Pitkästä aikaa työnhakuun, ja cv on auttamatta vanhan tyylinen?
Vuonna kivi ja keppi kun hain nykyistä paikkaa, cv tehtiin wordilla, asiakirjamallia noudatellen, ei kuvia, jos villiksi heittäytyi niin saattoi printata väripaperille (ihan tosielämän kertomuksia, itse cv tekstissä ei värejä käytetty)
Nyt on aika hakea muualle, ja katselin cv-malleja netistä, näyttää olevan perus-asiakirjamalli jotain niin mennyttä maailmaa.
Tosiaanko cv voi / kannattaa olla jotain muutakin kuin perus-? :D Kahdella tai kolmella palstalla, värejä fontteja tapettitaustaa ties mitä? Riippuu tietysti myös alasta, mutta mallit mitä löysin, siellä on ihan joka alalle näitä värillisiä sivupalstoja, ja "vääriin kohtiin" sijoitettuja yhteystietokappaleita, luetteloita erityisosaamisista, myös asiantuntijatehtäviin tai johtotehtäviin.
Jos nyt hakisit itse työtä omalta alaltasi, minkä tyyppisen cv:n laittaisit?
Kommentit (64)
Mä oon saanut töitä hyvin kyllä ihan sillä vanhalla Word cv:llä. Joka alkaa just perheenäiti 40-vee, tässä tämmönen 15 vuoden tauko työelämässä.
Toki siis usein lähinnä oon katsonut että mikä työ näyttäisi kivalta ja sitten vaan soittanut paikkaan, että Hei, tulisin töihin, haluatteko nähdä jotain papereita tai todistuksia. Ainakin sosiaalipuolella saa töitä helposti jos on koulutus.
Jos sisältöä on liian vähän, kannattaako panostaa cv:n ulkonäköön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan tätä nykyistä muotia, että CV:ssä tärkeintä olisi ulkonäkö eikä sisältö. Itse kun halusin katsoa muita vaihtoehtoja työlle pari vuotta sitten niin ainoa mihin uravalmentaja keskittyi oli LinkedIn-profiilin taustakuva ja Canvan käyttö CV:n teossa.
Olet ymmärtänyt väärin. Molemmat ovat tärkeitä.
No niinpä. En minä ymmärtänyt väärin vaan olin turhautunut että vain yhteen, eli visuaaliseen ulkonäköön, keskityttiin vaikka olisin halunnut palautetta myös siitä, ilmaisinko selkeästi osaamiseni ja kokemukseni, eli siihen sisältöön. Siinä vain ei autettu ollenkaan vaan pelkästään ulkonäössä.
Lisään vielä, että työnantajat kuitenkin haluavat tietää asioista kuten "osaatko käyttää R-tilasto-ohjelmaa", "onko sinulla kokemusta esimiestyöstä", yms.
Joten turhauttaa, että kun CV ei saisi olla kuin 1-2 sivua niin puolet siitä tilasta pitäisi tuhlata erilaisille pallukoille joiden informaatioarvo on aika nolla.
Joten ap:n kysymykseen, niin painin itse samojen ongelmien kanssa mutta olen päättänyt, että jokin kompromissi on paras. Sellainen, joka välittää tarpeellisimman informaation tehokkaimmin.
Selkeä asiakirjastandardi toimii edelleen. Siisti, hyvin jäsennelty, eikä sisällä turhaa tauhkaa.
https://www.google.com/search?sca_esv=77a235444057b71d&sca_upv=1&rlz=1C…
Eli googleen laitoin kuvahakuun canva cv, kun en ollut moisesta kuullutkaan. 12v vakiduunissa ja wordin cv:n eka versio lie vuodelta 1998.
Mutta siis, nuohan on ihan toistensa kopioita.
Vierailija kirjoitti:
https://www.google.com/search?sca_esv=77a235444057b71d&sca_upv=1&rlz=1C…
Eli googleen laitoin kuvahakuun canva cv, kun en ollut moisesta kuullutkaan. 12v vakiduunissa ja wordin cv:n eka versio lie vuodelta 1998.
Mutta siis, nuohan on ihan toistensa kopioita.
Jep, niin ovat. Ja sitten sinun pitäisi tehdä samanlainen itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Selkeä asiakirjastandardi toimii edelleen. Siisti, hyvin jäsennelty, eikä sisällä turhaa tauhkaa.
Näin itsekin ajattelisin.
Kannattaa lähettää pdf-tiedostona molemmat paperit. Jos ne lähettää jonkun kirjoitusohjelman omana tiedostomuotona vastaanottaja ei välttämättä saa sitä auki jos ei ole oikeaa ohjelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt ihan samaa. Itsellä ollut edelleen käytössä 10v sitten tehty word-tekele, jolla pääsi kyllä aiemmin todella hyvin haastatteluihin ja kovasti kehuttiin paperia - nyt on niin hiljaista, että voiko osa syy olla se, että CV:ni ei ole tehty sillä hiton Canvalla :D
Onko siis selkeää ulkoasua ja sisältöä tärkeämpää se, että dokumentti kirkuu Canvaa?
Jotenkin vielä haluaisin uskoa, että word on toimihenkilötehtäviin ihan relevantti ohjelma. Joten luulisi olevan plussaa, että hakija osaa käyttää wordia ja asetella dokumenttinsa.
PS. Canva-kurssille jo ilmoittauduttu, ei muuten oikein inspaa aloittaa, ei ole oppimiskyvystä kiinni
Pitää olla tekoälyä
Vierailija kirjoitti:
Canvalla teet ja lataat pdf:n siitä. Helppoa, nopeaa ja ilmaista. Hakemuskirje myös sillä samalla.
Myös video-cv on tätä päivää: lataat max minuutin videon youtubeen ja videon asetuksiin, että näkee vain linkillä.
Mä oon nähny video-cv:stä sellasenkin version, että se oli nettisivu, missä oli sivupohjana sen ihmisen CV. Sitten siinä kohtaa, missä tavallisesti on kuva, niin oli sellanen kuvan kokoinen pyöreä video, missä näkyi se ihminen vähän niin kuin kasvokuvana ja hän kertoi siinä itsestään. Siis pienempi videoikkuna osana perinteisempää CV:tä.
Tää ei ole se, jota tarkoitin, mutta samalla idealla tehty, joskin videokuva on paljon suurempi kuin siinä toisessa:
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:688522365082435993…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurssille? No IT-taidot ei vissiin sitten ole kunnossa? On nimittäin järjettömän helppo se Canva. Ja kyllä: vanhalla word-tiedostolla voit nakata vesilintua.
MIksei siitä word-tiedostosta voi tehdä pdf:ää? miksi se pdf pitää tehdä juuri canvalla?
Tietenkin Wordistä voi tehdä PDF:n. Canvassa on kai lähinnä se, että siellä on paljon valmiita malleja, jotka joku visuaalisesti lahjakas henkilö on suunnitellut. Jos haluaa Wordillä tehdä sellaisen, niin onnistuuhan se, mutta siinä voi olla kauhea väkertäminen.
Tämä kehityssuunta on todella masentava rumana ihmisenä, joka on valinnut ammatit sun muut sen mukaan missä ei tarvitse olla kuvissa ja videoissa. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt ihan samaa. Itsellä ollut edelleen käytössä 10v sitten tehty word-tekele, jolla pääsi kyllä aiemmin todella hyvin haastatteluihin ja kovasti kehuttiin paperia - nyt on niin hiljaista, että voiko osa syy olla se, että CV:ni ei ole tehty sillä hiton Canvalla :D
Onko siis selkeää ulkoasua ja sisältöä tärkeämpää se, että dokumentti kirkuu Canvaa?
Jotenkin vielä haluaisin uskoa, että word on toimihenkilötehtäviin ihan relevantti ohjelma. Joten luulisi olevan plussaa, että hakija osaa käyttää wordia ja asetella dokumenttinsa.
PS. Canva-kurssille jo ilmoittauduttu, ei muuten oikein inspaa aloittaa, ei ole oppimiskyvystä kiinni
Pitää olla tekoälyä
Joo, ilmoittauduin samalla Mikki Softan tekoälykurssille. Se kiinnostaa yhtä paljon (lol). t. sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurssille? No IT-taidot ei vissiin sitten ole kunnossa? On nimittäin järjettömän helppo se Canva. Ja kyllä: vanhalla word-tiedostolla voit nakata vesilintua.
MIksei siitä word-tiedostosta voi tehdä pdf:ää? miksi se pdf pitää tehdä juuri canvalla?
Tietenkin Wordistä voi tehdä PDF:n. Canvassa on kai lähinnä se, että siellä on paljon valmiita malleja, jotka joku visuaalisesti lahjakas henkilö on suunnitellut. Jos haluaa Wordillä tehdä sellaisen, niin onnistuuhan se, mutta siinä voi olla kauhea väkertäminen.
Väkertäminen ei haittaa, mutta jos / kun sitä osaamista ei edes arvosteta, niin...
Ei ole merkitystä CV llä. Joka paikkaan 1000 hakijaa joista 5 valitaan haastatteluun. Lottoamista.
"Lisään vielä, että työnantajat kuitenkin haluavat tietää asioista kuten "osaatko käyttää R-tilasto-ohjelmaa", "onko sinulla kokemusta esimiestyöstä", yms.
Joten turhauttaa, että kun CV ei saisi olla kuin 1-2 sivua niin puolet siitä tilasta pitäisi tuhlata erilaisille pallukoille joiden informaatioarvo on aika nolla."
Mulla on Github-profiilissa ohjelmointikielet ja teknologiat ihan vaan logoina. Myös se R. Mietin, toimisko tuo sama muissakin asiantuntijahommissa kuin ohjelmistokehityksessä. Siitä tulee ainakin kivaa visuaalisutta, kun pistää niitä logoja peräkkäin ja niiden käyttäjät/osaajat kyllä tunnistaa ne kaivatut ohjelmistot ja muut työkalut niiden logoista. Ne kuvat on samalla linkkejä, eli jos joku ihmettelee mikä tää R on, niin kuvasta klikkaamalla pääsee R:stä kertovalle sivulle.
Noita tuollaisia työkalulogoja vois laittaa myös vaikka kuvaajaan, jossa on X-akselilla Experience in Years ja Y-akselilla Skill level. Siinä vois helposti kuvata, kuinka kauan on mistäkin kokemusta ja onko Skill level Beginner, Intermediate, Pro tai Guru.
Ai se on Canva, millä kaikki cv:t on nyt tehty, kun meillä on nyt ollut pari rekrytointia. Ovathan ne ihan kivan näköisiä, mutta minusta olennainen informaatio näkyy selkeimmin ihan vanhanaikaisessa Wordissä. Lähinnä tulee mieleen, että noita värikkäiden canvojen lähettäjiä on varmaan työkkärin virkailija tai opinto-ohjaaja pitänyt kädestä 😀 Niitä on myös vähän rasittavaa selailla useampi peräjälkeen. Ne eivät näytä persoonallisilta, kun kaikilla on saman tyyppinen. Sisältö ratkaisee, ei ulkonäkö, jos ei hae töihin mainostoimistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Officen ohjelmista powerpoint taipuu paremmin tuohon ja senkin voi tallettaa pdf.
Vierailija kirjoitti:
Ai se on Canva, millä kaikki cv:t on nyt tehty, kun meillä on nyt ollut pari rekrytointia. Ovathan ne ihan kivan näköisiä, mutta minusta olennainen informaatio näkyy selkeimmin ihan vanhanaikaisessa Wordissä. Lähinnä tulee mieleen, että noita värikkäiden canvojen lähettäjiä on varmaan työkkärin virkailija tai opinto-ohjaaja pitänyt kädestä 😀 Niitä on myös vähän rasittavaa selailla useampi peräjälkeen. Ne eivät näytä persoonallisilta, kun kaikilla on saman tyyppinen. Sisältö ratkaisee, ei ulkonäkö, jos ei hae töihin mainostoimistoon.
Itse olin kerran lukemassa ja valitsemassa hakemuksia, kauan sitten kun ei ollut canvaa kai keksittykään, kaikki samannäköisiä word-hakemuksia, tosin työkin johon hakijat hakivat, oli tavallisen tylsää toimistotyötä. Noin 150 hakemusta yhteen toimistotyöhön, vuosi noin 2005, valtion virasto.
Kävin jo tekemässä cv:n canvalla (ei pitänyt kukaan kädestä ;) ) mutta edelleen mietin, että onko se nyt fiksuin veto. Entä jos rekryäjä on yhtä vanha kuin minä ja on myös kasvanut siihen word-maailmaan :D
Ap
No niinpä. En minä ymmärtänyt väärin vaan olin turhautunut että vain yhteen, eli visuaaliseen ulkonäköön, keskityttiin vaikka olisin halunnut palautetta myös siitä, ilmaisinko selkeästi osaamiseni ja kokemukseni, eli siihen sisältöön. Siinä vain ei autettu ollenkaan vaan pelkästään ulkonäössä.