Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ampuja oli koulukiusattu!

Vierailija
03.04.2024 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4566319b-8320-4f29-8728-c31c9301b6c9

No nii! Ampuja oli koulukiusattu kuten aina ennenkin. Turha on kiusaajien nyt porata kun saivat mitä tilasivat.

Vai oletko kiusaajien puolustelija sitä mieltä, että heillä oli joku todella hyvä syy kiusata.

Ironistahan tässä on se, että jos Atso olisi ampunut omat kiusaajansa ennen kidutusmurhaa niin täällä syyllistetäisiin Atsoa:D Nyt huudetaan kiusaajille naama punaisena rangaistusta kun nämä ehtivät tappaa ensin.

Kommentit (3048)

Vierailija
1621/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevatkohan tässä ketjussa uhreja syyllistävät ja omaisia kiusaavat kiihkomielet koskaan pyytämään käytöstään anteeksi? Tai edes itsekseen hiukan katumaan. Kuinka monta kertaa poliisin on sitä ennen vahvistettava, että uhrit eivät olleet kiusaajia?

Missään ei ole vahvistettu, etteivät olisi olleet kiusaajia. Kiinnitin heti huomiota, että ampui "vain" kolmea, vaikka yleensä näissä ammutaan kaikki mahdolliset.

Itse kiinnitin huomiota siihen että oli varta vasten mennyt tähän luokkaan ja tosiaan, "vain" kolmea ampunut. Jos olisi tarkoitus ampua ketä tahansa niin eiköhän olisi aloittanut sen ensimmäisen ihmisen nähdessään. Vai oliko tämä luokka ensimmäinen/lähin ulko-ovea sisään mennessä. Keskustelua on ollut siitä että panokset loppuneet kesken että sen vuoksi ei enempää uhreja. Ehkä eivät

Kyse on alakoululaisesta, joka meni tietenkin omaan luokkaansa. Eikös niillä ollut jo yksi tuntikin ollut (uskontoa) ja oli jatkumassa musiikilla. Ei siinä tarvita mitään erityistä tarkoituksellisuutta, joka olisi liittynyt juuri näihin uhreihin.

Vierailija
1622/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevatkohan tässä ketjussa uhreja syyllistävät ja omaisia kiusaavat kiihkomielet koskaan pyytämään käytöstään anteeksi? Tai edes itsekseen hiukan katumaan. Kuinka monta kertaa poliisin on sitä ennen vahvistettava, että uhrit eivät olleet kiusaajia?

Missään ei ole vahvistettu, etteivät olisi olleet kiusaajia. Kiinnitin heti huomiota, että ampui "vain" kolmea, vaikka yleensä näissä ammutaan kaikki mahdolliset.

Itse kiinnitin huomiota siihen että oli varta vasten mennyt tähän luokkaan ja tosiaan, "vain" kolmea ampunut. Jos olisi tarkoitus ampua ketä tahansa niin eiköhän olisi aloittanut sen ensimmäisen ihmisen nähdessään. Vai oliko tämä luokka ensimmäinen/lähin ulko-ovea sisään mennessä. Keskustelua on ollut siitä että panokset loppuneet kesken että sen vuoksi ei enempää uhreja. Ehkä eivät

Minusta siinä ei ole mitään erikoista, että lapsi menee koulupäivän aluksi omaan luokkaansa. Selkeästihän on kerrottu, että tekijä ja uhrit olivat luokkatovereita. Eipä sitä aiemminkaan ampujat ole heti tulta avanneet, kun ovat koulurakennukseen pääseet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1623/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä muista Jokelan tapauksen uutisointia kovin tarkasti, mutta olen silti 99% varma, ettei otsikot HETI SEURAAVANA PÄIVÄNÄ huutaneet Auvisen olleen (joskus aiemmin) kiusaamisen uhri.

On minusta todella erikoista, että näin nopealla aikataululla yritetään mediassa kääntää asia siihen, mitä murhaaja on itse jossain vaiheessa ehkä kärsinyt.

Ota huomioon, että maailma on muutunut liki 20 vuodessa TODELLA paljon. Auvisen aikaan ei ollut vastaavaa somemaailmaa kuin nykyisin ja tiedonkulku oli muutenkin hitaampaa. 

Kyllä oli. Oon jo niin vanha käpy, että kyllä hyvin muistan kun tälläkin palstalla ruodittiin. Silloin jopa Auvisen omainen osallistui kyseiseen ketjuun.

Vierailija
1624/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusattu ja kiusaaja. En edes halua mitään anteeksiantoa ja haluaisin pyytää anteeksi kaikilta joita kiusasin. Näin pahimman kiusaajani vuosia sitten baarissa, ollaan samalla alalla ja kummallakaan ei ollut mitään traumoja. Omassa nuoruudessa ei edes lyöty, painittiin vain. Nykynuoret on ehkä liiaan herkkiä ja heidän vanhemmat ei välttämättä ole liian fiksuja? Omana aikana kiusaaminen loppui kun pääsi kotiin ja nykyään se kait jatkuu netissä. Vaikeita asioita, mutta kait tappaminen on jossain omassa sarjassa, ei puhuta terveestä ihmisestä? Minusta kiusaaminen teki vahvemman ihmisen, hävettää vain että kostin kiusaamalla muita. 2024 ja opettajat sekä muut aikuiset ovat edelleen sokeita kiusaamiselle? Peruskoulu on perseestä ja kaikki mahtuu samaan muottiin? Ammattiopinnot oli kuin vapautus jostain aivokuolleiden perusopetuksesta, Ihmisiä jotka ajattelee ja tuntee samoin. Ja joku v itun HOPS on niin naurettava ja kaikki sopii samaan muottiin ja opettajat jotka oikeasti siihen uskoo?

Vierailija
1625/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkki uutiseen jossa kerrotaan sattumanvaraisuus?

Mikä tahansa suomalainen uutismedia, jossa on juttu aiheesta. Ei ole vaikeaa. 

Hesarin päivittyvässä uutisessä viimeisin tieto on:

"STT:lle Särkkä kertoi poliisin selvittävän seuraavaksi sitä, liittyivätkö ampumisen uhrit kiusaamiseen jollakin tavoin. "

Laita nyt joku linkki jos tuo sattumanvaraisuus on oikeasti todennettu.

Vierailija
1626/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kiinnitin huomiota siihen että oli varta vasten mennyt tähän luokkaan ja tosiaan, "vain" kolmea ampunut. Jos olisi tarkoitus ampua ketä tahansa niin eiköhän olisi aloittanut sen ensimmäisen ihmisen nähdessään. Vai oliko tämä luokka ensimmäinen/lähin ulko-ovea sisään mennessä. Keskustelua on ollut siitä että panokset loppuneet keske

Näin olen myös käsittänyt. Tuo myös saa miettimään että ehkä vielä pohti ampuuko vai ei, koska ei aloittanut jo heti aamusta. Voi sentään:(

Vierailija
1627/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei sureta yhtään noi kiusaajalapset jotka nyt kärsii. 

Ei tietenkään, kun olet itse katkeroitunut ja elämästä vieraantunut hyypiö.

Vierailija
1628/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pojan puolella. Jos on tullut kiusatuksi, niin ymmärrän teon täysin. Hän teki sen, mistä itse aina haaveilin, mutta en saanut asetta mistään.

Eipä tosiaankaan ihme, että sadat koulut on taas tämän teon jälkeen saaneet uusia uhkailuja kun näitä ihme puolustajia ja ymmärtäjiä riittää, jotka leipovat murhaajasta uhria. 

Vierailija
1629/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kiinnitin huomiota siihen että oli varta vasten mennyt tähän luokkaan ja tosiaan, "vain" kolmea ampunut. Jos olisi tarkoitus ampua ketä tahansa niin eiköhän olisi aloittanut sen ensimmäisen ihmisen nähdessään. Vai oliko tämä luokka ensimmäinen/lähin ulko-ovea sisään mennessä. Keskus

No ei tuossa ole mitään ihmeellistä. Ei niitä ampumisia aloiteta heti välttämättä 

Vierailija
1630/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä muista Jokelan tapauksen uutisointia kovin tarkasti, mutta olen silti 99% varma, ettei otsikot HETI SEURAAVANA PÄIVÄNÄ huutaneet Auvisen olleen (joskus aiemmin) kiusaamisen uhri.

On minusta todella erikoista, että näin nopealla aikataululla yritetään mediassa kääntää asia siihen, mitä murhaaja on itse jossain vaiheessa ehkä kärsinyt.

Ota huomioon, että maailma on muutunut liki 20 vuodessa TODELLA paljon. Auvisen aikaan ei ollut vastaavaa somemaailmaa kuin nykyisin ja tiedonkulku oli muutenkin hitaampaa. 

Kyllä oli. Oon jo niin vanha käpy, että kyllä hyvin muistan kun tälläkin palstalla ruodittiin. Silloin jopa Auvisen omainen osallistui kyseiseen ketjuun.

Ei ollut. Vastaava somemaailma ei nyt tarkoittanut tätä muinaisjäännepalstaa vaan tiktokia yms. joissa tieto ja "tieto" leviää kulovalkean tavoin. 

Vierailija
1631/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"STT:lle Särkkä kertoi poliisin selvittävän seuraavaksi sitä, liittyivätkö ampumisen uhrit kiusaamiseen jollakin tavoin. "

Lopeta linkkien kinuaminen ja mene Iltasanomien tai minkä tahansa muun median sivustolle lukemaan kaikki aiheeseen liittyvät uutiset. Lupaan, että löydät tiedon ennen kuin olet ehtinyt lukea edes viittä uutista. 

Vierailija
1632/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti on ikuisesti kaikkien ikätoverien hylkiö ja elää loppuelämänsä halveksittuna laps entappaja. Säälittävä luuseri.

Onneksi riittää nimenvaihto ja muutto toiselle paikkakunnalle. 👍 Terapiaa toki tarvitsee ja toivottavasti pääsee Nyt avun piiriin. Kiusaaminen jättää traumat.

Naivi ajatus. Pärstä on tuhansien nuorten tiedossa. Miten kuvittelet tuon ikinä pääsevän karkuun tekosiaan? Ei mitenkään. Aina joku kaivaa kuvat jakoon ja selvittää uudet nimet. Nuoret on taitavia tässä. Loppuelämäksi on latvakakkosen leima otsassa ja sen on totisesti ansainnut. Pätkääkään ei tipu sympatiaa.

No nimenomaan siksi ei välttämättä tiedäkään. "Kovat tekijät" joiden naamat keikkuvat lehtien palstoilla ja ovat kaikille tuttuja saavat paljonkin tätä ihailijapostia. Mutta nämä vähemmän tunnetut, joista ei löydy helpolla edes kunnolla kuvia ja jotka vain katoavat voivat todellakin elää aivan normaalia elämää, jonka menneisyydestä uusi lähipiiri ei edes tiedä.

Vierailija
1633/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut koulussa kiusattu. Mutta todellakaan en ikinä olisi ketään ampunut. Olen voinut toivoa, että kyseisellä henkilöllä menisi elämässään oikein huonosti, mutta minä en ole mikään aseiden kanssa riehuva kostaja eikä sitä ole yksikään normaalilla järjenjuoksulla kulkeva, kiusatuksi jossain vaiheessa elämässään tullut. Niillä aikuisillakin, jotka täällä nyt jotenkin haukkuvat uhreja ja ovat vahingoniloisia, on päässä jotain vikaa, jota ei selitä kiusatuksi joutuminen.

Vierailija
1634/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä pitäisi piilotella, kun poliisi on tutkinnassa löytänyt näyttöä, että näin todella oli? Auvisen aikana ei ollut juurikaan somea tai älypuhelimia, joten näytön saaminen oli luonnollisesti hitaampaa. 

Kysehän ei ole "piilottelusta", vaan siitä, että tässä tapauksessa on eilen MURHATTU yksi lapsi (toivottavasti ei tule enempää kuolonuhreja), ja sen sijaan että keskiössä olisi järkyttävä tapahtuma ja sen uhrit, uutisointi o

No ei liene median vika, jos sinä et osaa lukea mediaa oikein, vaan öyötät menemään miettimättä yhtään, että kiusaaja voi olla joku muukin kuin uhri. 

Vierailija
1635/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta linkkien kinuaminen ja mene Iltasanomien tai minkä tahansa muun median sivustolle lukemaan kaikki aiheeseen liittyvät uutiset. Lupaan, että löydät tiedon ennen kuin olet ehtinyt lukea edes viittä uutista. 

Eli ei ollut sattumanvaraisuutta. Sitähän minäkin.

Vierailija
1636/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdissähän on ollut tekstiä, että ampuja oli häirikkö koulussa. Häirikkö. Siis, ei kiltti, kuuliainen, hiljainen 6.-luokkalainen.

Vierailija
1637/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti koulua vaihtamaan joutuneet kiusatut lapset ovat niin pahasti kiusaamisen "vaurioittamia", että kokevat ja näkevät kiusaamista uudessakin koulussa, vaikka sitä ei olisi. Muutama harmiton kommentti tai mitätön teko saattaa heistä tuntua ilkeilyltä, eivät kykene tarkastelemaan asioita normaalisti. Tässä on tainnut käydä näin. Syyttömät, viattomat ihmiset kärsivät, kun mielipuolinen väkivalta ottaa vallan.

Hienosti spekuloitu, pelkkää musta tuntuu -lässytystä. Mutta kiva, että kiusaamisen vähättely jatkuu, sitähän Suomessa on aina tehty ja lapset vaan esim. hakkaa menemään ja kuvaa videoita someen kiusattujen hakkaamisesta. 🙄

Vierailija
1638/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti koulua vaihtamaan joutuneet kiusatut lapset ovat niin pahasti kiusaamisen "vaurioittamia", että kokevat ja näkevät kiusaamista uudessakin koulussa, vaikka sitä ei olisi. Muutama harmiton kommentti tai mitätön teko saattaa heistä tuntua ilkeilyltä, eivät kykene tarkastelemaan asioita normaalisti. Tässä on tainnut käydä näin. Syyttömät, viattomat ihmiset kärsivät, kun mielipuolinen väkivalta ottaa vallan.

Olet siis kiusaaja, kiusaajan vanhempi tai kiusaajan puolustaja? Vain uhriksi heitäytyvä kiusaaja etsii tilanteita, joista voi väittää valitsemansa uhrin kiusaavan häntä.

Jos kiusaaminen loppuu, niin taatusti kiusattu on asiasta helpottunut. Kun kiusaaminen loppuu, niin ei ole tarvetta nähdä kiusaamista siellä, missä sitä ei ole. Itse väittäisin, että jokainen kiusattu kestää tulevaisuudessa enemmän kiusausta ja mielipahaa kuin sellainen, joka ei ole ksokaan joutunut kiusatuksi.

Vierailija
1639/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittiko Auvinen heti kun pääsi kouluun? Ei

Aloittiko Saari heti kun pääsi kouluun? Ei

Aloittiko Ramalla ampunut 14v heti kun pääsi kouluun? Ei

Jatkanko vielä vai tuliko pointti selväksi?

Vierailija
1640/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehdissähän on ollut tekstiä, että ampuja oli häirikkö koulussa. Häirikkö. Siis, ei kiltti, kuuliainen, hiljainen 6.-luokkalainen.

Onko häirikölle sanottu, ettei häirikkökäytös käy?

Ketju on lukittu.