Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ampuja oli koulukiusattu!

Vierailija
03.04.2024 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4566319b-8320-4f29-8728-c31c9301b6c9

No nii! Ampuja oli koulukiusattu kuten aina ennenkin. Turha on kiusaajien nyt porata kun saivat mitä tilasivat.

Vai oletko kiusaajien puolustelija sitä mieltä, että heillä oli joku todella hyvä syy kiusata.

Ironistahan tässä on se, että jos Atso olisi ampunut omat kiusaajansa ennen kidutusmurhaa niin täällä syyllistetäisiin Atsoa:D Nyt huudetaan kiusaajille naama punaisena rangaistusta kun nämä ehtivät tappaa ensin.

Kommentit (3048)

Vierailija
1841/3048 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nykypäivän kakarat on hulluja, saa pelätä 

Kristillinen ohjenuora on unohdettu kasvatuksesta: KÄÄNNÄ TOINEN POSKI! Pitää itse nousta kiusaamisen yläpuolelle eikä alentua samaan ja vielä pahempaan.

Eihän toi posken kääntäminen toiminut edes Jeesuksellakaan! Ristille sen naulasivat, juuttaat!

Ja se Pietarihan hiiviskeli siellä Getsemanessa sellainen Laiton Käsiase kainalossaan - nimittäin miekka, josta silloiset vallanpitäjät, roomalaiset viranomaiset, olisivat rankaisseet ankarammin kun Jeesusta!

Ja sillä Laittomalla Käsiaseellahan Pietari yritti MURHAA, nimittäin iskeä siltä Ylimmäisen Papin palvelijalta solisvaltimo poikki, mikä olisi pudottanut miehen paikalleen, mutta pimeässä hutiloi ja leikkasi vain korvan irti - jonka Jeesus sitte löi paikoilleen takaisin ja väitti, ett

Itse ymmärtäisin Jeesuksen sanat "joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu" vain oivana, taktisena neuvona huomioiden vangitsijoiden oletettava miesylivoima ja viranomaisasema.

Voisin verrata sitä nykypäivänä tilanteeseen, jossa poliisin olessa pidättämässä teitä sanoisi vanhempi rosvo nuoremmalle, että pane puukko maahan, etteivät nuo ammu sua paikalles'!

Vierailija
1842/3048 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli jotensakin inhottavaa katsella eilen bussin ikkunasta puolitangossa olleita Suomen lippuja. Näin itse aikoinani koulukiusattuna tämä hysteerinen koulukiusaajien kunnioittaminen suruliputuksella oli kyllä vastenmielistä ja suorastaan yököttävää. Siihen aikaan kun ne liput näin, oli jo selvinnyt, että koulukiusaajiahan ne ammutut olivat. 

Melkein viidenkymmenen vuoden jälkeenkin kiusaamisen haavat ovat minussa vielä syvät. Se raivo, mitä lippujen näkeminen minussa eilen herätti, todisti sen. 

Suosittelen terapiaa. Minua on kiusattu koko elämäni ja kiusaaminen loppui vasta kun jäin vapaaehtoisesti työttömäksi eli nelikymppisenä. En tunne katkeruutta tai vihaa ketään kohtaan, elämäni on hyvin onnellista kiusaamisesta huolimatta. Olen sujut menneisyyden kanssa ja nyt nautin elämästä pienessä oktalossa, jossa saan viljellä osittain omat ruokani. Seurana on lapinkoira ja peltoa ympäriinsä. Ja tämän kaiken maksaa myös kiusaajani, eli sikäli tämä elämä on mennyt juuri oikein:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1843/3048 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen tiedot: Poliisi selvittää, miksi epäillyn ampujan perhe muutti Vantaalle

Ylen saamien tietojen mukaan poliisi on edistynyt Vantaan koulun ampumistutkinnassa järjettömän nopeasti.

Tutkinnassa selvitetään nyt Ylen tietojen mukaan myös sitä, miksi ampujaksi epäillyn 12-vuotiaan lapsen perhe muutti Vantaalle.

Vantaan kaupungin tiedotustilaisuudessa kerrottiin keskiviikkona, että epäilty ampuja tuli Viertolan kouluun vuoden alussa.

12-vuotias epäilty ampuja ei ole rikosoikeudellisesti vastuussa teostaan. Vaikka tapaus ei pääty koskaan tuomioistuimeen, poliisi on laittanut tutkintaan laajasti resursseja.

Ylen tiedon mukaan tapausta selvittää tällä hetkellä noin 50 poliisia.

He tekevät taktista ja teknistä tutkintaa sekä analysoivat poliisin keräämää aineistoa. Poliisi jatkaa myös puhuttamisia.

Vierailija
1844/3048 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jokainen haukuttu ja kiusattu lähtisi ammuskelemaan ihmisiä, niin meiltä loppuisi ihmiset Maan päältä. Niin yleistä kiusaaminen on.

Moni kiusattu luulee olevansa erityisharvinainen tapaus. Ja sen vuoksi jotkut näistä oikeuttavat väkivaltaiset haaveensa. Surullinen fakta on se, että kiusattuja on paljon. Tälläkin tyypillä on voinut olla luokkakaverina joku paljon pahemmin kiusattu. Miksi tämä lähti ammuskelemaan ja joku toinen ei. Jotain on ollut vialla ihan muutenkin.

En ota kantaa tähän tapaukseen, koska en tiedä tarpeeksi. Kiusaamista on niin eri tasoista. En lähtisi kuitenkaan vähättelemään esim. vuosien kestävää systemaattista henkistä ja fyysistä kiusaamista. Vain joka on kokenut tällaisen kykenee ymmärtämään, kun jokainen päivä on selviytymistä. Itsetuntosi murskataan täysin ja alat

Se, että en hyväksy ihmisten ampumista ja kostamista ylipäätään ei ole kiusaamisen vähättelyä. 

Vierailija
1845/3048 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nykypäivän kakarat on hulluja, saa pelätä 

Kristillinen ohjenuora on unohdettu kasvatuksesta: KÄÄNNÄ TOINEN POSKI! Pitää itse nousta kiusaamisen yläpuolelle eikä alentua samaan ja vielä pahempaan.

Eihän toi posken kääntäminen toiminut edes Jeesuksellakaan! Ristille sen naulasivat, juuttaat!

Ja se Pietarihan hiiviskeli siellä Getsemanessa sellainen Laiton Käsiase kainalossaan - nimittäin miekka, josta silloiset vallanpitäjät, roomalaiset viranomaiset, olisivat rankaisseet ankarammin kun Jeesusta!

Ja sillä Laittomalla Käsiaseellahan Pietari yritti MURHAA, nimittäin iskeä siltä Ylimmäisen Papin palvelijalta solisvaltimo poikki, mikä olisi pudottanut miehen paikalleen, mutta pimeässä hutiloi ja leikkasi vain korvan irti - jonka Jeesus sitte löi paikoilleen takaisin ja väitti, ett

Ja ensimmäiset näistä stooreista kirjoitettiin 60 vuotta tapahtuneiden jälkeen. Sitä voi itse kukin miettiä, miten tarkat aikalaiskuvaukset saa aikaan tuommoisen ajan kuluttua.

Vierailija
1846/3048 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhkaili täysin sivullisia,  muita lapsia. Järkyttävää. Kiusaaminen ei selitä tällaista.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2f6ad526-4e6c-4016-9eb4-65b1bb366ce2

Vierailija
1847/3048 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kiusaamisen taakse on niin helppo paeta.... 

Vierailija
1848/3048 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan nyymit uskoo kyllä ihan kaiken mitä lehdissä kirjoitetaan. Ampuja oli ehtinyt olla kyseisessä koulussa 11 viikkoa. Vaikka olisi ollut minkä tahansa tasoista kiusaamista tuona aikana, niin kenelläkään ei vintti pimene noin nopeasti pisteeseen että aletaan ammuskella ihmisiä. En sano etteikö kiusaamista ole tuon lapsen elämässä voinut olla, mutta sanonpahan vain että se tuskin on kuitenkaan koko totuus. Villi arvaus onkin, että tekijän vanhemmista ja perheestä ei tulla sanallakaan hiiskumaan yhtään mitään. Juoruthan kertovat toki asiasta jo nyt ja mikäli niissä on vähääkään perää, niin voi hyvin päätellä että koulukiusaaminen ei ollut tämän lapsen ensisijainen syy psyykkeen hajoamiselle.

Vierailija
1849/3048 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli jotensakin inhottavaa katsella eilen bussin ikkunasta puolitangossa olleita Suomen lippuja. Näin itse aikoinani koulukiusattuna tämä hysteerinen koulukiusaajien kunnioittaminen suruliputuksella oli kyllä vastenmielistä ja suorastaan yököttävää. Siihen aikaan kun ne liput näin, oli jo selvinnyt, että koulukiusaajiahan ne ammutut olivat. 

Melkein viidenkymmenen vuoden jälkeenkin kiusaamisen haavat ovat minussa vielä syvät. Se raivo, mitä lippujen näkeminen minussa eilen herätti, todisti sen. 

Suosittelen terapiaa. Minua on kiusattu koko elämäni ja kiusaaminen loppui vasta kun jäin vapaaehtoisesti työttömäksi eli nelikymppisenä. En tunne katkeruutta tai vihaa ketään kohtaan, elämäni on hyvin onnellista kiusaamisesta huolimatta. Olen sujut menneisyyden kanssa ja nyt nautin elämästä pienessä oktalossa, jossa saan viljellä osittain omat ruokani. Seurana on

Tästäkin näkee miten kalliiksi yhteiskunnalle kiusaaminen tulee. Luulisi jo tämän vuoksi kiinnostavan enemmän. Koska raha on se, joka tätä yhteiskuntaa ohjaa.

Vierailija
1850/3048 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse fantasioin väkivallasta aikoinaan kiusattuna, koska ahdisti joka aamu lähteä kouluun. Siellä odotti milloin törmää kiusaajaan, ja mitä silloin tapahtuu. Ei ollut pakoa tilanteesta, kun yritti sanoa jotain kieltävää kiusaamiseen, niin se käännettiin yhteisnauruksi, ketään ei kiinnosta. Rankkaa nykyään, että kiusaamiseen useammin kuuluu raju väkivalta, ja varastaminen. Aikuiset kiusaajat ovat nyt kiusaamassa huonoosaisia, ja sama toistuu kuolemaan asti.

Minuakin yritettiin kiusata yläasteelle siirryttyäni, mutta kun olin lyönyt kahdelta ensimmäiseltä käsiksi käyneeltä kärsän vinoon, niin ne lähtivät etsimään helpompia saaliita. Kiusausyritykset päättyivät siihen.

Muuta keinoa ei kertakaikkiaan ole - valitettavasti!

Vierailija
1851/3048 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt niillä kiusaajilla alkaa kiva helppo elämä. Ei vaan. Saavat kantaa tätä syyllisyyttä lopun elämäänsä. Tuo jäytää mieltä iäti. Hiertää kuin naru kaulassa, vertauskuvallisesti. Helpotusta ei tuo mikään. Omatunto soimaa.

Vierailija
1852/3048 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähättelyllä saat lisää kouluampumisia aikaiseksi. Tämä on äärimmäinen tapaus ja toivottavasti asiat muuttuu tavalla tai toisella parempaan päin kiusaamistapausten ennaltaehkäisyn ja puuttumisen suhteen.

Vierailija
1853/3048 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstan nyymit uskoo kyllä ihan kaiken mitä lehdissä kirjoitetaan. Ampuja oli ehtinyt olla kyseisessä koulussa 11 viikkoa. Vaikka olisi ollut minkä tahansa tasoista kiusaamista tuona aikana, niin kenelläkään ei vintti pimene noin nopeasti pisteeseen että aletaan ammuskella ihmisiä. En sano etteikö kiusaamista ole tuon lapsen elämässä voinut olla, mutta sanonpahan vain että se tuskin on kuitenkaan koko totuus. Villi arvaus onkin, että tekijän vanhemmista ja perheestä ei tulla sanallakaan hiiskumaan yhtään mitään. Juoruthan kertovat toki asiasta jo nyt ja mikäli niissä on vähääkään perää, niin voi hyvin päätellä että koulukiusaaminen ei ollut tämän lapsen ensisijainen syy psyykkeen hajoamiselle.

Ihmiset hyppäävät niin nopeasti yksioikoisiin johtopäätöksiin. Se on lopputulos, kun ei uutisoida kuin vain joitain tiedon tai epäilysten rippeitä.

Vierailija
1854/3048 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaminen ja porukan ulkopuolelle sulkeminen saattaa alkaa jo päiväkodeissa ja jopa leikkipuistoissa ja sen aloittavat lasten vanhemmat, jotka valikoivat lastenaa leikkikavereita ja keiden lasten ja heidän vanhempiensa kanssa voidaan tehdä  lähempää tuttavuutta, ketkä lapset kuuluvat siihen valiojoukkoon, joita voidaan kutsua omaan kotiin leikkimään tai syntymäpäiville tai jonka kotiin ja syntymäpäiville lapsen annetaan mennä. Tämä vanhempien harjoittama kavereiden erottelu jatkuu usein lapsen tultua kouluikään ja sitten lapsi jo osaa itsekin vanhempiensa tavan katsoa pitkin nenän vartta erilaisissa oloissa eläviä tai muuten erilaisia samaa ikäluokkaa olevia lapsia ja nuoria. Jatkuvasti porukan ulkopuolelle sulkeminen ja yksin jättäminen tai sanoilla sivaltaminen voivat satuttaa jopa enemmän kuin fyysinen väkivalta. Kiusaaminen ja porukan ulkopuolelle jättäminen ja muu henkinen väkivalta on valitettavan tuttu asia myös aikuisten maailmassa työp

Ikävä kyllä kiusaaminen tai kokemus siitä ei ole aina mustavalkoista. Itse huomasin erään lapseni koulukaverin jäävän porukan ulkopuolelle ja puhuttiin sitten lapseni kanssa että ottaa kyseisen lapsen mukaan eikä jätä yksin. Noh, lapseni teki juuri näin mutta päätyikin itse tämän lapsen kiusaamaksi vaikka olivatkin kavereita. Kiusattu lapsi pompotteli omaani ja satutti yms niin että oma lapseni lopulta sanoi että ei halua enää olla hänen kanssa. Olin itse todistamassa osaa tapauksista ja selvittämässä erimielisyyksiä. Erään kerran tämä lapsi rikkoi lapseni lelun kostona erimielisyydestä, sen jälkeen kun olivat jo sopineet. Kun jututin lapsia tapauksesta, toinen lapsi totesi että hän halusi lapselleni pahan mielen koska hänellä oli aikaisemmin ollut paha mieli, hänen mielestään se oli vain reilua. Vaikka siis välissä asia oli sovittu ja leikkejä jatkettu. Tuon lapsen paha mieli oli johtunut siitä että lapseni oli leikkinyt lelulla jonka hän halusi. Yritin jutella lasten kanssa sopimisesta, hyvästä kaveruudesta ja ostamisen kierteestä. Tuo lapsi oli vakaasti sitä mieltä että oma paha mieli tulee kostaa. 

En pakota lastani jatkamaan kaveeraamista kiusatun kiusaajalapsen kanssa.. 

Vierailija
1855/3048 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hyvä idea on se, joka on kokeiluasteella vissiin vielä joissakin Helsingin kouluissa eli sovellus, jonka avulla oppilas voi ilmoittaa näkemästään kiusaamisesta vaikkapa välitunnilla, jolloin opettaja saapuu paikalle. Se olisi helppo ja huomaamaton tapa puuttua tilanteisiin.

Vierailija
1856/3048 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähättelyllä saat lisää kouluampumisia aikaiseksi. Tämä on äärimmäinen tapaus ja toivottavasti asiat muuttuu tavalla tai toisella parempaan päin kiusaamistapausten ennaltaehkäisyn ja puuttumisen suhteen.

Lapsille pitää opettaa ensinnäkin se, että kiusaamisesta kerrotaan omille vanhemmille. Monet eivät kerro kouluelämästään mitään, vaan päätyvät näihin omiin ratkaisuihinsa.

Vierailija
1857/3048 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisestakohan perheestä ampuja on? Tutkimusten mukaan kouluampujat ovat olleet ainakin näennäisesti ns. hyvistä perheistä. 

Vierailija
1858/3048 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse fantasioin väkivallasta aikoinaan kiusattuna, koska ahdisti joka aamu lähteä kouluun. Siellä odotti milloin törmää kiusaajaan, ja mitä silloin tapahtuu. Ei ollut pakoa tilanteesta, kun yritti sanoa jotain kieltävää kiusaamiseen, niin se käännettiin yhteisnauruksi, ketään ei kiinnosta. Rankkaa nykyään, että kiusaamiseen useammin kuuluu raju väkivalta, ja varastaminen. Aikuiset kiusaajat ovat nyt kiusaamassa huonoosaisia, ja sama toistuu kuolemaan asti.

Minuakin yritettiin kiusata yläasteelle siirryttyäni, mutta kun olin lyönyt kahdelta ensimmäiseltä käsiksi käyneeltä kärsän vinoon, niin ne lähtivät etsimään helpompia saaliita. Kiusausyritykset päättyivät siihen.

Muuta keinoa ei kertakaikkiaan ole - valitettavasti!

Tämä on valitettavasti totta. Minulle iskostettiin pienenä, ettei ketään lyödä. Kodissani ei koskaan käytetty fyysistä väkivaltaa. Kiusaamiseen äitini käski kääntämään toisenkin posken. Vuosien poskien kääntelyyn uuvuin ihan täysin. Olin aivan rikki ja totesin etten kestä enää päivääkään. Niinpä jo yläasteen ensimmäisenä päivänä otit nyrkit esiin. Kas sain olla kolme vuotta rauhassa! Ainoa mitä kadun, on se etten tehnyt sitä jo aiemmin.

Vierailija
1859/3048 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota sen enempää kantaa kiusaamiseen, mutta sen verran tahtoisin sanoa, että älkää nyt tehkö sen perusteella, että tekijä oli kiusattu, sitä johtopäätöstä että nimenomaan nämä, joita hän ampui, olivat niitä kiusaajia. Aika usein kuitenkin niin, että kiusattu kokee koko maailman olevan vastaan ja uhrit ovat usein ihan ulkopuolisia. 

Ehkä tämä on jo aiemmin ketjussa tullutkin esiin, en mitenkään kaikkia sivuja jaksa lukea, mutta hyvä tästä on varmaan aina välillä muistuttaa.

Kukaan ei väitä, että ammutut olisi kiusaajia.

... mutta luonnollisesti jokainen olettaa, että ampuminen ei ollut sattumanvaraista. Edellisen vuoksi osa kommentoijista vaatii ettei ampujan mahdollista kiusaamista saisi edes mainita ja ampuneen lapsen solvaaminen menee täysin mielipuoliseksi.

Ampuminen ei ollut missään nimessä oikeutettua, mutta mikäli kiusaamista tapahtui, niin voi ymmärtää ampujan epätoivoisen ratkaisun.

Vierailija
1860/3048 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, hirveä saarnaaminen täällä muille ja itse uskot nettijuoruihin. 🤭 Itse olen nähnyt, kuinka netissä juorutaan näistä uhreista.

Ketju on lukittu.