotiaana, ellei ikärajaa nosteta tuostakin ylemmäksi. Ja toisin kuin se kuuskymppinen, joka tienaa 1,X määrän eläkettä per sisään laitettu euro, minä tulen saamaan jotain 0,7-0,8x "sijoittamastani" summasta. Aika huono systeemi, kun joudut maksamaan enemmän saadaksesi vähemmän ja pääset kaiken lisäksi vielä 4-10 vuotta myöhemmin eläkkeelle kuin nykyiset eläkepummit. :D

Vierailija
142/233 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän he noin voi tehdä. Nythän eläkkeelle pääsee reilun 64v iässä. Että tosta noin vaan lätkäsevät 6v lisää työvuosia?

Eikä pääse tuon ikäisenä. Olen 42-vuotias ja alhaisin eläkeikäni on 67 vuotta ja tavoite-eläkeikäni on 69 vuotta. Tuskin kykenen noin vanhana tekemään näitä nykyisiä raskaita ruumiillisia töitäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/233 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmiä avaava asia meidän eläkejärjestelmästä on se, että jos palkkasi on vaikka 4000 euroa, niin nykyisin töissäkäyvälle tästä eläkemaksut on noin 25%:ia eli 1000 euroa kuussa. Jos säästäisi 1000 €/kk 40 vuodeksi rahastoon vaikka hyvin maltillisella 5%:n tuotolla, niin saisi rahaa kasaan 1,5 miljoonaa euroa. Tuo kuulostaa hyvältä toki.

Ongelma on se, että siitä sinun 1000 euron eläkemaksusta taisi viime vuonna sinne rahastoon vain mennä noin 11%:ia. Ja 89%:ia meni nykyisille eläkeläisille.

https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/rahoitus-ja-sijoitustoiminta…

Eli jos kuvittelet, että vuodessa eläkettäsi rahastoidaan 12 000 euron edestä, niin todellisuudessa sitä rahastoidaan vain noin 1320 euron edestä. Ja se 1,5 miljoonan rahastosäästö 40 vuoden päästä onkin vain lähemmäs kymmenesosa siitä!

Kaikki johtuu siitä pyramidin huipusta. Heiltä kerätty tarpeeksi eläkemaksuja, tämä tarkoittaa, että meiltä pienemmiltä ikäluokilta niitä pitää periä todella paljon, eikä siltikään meillekään rahastoida eläkkeitä tarpeeksi. Eli homma jatkuu hamaan tulevaisuuteen tällä romahtavalla väestöpyramidilla.

Jos ymmärtää tämän, niin ymmärtää myös sen, että miksi on ehdottoman tärkeä säästää itse sinne eläkepäiville ja hankkia itselleen myös omistusasunto. Muuten olet eläkkeellä täysin poliitikkojen ja vuokranantajien armoilla!

Vierailija
144/233 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipähän tuossa paljon säästetä, kun 50-vuotiaita ei enää haluta palkata.

Nimenomaan. Hallitus voi käyttää työnantajia kohtaan enemmän keppiä, että palkkaisivat vastavalmistuneita ja yli viisikymppisiä. Ei ne kaikki työt niin ihmeellisiä ole, että niihin tarvitaan kolmekymppinen alan huippuosaaja. Ja kaikki ne avoimet työpaikat pitää saada julkiseen hakuun työkkärin sivuille.

Duunarihommiin pääsee nykyäänkin yli viisikymppisiä, usein riittää että oppii sen homman.

Vierailija
145/233 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoaikaista vakityötä takana 35 vuotta ja olen vasta 51 vuotias. Pitäisi siis jaksaa työelämää vielä 19 vuotta. Sanon, että kilinkassit. Juu, en päivääkään ole ollut työtön tms. Iän lisäksi kyllä voisi olla joku muukin kriteeri, eli esim. työhistorian määrä, esim 40-45 vuotta.

Vierailija
146/233 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten tämä on mahdollista, vielä viime vuonna kun katsoin, alin mahdollinen eläkeikäni oli 63 v. ja jotain kuukausia, nyt se on 65 v. ja jotain kuukausia, tavoite-eläkeikä siitä 2 vuotta enemmän. Milloin tällainen nosto on taas tehty, ei tällaisesta ole ollut mitään juttua julkisuudessa? 

Vierailija
147/233 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai melkein kenelläkään ole enää jotain  1970 luvun koko iän kestäviä työuria, vaan pelkästään jotain pätkätöitä, määräaikaisia tai muutoin vain sellaisia, jotka lähtevät syystä tai toisesta alta.

Näin ollen, kun ne yt-t tulee vaikkapa 50-55v iässä, niin sittenhän sitä eläkkeelle pääsyä odotetaan vain entistä pidempään ja nostetaan luultavasti tukia jopa enemmän, mitä sitä eläkettä saa.

Vierailija
148/233 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi: Nykyiset eläkeläiset maksoivat liian vähän TyELiä ennen 90-lukua. 60-80 -luvuilla maksettiin n. 5-14 % TyeLiä. Eniten TyELiä ovat maksaneet 70-luvulla syntyneet, jotka aloittivat työnsä 90-luvulla. Epäironisesti, 50-vuotias henkilö on hyvin voinut maksaa palkastaan jo nyt enemmän TyELiä kuin tällä hetkellä 60-vuotias nousukaudet elänyt pullamössö, sillä 50-vuotias on maksanut JO työuran aloittaessaan minimissään 15 % TyELiä. Itse aloitin työurani 2005 ja jo silloin TyEL-maksu oli 21 %. Olen siis karkeasti arvioiden maksanut jo yhtä paljon TyEL-maksua n. 20 vuodessa kuin nykyinen kuuskymppinen ennen 90-lukua 40 vuodessa. :D Ja 5-10 vuoden kuluttua olen jo maksanut TyELiä yhtä paljon kuin nykyinen kuuskymppinen koko työuransa aikana. :D Ja se kuuskymppinen pääsee/pääsi eläkkeelle jo 65v tai aiemmin, itse pääsen 69-vuotiaana, ellei ikärajaa nosteta tuostakin ylemmäksi. Ja toisin kuin se kuuskymppinen, joka tienaa 1,X määrän eläkettäper sisään laitettu euro, minä tulen saamaan jotain 0,7-0,8x "sijoittamastani" summasta. Aika huono systeemi, kun joudut maksamaan enemmän saadaksesi vähemmän ja pääset kaiken lisäksi vielä 4-10 vuotta myöhemmin eläkkeelle kuin nykyiset eläkepummit. :D

Tässähän se on! Että siitä jokainen demarihäkkyrän puolustelijainen laittamaan kumoavia faktoja pöytään.

Ai, ei ole vai??! No voi harmi, mutta ei millään tavalla odottamatonta.

Vierailija
149/233 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon ja en tee töitä siihen saakka. Olen päättänyt jäädä mieheni kanssa yhtäaikaa eläkkeelle. On minua muutaman vuoden vanhempi. 

siis mieheni eläkkeelle jäänti päivämäärineen on jo tiedossa, ei tule muuttumaan. 

Vierailija
150/233 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun eläkeikä on jo nyt pari kk alle 70. Naurattaa kun Hesarissa boomerit on niin kujalla että ovat käyneet tällä viikolla yleisönosastokeskustelua siitä miten (muiden) eläkeikä voitaisiin "nostaa" tuohon. 

Toisin kuin yleisesti luullaan, kenenkään eläkeikä ei tällä hetkellä ole yli 65 vuotta.

Vierailija
151/233 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän he noin voi tehdä. Nythän eläkkeelle pääsee reilun 64v iässä. Että tosta noin vaan lätkäsevät 6v lisää työvuosia?

Harva pääsee enää 64 - vuotiaana , muilla kasvaa syntymä vuoden mukaan ikä , itselläni hieman yli 65 - vuotiaana mutta osalla on jo lähemmäs 70 - vuotiaana tuo eläke.

Minulla on aikaisin mahdollisuus noin 69 vuotiaana, jos nyt keksitään nostaa eläkeikää kahdella vuodella niin pääseekin noin 71 vuotiaana, mutta eiköhän se ehdi nousta vielä moneen kertaan. No minut tullaan tuhkaamaan sitten tulevaisuudessa, helppo kantaa uurna sinne työpaikalle kun ei eläkkeelle tule tällä menolla pääsemään niin tuskin kuolemakaan estää työntekoa 

Vierailija
152/233 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, saahan jo nyt olla julkisella puolella töissä 68 vuotiaaksi asti.

Kysymys tuosta ylemmästä kommentista: eikö siis yksityisellä puolella saakaan olla töissä 68-vuotiaaksi? 

Virallinen eläkeikäni olisi 65 v mutta mielellään olisin pidempään, olettaen tietenkin että terveys kestää. 

Vierailija
153/233 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään 50v olen omalla eläkkeellä, oli varaa tai ei. Jos ei, niin kyllähän noita tukia näyttäis olevan tarjolla. Viiteenkymppiin vedän rajani, silloin saa riittää ja olen osani tehnyt! Siihen mennessä on lainat maksettu ja omaisuuden kulurakenne maltillista, joten pärjään hyvin pienellä tulolla, kun en ole mikään esittelijä kalliilla autoilla (minun mittarilla kallis auto on yli 15t€ maksava) yms, en tarvitse sellaisia turhuuksia. Silloin tällöin vois käydä vanhaa firmaa jeesimässä tuuraamassa yms pientä. Muutoin alan tekemään omia juttujani ja nautin olostani olematta työelämän jatkuva orja. Loppuelämä nautitaan. Viimeistään viiskymppisenä, toivottavasti jo aiemminkin. Max 10 years to go!

Vierailija
154/233 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipähän tuossa paljon säästetä, kun 50-vuotiaita ei enää haluta palkata.

Suomalaisen kansan viisaus: käytetään ensin vanhat loppuun. 

Vierailija
155/233 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kataisen hallitus kehitti näitä superkertymiä niille, jotka pidensi työuraansa. Aivan käsittämätöntä. Oliko joku virkamies siirtymässä eläkkeelle vai mihin nämä laskelmat perustu.

Vierailija
156/233 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 40v, eläkeikä laskurin mukaan noin 67v.

27v vielä työelämää edessä, 20v takana ja nyt jo tuntuu että voisin jäädä eläkkeelle. Toki kymmenen vuotta eteenpäin niin eihän sitä enää yli viiskymppisenä kelpaa mihinkään töihin.

Vierailija
157/233 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän syyskuussa 64. Alin eläkikäni on 64v 6kk joka täyttyy maaliskuussa -25.

Tavoite eläkeikäni on 1.1 2026, jolloin olen lähes 66-vuotias.

Korkein mahdollinen eläkeikäni on hieman yli 69v.

Nämä tiedot olen tarkistanut eläkeyhtiöni kevan sivuilta. 

Että aivan puppua puhua että nykyisin jäätäisiin 63 -vuotiaina eläkkeelle. Toki en kaikkien alojen eläkeikää tiedä.

Vierailija
158/233 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hauskaa. Silloin kun suuri ikäluokka oli jäämässä eläkkeelle, niin niitä kannustettiin jatkamaan ns. superkarttumalla. Jos jaksoi työelämässä töitä yli 63 vuotiaana, sai superkarttuman, jossa eläke karttui 3x sen verran kuin muilla! Toisin sanoen, jos jaksoi työelämässä vaikka kolme vuotta pidempään ja jäi vasta 66 vuotiaana eläkkeelle. Oli eläkettä karttunut saman verran kuin muilla 9 vuoden töissä ololla! Mullakin on yksi vanhempi kollega, joka oli töissä kolme vuotta pidempään ja sillä karttui uutta eläkettä 900 euroa siinä kolmen vuoden aikana!

Superkarttumasta luonnollisesti luovuttiin heti, kun suuri ikäluokka oli saanut siitä nauttia.

Nyt ollaan eläkeikää nostamassa ilman mitään kannustimia 70 vuoteen, kun suurta ikäluokkaa kolminkertaisilla kannustumilla (jotka me siis maksetaan) vielä 10 vuotta sitten kannustettiin työskentelemään, jos jaksaisivat, 63 vuotiaina!

Vierailija
159/233 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taida elää. Jeesus tulee takaisin kun olen 65-vuotias.

Vierailija
160/233 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen jaksanko edes 60-vuotiaaksi tätä menoa. Ottivat sen henkireiän pois, jonka ajattelin sopivan itselleni - vuorotteluvapaan. Siihen olisi minulla ollut vielä vähän matkaa, mutta se olisi ollut niin mun juttuni. Työkaveri jäi just ja se oli kuulemma jo toinen kerta! Toinen kerta! Kyllä toiset sitten saavat ja toiset eivät.

On pahuksen turhauttavaa olla tässä taitekohtaiässä, kun näkee että pari vuotta vanhemmat ovat saaneet sitä ja tätä ja tuota. Kaikkiin tulee seinä vastaan omalla kohdalla. Hyvä kun saa olla töissä. Eläkkeelle tuskin pääsen koskaan. Kyllä talous romahtaa ja valtion kassa on tyhjä sitä ennen.