Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ampuja oli koulukiusattu!

Vierailija
03.04.2024 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4566319b-8320-4f29-8728-c31c9301b6c9

No nii! Ampuja oli koulukiusattu kuten aina ennenkin. Turha on kiusaajien nyt porata kun saivat mitä tilasivat.

Vai oletko kiusaajien puolustelija sitä mieltä, että heillä oli joku todella hyvä syy kiusata.

Ironistahan tässä on se, että jos Atso olisi ampunut omat kiusaajansa ennen kidutusmurhaa niin täällä syyllistetäisiin Atsoa:D Nyt huudetaan kiusaajille naama punaisena rangaistusta kun nämä ehtivät tappaa ensin.

Kommentit (3048)

Vierailija
141/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä syy on ampujan. Vanhempi voi olla mkä vaan nisti, lahkohihhuli, sadisti, huligaani, uusnatsi, alkoholisti, mielenterveyskuntoutuja - ja monella lapsella onkin näin. Silti ljokainen lapsi ei ihannoi väkivaltaa tässä mitassa. Tämä lapsi otti aseen ja riehui ja on vastuussa. 

Vierailija
142/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ovat vastuussa koulukiusaamisesta! Onnellinen lapsi ei kiusaa.

Tyhmät vanhemmat eivät usko opettajia, vaan niitä valehtelevia pikkuenkeleitään, kun eivät jaksa tai viitsi uskoa heistä mitään pahaa.

Lapset vielä oppivat vähän värittämään, niin vanhemmat alkavat kiusata opettajia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiusattiin yläasteella puoli vuotta, kun eräänä hetkenä vain pimeni. Olin tuolloin 13-vuotias tyttö. Hyökkäsin kiusaajani kimppuun, raavin häntä naamaan, sain kiusaajan takin revittyä kunnes aikuinen mies tuli väliin. En tiedä, mitä olisi tapahtunut, jos tapahtumaa ei olisi keskeytetty. Ainakin kiusaaja rauhoittui huomattavasti eikä juuri enää päätään aukonut. Olen normaalisti kiltti, mutta liika oli liikaa. Tuo tapa ratkaista asia ei ollut oikein, mutta tavallaan ymmärrän sen, että jos aikansa joku räkyttää ja patoaa kaiken sisälleen, jossain vaiheessa kamelin selkä katkeaa. 

Vierailija
144/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko uskonnon opetuksen ottaminen takaisin lukujärjestykseen järkevää.Kun ei nämä ihmisen opit empatiasta näy tuottavan hedelmää,päinvastoin.Vai jatketaanko tämän kehän pyöritystä entiseen malliin.Teko-uutisointi-osanotto-psykologin kuuleminen-valtiovallan kyyneleet-asian jauhaminen julkisuudessa-unohtaminen-Teko-uutisointi.........jne. 

Vierailija
145/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lasta on kiusattu vuosia ja hänen itsetuntonsa on murennettu, voi hän kokea, että elämällä ei ole hänelle mitään annettavaa. Ampuminen voi olla hetken mielijohde. Kiusaamiseen ja syrjimiseen ei puututa tehokkaasti, koska se tapahtuu opettajien ulottumattomissa, netissä, koulumatkalla, ei kutsuta luokan WhatsApp-ryhmiin jne. Hirveää sanoa, mutta ymmärrän jollain lailla tätä epätoivoista ampujaa, jos hänet on kiusattu hajalle, en toki hyväksy hänen tekoaan. 

Minä en. Ei se silti oikeutta ketään satuttamaan tai tekemään toiselle ihmisille mitään pahaa. Se ei ole oikein, eikä oikeuta tekoon. Tuo millään lailla hyväksyttävää. Täysim käsittämätöntä että jos asiaan ei puututa niin oman käden oikeus ei ole mikään ratkaisu.

Joka päivähän sitä toitotetaan, että pitää ottaa vastuu el

minäkin ymmärrän, vaikka en ole koskaan ollut kiusattu. 

Vierailija
146/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa nuoruudessani koulukiusatuksi joutui muun muassa siksi jos ei peseytynyt säännöllisesti, oli sosiaalisesti kömpelö tai oli heikko koulumenestys. Kyllä koulukiusaamista voi ehkäistä ihan niin, että huolehtii lapsesta parhaan kykynsä mukaan ja opettaa tavallisia elämäntaitoja .

Vierailija
147/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No no, mites nyt näin... johan koulun edustajat kerkesivät tuoda julki että henkilökunnan toimesta ei ole havaittu mitään yhteyttä uhrien ja ampujan välillä ja että ihan "puskista tuli"...

Se kyllä edesauttaisi tällaisten välttämistä jos k3rsat ei kiusaisi toisiaan sekopäisiksi siellä kouluissa.

Missäänhän ei ainakaan vielä ole sanottu, että nimenomaan uhrit olisivat niitä kiusaajia. 

On uutisoitu että oli koulukiusattu koulussaan, eli enää ei, eli kiusaaja on kuollut.

Tai sitten viitataan ihan vaan siihen, että ampuja ei ole enää palaamassa koulun penkille tuohon samaan paikkaan.

Vierailija
148/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain kyllä luki, että tämä ampuja oli ITSE häirikkö.

Liekö kiusaajan vanhemman antama lausunto?

Vierailija
149/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikoillakin kiusataan. Kuitenkin erikoista että työpaikoilla kiusaajia ammuskellaan melko harvoin, toisin kuin  esim. siellä raviradan parkkipaikalla. 

Vierailija
150/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ns. 'kiusatut' pitäisi siirtää erityisopetukseen jossa opeteltaisiin ihmissuhdetaitoja. Tosiasiallisesti 'kiusauksen' syy on 'kiusatun' puutteelliset sosiaaliset taidot eikä ne monet muut ja normaalit lapset.

Ai nyt nousi verenpaine!!! Kivasti syyllistetään, että se on kiusatun syy, että kiusataan. Itse olin tosi empaattinen ja halusin olla heikompien puolella siksi jouduin kiusatuksi. Olisiko minulle kenties pitänyt opettaa toisenlaisia arvoja. Olin rankasti kiusattu, mutta minulla oli paljon kavereita, etenkin omasta pihapiiristä. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.

Kyllähän se suurimmassa osassa tapauksia on juuri näin - eli 'kiusatun' oma syy. Jos 'kiusattu' omaisi normaalit sosiaaliset taidot ei häntä kiusattaisi. Ei se syy aina voi olla niissä muissa lapsissa.

No nyt puhut täyttä paskaa. Turha syyllistää kiusattuja. Minua haukuttiin koska ulkonäköni ei miellyttänyt. Minkä minä sille voin? 

Vierailija
151/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bäähhh kiva olla täällä porukassa kun kaikilla on bääh aivot. Kiusaaja paha Hyi phyi. Miten muute ne uhrit kun heitä ei ole vielä edes kuultu. Tarviiko kiusaajia kuullakaan bääh

Vierailija
152/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voihan olla molempia. Oli erilainen tyyppi, siksi kiusattiin, ja siksi hänestä tuli häirikkö, ja siksi kiusattiin vieläkin enemmän. 

Vierailija
153/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää paikkansa, että ampujan some oli täynnä aseita ihailevaa sisältöä niin eihän tässä lähtökohdatkaan normaalit ole. Olipa kiusattu tai ei.

Vierailija
154/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu ei ole ikinä ollut turvallinen paikka. Ainakaan "koulukiusatulle". 9 vuotta sitä h.elvettiä oli pakko kestää. Lyömistä, kuristamista, haukkumista ja tappouhkauksia. Ja sitten ihmetellään joukolla, kun kiusatulla/pahoinpidellyllä kilahtaa viimeistään murrosiässä kuten itsellä aikoinaan.

Vierailija
155/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta kauheudesta huolimatta, minä teini-ikäisen äitinä, tunnen syvää surua myös ampujan puolesta. Ja kyllä, olen surullinen siitä, että koulun aikuiset eivät ole antaneet hänellekin kuuluvaa turvallisuuden ja kuulluksi ja nähdyksi tulemisen tunnetta. Olin joku aika sitten oman koululaiseni vanhempainillassa (ihan toisella paikkakunnalla) ja mua järkytti aika paljonkin se kyyninen negatiivisuus, joka todella monella opettajalla oli ns. häirikköoppilaita kohtaan. Kun sitten kysyin, mitä kamalaa he olivat tehneet, niin syynä oli tyyliin joku tarjottimen laittaminen väärään paikkaan tai kengät jalassa kävely siellä missä olisi pitänyt ottaa kengät pois jalasta. Että voi voi sentään.

Osanottoni kaikille tragedian osallisille. Ja katsotaan me kaikki peiliin, kohtelemmeko lapsia ja nuoria arvostavasti. 

Miten minusta tuntuu, että myös sinun tulisi katsoa peiliin. Syytät opettajia, puollat kiusaajia, ja mietin, mahdatko oikeasti nähdä koko kuvaa, koulun monisyisiä tilanteita. Tällainen vanhemman  asenne on vaarallinen. Se kertoo lapselle, että vanhempi ei luota opettajaan, joten miksi hän sitten luottaisi.

Kannattaisi kuitenkin koettaa tukea opettajan työtä, Suomalainen opettaja on todella hyvä ja osaava, maailman eliittiä kansainvälisestikin mitattuna. Nämä ampumistapaukset eivät ole opettajan eikä koulun syy. Tapaus on niin syvä ja traaginen, että sillä täytyy olla juurensa lapsen elämän koko historiassa varhaisvuosista lähtien. On otettava huomioon myös lasten suhteet vanhempiin. Syvimmät traumat syntyvät näistä suhteista.

Vierailija
156/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää paikkansa, että ampujan some oli täynnä aseita ihailevaa sisältöä niin eihän tässä lähtökohdatkaan normaalit ole. Olipa kiusattu tai ei.

Et kuulu bääh porukkaan. Mitä bäähiä

Vierailija
157/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistään YLE tiedon on saanut? Poliisilta? No ei. Rehtorilta? "Juu, sitä kiusattiin rankasti, mutta ei me mitään tehty". Tiktokista? Ampujaa itseään YLE varmasti ole päässyt haastattelemaan. Ampujan lähiomaiselta? Siltä joka luovutti aseensa ja opetti 12-vuotiaan ampumaan, kenties jopa kasvatti hänet?

Vierailija
158/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KivaKoulu -hankekin aivan hölynpölyä. On niin kivaa ja lakaistaan vaan kiusaaminen maton alle eikä nähdä mitään. Just hesarin haastattelussa nuoret Vantaalla sanoi että opettajat istuu pullakahvilla eivätkä kuule eikä nää mitään kiusaamista. Toisaalta, opettajien tehtävä on opettaa. Yhteisöpedagogeja yms pitäisi olla paljon enemmän kouluissa. Mutta mitä teet kun kaikesta hallitus leikannut ja leikkaa lisää.

Kivakoulu on kivaa vaan sen opettajan lellikkiläisille, ja jos on vielä vanhemmat samasta puolueesta vieläkin parempi.

Vierailija
159/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut koulukiusattu, se on sen ampujan oma selitys. Uhreja tuskin on kuultu vielä edes vakavien vammojen takia.

Kyllä luokkakavereita haastattelemalla saa myös vastauksia kuka kiusasi ketää

Vierailija
160/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liekö kiusaajan vanhemman antama lausunto?

Lapsi voi olla häirikkö ja kiusaaja ja samanaikaisesti itse kiusattu. Ihan mahdollinen yhtälö. 

Ketju on lukittu.