Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ampuja oli koulukiusattu!

Vierailija
03.04.2024 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4566319b-8320-4f29-8728-c31c9301b6c9

No nii! Ampuja oli koulukiusattu kuten aina ennenkin. Turha on kiusaajien nyt porata kun saivat mitä tilasivat.

Vai oletko kiusaajien puolustelija sitä mieltä, että heillä oli joku todella hyvä syy kiusata.

Ironistahan tässä on se, että jos Atso olisi ampunut omat kiusaajansa ennen kidutusmurhaa niin täällä syyllistetäisiin Atsoa:D Nyt huudetaan kiusaajille naama punaisena rangaistusta kun nämä ehtivät tappaa ensin.

Kommentit (3048)

Vierailija
161/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisesta perheestä ampuja mahtoi olla? Ainakin ase oli leväperäisesti saatavilla. 

Vierailija
162/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ns. 'kiusatut' pitäisi siirtää erityisopetukseen jossa opeteltaisiin ihmissuhdetaitoja. Tosiasiallisesti 'kiusauksen' syy on 'kiusatun' puutteelliset sosiaaliset taidot eikä ne monet muut ja normaalit lapset.

Ai nyt nousi verenpaine!!! Kivasti syyllistetään, että se on kiusatun syy, että kiusataan. Itse olin tosi empaattinen ja halusin olla heikompien puolella siksi jouduin kiusatuksi. Olisiko minulle kenties pitänyt opettaa toisenlaisia arvoja. Olin rankasti kiusattu, mutta minulla oli paljon kavereita, etenkin omasta pihapiiristä. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.

Kyllähän se suurimmassa osassa tapauksia on juuri näin - eli 'kiusatun' oma syy. Jos 'kiusattu' omaisi normaalit sosiaaliset taidot ei häntä kiusattaisi. Ei se syy aina voi olla niissä muissa lapsissa.

Miksi normaalit sosiaaliset taidot omaavat kiusaavat? Vai kuuluuko normaaleihin taitoihin kiusaaminen? Eihän tossa sun logiikassasi ole mitään järkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa nuoruudessani koulukiusatuksi joutui muun muassa siksi jos ei peseytynyt säännöllisesti, oli sosiaalisesti kömpelö tai oli heikko koulumenestys. Kyllä koulukiusaamista voi ehkäistä ihan niin, että huolehtii lapsesta parhaan kykynsä mukaan ja opettaa tavallisia elämäntaitoja .

Toisaalta hyvin usein kiusatuksi joutuu koulussa hyvin pärjäävät lapset. Pitäisikö silloin heikentää koulumenestystä, ettei kiusattaisi?

Vierailija
164/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt puhut täyttä paskaa. Turha syyllistää kiusattuja. Minua haukuttiin koska ulkonäköni ei miellyttänyt. Minkä minä sille voin? 

Sinua haukuttiin koska et osannut suhtautua haukkumiseen oikein. Jos olisit ollut riittävän paksunahkainen ei kukaan olisi jaksanut sinua mollata. Eli ihan oma syysi - toivottavasti nahka on nyt jo paksumpi.

Vierailija
165/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ns. 'kiusatut' pitäisi siirtää erityisopetukseen jossa opeteltaisiin ihmissuhdetaitoja. Tosiasiallisesti 'kiusauksen' syy on 'kiusatun' puutteelliset sosiaaliset taidot eikä ne monet muut ja normaalit lapset.

Ai nyt nousi verenpaine!!! Kivasti syyllistetään, että se on kiusatun syy, että kiusataan. Itse olin tosi empaattinen ja halusin olla heikompien puolella siksi jouduin kiusatuksi. Olisiko minulle kenties pitänyt opettaa toisenlaisia arvoja. Olin rankasti kiusattu, mutta minulla oli paljon kavereita, etenkin omasta pihapiiristä. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.

Todennäköisesti tuo kiusattuja syyllistävä on itse kiusaaja tai kiusaajan vanhempi. He kun eivät näe syytä itsessään tai omissa pershedelmissään.

Todennäköisemmin kyseessä on realisti joka osaa katsoa tilannetta molemmin puolin. Nämä "kiusattujen" vanhemmat kun eivät osaa yhtään epäillä se oman pershedelmänsä puheita, kaikki uskotaan suoraan ja syytellään muita. Samaan aikaan se oma "kiusattu" pershedelmä häirikkönä nepsynä häiritsee koko luokan toimintaa. Silti pitää vaan ymmärtää kun se on nepsy ja kiusattukin

Vierailija
166/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On minuakin kiusattu juuri tuossa iässä, mutta en kyllä olisi ikimaailmassa pystynyt tappamaan ketään. Ja miten edes parin kuukauden jälkeen muka on niin kiusattu että alkaa riehumaan aseen kanssa? Ei ole normaalia käytöstä tällä ampujalla. 

Varmasti ollut jo pidemmän aikaa ja jatkunut sitten uudessa koulussa.

Vierailija
167/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali lapsi hakeutuu toiseen kouluun, jos kiusataan. Eihän se dorka edes ollut siinä koulussa kuin pari kk vai miten se meni, hullu se on.

Vierailija
168/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti ampujasta on vain tehty uhri ja kiusattu, sen sijaan että olisi kohdattu se tosiasia, että psykologisesti jotain on todella pahasti vialla.

Vierailija
169/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kiusattuna ymmärrän hyvin pojan ajatuksenmaailmaa. Tekoa en hyväksy, mutta ymmärrän mistä viha kumpuaa ja kyllä itsekin olen ajatuksentasolla ajatellut täräyttäväni kuonoon kiusaajia. Se on normaalia. Viha pitää käsitellä ja kanavoida oikein, ei väkivallalla.

Etkö näe eroa siinä että ajattelee vähän täräyttävänsä kiusaajaa mutta ei tee sitä ja siinä että ottaa suunnitelmallisesti aseen ja ampuu kolme(a) ihmistä? Hetken mielijohteesta takaisin täräyttäminenkin on aivan eri luokan teko ymmärrettävyydessään.en   Teko ja ajatus on täysin eri tasolla ja näissä teoissa on kyse usein jostain narsistisesta ajatusmaailmasta eikä siitä että on joku pieni uhri. 

Ehkä kiusattu ei kykene ammattimaiseen nyrkkitappeluun?

Ei tosiaan välttämättä pysty, kun kiusaajia voi olla monta ja voi olla myös pienempi ja fyysisesti heikompi. Jos olisi sen näköinen ja oloinen, että tosiaan voi vetää kiusaajaa turpaan, niin sitten ei ehkä kiusattaisi alkuunkaan.

Vierailija
170/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kovin paljon olla voitu kiusata kun vasta pari kuukautta oli ollut kyseisessä koulussa. 

Vierailija
171/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää paikkansa, että ampujan some oli täynnä aseita ihailevaa sisältöä niin eihän tässä lähtökohdatkaan normaalit ole. Olipa kiusattu tai ei.

Sitä olen yrittänyt sanoa palstalla jo yli vuorokauden. Että ei se nyt aivan tavallista ole, että lähipiiristäkään löytyy ase. Ei aivan tavatonta, mutta mielestäni ei tavallista pk-seudulla. 

Vierailija
172/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on selvä, että normaali lapsi ei tartu aseeseen vaikka mikä olisi. 

Vierailija
173/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut opettaja tehtäviensä tasalla, jos noin pahasti kiusattu muutamassa kuukaudessa.

Toivottavasti seuraavalla kerralla puuttuu napakammin kiusaamiseen!

Jossain haastattelussa oppilaiden vanhemmat mainitsikin, että koulussa on kiusaamista! Varmaan ollut aika reilustikin, jos se on ollut yleisessä tiedossa.

SIellä nyt ringissä itketään kuinka kaikki tuli ihan puskista. Toivottavasti joku tuo opettajille ja rehtorille peilit paikalle niin on peiliin katsomisen paikka vaikka heti sen hiljaisen hetken jälkeen.

Vierailija
174/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Motiivi löydetty, koulukiusaaminen. Ongelma ei ole ratkaistu, vaan alkaa isompi selvittely. Koulu vastuuseen, kiusaajat vastuuseen, kiusaajien vanhemmat vastuuseen, kaikki jotka tiesivät, mutta eivät tehneet mitään muuta kuin ummistivat silmänsä ja käänsivät selkänsä. Toivotaan, että kaivellaan kunnolla mitä on tapahtunut, ja mikä johti tähän tragediaan. KIUSAAMINEN.

Niin tässä taisi olla vielä niin että kiusattu jo edellisessä koulussa josta vaihtanut koulua pari kuukautta sitten mutta kiusaaminen jatkunut täälläkin koulussa.

Kyllä on aikuisilla tämä päävastuu ensinnäkin mitä tässä koulussa on tehty opettajien taholta asialle. Ehkä taas sitä kiva-koulua ja sitten hyssyttelyä hyssyttelyn perään. Tämän tapauksen jälkeen pitäis silmien jo avautua asian suhteen. Ei enää hyssyttelyä eikä mitään kiva-koulu jankutusta kun ei mitään tehoa.

Vierailija
175/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa nuoruudessani koulukiusatuksi joutui muun muassa siksi jos ei peseytynyt säännöllisesti, oli sosiaalisesti kömpelö tai oli heikko koulumenestys. Kyllä koulukiusaamista voi ehkäistä ihan niin, että huolehtii lapsesta parhaan kykynsä mukaan ja opettaa tavallisia elämäntaitoja .

Toisaalta hyvin usein kiusatuksi joutuu koulussa hyvin pärjäävät lapset. Pitäisikö silloin heikentää koulumenestystä, ettei kiusattaisi?

Heiltä puuttuu juuri niitä sosiaalisia taitoja, niitä ei nenä kirjassa opi.

Vierailija
176/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako aloitusta juuri sinä aiot tehdä Vantaan ampumisesta?

Vierailija
177/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tapaus voi hillitä kiusaajien halua kiusata, koska tämäkin tapaus osoittaa että kiusattu voi toimia täysin arvaamattomasti.

Vierailija
178/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojan luokalla äitinsä mukaan julmasti kiusattu poika oli oman poikani mukaan se kaikkein kauhein kiusaaja. 

ei nämä nyt ole yleensä mitään hyvä-paha-asetelmia. 

Vierailija
179/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisesta perheestä ampuja mahtoi olla? Ainakin ase oli leväperäisesti saatavilla. 

Oma veikkaus on, että sieltä löytyy jotain persumaista uhoa. 

Vierailija
180/3048 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt puhut täyttä paskaa. Turha syyllistää kiusattuja. Minua haukuttiin koska ulkonäköni ei miellyttänyt. Minkä minä sille voin? 

Sinua haukuttiin koska et osannut suhtautua haukkumiseen oikein. Jos olisit ollut riittävän paksunahkainen ei kukaan olisi jaksanut sinua mollata. Eli ihan oma syysi - toivottavasti nahka on nyt jo paksumpi.

Sinä kiusattua syyllistävä taidat olla itse entinen kiusaaja ja yrität noin saada hyväksyntää teoillesi. Vai onko lapsesi kiusaaja?

Ketju on lukittu.