Miksi jotkut valittaa pyykinpesusta pyhänä, kun nykykoneet on niin hiljaisia?
Mä joudun välillä tarkistaa, että laitoinko sen koneen edes päälle, kun ei kuulu mitään ääniä, vaikka olen viereisessä huoneessa ja kodinhoitohuoneen ovi on vielä auki.
Kommentit (16)
Jotkut valittaa? Missä?
Kai nyt ihminen saa pyykkejään pestä milloin haluaa. Surkea talo tai huonosti vaaterissa oleva huono kone, jos naapuriin asti kuuluu rynkytys.
Ei kaikilla vielä ole nykykoneita. Hyvin monella saattaa olla vaikkapa 20 vuotta vanha kone käytössä.
Itsellänikin on yli 20 vuotta vanha kone ja koska se toimii oikein hyvin vielä (eikä muuten ole mikään turha "eko-kone", mikä pyörittää monta tuntia koneellista ja vettä nimeksi), niin mitä sitä suotta vaihtamaan.
Toki koneeni ei ole kovin hiljainen, mutta ei rymyäkään, niin en missään nimessä käytä sitä iltaisin/yöllä, enkä pyhinä kuten jouluna tai esim. tänään pyhäinpäivänä.
Voi sitä nykyäänkin omata kohteliaat ja huomioivat tavat, vaikka kuinka 2022 vuodessa ollaankin. Näitä kaipaan eniten menneessä ajassa, että huomioidaan kanssaeläjiä, eikä vaan huudeta oikeuksien perään. Ennen vanhaan oli edes jotain merkitystä pyhillä ym. merkkipäivillä, mutta tällä hetkellä ei enää ketään kiinnosta, syystä jota en ymmärrä.
Minä en kylläkään valita, mutta naapurin kone tuntuu välillä tulevan seinien läpi (hirveä meteli). Mutta oma koneeni taitaa metelöidä ihan samalla tavalla.
Ps. Onneksi emme pese pyykkiä öiseen aikaan!
Ihmisillä on erilaiset elämäntavat ja arvot. Itse kunnioitan pyhäinpäivää, enkä tee muita askareita kuin ruokaa, eikä todellakaan tulisi mieleenikään pestä pyykkiä pyhäinpäivänä. Poltan kynttilää koko päivän rakkaitteni muistolle.
Ei kenelläkään ole oikeutta oman uskontonsa juhlapäiviä vaatia kunnioittamaan koko kerrostaloa. En minä vietä talon muslimienkaan juhlia eivätkä he minun, joten kaikki pyhätyöstä ärsyyntyneet mummelit voivat tukkia vaikka korvatulpat korviinsa. Tunnen myös ihmisiä, joille lauantai on se kristinuskon mukainen pyhäpäivä eivätkä hekään yritä vaatia muita noudattamaan sitä.
Kukakohan nyt sellaisesta valittaa.
Minulla on vanha erittäin äänekäs kone, enkä vaihda niin kauan kuin se toimii. Ja pidän oikeutenani pyykätä sillä ihan minä tahansa päivänä, kun teen sen päiväaikaan. Jos se jonkun pyhä(i)npäivän viettoa häiritsee, niin ihan sama.
He vain haluavat kontoroloida ihmisiä, estää heitä elämästä omannäköistä elämäänsä. Samaa porukkaa, jotka laittavat julkkiksille kuinka pitivät julkkiksesta kun tämä oli x, y tai z, tai pitiäisi julkkiksesta, jos tämä olisi å,ä tai ö. Sananvapauden ja suorapuheisuuden taakse piiloutuvat, kun kokevat pakkomielteistä halua määräillä täysin tuntemattomien olemista ja elämistä. Itse eivät yleensä kestä pienintäkään vihjausta siitä, ettei heidän tapansa olla ja elää sovi kaikille muille.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä nähnyt konetta jossa on hiljainen linkous
Et sitten ole nähnyt Miele merkkistä ? Eikä siitäkään ehkä kannata ostaa sitä halvinta, vaan alk. 1000 e
On oikeasti hiljainen.
Pesukoneen alusta pitää olla tasainen, ettei heilu ja tärise
Sunnuntaina? Se on vanha pakanallinen Auringon päivä (Sun day). Todellinen sapatti on lauantaina. Mikäli joku on semmoinen Auringon palvoja, ettei pyykkiäkään saisi pestä sunnuntaina, niin en lähde tähän mukaan. Sunnuntai on yleensä siivouspäivä minulla. Eipä kukaan ole valittanut.
Vierailija kirjoitti:
Miele on
Vierailija kirjoitti:
Meidän koneessa on. Ja kannattais asentaa kone niin ettei hypiha pmpi lingotessa.
En minäkään juuri kuule omaa saati sitten naapurin linkousta.
Kyllä koneet on nykyaikana todella hiljaisia. Astianpesukonekaan ei kuulu ollenkaan, paitsi lopettamisen merkiksi tuleva - bi-bib. Ja meidän pölynimuri on niin hiljainen, että siivooja ensimmäisellä kerralla väitti, että se on rikki, ei käynnisty. Itsekin piti oikein varmistaa, että imee täydellä teholla, mutta mitään ei kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vanha erittäin äänekäs kone, enkä vaihda niin kauan kuin se toimii. Ja pidän oikeutenani pyykätä sillä ihan minä tahansa päivänä, kun teen sen päiväaikaan. Jos se jonkun pyhä(i)npäivän viettoa häiritsee, niin ihan sama.
Täytyy nyt vähän vetää takaisin. En käyttäisi konetta, jos tiedän että naapurissa on joku perhejuhla meneillään, ristiäiset, lakkiaiset tms. Mutta muuten en rajoita normaalia elämää.