Ampuja oli koulukiusattu!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4566319b-8320-4f29-8728-c31c9301b6c9
No nii! Ampuja oli koulukiusattu kuten aina ennenkin. Turha on kiusaajien nyt porata kun saivat mitä tilasivat.
Vai oletko kiusaajien puolustelija sitä mieltä, että heillä oli joku todella hyvä syy kiusata.
Ironistahan tässä on se, että jos Atso olisi ampunut omat kiusaajansa ennen kidutusmurhaa niin täällä syyllistetäisiin Atsoa:D Nyt huudetaan kiusaajille naama punaisena rangaistusta kun nämä ehtivät tappaa ensin.
Kommentit (3048)
Missään ei ole sanottu että juuri nämä ovat kiusanneet ketä ampui. Ollut kyseisessä koulussa vasta vähän aikaa, todennäköisesti kiusattu edellisessä koulussa ja mahdollisesti kyseiset lapset nauraneet joko tekijälle tai omille jutuilleen ja tekijä vetänyt omat johtopäätöksensä. Eli nuo jatkaa kiusaamista kuten kaikki muutkin, kameli katkaisi selän.
Oli vain ajan kysymys kun jokin triggeröi jo valmiiksi rikkinäisen lapsen.
Aika tiputtaa rikosoikeudellisen vastuun ikärajaa. Samalla muuttuvat kiusaamistapaukset pahoinpitelyiksi ja lällättelyt kunnianloukkauksiksi.
Vierailija kirjoitti:
No no, mites nyt näin... johan koulun edustajat kerkesivät tuoda julki että henkilökunnan toimesta ei ole havaittu mitään yhteyttä uhrien ja ampujan välillä ja että ihan "puskista tuli"...
Se kyllä edesauttaisi tällaisten välttämistä jos k3rsat ei kiusaisi toisiaan sekopäisiksi siellä kouluissa.
Missäänhän ei ainakaan vielä ole sanottu, että nimenomaan uhrit olisivat niitä kiusaajia.
Ukrainassa sota jatkuu ja me laitetaan sinne aseita ja rahaa🤨
Vierailija kirjoitti:
Itse kiusattuna ymmärrän hyvin pojan ajatuksenmaailmaa. Tekoa en hyväksy, mutta ymmärrän mistä viha kumpuaa ja kyllä itsekin olen ajatuksentasolla ajatellut täräyttäväni kuonoon kiusaajia. Se on normaalia. Viha pitää käsitellä ja kanavoida oikein, ei väkivallalla.
Etkö näe eroa siinä että ajattelee vähän täräyttävänsä kiusaajaa mutta ei tee sitä ja siinä että ottaa suunnitelmallisesti aseen ja ampuu kolme(a) ihmistä? Hetken mielijohteesta takaisin täräyttäminenkin on aivan eri luokan teko ymmärrettävyydessään. Teko ja ajatus on täysin eri tasolla ja näissä teoissa on kyse usein jostain narsistisesta ajatusmaailmasta eikä siitä että on joku pieni uhri.
Kiusaaminen jatkuu vuosikymmenestä toiseen. Kaikki asettuvat kiusaajien puolelle tavalla tai toisella. Asialle ei tehdä mitään.
Koulu on näille kiusatuille vankilaa pahempi kohtalo. Opettajatkin tukevat kiusaamista jättäessään kiusaajat rankaisematta ja mitään ulospääsyä ei ole. Edessä on vuosien helvetti ellei asialle tee itse jotain.
Tähän sitten päädytään.
Olisiko vihdoinkin aika puuttua rikollisten kiusaajien toimintaan, vai silitetäänkö edelleen heidän päätään ja jatketaan kiusattujen rankaisemista? Hyvinhän tuo näkyy toimivan - not!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on kiusattu koulussa, eikä olisi tullut mieleenkään tappaa ketään. On sairasta asettua väärällä hetkellä kiusaajan ymmärtäjäksi. Antaa näin vain monille sairaille syyn toimia samoin ja on moraalitonta. Asioita ei selvitetä koskaan väkivalloin.
Jep, kohta näitä tapahtuu lisää kun porukka luulee, että se on ihan hyväksyttävää ja ok.
No toivottavasti tämä pistäisi vauhtia kiusauksen vastaiseen toimintaan. Esim. kiusaajan erottaminen koulusta määräajaksi ja jos se ei tehoa niin kiusaajan siirto toiseen kouluun tai lastenkotiin. Ja ehdottomasti rikosilmoitus kaikesta kiusaamisesta poliisille. Kyllä keinoja on, jos niitä vain halutaan käyttää.
Ampujan kotona ei aseita ja panoksia säilytetä niinkuin pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut koulukiusattu, se on sen ampujan oma selitys. Uhreja tuskin on kuultu vielä edes vakavien vammojen takia.
Ja tuo väite on SINUN. Kumpi nyt mahtaa enempi tietää? Vttu näitä kaikkitietäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kiusattuna ymmärrän hyvin pojan ajatuksenmaailmaa. Tekoa en hyväksy, mutta ymmärrän mistä viha kumpuaa ja kyllä itsekin olen ajatuksentasolla ajatellut täräyttäväni kuonoon kiusaajia. Se on normaalia. Viha pitää käsitellä ja kanavoida oikein, ei väkivallalla.
Etkö näe eroa siinä että ajattelee vähän täräyttävänsä kiusaajaa mutta ei tee sitä ja siinä että ottaa suunnitelmallisesti aseen ja ampuu kolme(a) ihmistä? Hetken mielijohteesta takaisin täräyttäminenkin on aivan eri luokan teko ymmärrettävyydessään. Teko ja ajatus on täysin eri tasolla ja näissä teoissa on kyse usein jostain narsistisesta ajatusmaailmasta eikä siitä että on joku pieni uhri.
Ehkä kiusattu ei kykene ammattimaiseen nyrkkitappeluun?
Sanokaa yhdessä bäääähh ja jatkakaa kiusausteoriaa.
Vierailija kirjoitti:
Ampujan kotona ei aseita ja panoksia säilytetä niinkuin pitäisi.
Laita nyt jo linkkiä mistä näkee, että kotoa otti aseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Motiivi löydetty, koulukiusaaminen. Ongelma ei ole ratkaistu, vaan alkaa isompi selvittely. Koulu vastuuseen, kiusaajat vastuuseen, kiusaajien vanhemmat vastuuseen, kaikki jotka tiesivät, mutta eivät tehneet mitään muuta kuin ummistivat silmänsä ja käänsivät selkänsä. Toivotaan, että kaivellaan kunnolla mitä on tapahtunut, ja mikä johti tähän tragediaan. KIUSAAMINEN.
Purskahti kahvit näytölle.😂 Voiko naiivimpaa suhtautumista enää olla? Taas vaan toistuu samat lauseet kuin Myyrmannin, Jokelan, jne tapausten jälkeen. (Kuten Vilja-Eerikan, Milon, jne)
Minua ei naurata eikä purskahtele kahvit näytölle. Naiivia tai ei. Kaltaistesi naurajien vuoksi asiat vaan velloo, toistuu ja jää syvemmät syyt selvittämättä ja ratkaisematta. Ei kiinnosta teitä edes selvittää asioita. Ole kyyninen ihan rauhassa. Mutta että nauruhymiö tällaisen aiheen äärellä, onkohan sinulla kaikki muumit laaksossa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minfosta kopioitu: "Viimeisin "totuus" on, että kyseessä oli ollut perinteinen kolmiodraama:
Siskon lapsi on kyseisessä koulussa. Kuulemma parisuhde riita ollut. Riku ampui ensiksi x nimisen pojan, joka oli kiinnostunut samasta tytöstä. Sen jälkeen ampui tyttöä ja sen parasta kaveria päähän."Mikä sitten on totuus.
Vitsi vitsi, 12-vuotias poika ei ole yleensä vielä parisuhteessa, mutta on kai niitä todistetusti isäksikin päätynyt, mikä lienee nuorin.
Riippuu uskonnosta onko 12v jo äiti.
Luokassa pitäisi olla joku vaaleilla valittu henkilö, luokan oma kiusaamisvaltuutettu. Toinen oppilas siis. Häneen voisi olla yhteydessä jos kokee kiusaamista.
Minäkin olen koulukiusattu, mutta en minä silti ketään ampuisi. Paitsi ehkä itseni. Mutta en minä itseänikään ampuisi, koska en halua Helvettiin.
Nämä ns. 'kiusatut' pitäisi siirtää erityisopetukseen jossa opeteltaisiin ihmissuhdetaitoja. Tosiasiallisesti 'kiusauksen' syy on 'kiusatun' puutteelliset sosiaaliset taidot eikä ne monet muut ja normaalit lapset.
Onko Kosovon suunnalla mitään verikostoperinnettä olemassa?
Tässä taas kuvitellaan, että ne ammutut olivat kiusaajia. Tämähän ei välttämättä pidä paikkaansa ja on mahdollista, että surmansa sai aivan syytön lapsi.
Oli miten oli, ei kiusaaminenkaan oikeuta tappamiseen eikä niin normaali lapsi teekään.
Nykykouluissa ei oikeasti puututa mihinkään. Hymistellään vaan. Siksi kukaan ei viitsi puhua opettajille enää mitään. Ne ei puutu, ei välitä. Sanoo vaan et en oo nähny enkä kuullu mitään.