Ampuja oli koulukiusattu!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4566319b-8320-4f29-8728-c31c9301b6c9
No nii! Ampuja oli koulukiusattu kuten aina ennenkin. Turha on kiusaajien nyt porata kun saivat mitä tilasivat.
Vai oletko kiusaajien puolustelija sitä mieltä, että heillä oli joku todella hyvä syy kiusata.
Ironistahan tässä on se, että jos Atso olisi ampunut omat kiusaajansa ennen kidutusmurhaa niin täällä syyllistetäisiin Atsoa:D Nyt huudetaan kiusaajille naama punaisena rangaistusta kun nämä ehtivät tappaa ensin.
Kommentit (3048)
Vierailija kirjoitti:
Te harvat, jotka spekuloitte, että tekijä ei olisi oikeasti kiusaamisen uhri (vaan näköjään mystisesti vain sekosi ja ilman motiivia ampui kolmea, mitä kuitenkin katui... eli ei kylläkään voi olla varsinaisesti täysin seko), niin oletteko lukeneet, että tekijä oli kertonut luokkalaisilleen olevansa kiusattu ja YKSIN. Hän oli kuulemma viettänyt runsaasti aikaa yksin. Yksin eli siis ulkopuolelle jättäminen on klassista kiusaamista, se on tavallaan epäaktiivista kiusaamista. Luokkalaiset voivat näin kokea, että "eihän sitä nyt kiusattu". Tämä yksin jättäminen yhdistettynä aiempiin kokemuksiin ja 12-vuotiaan lapsen kyky käsitellä asioita: katastrofi oli valmis.
Silti se riippuu paljon siitä miten hän käyttäytyi toisia kohtaan. Häntä on kuvailtu myös luokan häiriköksi. Harva lapsi tai aikuinenkaan haluaa tai uskaltaa viettää aikaa arvaamattoman ihmisen seurassa. Lapsillakin on oltava oikeus valita itselleen turvallista seuraa. Sama oli aikanaan jo väkivaltaa ihannoineen ja radikaaleista mielipiteistä tunnetun epävakaan Auvisen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista. Olisi vaan joku ottanut kädestä ja sanonut tuu meidän kanssa, ei välitetä paskan puhujista
Voi voi pikkuista kun ihan vahingossa jouduit ottamaan aseen kouluun ja muita koululaisia tappamaan. Näinhän ne psykopaatit kouluampujat paranee :D
Tarkoitin että olisivat ottaneet pojan mukaan leikkiin se olisi ollut valtavan terapeuttista kiusatulle lapselle mutta se on nyt myöhäistä enää
Ei muiden lasten velvollisuus ole ottaa leikkiin mukaan väkivaltaista ja psykopaattisia taipumuksia omaavaa murhaajan alkua. Tämmöiset tapaukset pitäisi raakata pois oppilasaineksta ja pistää hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Koskelan sadistikiusaamismurhan uhrille ei suruliputettu, mutta todennäköiselle koulukiusaajalle kyllä, vaikka vielä ei tiedetty tapauksen taustoja (erikoisesti ampui kolmea eikä muita, vaikka olisi ollut mahdollisuus esim. käytävälläkin).
--
Koulukiusaajia en sure. 🙄
Mielestäni tällainen kommentti on kiusaamista.
Vielä ei ole todettu uhrien kiusanneen ketään. Kommenttisi on julma.
Tappajalla oli pieni ase, ei sillä ammuta kovin montaa kertaa ilman lataamista. Hänhän oli uhkaillut kyllä muitakin, myös kadulla tuntemattomia lapsia. Miten se sopii sinun fantasiaasi?
Tutkitaan eikä hutkita. Ei pidä suruliputtaa ennen kuin on tutkittu. Nythän osa kansasta katsoi "inholla" suruliputusta. Sitten kun tiedettäisiin onko kyse via
No totta helvetissä suruliputetaan koulusurmasta! Se tässä nyt on tapahtunut, aivan sama mikä syy siellä lopulta taustalla on. Jos joku katsoo asiakseen katsoa inholla kun lapsia murhataan niin vika on kyllä ihan siellä ällöttyhän päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Koskelan sadistikiusaamismurhan uhrille ei suruliputettu, mutta todennäköiselle koulukiusaajalle kyllä, vaikka vielä ei tiedetty tapauksen taustoja (erikoisesti ampui kolmea eikä muita, vaikka olisi ollut mahdollisuus esim. käytävälläkin). Ei ennenkään ole suruliputettu maanlaajuisesti tällaisten vuoksi. Olen empaattinen ja voin tuntea surua ja vihastusta monesta maailman epäoikeudenmukaisuudesta. Sytytimme silloin kynttilänkin ekana vuosipäivänä Koskelan uhrille, kuten silloin kampajoitiin sen puolesta, että ihmiset sytyttäisivät kynttilän ikkunoillaan/parvekkeillaan jne. Koulukiusaajia en sure. 🙄
Koska kyseessä ei ollut koulusurma. Aina kun jotain tällaista erityisen poikkeavaa tapahtuu, jossa täysin ulkopuolisetkin ovat uhattuna, tehdään poikkeavia järjestelyjä. Kyseisillä surmaajilla ei myöskään
Kyllä minä tiedän ketä oli osallisena, mitä tapahtui ja millä tehtiin. Mutta nuo täysin erilaiset olosuhteet oli se syy ettei asiaan suhtauduta samalla tavalla. En minä väitä etteikö tämäkin uhri olisi ansainnut suruliputusta, mutta sillä nyt ei ole mitään tekemistä juuri tämän tapahtuneen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Koskelan sadistikiusaamismurhan uhrille ei suruliputettu, mutta todennäköiselle koulukiusaajalle kyllä, vaikka vielä ei tiedetty tapauksen taustoja (erikoisesti ampui kolmea eikä muita, vaikka olisi ollut mahdollisuus esim. käytävälläkin).
--
Koulukiusaajia en sure. 🙄
Mielestäni tällainen kommentti on kiusaamista.
Vielä ei ole todettu uhrien kiusanneen ketään. Kommenttisi on julma.
Tappajalla oli pieni ase, ei sillä ammuta kovin montaa kertaa ilman lataamista. Hänhän oli uhkaillut kyllä muitakin, myös kadulla tuntemattomia lapsia. Miten se sopii sinun fantasiaasi?
Ammutaanko sitten sinun käsityksesi mukaan oikein isolla aseella oikein<
Tämä ampuja oli huutanut ettei häntä enää nyt kiusata sekä oli todistetusti ollut kiusattu. Ei ollut itse kiusaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista. Olisi vaan joku ottanut kädestä ja sanonut tuu meidän kanssa, ei välitetä paskan puhujista
Voi voi pikkuista kun ihan vahingossa jouduit ottamaan aseen kouluun ja muita koululaisia tappamaan. Näinhän ne psykopaatit kouluampujat paranee :D
Tarkoitin että olisivat ottaneet pojan mukaan leikkiin se olisi ollut valtavan terapeuttista kiusatulle lapselle mutta se on nyt myöhäistä enää
Mutta kun me ei oikeasti tiedetä, millainen poika tämä on ollut. Esimerkiksi Turussa oli viime syksynä sellainen tapaus, kun muut oppilaat eivät uskaltaneet mennä kouluun, kun yksi oppilas käyttäytyi väkivaltaisesti. Epäilemättä sekin lapsi koki olevansa silmätikku. Mutta se väkivaltainen käytös ei silti ole muiden lasten vastuulla, eikä sellaista, jota muiden pitäisi silkkaa hyväntahtoisuuttaan sietää.
Kaikki ulkopuolisuus ei ole aina sitä, että heikkoa rillipäätä (olen itse rillipää, joten oletan että saan käyttää tuota termiä) tai jollain tavalla poikkeuksellista kiusataan silkasta kiusaamisen ilosta. Joskus ulkopuoliseksi voi joutua myös siksi, että käytös on oikeasti pelottavaa, eikä tavislapset osaa sellaista korjata luokkatoverissa. Meillä oli ysärillä sekä ala-asteella että yläasteella esimerkki tästä. Ala-asteella oli noin vuoden verran samassa koulussa tosi arvaamaton poika, joka piinasi tyttöjä näin jälkeenpäin ajateltuna aika häiriintyneillä seksuaalisillakin jutuilla, ja muut koululaiset karttoivat tätä poikaa. Yläasteella sitten taas oli hiljainen poika, jota kaikki pelkäsivät, koska se kantoi puukkoa mukanaan. En koskaan nähnyt kenenkään juttelevan tuolle pojalle enkä pojan juttelevan kenellekään. Opettajatkin pelkäsivät poikaa, eikä se vastannut opettajienkaan kysymyksiin luokassa mitään. Kenen olisi pitänyt sitten ottaa se terapeuttinen ensiaskel ja tarttua puukkopojan kädestä kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Miksi Koskelan sadistikiusaamismurhan uhrille ei suruliputettu, mutta todennäköiselle koulukiusaajalle kyllä, vaikka vielä ei tiedetty tapauksen taustoja (erikoisesti ampui kolmea eikä muita, vaikka olisi ollut mahdollisuus esim. käytävälläkin). Ei ennenkään ole suruliputettu maanlaajuisesti tällaisten vuoksi. Olen empaattinen ja voin tuntea surua ja vihastusta monesta maailman epäoikeudenmukaisuudesta. Sytytimme silloin kynttilänkin ekana vuosipäivänä Koskelan uhrille, kuten silloin kampajoitiin sen puolesta, että ihmiset sytyttäisivät kynttilän ikkunoillaan/parvekkeillaan jne. Koulukiusaajia en sure. 🙄
Oikeastiko täällä ihmisten mielestä 12-vuotiaat lapset ansaitsevat kuolla?
Vierailija kirjoitti:
Te harvat, jotka spekuloitte, että tekijä ei olisi oikeasti kiusaamisen uhri (vaan näköjään mystisesti vain sekosi ja ilman motiivia ampui kolmea, mitä kuitenkin katui... eli ei kylläkään voi olla varsinaisesti täysin seko), niin oletteko lukeneet, että tekijä oli kertonut luokkalaisilleen olevansa kiusattu ja YKSIN. Hän oli kuulemma viettänyt runsaasti aikaa yksin. Yksin eli siis ulkopuolelle jättäminen on klassista kiusaamista, se on tavallaan epäaktiivista kiusaamista. Luokkalaiset voivat näin kokea, että "eihän sitä nyt kiusattu". Tämä yksin jättäminen yhdistettynä aiempiin kokemuksiin ja 12-vuotiaan lapsen kyky käsitellä asioita: katastrofi oli valmis.
Toki on voinut olla kiusaamisen uhri, mutta se on aivan eri asia onko motiivi oikeasti noin yksiselitteinen ja ainoa asia ja syy tekoihin.
Vierailija kirjoitti:
Jutussa puhutaan että
"Syyttömät ovat saaneet syyllistystä osakseen, eikä se ole oikein, Pekkarinen korostaa."
Eli voidaanko todeta että uhrit oli vaan sijaiskärsijöitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On totta että suruliputuksella ei ole mitään logiikkaa. Hiljattain oli se varusmies joka ajoi sivullisen hengiltä eikä mitään liputettu.
Muuten oikein, mutta kolarikuski ei ollut varusmies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset sivulliset eivät näe mitä esim koulumatkoilla tapahtuu. He ovat töissä tai muuten vaan eri ympäristössä. Itse olen kävelyä ja pyöräilyä harrastava eläkeläinen, joten näen, kuulen ja välitän siitä mitä koululaiset kokevat koulumatkoillaan. Joskus pysähdyn ja kysyn onko kaikki ok, kun meno näyttää potentiaaliselta kiusaamiselta. Yleensä porukka hajaantuu ja tilanne rauhoittuu. Tätä aion jatkaa. Luulen, että ihmiset haluavat tulla nähdyiksi. Toisista välittäminen ja sen osoittaminen on tärkeää, että edes joku välittää.
Olen isokokoinen 30 vuotias mies ja en uskalla tuollaiseen puuttua. Ties mikä ase löytyy. Minun lapsuudessa tilanne oli toinen. Aikuisia pelättiin ja kunnioitettiin.
Hanki hyvä kävylykeppi ja opettele sen defensiivinen käyttö.
Googlaa shillelagh, batair
Bataireacht, 2 min. alustus
Osa kommentoijista puhuu kiusaamisesta, kuin se olisi vain ulkopuolelle jättämistä.
Se on joillekin uhreille myös aitoa pahoinpitelyä, henkistä väkivaltaa, nöyryyttämistä, omaisuuden rikkomista, uhkailua. Näitä jän on voinut kokea tuon 3kk ajan pitkälle yli 50pv/kertaa jne. Siihen vielä päälle, että aikuiset lapsen elämässä eivät auta. Ei opettaja, rehtori, vanhemmat. Näyttää lapsen silmissä siltä, että tämä ei lopu koskaan. Ymmärrän ampujaa. Hän halusi lopettaa kiusaamisen, eikä ampunut randomisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset sivulliset eivät näe mitä esim koulumatkoilla tapahtuu. He ovat töissä tai muuten vaan eri ympäristössä. Itse olen kävelyä ja pyöräilyä harrastava eläkeläinen, joten näen, kuulen ja välitän siitä mitä koululaiset kokevat koulumatkoillaan. Joskus pysähdyn ja kysyn onko kaikki ok, kun meno näyttää potentiaaliselta kiusaamiselta. Yleensä porukka hajaantuu ja tilanne rauhoittuu. Tätä aion jatkaa. Luulen, että ihmiset haluavat tulla nähdyiksi. Toisista välittäminen ja sen osoittaminen on tärkeää, että edes joku välittää.
Olen isokokoinen 30 vuotias mies ja en uskalla tuollaiseen puuttua. Ties mikä ase löytyy. Minun lapsuudessa tilanne oli toinen. Aikuisia pelättiin ja kunnioitettiin.
Hanki hyvä kävylykeppi ja opettele sen defensiivine
Onko opettajilla enää karttakeppejä, kannattaisi olla. Ja opetella sen käyttö, nyt olisi ehkä voinut estää osan tuhosta. Ilmeisesti tuon aseen lataus oli suht hidasta
Suruliputus pisti vihaksi.
No ajattelin silloin sitä pientä poikaa, joka joutui itse puolustamaan itseään näitä kiusaajia kohtaan.
Ehkä siitä voisikon tulla vuosittainen koulukiusaamisen vastainen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko täällä ihmisten mielestä 12-vuotiaat lapset ansaitsevat kuolla?
Kyllä kunnon pieksäminen olisi minusta riittänyt - mutta sellainen on nykyään yhtä laitonta.
Juuri tämä on suurin syy nuorison surkeaan tilaan maassamme!
Vantaan kouluampujaa kohtaan ei pidä tuntea mitään sääliä, hän on murhaaja. Hän on omavaltaisesti riistänyt ainakin yhden elämän ja haavoittunut vakavasti kahta muuta, puhumattakaan kuinka monta ihmistä tästä on traumatisoitunut. Ei sääliä, ei ymmärrystä hänelle. Laitokseen lukkojen taakse ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
H
Opettaja olisi joutunut linnaan tuosta, toisin kuin tämä ampuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taaskin osalle kiusaamisen puolusteluketju.
Ihmekös sitten että homma toistuu?
Itse entisenä koulukiusattuna pidän todella loukkaavana tällaisia väitteitä, joiden mukaan koulussa kiusatuksi joutuneet olisivat jotenkin luonnollisesti väkivaltaan taipuvaisia tappajia. Normaali lapsi ei ala tappaa muita, vaikka kiusattaisiinkin. Kyllä siinä on taustalla jokin ihan oma psyyken ongelmatiikka, jota ei ole ratkottu riittävästi ja joka on mahdollisesti johtanut hänen syrjäytymiseensä jo aiemmin, minkä hän on sitten kokenut "kiusaamiseksi".
Normaali lapsi ei alakaan ja kaikkia kiusataan jossain vaiheessa - se kuuluu siihen ryhmäytymiseen ja sosiaalisten taitojen harjoitteluun. Nämä psyykeltään horjuvat väkivaltaiset tappajat pitäisi joillain keinoilla tunnistaa ja eristää normaaleista oppilaista ajoissa.<
Itse en ole koskaan harjoittanut sosiaalisia taitoja piinaamalla toista ihmistä masennuksen ja itsemurhan partaalle.
Ei monikaan täällä ole väittänyt Rikun seonneen. Paremminkin ehkä joutuneen tilanteeseen, jossa hänen oli vain valittava pienempi paha verrattuna jatkuvaan kärsimykseen kiusattuna.