Ampuja oli koulukiusattu!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4566319b-8320-4f29-8728-c31c9301b6c9
No nii! Ampuja oli koulukiusattu kuten aina ennenkin. Turha on kiusaajien nyt porata kun saivat mitä tilasivat.
Vai oletko kiusaajien puolustelija sitä mieltä, että heillä oli joku todella hyvä syy kiusata.
Ironistahan tässä on se, että jos Atso olisi ampunut omat kiusaajansa ennen kidutusmurhaa niin täällä syyllistetäisiin Atsoa:D Nyt huudetaan kiusaajille naama punaisena rangaistusta kun nämä ehtivät tappaa ensin.
Kommentit (3048)
Vierailija kirjoitti:
Kun uutisissakin myönnetään tuo kiusaaminen, on se silloin ollut jatkuvaa, koulussa dokumentoitua luultavasti.
En hyväksy ampumista, mutta ymmärrän. Pieni lapsi, yhteiskunnalla ei ole antaa apua, perheellä ei välttämättä rahaa muuttaa eri paikalle tai rahaa terapiaan lapselle. Lukee ohjeita, että jokainen on vastuussa itsestään, ja niinpä hän ajatteli että otetaan sitten vastuu. Kukaan ei auta häntä eroon kiusaajista, niin hän hankkiutuu niistä eroon itse.
Uutisissa sanotaan, että poika on kertonut syyn olevan kiusaaminen. Jokainen lapsi tässä maassa tietää, että se on taikasana, jolla saa kaikki synnit anteeksi. Koulussa päinvastoin ei ollut dokumentoitu tai todistettu kiusaamista. Ampuja oli asunut koko kaupungissa vasta 3 kuukautta.
"Ei kai lapsesi ole kiusaaja vai oletko itse ollut, kun sinulla on kovin hätä kädessä puolustaessasi kiusaajia?"
En ole tuo kenelle vastaat, mutta minua on kiusattu koulussa (ei pahasti, ei mitään "rankkaa ja pitkäkestoista" jollaisena jostain syystä tässä ketjussa kiusaamista automaattisesti pidetään).
Minä en puolusta kiusaajia vaan oikeudenmukaisuutta. Ei ole oikein, että kouluampujan uhrit leimataan kiusaajiksi vain siksi, että palstailijat näkevät ampujassa itsensä nuorena. Poliisi teki virheen raportoidessaan ensi istumalta ampujan oman väitteen motiivistaan, ja palstan projisoinnit lähtivät heti laukalle. Ampujan uhrit ovatkin nyt sitten yhtäkkiä psykopaatteja, jotka ovat harjoittaneet rajua, pitkäkestoista kiusaamista tähän poikaan, joka ehti olla kyseisessä koulussakin vasta pari kuukautta.
"Penttilä on tutkitusti vakavasti psyykkisesti sairas. Me puhumme nyt lapsista, oletettavasti terveistä, koulukousatuista lapsista."
Emmekä puhu. Puhumme kouluampujasta, joka ei todellakaan ole mieleltään terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiasiavaltuutettukin se vain jeesustelee. Ääni kellossa voisi olla toinen, jos hän olisi itse kokenut raakaa, pitkäkestoista kiusaamista tai jos hänen lapsensa olisi kokenut moista. Pumpulipallon sisältä on helppoa moralisoida.
Ei tuo ole mitään jeesustelua, vaan täysin loogista ja totta. Jos alamme ymmärtää liikaa tätä tekoa näin hätiköidysti mitä nyt on alkanut tapahtua, se johtaa ainoastaan itseään ruokkivaan kierteeseen. Olet itse tekopyhä, kun toisaalta jeesustelet ja moralisoit raa'asta kiusaamisesta, mutta kuitenkin hyväksyt lopullisen väkivallan.
Emme edelleenkään tiedä minkä tasoisesta kiusaamisesta tässä tapauksessa on kyse ja miten se on kohdistunut.
Kukaan ei tapa toista jonk
Sinulla on kova hätä puolustella murhaamista, aika mielenkiintoista sekin. Sanoit juuri hyväksyväsi murhaamisen. Siinä ei ole mitään sotkemista, vaan ihan omia sanojasi.
Koulukiusatusta Oman puolustuspuheensa mukaan.
Mikä into sinulla on uskoa kouluampujaa siinä määrin, että olet oikeuttamassa ihmisten ampumista ratkaisuvaihtoehtona? Todella vinoutunut ja erittäin vaarallinen asenne, oletko täysin sinisilmäinen typerys vai vain muuten erikoistunut kuuntelemaan murhaajien puolustuspuheita, kun uhrit on laitettu hengiltä tai taistelevat hengestään, eivätkä voi kertoa omaa puoltaan tarinassa? MILLAINEN IHMINEN asettuu puolustamaan ja uskomaan henkirikoksen tekijää? Paha, sairas, vai vain naiivi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiasiavaltuutettukin se vain jeesustelee. Ääni kellossa voisi olla toinen, jos hän olisi itse kokenut raakaa, pitkäkestoista kiusaamista tai jos hänen lapsensa olisi kokenut moista. Pumpulipallon sisältä on helppoa moralisoida.
Ei tuo ole mitään jeesustelua, vaan täysin loogista ja totta. Jos alamme ymmärtää liikaa tätä tekoa näin hätiköidysti mitä nyt on alkanut tapahtua, se johtaa ainoastaan itseään ruokkivaan kierteeseen. Olet itse tekopyhä, kun toisaalta jeesustelet ja moralisoit raa'asta kiusaamisesta, mutta kuitenkin hyväksyt lopullisen väkivallan.
Emme edelleenkään tiedä minkä tasoisesta kiusaamisesta tässä tapauksessa on kyse ja miten se on kohdistunut.
Kukaan ei tapa toista jonk
Vierailija kirjoitti:
Ehkä auttaisi ennaltaehkäisemään näitä tapauksia, kun heitä kuuntelisi ja vertailisi toisiinsa. Tämä on kuin rauman ammuskelussa 3 uhria omassa luokassa heti aamusta. Lähiomaisen harrastusase. Sattumaa vai ei? Päivä on 0204.2024 eli 2.4.24
Raman koulussa Kaikki tiesivät pojan kiinnostuksesta aseisiin, ja tämä oli aiemmin esitellytkin niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni koulukiusattu on tappanut tekijänsä? Aika helvetin harva, eikä terve ihminen pidä sitä minään vaihtoehtona saati kykenisi tai edes missään nimessä haluaisi tehdä sellaista.
Enpä tiedä, olen naispuolinen ja minua kiusattiin aikoinaan systemaattisesti ja väkivaltaisesti, enkä saanut apua opettajilta. Jos silloin olisi ollut ase saatavilla, en pidä tuollaista tekoa mahdottomana itsellenikään siinä kehitysvaiheessa (13 v). Muistakaa, että kiusatun on pakko mennä sinne joka päivä kiusattavaksi. Jos apua ei saa tai jopa joutuu itse syyllistetyksi, niin tilanne voi tuntua toivottomalta. Vaikuttaa, että koululaitos ei ole noista 30 vuoden takaisista ajoista yhtään edistynyt. Kuitenkin tietysti tässä saattaa olla kysymys aivan muusta. Silti olisi hyvä, että kiusaamiseen saataisiin oikeasti nollatoleranssi, eikä vain jotain tehottomia KiVa-koulu hankkeita, joille kiusaajat lähinnä nauravat. -ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni koulukiusattu on tappanut tekijänsä? Aika helvetin harva, eikä terve ihminen pidä sitä minään vaihtoehtona saati kykenisi tai edes missään nimessä haluaisi tehdä sellaista.
Enpä tiedä, olen naispuolinen ja minua kiusattiin aikoinaan systemaattisesti ja väkivaltaisesti, enkä saanut apua opettajilta. Jos silloin olisi ollut ase saatavilla, en pidä tuollaista tekoa mahdottomana itsellenikään siinä kehitysvaiheessa (13 v). Muistakaa, että kiusatun on pakko mennä sinne joka päivä kiusattavaksi. Jos apua ei saa tai jopa joutuu itse syyllistetyksi, niin tilan
Varmastikin painajaismaisessa tilanteessa, josta ei näe ulospääsyä, käy mielessä kaikenlaista. Mutta tämä kaikki spekulointi ei kyllä liity mitenkään tähän nimenomaiseen tapaukseen, jossa ampuja oli vastikään tullut uuteen kouluun.
Mihin se turun väkivaltainen alakoulun oppilas vaihtoi koulua?
No tuskinpa vantaalle 40 oppilaan kouluun, vaan mistäpä tuonkaan tietää. 🤔
Noin suuri ryhmä ei ainakaan ole ollut tälle ampujalle oikea paikka.oliko luokassa siis 2 opettajaa ja koulunkäyntiavustajat, kun ampuminen tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mekin poikasina koulussa vähän kepposteltiin. Kustiin toisten jalkineisiin ja vähän uitettiin päätä wc pytyssä, eikä meille siitä mitään traumoja jäänyt,eikä tarvetta ketään surmata. Ehkä nämä yh äitien reppana kakrut sitten on vaan paapottu piloille,eikä ne pientä pilaa edes kestä.
Tuo on susta siis normaalia? Saitko jotain nautintoa tuosta? Olet sairas.
Entä jos kyseessä onkin joku roadmanin alku? Mites sitten?
Vierailija kirjoitti:
Koulukiusatusta Oman puolustuspuheensa mukaan.
Mikä into sinulla on uskoa kouluampujaa siinä määrin, että olet oikeuttamassa ihmisten ampumista ratkaisuvaihtoehtona? Todella vinoutunut ja erittäin vaarallinen asenne, oletko täysin sinisilmäinen typerys vai vain muuten erikoistunut kuuntelemaan murhaajien puolustuspuheita, kun uhrit on laitettu hengiltä tai taistelevat hengestään, eivätkä voi kertoa omaa puoltaan tarinassa? MILLAINEN IHMINEN asettuu puolustamaan ja uskomaan henkirikoksen tekijää? Paha, sairas, vai vain naiivi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiasiavaltuutettukin se vain jeesustelee. Ääni kellossa voisi olla toinen, jos hän olisi itse kokenut raakaa, pitkäkestoista kiusaamista tai
Ne on näitä, jotka syyttävät aina kaikesta muita. Tosiaankin projisointia omista haavoista.
Vierailija kirjoitti:
Ampuja presidentiksi 2030!
Kiusaajat ulos!
Ei ehkä ihan tuona vuonna mutta tulevaisuudessa voisi hakeutua hyvinkin. Eihän näitä enää muisteta kun naama muuttuu, kasvaa eikä mitään merkintää jää mihinkään. Nimikin vaihtuu ja välissä voi asustella ulkomaillakin.
Missä se ampujan nimi viipyy??!!
Minusta on huolestuttavaa, että kaikki rupeavat selittämään, ettei koulukiusaaminen oikeuta tappamaan sen sijaan, että rupeaisivat kitkemään sitä kiusaamista. Sehän ei selvästikään ole onnistunut etenkään pääkaupunkiseudun huonommilla alueilla.
En löytänyt netistä tietoa. Muistaako kukaan onko aiemmin suruliputettu kouluampumisen takia Suomessa?
Vuosikaudet on hoettu, miten lapset kypsyvät nykyään aiempaa nopeammin. Sitten kun se näkyy entistä nuorempina kouluampujina, kansa on ihan hysteerinen.
Vierailija kirjoitti:
Siis mielisairaat yksilöt saavat murhaamiset anteeksi kun keksivät kertoa olleensa kiusattuja. Helppoa. Samanlainen taikasana kuin asylum.
Ehkä saakin lievennystä jos psykiatri toteaa paranoidiksi. Hoitoon nyt kuitenkin joutuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä, olen naispuolinen ja minua kiusattiin aikoinaan systemaattisesti ja väkivaltaisesti, enkä saanut apua opettajilta. Jos silloin olisi ollut ase saatavilla, en pidä tuollaista tekoa mahdottomana itsellenikään siinä kehitysvaiheessa (13 v). Muistakaa, että kiusatun on pakko mennä sinne joka päivä kiusattavaksi. Jos apua ei
Vaikka olikin tullut uuteen kouluun, kyllä 11 viikossa kiusaamisen saa hyvin alulle. Ja saattaa triggeröidä, jos on joutunut kiusatuksi aiemminkin. Mutta uskon, että poliisi saa selville asian oikean laidan, kuten Koskelankin tapauksessa. Kaikkihan tämä on spekulointia. Minulle tulee tästä myös mieleen Hyvinkään ampuja, jolla ei ollut mitään syytä järjettömään väkivaltatekoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä, olen naispuolinen ja minua kiusattiin aikoinaan systemaattisesti ja väkivaltaisesti, enkä saanut apua opettajilta. Jos silloin olisi ollut ase saatavilla, en pidä tuollaista tekoa mahdottomana itsellenikään siinä kehitysvaiheessa (13 v). Muistakaa, että kiusatun on pakko mennä sinne joka päivä kiusattavaksi. Jos apua ei saa tai jopa joutuu itse syyllistetyksi, niin tilan
Eiköhän näitä tapahtuisi enemmänkin jos olisi pääsy aseisiin helpompaa... Kyllä itselläkin kävi mielessä aikoinaan kaikenlaista, että jos olisi ase niin. Juurikin koulukiusaamisen vuoksi.
Se ei muuten poista sitä epätoivoa että siirtyy eri kouluun ja siellä mahdollisesti kiusaaminen jatkuu. Tosi moni täälläkin ihmettelee että ei ole voinut tulla niin suurta kiusaamista noin lyhyessä ajassa eikä kiusattu ole voinut tulla niin epätoivoisesti kun noin vähän aikaa uudessa koulussa. Väärin.
Minä menin peruskoulun jälkeen ammattikouluun ja alle kuukaudessa olin taas kiusattu. Kiusaaminen oli alkanut eskarista ja kun koulun päättäjäisissä muut itki haikeudesta niin minä itkin siitä kun kidutus oli vihdoin loppu. Mutta ei se ollut.
Vitut ollu
Häirikkö ja tappaja se on